Tip Pengambilan Pil Kalsium Carbonate Dan Kalsium Lactate Untuk Pesakit Tiriod


TIP PENGAMBILAN PIL KALSIUM CARBONATE DAN KALSIUM LACTATE UNTUK PESAKIT TIROID. Perkongsian ini khusus untuk mereka yang kena ambil kalsium carbonate dan kalsium lactate.  Macam cikla alhamdullilah selepas pembedahan pembuangan kedua-dua belah kelenjar tiroid, cikla tak perlu ambil kedua-dua pil ni mungkin sebab masih ada sisa kelenjar paratiroid yang tinggal.  
Kelenjar paratiroid terletak di belakang kelenjar tiroid.  Keje dia hasilkan hormon paratiroid yang berperanan penting mengatur kadar kalsium dalam darah. So,  kalau kelenjar ini mengalami gangguan, makanya kita akan berisiko mengalami berbagai masalah kesihatan, dan salah satunya adalah masalah tulang. 
Tapi, cikla kena jugalah topup kalsium dari sumber luar macam susu. Sekarang ni pun cikla hanya perlu ambil pil kalsium. Itupun kena amik lepas buat ujian tulang lepas bersalin Aaira tahun lepas. 


Tip pengambilan pil kalsium carbonate dan kalsium lactate untuk pesakit tiriod. Gambar kredit Google. 
So, berbalik kepada cerita pasal kalsium carbonate ni,  dia ni mesti diambil bersama makanan. Lebih tepat lagi, dikunyah bersama makanan. Dah jadi macam ulam. Kalau yang tak suka kunyah, boleh saja nak telan. Tapi,  mesti ditelan sebaik saja selesai makan. Kalau dah berjam-jam lepas makan, baru nak telan, baik lupakan ajelah. Itu dah seperti telan kalsium carbonate dengan perut kosong. Akibatnya, perut akan rasa bergas berasid dan buatkan perut tak selesa. 
Kalau terlupa telan kalsium carbonate selepas makan, macam mana nak buat? Mudah je sebenarnya. Makan lagi sekali. Padan muka, kan dah gemuk. Hihi. 
Tip pengambilan pil kalsium carbonate dan kalsium lactate untuk pesakit tiriod. Gambar kredit Google. 

Kalsium lactate pulak di telan selepas makan. Maksudnya 15 minit ke 30 minit selepas makan. Macam mana kalau lupa nak telan kalsium lactate selepas makan? Caranya, makan lagi. 15 - 30 minit, baru boleh telan kalsium lactate. 
Untuk apa-apa jugak kalsium yang kita ambil, mesti ambil dengan air kosong saja. Jangan ambik dengan kafien, susu dan segala mak nenek air manis. Biar darah manis, jangan kencing manis. Hihi. Kalsium dengan susu, jarak 4 jam. Kalsium tak boleh ambik bersama dengan makanan berserat. Google je lah apa tu makanan berserat. Jangan kunyah carbonate dengan buah-buahan.
Jumlah dos kalsium yang kita kena ambil adalah bergantung kepada result darah untuk kalsium. Sebiji atau 50 biji sehari, adalah mengikut individual, bukan pepandai nak telan banyak mana.
Kalau badan dah cukup keperluan kalsium (buat ujian darah untuk kalsium), tak perlulah tambah-tambah dengan pil kalsium tambahan. Sakit sendi, sakit urat tak semestinya nak kena telan pil kalsium. 
Sumber kalsium seperti susu dan lain-lain yang semulajadi (sila google), pun kena awasi jugak. Tapi takdelah akan membuatkan tahap kalsium kita  meningkatkan dengan mendadak. Berbanding dengan pil kalsium tambahan, berlebihan pil kalsium tambahan, akan membentuk batu  kristal dalam buah pinggang. 
Minum air kosong yang mencukupi kalau korang ambil pil kalsium. Yang mana doktor ada bagi Vitamin D tu, jangan nak skip ye. Vitamin D membantu penyerapan pil kalsium tu. Yang dah cukup keperluan kalsium dalam badan tu, tak perlulah cari pil kalsium tambahan. Sayangi buah pinggang korang, macam mana korang sayangkan buah hati korang.  Haha. 
Moga bermanfaat.  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ciklapunyabelog.blogspot.com/2021/11/tip-pengambilan-pil-kalsium-carbonate.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abdulhadiawang Saman Pil Kuda Pkr Jatuhkan Maruah Presiden Pas

Abdulhadiawang Saman Pil Kuda Pkr Jatuhkan Maruah Presiden Pas

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 207 hits
Para penyokong Pas menyelar kenyataan Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim yang menggesa agar kes saman malu antara bekas calon PKR Bukit Besi Mohd Shamsul Mat Amin dengan Presiden Pas Abdul Hadi Awang diselesaikan di luar mahkamah Kenyataan yang d...
Semakan Keputusan Temu Duga Fasa 1 Pengambilan Khas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred Dg41 Secara One Off Tahun 2021

Semakan Keputusan Temu Duga Fasa 1 Pengambilan Khas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred Dg41 Secara One Off Tahun 2021

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 245 hits
Semakan Keputusan Temu Duga Fasa 1 Pengambilan Khas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred DG41 Secara One Off Tahun 2021 ini merujuk kepada yang telah dilaksanakan secara berfasa bermula 8 September 2021 yang lalu Individu yang berjaya dalam...
Kebaikan Dan Keburukan Pil Perancang

Kebaikan Dan Keburukan Pil Perancang

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 144 hits
Pil perancang kehamilan merupakan alternative untuk wanita bagi merancang kehamilan mereka Mungkin juga usia anak yang masih kecil membuatkan anda berasa untuk menjarakkan sedikit tempoh hamil seterusnya Namun mungkin ada antara anda yang t...
Malaysia Beli Pil Molnupiravir Rawat Covid 19

Malaysia Beli Pil Molnupiravir Rawat Covid 19

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 205 hits
Keputusan kerajaan menandatangani surat akujanji bagi pembelian ubat antiviral Molnupiravir dengan syarikat farmaseutikal Merck Sharp Dohme meletakkan Malaysia sebagai antara negara terawal yang bakal menerima ubat untuk merawat COVID 19 Pr...
Miliki 1 840 Butir Pil Zenith Dua Irt Di Timika Diringkus

Miliki 1 840 Butir Pil Zenith Dua Irt Di Timika Diringkus

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 125 hits
Dari rumahnya diamankan 94 paket yang berisi 940 pil zenith dan dari pengembangan kemudian ditangkap Sandra Ekawati beserta 900 pil zenith yang dikemas di dalam 90 paket
Pengalaman Urus Pengambilan Vaksin Tiga Anak Daraku Fully Vaccinated

Pengalaman Urus Pengambilan Vaksin Tiga Anak Daraku Fully Vaccinated

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 520 hits
Assalamulaikum Syukur Seawal November pada hari ini ketiga tiga anak pompuan kami telah selamat dan selesai menjalani Vaksin Tiga anak dara dapat appoinment tarikh dan tempat yang berbeza Gigihlah mak dan apak pi mari pi mari uruskan pengam...
Diabetes Dan Sodium Pengambilan

Diabetes Dan Sodium Pengambilan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 114 hits
Berapa banyak natrium yang anda memakan setiap hari Adakah anda makan di luar rumah kerap Adakah anda berfikir anda mengikuti rancangan makanan natrium yang rendah Natrium yang bersembunyi di dalam kebanyakan makanan Dapatkan maklumat lanju...
Penuntut Sertai Kempen Pengambilan Suntikan Vaksin Covid 19 Menangi Hadiah Rm4 15 Juta

Penuntut Sertai Kempen Pengambilan Suntikan Vaksin Covid 19 Menangi Hadiah Rm4 15 Juta

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 169 hits
Bertuah seorang penuntut di Australia apabila menjadi jutawan segera selepas mendaftar kempen pengambilan suntikan vaksin Covid 19 Daily Star melaporkan Joanne Zhu 25 memenangi AS 1 juta selepas menjadi seorang daripada 2 744 974 warga Aust...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa