Tiga Belas Aurat Wanita Yang Anda Mesi Tahu Dan Jaga Wanita Sekalian Tolong Jangan Abaikan Artikel Ini




1. Bulu Kening – Menurut Bukhari, Rasulullah SAW melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadith Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng – “Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.” – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng.

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidung belang – Petikan dari Hadith Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada – “Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.” – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi – Rasulullah SAW melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadith Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.



6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahilliah yang dahulu.

Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan – Asma Binti Abu Bakar RA telah menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah SAW: “Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja.” – Petikan dari Hadith Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadith Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata – “Dan katakanlah kepada perempuan mu’min hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya.” – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Rasulullah SAW, “Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram” – Petikan dari Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) – “Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik.” – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda Rasulullah SAW, “Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang la in, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah SWT akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.” – Petikan dari Hadith Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan – “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mu’min, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.” – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.



Sabda Rasulullah SAW, “Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya.” – Hadith Riwayat Riwayat Al Bazzar.

“Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.” – Petikan dari Hadith Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian – “Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah SWT akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.” – Petikan dari Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud: “Hai Nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

“Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya.” – Petikan dari Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut

Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.

(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Riwayat Imran bin Hushain ra.:

Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

sumber: kettohir via adamhawa.my © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/tiga-belas-aurat-wanita-yang-anda-mesi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Yang Suka Sangat Tidur Lepas Subuh Tolong Baca Ilmu Bermanfaat Ini Jangan Abaikan

Siapa Yang Suka Sangat Tidur Lepas Subuh Tolong Baca Ilmu Bermanfaat Ini Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 937 hits
Siapa yang suka tidur lepas subuh tolong baca dan siapa suka tidur lepas subuh then bangun nak solat dhuha pon tolong baca sentap n muhasabah sesame takde ruginya in shaa Allah Tidur lepas subuh bagi pandangan orang soleh Sedikit perkongsia...
Sorok Sikit Perut Jaga Aurat Pandangan Mata Nakal Ibu Anak Sembilan Nasihatkan Wanita Hamil

Sorok Sikit Perut Jaga Aurat Pandangan Mata Nakal Ibu Anak Sembilan Nasihatkan Wanita Hamil

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 862 hits
Hamil merupakan moment yang terindah bagi setiap ibu Semakin hari perut semakin membesar Bagi wanita muslimah perut merupakan bahagian aurat yang harus ditutup dengan sempurna berkongsi sebuah perkongsian mengenai ibu hamil dan batas aurat ...
Rawatan Bekam Pada Bayi Baru Lahir Boleh Atau Tidak Ini Yang Ibubapa Mesti Tahu Tolong Jangan Abaikan

Rawatan Bekam Pada Bayi Baru Lahir Boleh Atau Tidak Ini Yang Ibubapa Mesti Tahu Tolong Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 639 hits
Menurut pegawai perubatan Sarjana Dr Afiq Izzudin A Rahim yang merupakan salah seorang daripada kumpulan pakar kesihatan MedTweetMy jelas mengatakan bekam adalah tidak selamat dan tidak boleh dilakukan ke atas kanak kanak berumur 10 tahun k...
Tolong Jangan Cakap Bukan Bukan Biarkan Arwah Isteri Saya Pergi Dengan Tenang Suami

Tolong Jangan Cakap Bukan Bukan Biarkan Arwah Isteri Saya Pergi Dengan Tenang Suami

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 488 hits
Keluarga kepada seorang suri rumah yang ditemui lemas di Tasik Taman Bandar Indera Mahkota di sini semalam meminta netizen tidak lagi mengeluarkan kenyataan tidak berasas berhubung kejadian itu Suami kepada wanita itu yang enggan dikenali b...
Ara Tolong Jangan Sakit Tekak Malam Ini Akim Ahmad

Ara Tolong Jangan Sakit Tekak Malam Ini Akim Ahmad

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 366 hits
Tahun lepas Ara Johari telah gagal beraksi dengan baik pada AJL ke 32 untuk lagu Warkah Untukku ciptaan Akim Ahmad dan Laq kerana mengalami sakit tekak pada malam pertandingan Namun Akim Ahmad sekali lagi memberikan tanggungjawab kepada Ara...
Wanita 25 Tahun Ke Atas Kena Tahu 6 Rahsia Jaga Kulit Wajah Kekal Cantik Dan Jelita Ramai Yang Terlepas Pandang

Wanita 25 Tahun Ke Atas Kena Tahu 6 Rahsia Jaga Kulit Wajah Kekal Cantik Dan Jelita Ramai Yang Terlepas Pandang

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 426 hits
Wanita 25 Tahun Ke Atas Anda Patut Tahu 6 Rahsia Jaga Kulit Wajah Kekal Dan Jelita Ramai Yang Terlepas Pandang Wanita masuk saja angka 25 anda patut belek kulit wajah lebih daripada biasa sebab tanda tanda penuaan pasti akan kelihatan Perha...
Wanita Ini Ditangkap Usai Bawa Sabu Dalam Bra Buat Tiga Napi Lapas Dumai

Wanita Ini Ditangkap Usai Bawa Sabu Dalam Bra Buat Tiga Napi Lapas Dumai

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 166 hits
Kapolres Dumai AKBP Restika Pardamean Nainggolan mengatakan Cika dibekuk petugas sipir Lapas Dumai saat berkunjung dengan berpura pura membesuk 3 temannya
Kalau Sayang Anak Anda Tolong Jangan Sesekali Letak Telefon Pintar Berdekatan Kepala Anak Kesannya Amat Mengejutkan

Kalau Sayang Anak Anda Tolong Jangan Sesekali Letak Telefon Pintar Berdekatan Kepala Anak Kesannya Amat Mengejutkan

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 373 hits
Ada segelintir ibu bapa yang selalu meletakkan telefon berhampiran dengan bahagian kepala anak bila si kecil tidur Namun tanpa menyedari tindakan itu sebenarnya boleh mendatangkan bahaya yang tidak kelihatan Menurut bekas jurutera syarikat ...
Wanita Jaga Jaga 9 Sikap Ini Lelaki Cukup Ben Ci Dan Boleh Jadi Sabit Hubungan Retak Seribu Rileks Media

Wanita Jaga Jaga 9 Sikap Ini Lelaki Cukup Ben Ci Dan Boleh Jadi Sabit Hubungan Retak Seribu Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 460 hits
Jangan pandang remeh hati lelaki cukup benci semua perkara ini dan sebenarnya lebih sensitif daripada perempuan Nampak tegas sebagai ketua keluarga tapi jauh di sudut hati mereka juga perlukan belaian mesra dan manja seperti seorang bayi Ke...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan