Titah Agong Orang Bukan Islam Tidak Perlu Layan



Pengasas Lawyers for Liberty Eric Paulsen juga mengatakan tidak ada apa yang boleh dilakukan oleh penguatkuasa agama terhadap bukan Islam. “Apa-apa titah dikeluarkan, sama ada daripada Sultan atau Yang di-Pertuan Agong, tidak terpakai kepada bukan Islam,” kata Paulsen. ***************************************************************
Bukan Islam tidak perlu patuh kepada titah Diraja atau fatwa, kata peguam (Yahoo News) – Malaysia merupakan sebuah negara sekular dan bukan Islam. Oleh itu, negara ini tidak perlu mematuhi mana-mana titah dikeluarkan pemerintah negeri atau fatwa dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan, kata pakar Perlembagaan.
Sultan Kedah yang kini merupakan Yang Di-Pertuan Agong semalam memetik keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1986 – mengatakan sesetengah perkataan termasuk kalimah Allah hanya eksklusif kepada umat Islam, menimbulkan kebimbangan kepada bukan Islam berhubung hak beragama seperti dijamin Perjanjian Malaysia 1963.
“Titah dan fatwa tidak boleh digunakan kepada bukan Islam kerana ia melanggar hak perundangan dan beragama mereka,” kata peguam Edmund Bon (gambar) kepada The Malaysian Insider, memetik kes pada 2009.
“Bukan Islam tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah. Jadi mana-mana fatwa daripada Majlis Fatwa Kebangsaan tidak terpakai kepada bukan Islam,” katanya dan menambah fatwa hanya terpakai kepada umat Islam seperti diputuskan dalam kes Mahkamah Persekutuan pada 2009 yang diputuskan oleh tiga hakim dalam kes Sulaiman Takrib lawan Kerajaan Negeri Terengganu; Kerajaan Malaysia (pencelah) & Kes Lain.

Panel hakim pada ketika itu terdiri daripada Hakim Besar Malaya pada ketika ini Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, bekas Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi dan Tun Abdul Hamid Mohamad yang membuat penghakiman terakhirnya. Antaranya, fatwa hanya terpakai kepada penganut agama Islam.
Pengasas Lawyers for Liberty Eric Paulsen juga mengatakan tidak ada apa yang boleh dilakukan oleh penguatkuasa agama terhadap bukan Islam.
“Apa-apa titah dikeluarkan, sama ada daripada Sultan atau Yang di-Pertuan Agong, tidak terpakai kepada bukan Islam,” kata Paulsen.
“Walaupun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengeluarkan perintah, ia tidak memberi kesan kepada bukan Islam.”
Beliau mengatakan terdapat beberapa kes mahkamah dengan jelas menunjukkan Malaysia merupakan sebuah negara sekular.
“Islam bukanlah faktor utama yang boleh menafikan hak asasi rakyat Malaysia seperti dijamin Perlembagaan Persekutuan,” kata Paulsen.

“Rakyat Malaysia dijamin kebebasan bersuara, berekspresi dan beragama. Semua ini jelas ditulis dalam Perlembagaan Persekutuan.”
Beliau memberikan komen selepas Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah mengatakan sensitiviti agama dan status Islam sebagai agama rasmi negara harus dihormati.
“Titah Agong merupakan nasihat. Bagaimanapun, ia tidak membantu kerana apa yang diperlukan untuk menyelesaikan isu ‘Allah’ adalah perundingan di antara pihak berkepentingan,” kata Paulsen.
Beliau juga mengatakan, Raja-raja Melayu, Barisan Nasional, Pakatan Rakyat dan pemimpin Kristian harus duduk bersama bagi menyelesaikan isu ini secara aman.
Semua pihak berkepentingan harus membuang prejudis dan berbincang untuk menyelesaikan isu ini, kata peguam tersebut.
Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari juga berkata Majlis Fatwa Kebangsaan tidak mempunyai kuasa undang-undang dalam perkara berkaitan Islam kerana perkara itu merupakan urusan kerajaan negeri.
“Perkara berkaitan agama Islam urusan negeri-negeri, dan Majlis Fatwa Kebangsaan tidak mempunyai status di sisi Perlembagaan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
“Pembahagian kuasa persekutuan-negeri yang meletakkan Islam di tangan negeri-negeri dikekalkan oleh Perlembagaan Persekutuan.”

Sehubungan itu, beliau menegaskan, apa sahaja pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan tentang serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) terhadap Pertubuhan Bible Malaysia pada 2 Januari tidak memberi kesan, sama ada kepada umat Islam atau bukan Islam.
Kenyataan Sultan semalam dibacakan ketika berlaku ketegangan di antara umat Islam dan penganut Kristian berhubung penggunaan kalimah Alla oleh penganut Kristian yang menggunakan bahasa Melayu di Malaysia.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nancy Shukri menegaskan pada hujung minggu lalu, Putrajaya tetap memberikan komitmen terhadap penyelesaian 10 perkara ditandatangani dengan Sabah dan Sarawak yang membenarkan penganut Kristian menggunakan kalimah Allah dalam Bible bahasa Melayu.
Penyelesaian 10-perkara itu diumumkan pada April 2011 untuk menyelesaian isu berhubung penggunaan kalimah Allah dalam Bible berbahasa Melayu oleh majoriti penganut Kristian di Malaysia Timur.
Dalam perjanjian tersebut yang diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala mengatakan Bible dalam semua bahasa boleh dicetak atau diimport masuk ke dalam negara. – 20
Januari, 2014.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/09/15/titah-agong-orang-bukan-islam-tidak-perlu-layan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Speaker Dan Abangnya Peguam Negara Dengar Sendiri Titah Agong Tapi Tetap Pilih Derhaka

Speaker Dan Abangnya Peguam Negara Dengar Sendiri Titah Agong Tapi Tetap Pilih Derhaka

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 176 hits
Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun perlu menjelaskan mengapa tidak ada usul yang berkaitan dengan undi percaya dan pemilihan speaker baru dalam Aturan Urusan Parlimen Bahkan Yang di Pertuan Agong ketika dihadap oleh semua ketua parti politik ...
Junjung Titah Agong Hanipa Gesa Laksana Usul Undi Percaya Terhadap Pm

Junjung Titah Agong Hanipa Gesa Laksana Usul Undi Percaya Terhadap Pm

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 205 hits
September 21 2021 KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin menggesa semua pihak menjunjung titah Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 18 Ogos lalu supaya usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Isma...
Dia Bab Melawan No 1 Usul Undi Percaya Menteri Agama Melawan Titah Agong

Dia Bab Melawan No 1 Usul Undi Percaya Menteri Agama Melawan Titah Agong

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 133 hits
September 5 2021 Naib Presiden PAS Idris Ahmad berpandangan bahawa tiada keperluan untuk melakukan usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Parlimen Idris berkata keabsahan pelantikan Ismail Sabri tidak p...
Garang Baru Lantik Takut Tergugat Kot Kuasa Agong Juga Titah Suruh Adakan Pengesahan Dalam Dewan Lupa Ka Buat Buat Lupa

Garang Baru Lantik Takut Tergugat Kot Kuasa Agong Juga Titah Suruh Adakan Pengesahan Dalam Dewan Lupa Ka Buat Buat Lupa

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 225 hits
Kuasa mutlak Agong lantik PM tak perlu undi percaya kata PAS September 5 2021 PAS berpandangan tiada keperluan membentangkan usul undi percaya pada sidang Parlimen akan datang kata Naib Presiden PAS Idris Ahmad PETALING JAYA Tiada keperluan...
Dua Titah Agong Yang Pm Mesti Patuhi

Dua Titah Agong Yang Pm Mesti Patuhi

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 116 hits
DUA TITAH AGONG YANG PM MESTI PATUHI Baik Agong titah agar kurangkan kehangatan politik semua parti perlu bersama bantu kerajaan atasi pandemik Covid termasuk Pembangkang Maka PM pun mahu Pembangkang turut serta bantu mereka PH pun akur tit...
Undi Percaya Hero Melayu Jangan Permainkan Titah Agong

Undi Percaya Hero Melayu Jangan Permainkan Titah Agong

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 214 hits
Tindakan Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 dan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang sering berdalih mengelak usul Undi Percaya di Parlimen sebagaimana dititah oleh Yang di Pertuan Agong amat mengelirukan rakyat Menurut pakar un...
Tiada Isu Undi Percaya Disentuh Dalam Titah Agong

Tiada Isu Undi Percaya Disentuh Dalam Titah Agong

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 195 hits
agendadaily com13 9 2021Parlimen Malaysia Isu undi percaya yang dibangkitkan blok pembangkang tidak disentuh dalam titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah semasa pembukaan persidangan Dewan Rakyat ...
Rahsia Perubatan Islam Untuk Yang Kerap Sakit Tapak Kaki Dan Terasa Menyucuk Pijak Lantai Sejuk

Rahsia Perubatan Islam Untuk Yang Kerap Sakit Tapak Kaki Dan Terasa Menyucuk Pijak Lantai Sejuk

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 480 hits
Tahukah anda bila anda bangun dari tidur bila di pijak kaki pada lantai yang sejuk jika anda terasa menyucuk2 di tapak kaki itu maknanya dalam badan anda banyak angin Angin dalam badan anda itu angin tidak elok Sesiapa yang mengalami masala...
Sukarelawan Didakwa Hina Agama Islam Institusi Raja

Sukarelawan Didakwa Hina Agama Islam Institusi Raja

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 192 hits
Seorang lelaki hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Ayer Keroh di Melaka hari ini gara gara membuat hantaran menghina institusi raja dan agama di laman sosial Facebook Bagaimanapun tertuduh Prajiv Lionel Proctor 39 mengaku tidak bersalah ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024