Tips Penjagaan Muka Dengan Betul Untuk Wanita Dan Lelaki


Tips Penjagaan Muka Dengan Betul Untuk Wanita Dan Lelaki | Muka yang bebas dari segala masalah kulit  adalah idaman semua wanita. Bukan saja untuk wanita, lelaki pun perlu menjaga bahagian wajah supaya muka tiada sebarang masalah kulit. 
Siapa nak ada masalah kat kulit wajah kan. Lebih lagi, muka adalah salah satu aset penting untuk dijaga juga. Kalau tak hilang keyakinan diri kan. 
Nak menghadap muka orang pun rasa malu sebab muka sendiri tak cantik macam orang lain.


Selain daripada aspek memilih jenis pencuci muka yang digunakan, cucian muka yang berkesan juga perlu diambil kira. 
Kenapa perlu diambil kira? Salah satunya kulit muka kita tak sama macam muka orang lain. Kena tahu jenis kulit muka kita terlebih dahulu. 
Kalau nak tahu,terdapat 5 jenis kulit. 
1. Kulit NormalOrang yang kulit normal adalah bebas cela dan minyak, tidak sensitif terhadap produk yang mengandungi pewarna atau pewangi tiruan. 
2. Kulit Berminyak Muka kelihatan berminyak dan berkilat. 
3. Kulit Kering Kulit sering mengelupas atau terasa kasar. 
4. Kulit Kombinasi ( Gabungan ) Orang yang mempunyai kulit jenis ini melibatkan kawasan T-zone yang berminyak. Bahagian muka yang lain lebih kering. 
5. Kulit SensitifKulit boleh jadi sensitif akibat pemakaian produk yang tidak sesuai. Tanda - tanda kulit sensitif akan jadi gatal dan kemerahan. 
Cara Menjaga Kulit Muka Dengan Betul Untuk Wanita 
Jadi, di sini nak kongsikan 5 tips untuk cucian muka berkesan untuk wanita. Cuci muka ni sangat penting ya untuk betul - betul hilangkan kotoran yang terdapat dalam liang pori muka.

1. Tangan perlu dicuciSebenarnya tangan merupakan banyak kotoran yang tersembunyi, Jadi, pastikan tangan bersih dari segala kekotoran.

2. Buang kesan make - up  atau kotoran pada mukaUntuk yang biasa pakai make - up, pertama sekali kena bersihkan terlebih dahulu kesan make - up dengan menggunakan make - up remover. 
Sebelum cuci muka dengan mana - mana pencuci muka, ini langkah yang wajib, lebih lagi kalau ada yang pakai make - up tebal kan. 
Make - up amat susah untuk ditanggalkan jika hanya dengan mencuci muka sahaja

Ia juga akan menyebabkan liang pori tersumbat dan tidak bersih secara mendalam jika tidak menggunakan make - up remover.

3. Cuci muka menggunakan pencuci mukaBasahkan muka sedikit. Pencuci muka yang digunakan mestilah bersesuaian dengan jenis kulit muka. 
Samada pencuci muka jenis liquid ataupun bar, pastikan bersesuaian dengan jenis kulit muka.

4. Muka perlu dibilas dengan bersihBilas muka dengan air bersih. Kalau boleh dengan air suam, tapi guna air biasa pun boleh. Bilas sehingga betul - betul bersih dan tiada buih yang tertinggal. 
Keringkan muka dengan tuala muka yang lembut.

5. Moisturizer penting untuk melembapkan kulit mukaSelepas cuci muka bersih - bersih, lembapkan kulit muka dengan moisturizer yang bersesuaian. 
Ini adalah untuk mengembalikan kelembapan kulit muka kerana penggunaan pencuci muka boleh menghilangkan kelembapan pada kulit. Inilah peranan moisturizer

Itu saja. Ada lagi nak tambah tak. Walaupun tips ini macam biasa - biasa sahaja, tapi ia memainkan peranan penting supaya kulit muka kita betul - betul dicuci sehingga bersih tanpa segala kotoran. 
Untuk kulit wajah yang lebih sihat

Cara Menjaga Kulit Muka Dengan Betul Untuk Lelaki 
Kulit lelaki berbeza dengan wanita. Lebih berminyak, berbulu dan tebal. Masalah jerawat juga tidak lari daripada masalah kulit yang dialami. 
Untuk lelaki, kena ada penjagaan asas untuk wajah juga. Nak jaga kulit daripada terjadi datangnya penyakit kulit yang tidak diingini. 
Cara menjaga kulit muka untuk lelaki mestilah 
1. Cuci muka setiap hari 
Pemilihan produk pencuci muka mestilah sesuai dengan jenis kulit. Jangan ikut beli apa yang ada di pasaran. 
Pilih pencuci muka yang lembut dan selamat digunakan. Berhati - hati dalam memilih pencuci muka untuk menjaga liang pori dari tersumbat yang boleh menyebabkan jerawat. 
2. Pelembap 
Kepentingan memakai pelembap adalah untuk membantu mengelakkan pengeluaran minyak yang berlebihan. 
Sentiasa pastikan untuk melembapkan kulit wajah dengan pelembap yang sesuai. 
Sekiranya kulit muka dah jenis berminyak tetap kena pakai juga. Sebenarnya kulit muka lebih cenderung untuk mengeluarkan minyak dan sebum secara berlebihan. 
Sekiranya tidak memakai pelembap muka. Jadi, jangan takut nak pakai. 
3. Krim pelindung matahari
Pemakaian krim pelindung matahari amat penting tidak kira berada di luar rumah atau pun di dalam rumah

Tanpa perlindungan dari krim pelindung matahari, ia boleh merosakkan kulit muka. Pastikan krim pelindung matahari mengandungi sekurang - kurangnya SPF 30

Nak pakai krim pelindung matahari ini bergantung juga jenis kulit masing - masing. 
Kesimpulan Samaada lelaki atau wanita, sama - sama perlu jaga kulit muka. Yang lelaki nak pakai produk penjagaan muka ni kena cari yang khas untuk lelaki. Wanita pun sama juga. 
Waktu sesuai cuci muka pula bergantung kepada keadaan kulit masing - masing. Itu lah saja, sedikit perkongsian untuk tips penjagaan muka. 

Baca Juga : 
1. Tips Mudah Untuk Menyambung Lipstick Patah

2. 9 Ciri - Ciri Krim Muka Yang Mengandungi Merkuri

3. 4 Langkah Penjagaan Harian Kulit Wajah






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.wanisukarno.com/2022/02/tips-penjagaan-muka-dengan-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Ini Kongsi Cara Didik Anak Lelaki Yang Betul Jangan Beri 2 Benda Ini Selagi Belum 17 Tahun

Wanita Ini Kongsi Cara Didik Anak Lelaki Yang Betul Jangan Beri 2 Benda Ini Selagi Belum 17 Tahun

papar berkaitan - pada 30/1/2022 - jumlah : 383 hits
January 30 2022Anak lelaki itu tunjang keluarga Andai betul cara didikannya mereka akan membesar menjadi pemimpin yang hebat Jadi mak ayah perlu tahu bagaimana mahu memainkan peranan membentuk anak lelaki agar ciri kepimpinan dapat disuburk...
Hiburan Selalunya Yang Tak Ori Melebih Lebih Tunjuk Kewanitaannya Doktor Kongsi Tips Bezakan Wanita Tulen Atau Jadian

Hiburan Selalunya Yang Tak Ori Melebih Lebih Tunjuk Kewanitaannya Doktor Kongsi Tips Bezakan Wanita Tulen Atau Jadian

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 163 hits
Menerusi doktor yang juga seorang personaliti TV serta influencer Say Shazril berkongsi pendapat dan tips untuk membezakan wanita asli dan transeksual Tips itu diberikan selepas ada seorang pengikutnya bertanyakan hal tersebut melalui ruang...
Cara Penjagaan Rahim Yang Semua Wanita Wajib Ambil Tahu Dan Jangan Abaikan

Cara Penjagaan Rahim Yang Semua Wanita Wajib Ambil Tahu Dan Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 280 hits
Kaum wanita sejak dari dulu dipesan oleh ibu ataupun nenek agar menjaga organ peranakan ini Malah bermacam macam petua diperturunkan untuk tujuan itu Ia untuk mengelakkan bahagian yang menjadi lambang kewanitaan ini ditimpa penyakit dan tid...
Tips Hilangkan Kulit Muka Kusam Parut Jerawat Dan Berminyak

Tips Hilangkan Kulit Muka Kusam Parut Jerawat Dan Berminyak

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 159 hits
Tips Hilangkan Kulit Muka Kusam Parut Jerawat dan BerminyakTips Hilangkan Kulit Muka Kusam Parut Jerawat dan Berminyak Beberapa faktor seperti kurang tidur tekanan dan gaya makanan tidak teratur memberi kesan tidak baik pada kulit wajah seh...
Hiburan Ramai Teka Wanita Misteri Dipeluk Anak Shuib Dalam Video Adalah Wan Sharmila Betul Ke

Hiburan Ramai Teka Wanita Misteri Dipeluk Anak Shuib Dalam Video Adalah Wan Sharmila Betul Ke

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 435 hits
Perkongsian video anak Shuib Dzahira Talita Zahrah melalui Instagram Allahyarham mendapat perhatian ramai netizen Rakaman itu menunjukkan Talita berpelukan dengan seorang wanita yang tidak dapat dilihat dengan jelas wajahnya Katanya yang me...
Tips Asas Penjagaan Kenderaan Yang Perlu Anda Tahu

Tips Asas Penjagaan Kenderaan Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 180 hits
Pada zaman moden ini hampir semua orang mempunyai kenderaan sendiri Ada juga yang mempunyai dua atau tiga buah kereta dalam satu masa Yang mempunyai lebih dari itu mungkin VIP ataupun mereka yang mempunyai syarikat produk kesihatan dan kosm...
Syarikat Tempatan Hasilkan Lampin Pakai Buang Tuala Wanita Halal Pertama Di Dunia Diiktiraf Oleh Jakim

Syarikat Tempatan Hasilkan Lampin Pakai Buang Tuala Wanita Halal Pertama Di Dunia Diiktiraf Oleh Jakim

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 155 hits
The ReporterBagi menepati konsep halalan toyyiban sebuah syarikat tempatan memperkenalkan produk keluaran terbaru iaitu lampin pakai buang bayi dan orang dewasa serta tuala wanita halal pertama di dunia Produk lampin pakai buang bayi jenama...
Tudia Ambil Kau Lelaki Terima Padah Kurang Ajar Dengan Petinju Muay Thai Wanita

Tudia Ambil Kau Lelaki Terima Padah Kurang Ajar Dengan Petinju Muay Thai Wanita

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 151 hits
TANGKAP layar menunjukkan situasi ketika Pareploy bergaduh dengan seorang lelaki yang menyimbah bir pada badannya FacebookBANGKOK Sebuah video tular di media sosial Thailand memaparkan pergaduhan seorang petinju wanita yang berang disimbah ...
Prnjohor Calon Muda Asyik Mesej Minta Tunjuk Ajar Wanita Pkr

Prnjohor Calon Muda Asyik Mesej Minta Tunjuk Ajar Wanita Pkr

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 137 hits
PRNJohor Calon Muda asyik mesej minta tunjuk ajar Wanita PKR Ketua Wanita PKR Johor Napsiah Khamis mendakwa ada calon Ikatan Demokratik Malaysia yang sering menghubunginya untuk mendapatkan nasihat sehingga dia berasa terganggu Napsiah dala...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku