Tmj Tunjuk Artikel Perlembagaan Untuk Jawab Dr M


Tunku Ismail Sultan Ibrahim membalas kenyataan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan perlembagaan negeri Johor dan Terengganu terbatal apabila Persekutuan Tanah Melayu dibentuk.
Menerusi Twitter, Putera Mahkota Johor itu berkongsi tangkap layar dua artikel Perlembagaan Persekutuan berkaitan jaminan persekutuan terhadap perlembagaan negeri serta kedaulatan Raja-raja.
Perkara 71 (1) Jaminan Persekutuan terhadap Perlembagaan Negeri menyebut: Persekutuan hendaklah menjamin hak Raja sesuatu Negeri untuk naik takhta dan memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak dan keistimewaan-keistimewaan di sisi perlembagaan bagi Raja Negeri itu mengikut Perlembagaan Negeri itu; tetapi apa-apa pertikaian tentang hak naik takhta mana-mana Negeri hendaklah diputuskan semata-mata oleh mana-mana pihak berkuasa, dan semata-mata mengikut apa-apa cara, yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negeri itu.
Perkara 181 (1) pula menyebut: Tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan ini, kedaulatan, prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Raja-Raja dan prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Pembesar-Pembesar Memerintah Negeri Sembilan di bawah wilayah-wilayah mereka masing-masing sebagaimana yang telah ada dan dinikmati hingga kini adalah tetap dan tidak terjejas.
Terdahulu, perdana menteri hari ini menulis di blognya bahawa perlembagaan negeri Johor dan Terengganu terbatal apabila persekutuan Tanah Melayu dibentuk.
Baca: Dr M: Perlembagaan Johor, T’ganu ‘terbatal’ bila Malaya dibentuk
Tulisan itu disiarkan di tengah-tengah krisis antara Mahathir dengan Istana Johor berhubung pemilihan menteri besar yang baru dan anggota majlis mesyuarat kerajaan negeri.
“Perlembagaan negeri Johor dan Terengganu yang diisytiharkan sebelum ini dibatalkan oleh perlembagaan baru yang diterima oleh semua negeri.
“Oleh itu pada 9 Mei, 2018, rakyat Malaysia mengundi untuk memilih kerajaan (Persekutuan) Malaysia dan kerajaan-kerajaan negeri.
“Adalah penting bahawa semua orang menghormati perlembagaan dan mematuhinya. Kegagalan berbuat demikian akan menafikan peraturan undang-undang,” katanya dalam catatan blog petang ini.
Perlembagaan Johor dimasyurkan pada tahun 1895 manakala Perlembagaan Terengganu diisytiharkan pada tahun 1911 dan masih berkuatkuasa sehingga kini.
Perlembagaan negeri di semua negeri Tanah Melayu merupakan asas pembentukan Dewan Undang Negeri masing-masing serta memberi panduan terhadap pembentukan kerajaan negeri.
Speaker Dun Johor, Suhaizan Kayat berkata, kenyataan Mahathir itu boleh memberi kesan serius kepada kerajaan Johor dan Terengganu serta mencadangkan agar isu itu dibincangkan oleh pakar daripada persekutuan dan negeri.
Bekas menteri besar Johor Khaled Nordin pula berkata Mahathir tidak boleh mengatakan undang-undang tubuh negeri terbatal hanya kerana bertelagah dengan sultan Johor.
Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/04/24/tmj-tunjuk-artikel-perlembagaan-untuk-jawab-dr-m/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tmj Balas Kenyataan Tun Mahathir Perlembagaan Johor Terbatal

Tmj Balas Kenyataan Tun Mahathir Perlembagaan Johor Terbatal

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 378 hits
Tunku Mahkota Johor berbalah dengan Tun Dr Mahathir isu perlembagaan Malaysia dan Johor Foto The Star Tunku Ismail Sultan Ibrahim membalas kenyataan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan perlembagaan negeri Johor dan Terenggan...
Dun Sabah Sokong Pinda Perlembagaan Persekutuan

Dun Sabah Sokong Pinda Perlembagaan Persekutuan

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 270 hits
KOTA KINABALU Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah malam ini sebulat suara menyokong usul tergempar supaya pindaan Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan dibawa semula ke Parlimen secepat mungkin Ahli Dewan Undangan Negeri Karanaan Datuk Mas...
Rang Undang Undang Perlembagaan 2019 Bacaan Kedua Oleh Perdana Menteri

Rang Undang Undang Perlembagaan 2019 Bacaan Kedua Oleh Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 362 hits
Rang Undang Undang Perlembagaan 2019 Bacaan Kedua Oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad
Perlembagaan Rakyat Malaysia

Perlembagaan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 285 hits
Negeri negeri di Malaysia menjadi tanah jajahan British selepas Triti MacMichael ditandatangani Malayan Union akan diperintah sepenuhnya oleh British Orang orang Melayu tidak lagi mempunyai tuntutan terhadap negeri negerinya Tiada lag
Maszlee Shamsul Iskandar Antara Empat Mp Tidak Hadir Undi Pinda Perlembagaan

Maszlee Shamsul Iskandar Antara Empat Mp Tidak Hadir Undi Pinda Perlembagaan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 231 hits
Datuk Liew Vui Keong berkata empat ahli parlimen itu antara 16 wakil rakyat tidak hadir dan lapan lagi yang berkecuali dalam undian Foto oleh Yusof Mat isaPUTRAJAYA 12 April Empat ahli parlimen Pakatan Harapan tidak hadir semasa undian memi...
Perlembagaan Rakyat Malaysia Dr Mahathir Mohamad

Perlembagaan Rakyat Malaysia Dr Mahathir Mohamad

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 434 hits
Negeri negeri di Malaysia menjadi tanah jajahan British selepas Triti MacMichael ditandatangani Malayan Union akan diperintah sepenuhnya oleh British Orang orang Melayu tidak lagi mempunyai tuntutan terhadap negeri negerinya Tiada lagi Tana...
Dr M Tak Boleh Kata Perlembagaan Johor Batal Sebab Isu Sultan Kata Khaled Nordin

Dr M Tak Boleh Kata Perlembagaan Johor Batal Sebab Isu Sultan Kata Khaled Nordin

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 392 hits
Tun Dr Mahathir mendakwa Undang Undang tubuh Johor terbatal dengan terbentuknya Perlembagaan Persekutuan Foto Free Malaysia Today Bekas menteri besar Johor Khaled Nordin membidas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang berkata undang undan...
Zahid Pemimpin Jepun Bunuh Diri Bila Gagal Pinda Perlembagaan

Zahid Pemimpin Jepun Bunuh Diri Bila Gagal Pinda Perlembagaan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 313 hits
Presiden Umno Zahid Hamidi mendakwa pemimpin Jepun melakukan harakiri atau bunuh diri jika gagal mendapat sokongan majoriti bagi meminda perlembagaan Zahid berkata demikian mengulas kegagalan kerajaan Pakatan Harapan meminda Rang Undang und...
Video Saya Tak Nampak Dia Budak Maut Dilanggar Diseret 20 Meter Oleh Bapa Saudaranya Yang Sibuk Jawab Panggilan Telefon

Video Saya Tak Nampak Dia Budak Maut Dilanggar Diseret 20 Meter Oleh Bapa Saudaranya Yang Sibuk Jawab Panggilan Telefon

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 293 hits
Video Saya Tak Nampak Dia Budak maut dilanggar diseret 20 meter oleh bapa saudaranya yang sibuk jawab panggilan telefon Seorang kanak kanak lelaki berusia tiga tahun cedera parah selepas dilanggar dan diseret sejauh 20 meter dalam kemalanga...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan