Tok Mat Lulus Ujian Pertama


oleh AB JALIL BACKER
KEMENANGAN Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands dengan majoriti lebih besar merupakan satu kejayaan yang sangat luar biasa. Ini juga menunjukkan kesediaan rakyat memberi peluang kepada BN di bawah “kepimpinan” Datuk Seri Mohamad Hasan.
Selepas empat PRK, pertarungan kelima di Cameron Highlands dianggap sengit malah tidak mustahil BN akan hilang kerusi tersebut buat pertama kali. Biar pun Cameron Highlands merupakan kawasan tradisi BN namun ada beberapa faktor yang meyakinkan Pakatan Harapan (PH) bahawa mereka mampu memenangi PRK ini.
Di atas kertas kelihatan PH mampu menang bergaya. Dalam pilihan raya 2018, M Manogaran hanya kalah dengan majoriti tipis iaitu sekitar 500 undi ketika menentang calon BN C Sivarraajh.
Andaian DAP jika ketika menguasai pentadbiran persekutuan dan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA) pun BN hanya menang tipis, pastinya keadaan kali ini lebih sukar. Persepsi politik ialah masyarakat orang Asli lebih mudah dipujuk oleh kerajaan berbanding pembangkang.
Berdasarkan rekod daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), bilangan pengundi Melayu di Parlimen itu adalah 10,820 orang atau mewakili 34 peratus, Cina 9,524 (30 peratus) dan India 4,798 (15 peratus). Pengundi Orang Asli pula seramai 6,964 orang, mewakili 23 peratus pengundi di sana.
Menggunakan JKOA dan jentera Kerajaan Persekutuan, PH berharap mereka dapat membolot sebahagian besar undi orang Asli yang berjumlah 6,964.
Tidak cukup itu, mereka berjaya pula memujuk Presiden Myppp, Datuk Seri M Kayveas menyokong calon PH. Sokongan Kayveas kepada PH tidak menghairankan. Di mana ada gula disitulah ada semut. Pengaruh beliau di sana tidak boleh dinafikan. Beliau telah turun ke akar umbi sana sejak 2016. Pada masa itu beliau melobi menjadi calon BN pada 2018.
Namun BN membuat kejutan apabila mengumumkan bekas anggota polis dari suku Temiar, Ramli bin Mohd Nor sebagai calon. Sebagai bekas pegawai polis dan penduduk tetap di sana, Ramli menjadi satu fenomena tempatan sebagai bakal Ahli Parlimen pertama dari masyarakat orang Asli.
Pemilihan Ramli sebagai calon BN merupakan satu “turning point” penting dalam PRK Cameron Highlands. Ia bukan sahaja menyatukan undi masyarakat bumiputera malah memberi kesegaran baharu kepada pengundi di sana.
Sehingga hari ini masih misteri bagaimana nama Ramli boleh terpilih sebagai calon. Beliau bukan dalam hirarki Umno Cameron Highlands dan juga bukan dalam elit politik negeri Pahang.
Ini adalah kebijaksanaan Pengerusi BN Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, yang juga merupakan Ketua Umno Bahagian Cameron Highlands menilai calon yang boleh menang.
Ketika reality show “Mencari Ramli” gagal melahirkan sebarang pemain bola sepak negara bertaraf antarabangsa, Menteri Besar Pahang ini menemui Ramli yang boleh menang.
Cadangan Ramli Mohd Nor sebagai calon BN merupakan ujian besar kepada kepimpinan Mohamad Hasan untuk meyakinkan parti komponen BN, terutamanya MIC, supaya memberi laluan kepada Ramli bertanding.
Bagaimana beliau meyakinkan dan “menyejukkan” MIC untuk memberi laluan kepada Ramli adalah sangat luar biasa.
Ini kerana sejak kalah dalam pilihan raya lalu, BN dan Umno berhadapan cabaran kepimpinan yang besar. Dato’ Sri Mohd Najib Razak didesak melepaskan jawatan dengan segera sebelum pemilihan Umno bermula.
Kemudian Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi didesak bercuti kerana berhadapan pelbagai tuduhan di mahkamah dan gagal membendung Ahli Parlimen Umno dari keluar parti.
Justeru apabila Ahmad Zahid mengumumkan bahawa Mohamad Hasan diberi tanggungjawab menjalankan tugas-tugas Presiden, tidak ramai yang percaya bekas Menteri Besar Negeri Sembilan ini mampu menguruskannya.
Siapa hendak mendengar cakap Mohamad Hasan yang hanya menjalankan tugas-tugas Ahmad Zahid. Beliau bukan pemangku Presiden Umno dan Pengerusi BN. Beliau hanya diberi tanggungjawab menjalankan tugas-tugas Presiden Umno dan Pengerusi BN.
Namun PRK Cameron Highlands menyerlahkan kemampunan Mohamad Hassan sebagai seorang pemimpin dan perunding yang baik.
Beliau berjaya menstabilkan Umno dan memujuk MIC melepaskan kerusi Cameron Highlands dalam PRK kali ini. Beliau juga berjaya menguruskan kerjasama BN-PAS dalam keadaan penuh kehormatan dan saling mempercayai. Nama calon BN turut dibawa berunding dengan Pas sebelum pengumuman.
Hasilnya, jentera MIC dan Pas memastikan pengundi tradisi mereka keluar dan memberi undi kepada calon BN dan ini menghasilkan kemenangan besar kepada BN.
Namun bulan ini ujian buat Mohamad Hasan lebih besar. BN akan bertarung di kubu kuat PH dalam PRK Dewan Undangan Negeri Semenyih.
Kali ini lebih berat kerana bukan sahaja BN kalah dengan majoriti yang besar dalam pilihan raya lalu, ia juga bakal berhadapan dengan jentera kerajaan Persekutuan dan Negeri Selangor dari PH.
Di Semenyih, Mohamad Hasan harus menggembleng BN tanpa aura Najib Razak dan Wan Rosdy seperti dalam PRK Cameron Highlands. Jika di Cameron Highlands, aura Najib Razak telah membantu kempen, ada kekhuatiran aura yang sama mungkin memberi impak negatif.
Lebih sukarnya Semenyih ialah kepimpinan Umno Selangor sendiri tidak banyak berubah dan hanya terdiri daripada mereka yang syok sendiri.
Umno Selangor masih ada tradisi “warlord” di kalangan Ketua Umno Bahagian, kesukaan “membunuh” kawan-kawan dan bercakap meninggi diri walaupun sudah berpenggal kalah. Malah Pengerusi “luar” Datuk Seri Ismail Sabri pun khabarnya sudah berputus asa dan berkira-kira mahu melepaskan jawatan tersebut.
Jika BN hendak menang dalam PRK ini ia memerlukan keberanian dan kesungguhan Mohamad Hasan melakukan sesuatu di luar kerangka jumud Umno Selangor.
Jika pemilihan calon dan pembentukan jentera pilihan raya dijalankan dalam tradisi lama atau “business as usual” maka tidak ada harapan untuk BN menang.
Ingatlah jika tidak dipecahkan ruyung tak mungkin mendapat sagunya.
* Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis (Akar)
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/02/04/tok-mat-lulus-ujian-pertama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Tok Mat Hasan Ramli Setelah Kemenangan Bn Prk Ch

Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Tok Mat Hasan Ramli Setelah Kemenangan Bn Prk Ch

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 383 hits
Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Tok Mat Hasan Ramli Setelah Kemenangan Bn Prk Ch
Isu Spr Kegagalan Tommy Thomas Memalukan Tok Mat

Isu Spr Kegagalan Tommy Thomas Memalukan Tok Mat

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 305 hits
Kegagalan Peguam Negara Tommy Thomas untuk menasihati Perdana Menteri dan Yang di Pertuan Agong berhubung keperluan menubuhkan tribunal khas bagi menyiasat sama ada wujud salah laku oleh enam ahli Suruhanjaya Pilihan Raya disifatkan sebagai...
Pengalaman Ambil Ujian Jpj Dan Tips Untuk Lulus

Pengalaman Ambil Ujian Jpj Dan Tips Untuk Lulus

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 767 hits
Pengalaman Ambil Ujian JPJ dan Tips untuk Lulus Alhamdulillah aku dah lulus ujian ambik lesen kereta manual pada 22 01 2019 Laju aku update kan Tau je lulus terus abadikan dalam blog Bahagia sesangat rasanya Siapa dah pernah ambik lesen dia...
Peluang Bn Kekalkan Kerusi Cameron Highlands Amat Cerah Tok Mat

Peluang Bn Kekalkan Kerusi Cameron Highlands Amat Cerah Tok Mat

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 307 hits
Peluang Barisan Nasional untuk meletakkan buat pertama kali seorang Ahli Parlimen Orang Asli di Dewan Rakyat pada Pilihan Raya Kecil Cameron Highlands Sabtu ini begitu cerah berdasarkan sambutan hangat yang diterima daripada masyarakat di k...
Tok Mat Tak Kata Punca Utama Kalah Sebab Bongkak

Tok Mat Tak Kata Punca Utama Kalah Sebab Bongkak

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 324 hits
Semalam dalam temuramah secara langsung dengan sebuah akhbar di Facebook Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hassan ditanya antara lain tentang banyak perkara punca yang membawa kepada kekalahan UMNO Tok Mat menjawab beberapa kali pun...
K Sama Pas Penyumbang Kemenangan Bn Tok Mat

K Sama Pas Penyumbang Kemenangan Bn Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 319 hits
Datuk Seri Mohamad Hasan berkata penyatuan ummah serta bantuan oleh Pas amat jelas apabila pengundi yang mengundi untuk parti tersebut pada PRU14 lalu memberi kepercayaan kepada BN Foto Astro AWANI Shahir Oma TANAH RATA Kerjasama antara Bar...
Video Talkinkan Umno Ini Jawapan Tok Mat Hassan

Video Talkinkan Umno Ini Jawapan Tok Mat Hassan

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 444 hits
Ini jawapan padu daripada Pemangku Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hassan kepada moderator Tan Sri Johan Jaaffar pada program Bicara Minda anjuran Sinar Harian Moderator Dipendekkan cerita belum boleh ditalkinkan UMNO ni lah TokMat Tak tah...
Tok Mat Jangan Panggil Najib Mantan Tapi

Tok Mat Jangan Panggil Najib Mantan Tapi

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 295 hits
Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan yang hadir dalam forum nbsp Bicara Minda nbsp anjuran Sinar Harian kelmarin berjaya mencuit hati penonton yang hadir Mohamad Hasan yang juga mesra dengan panggilan Tok Mat turut menyelitkan pe...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama