Tiga Bekas Tentera Terima Sumbangan Kpj Econsave


BATU PAHAT – Sempena Bulan Kemerdekaan yang ke-63, Hospital Pakar KPJ Johor dengan kerjasama Pasaraya Econsave mengadakan Program Ziarah Pejuang di daerah ini dan Kluang hari ini.
Tiga bekas angota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terpilih dalam program tanggungjawab sosial korporat Hospital Pakar KPJ Johor itu sebagai menghargai jasa dan pengorbanan bekas anggota ATM dalam menjaga keselamatan negara.
Tiga penerima itu ialah Nordin Hussin, 88, dari Senggarang, Jalan Parit Kemang di sini selain Ahmad Adnan, 77, dan Ahmad Sapuan Yakub, 77, dari Taman Ria Sri Lalang, Kluang.
Mereka dipilih kerana pernah berkhidmat sebelum kemerdekaan dan menerima beberapa pingat darjah kebesaran ATM sepanjang tempoh perkhidmatan mereka.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Pakar KPJ Johor, Mohd Azhar Abdullah, program itu dilaksanakan atas dasar keprihatinan dan bagi memperingati jasa para pejuang yang mempertahankan negara sebelum mendapat kemerdekaan.
“Dalam program ini kita turut menyumbangkan alat bantuan kesihatan sokongan seperti tiga unit kerusi roda , tiga unit tongkat empat kaki serta pakej kesihatan kepada penerima sumbangan.
“Ini termasuk menerima sumbangan barangan keperluan hasil kerjasama dengan Pasaraya Econsave,” katanya ketika ditemui.
Turut hadir Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran (ATM), Mejar Hairi Mohd Radzi dan Pengurus Pasaraya Econsave, Mas Imran Adam.
Mohd Azhar berkata, bagi menaikkan semangat patriotik sempena bulan kemerdekaan, Hospital Pakar KPJ Johor turut mencipta replika kereta kebal ATM yang dipamerkan di ruangan lobi hospital berkenaan.
Jelasanya, usaha itu sebagai tanda inspirasi petugas hospital untuk berkerja keras dalam menjamin kesihatan para pesakit dan bersama-sama dalam usaha memerangi wabak koronavirus (Covid-19).
Sementara itu, Nordin mengingatkan generasi muda supaya menghargai keamanan dan kerharmonian yang dikecapi pada hari ini dan tidak persiakan kemerdekaan yang dinikmati kerana perjuangan untuk mendapatkannya memerlukan pengorbanan besar.
Beliau yang menyertai pasukan tentera british pada 1954 sehingga 1958 di Singapura berkata, Tanah Melayu pada zaman daruat mengalami huru-hara dan masyarakat hidup dalam ketakutan apabila komunis menyerang negeri ini.
Mengimbas kembali, Nordin tidak dapat melupakan peristiwa tentera komunis menyerang orang awam dengan membakar sebuah bas di Segamat.
“Pada awalnya saya pelik kenapa orang ramai berjalan kaki di tepi jalan. Tidak berapa lama selepas itu saya melihat sebuah bas telah dibakar oleh tentera komunis.
“Saya bersyukur dan bernasib baik bas yang saya naiki tidak diserang dan dibakar komunis. Pada zaman itu bekalan makanan amat sukar untuk didapati dan hanya makan hasil tanaman di sekitar rumah,” katanya.
Bercerita lanjut, beliau berkata, penduduk hanya hanya keluar rumah pada waktu siang sehingga pukul 2 petang kerana keadaan berbahaya.
Pesannya, generasi muda perlu bersyukur dapat hidup bebas dan aman harmoni tanpa sebarang kekacauan selain perlu berterima kasih kepada semua pejuang negara dalam memdapatkan kemerdekaan dan memajukan negara ini. – JT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://johortimes.my/2020/08/tiga-bekas-tentera-terima-sumbangan-kpj-econsave/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terima Duit Tepi Rm170k Untuk Petik Nama 2 Company Buat Renovation Bekas Pengurus Kanan Tabung Haji Didakwa Rasuah

Terima Duit Tepi Rm170k Untuk Petik Nama 2 Company Buat Renovation Bekas Pengurus Kanan Tabung Haji Didakwa Rasuah

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 502 hits
Bekas pengurus kanan Lembaga Tabung Haji mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur hari ini atas tiga pertuduhan menerima suapan berjumlah RM170 477 pada 2015 dan 2018 Zaharuddin Hamid 47 yang juga bekas Pengurus Kanan Tekni...
Lokap Sprm Berhantu Bekas Kp Tak Pernah Terima Laporan

Lokap Sprm Berhantu Bekas Kp Tak Pernah Terima Laporan

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 208 hits
Benarkah lokap SPRM berhantu sebagaimana dakwaan bekas pengerusi Felda Mohd Isa Abdul Samad yang berkata bekas pegawainya Zahid Md Arip memberitahunya dia terlalu tertekan kerana diganggu hantu ketika ditahan di sel SPRM Bagaimanapun bekas ...
Bekas Atlet Selangor Terima Bantuan Kerajaan Negeri

Bekas Atlet Selangor Terima Bantuan Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 257 hits
SHAH ALAM 3 SEPT Seramai 50 bekas atlet Selangor termasuk atlet para menjadi kumpulan pertama menerima bantuan Kerajaan Negeri berjumlah hampir RM200 000 EXCO Sukan Mohd Khairuddin Othman berkata melalui Program Ceria Atlet Selangor 2020 it...
Bantu Usaha Petani Pemkab Banyuwangi Terima Ratusan Alat Dan Mesin Pertanian

Bantu Usaha Petani Pemkab Banyuwangi Terima Ratusan Alat Dan Mesin Pertanian

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 233 hits
Kinerja bidang pertanian Kabupaten Banyuwangi mendapatkan apresiasi dari pemerintah pusat Salah satu bentuk apresiasi tersebut di tahun 2020 ini Pemkab mendapatkan bantuan 162 alat dan mesin pertanian yang saat ini telah diserahkan kepada p...
Pns Menang Banyak Terima Thr Hingga Dapat Pulsa Gratis Rp 400 Ribu

Pns Menang Banyak Terima Thr Hingga Dapat Pulsa Gratis Rp 400 Ribu

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 249 hits
Pemerintah tengah gencar menggelontorkan beragam stimulus untuk membantu meningkatkan likuiditas dan menjaga daya beli masyarakat di tengah pandemi Tak hanya pekerja informal pekerja swasta atau pelaku usaha Pegawai Negeri Sipil juga mendap...
Khairul Azam Terima Surat Tunjuk Sebab Dari Lembaga Tatatertib Peguam

Khairul Azam Terima Surat Tunjuk Sebab Dari Lembaga Tatatertib Peguam

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 309 hits
Akibat kelantangannya membantah isu pemasangan tanglung kewujudan sekolah vernakular kewarganegaraan bukan Melayu dan tidak ada istilah Cina serta India menyebabkan Mohd Khairul Azam Abdul Aziz diberi surat tunjuk sebab oleh Lembaga Tatater...
Pemprov Dki Terima Bantuan 1 190 Tenaga Kesehatan Tangani Covid 19

Pemprov Dki Terima Bantuan 1 190 Tenaga Kesehatan Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 246 hits
Tenaga kesehatan yang mendaftar awal mencapai 4 852 orang Kemudian setelah melalui tes seleksi yang diterima hanya 1 190 orang
Terima Kasih Blogger Dana

Terima Kasih Blogger Dana

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 193 hits
Banyak blog update performance bulan lepas MY pun nak update juga tapi bukan blog performance top reference Lebih kurang macam penghargaan la sekak blogger Hasrul Hassan dah repair blog MY ni baru la boleh nampak trafik la search console la...
Gaun Pengantin Mira Filzah Terima Pujian Pereka Dedah Ambil Masa 500 Jam Siapkan

Gaun Pengantin Mira Filzah Terima Pujian Pereka Dedah Ambil Masa 500 Jam Siapkan

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 495 hits
Majlis resepsi pertama pelakon Mira Filzah bersama suami Wan Emir Astar di Le Meridien Putrajaya telah pun berlangsung penuh meriah semalam Majlis sebelah pengantin perempuan bertemakan galaksi itu ternyata membuatkan ramai terpesona source
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega