Tok Ayah Hassan Murid Terakhir Tok Kenali


 Hassan Bin Salleh atau dikenali Tok Ayah Hassan dilahirkan pada tahun 1912 di Kampung Gong Datuk, Pasir Puteh, Kelantan. Dalam kad pengenalannya, tertulis tahun lahir 1928, namun katanya beliau daftar kelahiran lewat belasan tahun kerana kesukaran hidup pada waktu itu. Beliau mempunyai dua orang kakak seibu sebapa.
Tok Ayah Hassan atau juga dikenali Pok Long mendapat pendidikan agama sekitar Kelantan. Beliau sempat belajar dengan Tok Kenali selama beberapa bulan sebelum Tok Kenali meninggal dunia. Katanya lagi, beliau masih ingat keadaan Tok Kenali mengajar dan bagaimana khadam-khadam Tok Kenali berkhidmat dengan Tok Kenali.
Pada awalnya, beliau pergi ke pondok Tok Kenali lalu berjumpa Tok Kenali untuk menyatakan hasratnya belajar ilmu sufi. Namun Tok Kenali menyuruhnya balik. Lama kelamaan barulah beliau tahu bukan ilmu sufi yang sebenarnya tetapi ilmu tasawuf. Selepas itu baru beliau diterima belajar oleh Tok Kenali.
Pok Long cerita juga dihari meninggalnya Tok Kenali, orang yang menziarahi jenazahnya sangat ramai, ribuan. Tak putus-putus orang mengaji di kubur Tok Kenali.
Selepas Tok Kenali meninggal dunia, beliau berpindah duduk di Bachok dan dalam kesempatan itu beliau belajar dengan Tok Bachok dalam 3 atau 4 tahun. Di situ beliau bersahabat baik dengan Tuan Guru Haji Zain Kemudi (anak Tok Bachok).
Setelah itu, beliau pulang ke kampung halaman lalu menyambung pula pengajian dengan Tuan Guru Haji Abdul Kadir Pondok Gaal selama beberapa tahun. Di sini beliau belajar dan berkhidmat dengan Tok Guru. Tambahan beliau tadi, beliau juga sempat bertemu dengan Tok Selehor.
Habis belajar di pondok, Pok Long mencari rezeki dengan membuka kedai gunting rambut di Kampung Gong Datuk sehingga usianya lanjut.
Tok Ayah @ Pok Long yang kini berusia 110 tahun masih dikurniakan Allah SWT kesihatan yang baik, mata yang masih boleh melihat, telinga yang jelas pendengaran serta ingatan yang masih kuat.
Beliau adalah murid terakhir kepada Tok Kenali yang masih ada. Walaupun beliau bukan seorang tok guru yang membuka pondok atau mengajar, tapi berkatnya mengaji dengan Tok Kenali dan Tok Bachok masih ada. Dan mudah-mudahan asbab keberkatan tersebut, kita peroleh manfaat. 
Kredit: Tengku Yusuff


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2022/07/dew.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Panjat Saya Saya Peluk Dodoi Dia Gugur Air Mata Ayah Saat Akhir Sebelum Kehilangan Baby Jude

Dia Panjat Saya Saya Peluk Dodoi Dia Gugur Air Mata Ayah Saat Akhir Sebelum Kehilangan Baby Jude

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 215 hits
Masuk hari kelapan kehilangan baby Jude Angel bayi berusia 18 bulan yang hilang di Beafourt Sabah Masih belum ada tanda tanda penemuan bayi comel ini walaupun gerakan mencari dipergiatkan Berita Terdahulu Bapa kepada baby Jude Jeremy Sundan...
Ayah Paling Cool Tak Libatkan Emosi Berusahalah Jadi Ayah Hebat Di Mata Anak Anak

Ayah Paling Cool Tak Libatkan Emosi Berusahalah Jadi Ayah Hebat Di Mata Anak Anak

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 164 hits
Tak sukar sebenarnya untuk jadi ayah yang hebat buat anak anak kecil kita Hanya berusaha untuk luangkan masa dan berusaha untuk menjadi pendamping setia anak anak Di usia anak kecil mereka amat memerlukan kita sebagai ayah untuk membentuk a...
Kenapa Lambat Jawab Call Perbualan Comel Jun Somin Ayah Dalam Running Man Tular

Kenapa Lambat Jawab Call Perbualan Comel Jun Somin Ayah Dalam Running Man Tular

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 286 hits
Kalau anda nak tahu Jun So min merupakan seorang yang sangat rapat dengan ayahnya ARTIKEL BERKAITAN Malah pelakon itu sempat menunjukkan kemesraaan bersama orang tuanya itu dalam episod terbaru Running Man Dalam salah satu misi kesemua ahli...
Hiburan Mulut Lancang Adik Bongsu Stress Kakak Asyik Perlekeh Gaji Tapi Lepas Tangan Bab Jaga Mak Ayah

Hiburan Mulut Lancang Adik Bongsu Stress Kakak Asyik Perlekeh Gaji Tapi Lepas Tangan Bab Jaga Mak Ayah

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 185 hits
Hubungan adik beradik tidak semestinya sentiasa dalam keadaan baik walaupun mempunyai kaitan yang kuat antara satu sama lain Apa yang lebih membimbangkan apabila ada antara adik beradik yang berbalah akibat salah seorang daripadanya merasak...
Anak Lelaki Nak Sesuatu Dia Banyak Diam Ibu Ayah Kena Faham Baru Mudah Tackle

Anak Lelaki Nak Sesuatu Dia Banyak Diam Ibu Ayah Kena Faham Baru Mudah Tackle

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 224 hits
Selalu orang cakap anak lelaki jangan dimanjakan sangat kena ajar dia berdikari supaya dewasa akan jadi kuat Bukan itu saja ada juga berpendapat anak lelaki tak boleh dibiar manja Bagaimanapun semua ini silap sebab anak lelaki pun mempunyai...
Kim Hyunjoong Kongsi Khabar Gembira Bakal Jadi Ayah

Kim Hyunjoong Kongsi Khabar Gembira Bakal Jadi Ayah

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 166 hits
Kim Hyun joong dikhabarkan bakal jadi ayah Yay ada Kim Hyun joong junior ARTIKEL BERKAITAN Sebelum ini Kim Hyun joong berkongsi dengan peminat bahawa dia merupakan tunangan orang sewaktu mengadakan konsert solo secara bersua muka dan juga s...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston