Tips Rumah Tangga Bahagia


Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula Suami dan Isteri. Rumah tangga mana yang tak diuji. Ada yang uji dengan kesetiaan, diujia dengan kesihatan, diuji dengan masalah kewangan. Sepanjang 15tahun berkahwin ni macam macam la isu akan jadi gaduh. Cuma bila makin lama perkahwinan kita akan makin matang dalam uruskan semua isu ini. Hari ni saya nak kongsikan tips rumah tangga bahagia. Semoga bermanfaat dan ingat pada semua termasuk saya sendiri yang masih lagi belajar jadi isteri yang lebih baik
9 Tips Rumah Tangga Bahagia  

 
Jadi, ini adalah beberapa tips yang boleh diamalkan oleh pasangan yang baru kahwin atau yang dah kahwin
 
#1 – Jangan pernah bosan bermain cinta
Cinta yang dipupuk bukan sahaja sebelum berkahwin bahkan perlu berterusan sehingga perkahwinan dilangsungkan. Suami dan isteri perlu sentiasa bermain cinta agar tautan perasaan itu sentiasa kuat.
Bahkan, perkara sebenarnya yang boleh dilakukan adalah bercintalah selepas berkahwin kerana ia adalah cinta yang halal.
Jangan rasa alahhh dah 10tahun kahwin ni tak perlu la nak manja manja, cakap i love u. sentiasa buat tau tak kira berapa lama kita kahwin.
 
#2 – Dirikan solat jemaah
Solat jemaah perlu dilakukan walau hanya mengambil satu waktu solat sahaja dalam sehari. Ia bukan sahaja untuk mengikat ketautan hati kita dengan Allah tetapi ia menunjukkan bahawa besarnya perasaan suami dalam mengemudi rumah tangga kerana suami adalah imam yang perlu dipatuhi.
Ini wajib la bagi saya dan suami. dari awal kahwin sampai anak 3. Tak mampu 5 waktu at least subuh maghrib isyak mesti ada dirumah untuk solat bersama kan. sangat penting solat jemaah untuk eratkan hubungan dan kita nak rumahtangga yang diberkati.
 
#3 – Bahagi tugas rumah tangga
Tugas menguruskan rumah bukan hanya terletak pada bahu isteri sahaja tetapi pada kedua belah pihak. Terutamanya jika kedua-dua suami isteri adalah yang berkarier, pastinya masing-masing juga mempunyai tanggungjawab terhadap kerja.
Jadi, untuk mengekalkan keseimbangan dalam rumah tangga, masing-masing perlu bertoleransi dan bertolak ansur terhadap pasangan.
Sebenarnya, perkara yang kecil seperti inilah yang perlu diberi perhatian lebih kerana daripada perkara yang kecil sebenarnya boleh membawa kepada benda yang besar.
Kerja rumah sama sama buat. Kalau ada benda tak sempat, tak mampu beritahu suami minta bantu. “sayang tolong buang sampah, sayang tolong sidai baju”
Jangan rasa kita isteri ni superwomen sangat. Bila penat, stress mula la semua benda nak marah, nak emo. Jadi minta bantuan suami dan anak anak.
 
#4 – Berterus-terang dan jangan berahsia
Apabila sudah mempunyai pasangan, perkara yang paling utama perlu dilakukan adalah dengan berkomunikasi. Walaupun ia adalah komunikasi kecil seperti bercerita tentang apa yang berlaku di tempat kerja atau kucing anda yang sakit dan sebagainya, namun jadikan ia sebagai salah satu perkara yang boleh memecah kesunyian rumah tangga.
Apatah lagi jika ia melibatkan masalah yang dialami. Berbincanglah dengan pasangan terlebih dahulu dan elakkan meluah di media sosial.
Apa apa jangan pendam ye. Beritahu apa yang korang nak. malu sangat wasap je.
Sentiasa sediakan ruang berdua untuk bersembang borak bercerita. Mungkin masa sebelum tidur, bangun awal berdua sambil minum kopi sembang borak, masa waktu makan. jangan asyik dengan handphone je ye
 
#5 – Belajar memaafkan
Terima kekurangan yang ada dan belajar memaafkan jika berlaku ketidakpuasan hati. Hal ini boleh mengelakkan daripada berlakunya pergaduhan yang panjang sesama pasangan.
 
#6 – Turunkan ego
Baik lelaki mahupun perempuan, kedua-duanya pasti mempunyai egonya yang tersendiri. Justeru, belajar rendahkan ego terutama ketika berlakunya konflik rumah tangga.
 
#7 – Guna kata ganti diri yang sesuai
Nama panggilan sesama pasangan adalah perkara asas yang sepatutnya ditekankan. Jika sebelum berkahwin, ada yang menggelar diri sebagai ‘aku’ dan ‘kau’, maka seeloknya tukarlah panggilan kepada bahasa yang lebih sesuai sebagai tanda menghormati pasangan.
bab ni suka hati la ye. kalau kau aku tu buat hubungan korang makin erat silakan.
 
#8 – Berbincang untuk setiap perkara
Amalkan perbincangan yang berkesan dengan pasangan anda untuk memastikan setiap perkara dapat menjumpai titik tolak dan kesefahaman yang utuh.
Melalui perbincangan juga, masing-masing boleh mengenali corak pemikiran pasangan dengan lebih mendalam dan baik.
Ini pun penting tau. lagi bab duit. Walaupun duit kita gaji kita tapi tak salah ada benda kita beritahu suami dulu. Lagi kalau melibatkan duit beli benda yang besar, tolong kawan ke apa ke.
Berbincang dalam segala hal. Hal anak anak, sekolah, hal keluarga , hal kawan kawan. Alhamdulillah tiada rahsia antara saya dan suami
 
#9 – Saling mempercayai
Paling penting yang perlu dilakukan adalah saling mempercayai pasangan agar tidak berlakunya masalah overthinking atau syak wasangka dalam rumah tangga.
Bukan la 100% percaya. kalau rasa ehhh semacam je perlu ada curiga juga kan. tapi kena siasat dulu jangan terburu buru.
 
Tips Rumah Tangga Bahagia :Rahsia lapangkan hati Dengan Pasangan  

Youtube AinulMustafaHD
 
Jangan rasa diri kita terpaling banyak berkorban dan berbudi untuk dia balas. Buat apa2 tanpa mengharapkan balasan.
Sebab apa? Jika kita harapkan makhluk kita akan keewa. Biarlah Allah yang membalas kerana Dia sebaik-baik pemberi balasan.
Perkahwinan adalah ibadah yang tanpa henti. Maka gunalah segala peluang dan ruang untuk berbuat kebaikan, bukan saling menegakkan hak.
Jadi buatlah kebaikan dalam rumahtangga sebanyaknya tanpa mengharapkan balasan makhluk tapi buat kerana Allah. Pasti hati kita akan tenang.
 

Saya doakan kita semua dikurniakan rumah tangga perkahwinan yang diberkati selalu. sentiasa dilimpahi kasih sayang selamanya. Kita tidak sempurna. Allah jadikan pasangan kita untuk melengkapi kita. Dalam alam perkahwinan tak kira berapa lama kita kahwin jangan lupa untuk renew, repair, recharge cinta kita
 
The post Tips Rumah Tangga Bahagia appeared first on Ainul Mustafa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ainulmustafa.com/tips-rumah-tangga-bahagia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Cik Epal Enggan Jaja Kisah Kemelut Rumah Tangga Aku Masih Hormat Dia Sebagai Ayah Yang Sangat Baik

Hiburan Cik Epal Enggan Jaja Kisah Kemelut Rumah Tangga Aku Masih Hormat Dia Sebagai Ayah Yang Sangat Baik

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 113 hits
Pempengaruh dan usahawan terkenal memaklumkan bahawa dia enggan menjaja kisah kemelut rumah tangganya di alam maya kerana masih menghormati suaminya Jofliam Sebelum ini Jofliam mendedahkan bahawa dia sedang mengalami masalah rumah tangga be...
Tak Sangka 3 Asbab Ni Rumah Tangga Fattah Fazura Bergolak

Tak Sangka 3 Asbab Ni Rumah Tangga Fattah Fazura Bergolak

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 59 hits
Akhirnya mahligai yang dibina selama 7 tahun musnah setelah pasangan ini Fattah 34 melafazkan cerai terhadap Fazura 41 kira kira pukul 9 45 pagi di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Subang Bestari di Shah Alam Biarpun para peminat kedua sele...
Penjelasan Selepas Pasti Status Bukan Lagi Suami Isteri Cik Epal Kunci Mulut Enggan Ulas Kemelut Rumah Tangga

Penjelasan Selepas Pasti Status Bukan Lagi Suami Isteri Cik Epal Kunci Mulut Enggan Ulas Kemelut Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 67 hits
Sedia maklum sejak beberapa hari yang lalu kecoh di platform media sosial mengenai pergolakan rumah tangga usahawan popular Jofliam dan isteri Cik Epal yang didakwa berpunca dari orang ketiga Susulan isu 8216 panas 8217 ini pempengaruh medi...
Saya Gelak Sahaja Kamal Adli Nafikan Khabar Angin Rumah Tangga Sedang Goyah

Saya Gelak Sahaja Kamal Adli Nafikan Khabar Angin Rumah Tangga Sedang Goyah

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 67 hits
Kebelakangan ini kita banyak mendengar kisah perceraian serta pergaduhan dalam kalangan selebriti serta pempengaruh Terbaru ada khabar angin yang mengatakan rumah tangga pelakon Kamal Adli dan Uqasha Senrose kini sedang bergolak Artikel ber...
Neelofa Kongsi Pesanan Pu Riz Rahsia Rumah Tangga Kekal Harmoni

Neelofa Kongsi Pesanan Pu Riz Rahsia Rumah Tangga Kekal Harmoni

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 59 hits
Pelakon pengacara dan usahawan Noor Neelofa mendedahkan rahsia kebahagiaan rumah tangganya bersama suaminya Haris Ismail atau juga lebih dikenali sebagai PU Riz Menerusi hantaran yang dimuat naik oleh Neelofa atau nama penuhnya Noor Neelofa...
3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 144 hits
Norzamira Che Noham hmetro com myTANGKAP layar video tular kejadian rompak di sebuah rumah di Pandamaran Klang FOTO Video TularShah Alam Sebuah keluarga kerugian RM600 000 selepas rumah mereka di Pandamaran Klang dekat sini dimasuki kumpula...
Tiga Penghuni Berdepan Detik Cemas Rumah Dipecah Masuk Sekumpulan Perompak

Tiga Penghuni Berdepan Detik Cemas Rumah Dipecah Masuk Sekumpulan Perompak

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 70 hits
SHAH ALAM 4 Okt Tiga penghuni banglo tiga tingkat berdepan detik cemas apabila kediaman mereka disamun 12 individu bersenjatakan parang dalam kejadian di Jalan Jagong Pandamaran Klang dekat sini semalam Ketua Polis Daerah Klang Selatan ACP ...
Rumah Dilempar 9 Botol Molotov Cocktail Awal Pagi 2 Kenderaan Terbakar

Rumah Dilempar 9 Botol Molotov Cocktail Awal Pagi 2 Kenderaan Terbakar

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 147 hits
Muhamad Lokman Khairibhnews bh com myKeadaan motosikal yang terbakar dalam insiden molotov cocktail dibaling ke sebuah rumah di Taman Bintang semalam Foto ihsan polisMANJUNG Polis sedang memburu tiga suspek dipercayai along melempar bom pet...
Polis Serbu Rumah Amal Milik Gisbh Jumpa Lagi Bahan Berkaitan Al Arqam

Polis Serbu Rumah Amal Milik Gisbh Jumpa Lagi Bahan Berkaitan Al Arqam

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 87 hits
Polis Kelantan menemui pelbagai jenis buku berkaitan Aurad Muhammadiah dan Al Arqam selepas menyerbu rumah amal serta sekolah milik Global Ikhwan amp Services Berhad Holdings di Gong Kulim Pasir Puteh hari ini Buku tersebut ditemui disembun...
Lg S Brand Reinvention A Global Success Story

Bearing Motor Pecah

Menteri Kerja Raya Dedah Punca Tanah Runtuh Di Melawati

Chegu Bard Bellringer Sebenar Skandal Pasir Selangor

Ah Chong Posmen

Ruu Mufti Mufti Hentam Menteri Agama Kurang Faham

Senarai Hotel Murah Di Hatyai Harga Bawah Rm200

Kini Tampil Bertudung Shasha Abedul Syukur Dapat Hidayah


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Hutang Bukan Ccus Pas Alukan

Dampak Mengutamakan Dunia Kehidupan Fana Vs Keabadian Akhirat

Penginapan Selesa Di Bhava Residence Hatyai Hotel

What S New In Android 15 Plus More Updates

Doa Ketika Angin Kencang Dan Hujan Lebat

The Changcuters Karunia Semesta Chord