Tidak Mahu Berdiam Diri Inilah Kata Kata Tun Mahathir Yang Di Tunggu Seluruh Dunia Islam


Trump, Ratu Elizabeth kutuk serangan masjid di New Zealand
WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump mengutuk serangan dan pembonuhan beramai-ramai di dua masjid di New Zealand, ketika solat Jumaat hari ini, sehingga meng0rbankan 49 orang.
Suspek utama, seorang lelaki kelahiran Australia berusia 28 tahun, didakwa menerbitkan ‘manifesto’ perkauman di media sosial sebelum melakukan ser4ngan itu.

“Saya amat bersimpati kepada rakyat New Zealand, susulan ser4ngan kej4m di dua masjid itu. Seramai 49 orang meningal dunia dalam keadaan yang tidak boleh diterima dengan ramai m4ngsa lain cedera.
“Amerika Syarikat bersama New Zealand memberi sokongan dalam semua bentuk yang diperlukan. Semoga Tuhan merahmaati semua!” kata Trump di Twitter.

Dalam pada itu di London, Ratu Elizabeth II berkata, beliau amat sedih dengan serangan itu.
“Saya amat sedih dengan kejadian di Chritchurch hari ini. Dalam waktu tragik sebegini, saya mendoakan semua rakyat New Zealand.
“Saya dan Putera Philip mengucapkan takziah kepada keluarga dan rakan-rakan m4ngsa yang meningal dunia,” katanya.
Ratu Elizabeth, 92, adalah pemerintah diraja tertua dan paling lama berkhidmat di dunia, beliau adalah ratu kepada 15 negara selain Britain termasuk Australia, Kanada dan New Zealand.
Kali terakhir beliau berkunjung ke New Zealand pada 2002 sempena sebahagian sambutan pemerintahannya yang ke-50.
Reaksi Tun M
KEGANAASAN tidak mempunyai sempadan dan tiada jaminan keganaasan tidak akan berlaku di negara ini atau di tempat lain kerana kumpulan yang terbabit boleh menyerang bila-bila masa.
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Malaysia bertuah kerana mempunyai pasukan perisik yang mantap dan mengetahui setiap tindak-tanduk pengganaas.
“Tiada jaminan keganaasan tidak berlaku di negara ini tetapi Malaysia bertuah kerana mempunyai pasukan risikan yang bagus.
Tidak mahu berdiam diri, ini kata-kata Tun Mahathir yang di tunggu seluruh dunia Islam
“Mereka (perisik) tahu siapa pengganaas dan pergerakan mereka (penggaanas). Kita juga sudah menahan sebahagian daripada kumpulan terbabit dan mendidik mereka semula,” katanya pada sidang media selepas menyerahkan kad keahlian Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kepada lapan wakil rakyat Sabah di Putrajaya, hari ini.
Dr Mahathir berkata, cara terbaik untuk melawan kegaanasan adalah dengan mengetahui punca keganaasan itu berlaku.
“Saya sebenarnya sudah menulis surat kepada Perdana Menteri England bahawa kita tidak boleh lawan keganaasan seperti perang konvensional,” katanya.
Dr Mahathir mengulas insiden keganaasan terhadap jemaah di dua masjid di Christcurch, New Zealand, pada jam 1.40 tengah hari tadi (waktu tempatan).
Terdahulu, Dr Mahathir, dalam hantaran di laman Facebook beliau menyatakan amat kesal dengan serangan kej4m pengg4nas di dua buah masjid di Christchurch, New Zealand itu.
“Kami berharap kerajaan New Zealand akan menngkap para pengg4nas itu dan mengambil tindakan yang perlu mengikut undang-undang negara itu,” katanya.
“Kami amat dukacita dan simpati dengan mangs4 dan keluarga yang terlibat dalam kejadian itu,” kata Dr Mahathir dalam hantaran laman Facebook beliau hari ini.

Dr Mahathir berkata kerajaan akan mengambil segala langkah yang boleh diambil bagi memastikan rakyat Malaysia di New Zealand selamat.
Dua rakyat Malaysia ceder4 dalam kejadian tembakan di Masjid Al-Nuor dan Masjid Linw0od itu dan mereka kini dirawat di hospital.
Terdahulu, Wisma Putra dalam kenyataannya berkata Malaysia mengtuk sekeras-kerasnya serangan keg4nasan yang tidak berperikemanusiaan ke atas orang awam yang tidak bersalah itu.
Ia berkata Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington sentiasa berhubungan dengan rakyat Malaysia di Christchurch dan memantau rapi keadaan itu.
Dalam kejadian berkenaan, 49 m4ut manakala lebih 20 lagi c3dera apabila seorang pen3mbak melepaskan temb4kan rambang di dua masjid yang penuh sesak menjelang solat Jumaat.
Sementara itu, mengenai lawatan beliau ke kawasan kejadian pembuangan sisa t0ksik di Pasir Gudang, Johor, Dr Mahathir berkata, beliau berpuas hati dengan pengendalian yang dilakukan di sana.
“Secara keseluruhannya saya menganggap kerja pengendalian di sana sangat baik dan tidak ada sebab untuk umumkan sebarang kecemasan,” katanya.
Sumber dari Harian Metro
The post Tidak mahu berdiam diri, inilah kata-kata Tun Mahathir yang di tunggu seluruh dunia Islam appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2019/03/15/tidak-mahu-berdiam-diri-inilah-kata-kata-tun-mahathir-yang-di-tunggu-seluruh-dunia-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Dr Mahathir Perlu Rombak Kabinet

Tun Dr Mahathir Perlu Rombak Kabinet

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 233 hits
RAMAI membuat spekulasi Tun Dr Mahathir Mohamad akan merombak Kabinet beliau tidak lama lagi Kalau dalam sektor korporat prestasi seseorang CEO atau pegawai kanan akan bergantung kepada pencapaian KPI mereka Gagal mencapai KPI syarikat akan...
Ucapan Tun Mahathir Tunjuk Kerajaan Tiada Integriti Menyamun Dan Susahkan Rakyat

Ucapan Tun Mahathir Tunjuk Kerajaan Tiada Integriti Menyamun Dan Susahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 358 hits
11 Mac 2019 SPB YDP Agong ke 16 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah merasmikan Mesyuarat Kedua Parlimen Siri 14 Ada beberapa perkara yang menarik perhatian umum pada sidang parlimen kali ini Pertama inil...
Tun M Kata Mas Tak Lagi Terbang Seperti Dahulu

Tun M Kata Mas Tak Lagi Terbang Seperti Dahulu

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 206 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui beliau sangat menyayangi syarikat penerbangan kebangsaan Malaysia Airlines Bagaimanapun beliau berkata satu tindakan berkesan perlu diambil dan dilakukan bagi memastikan MAS tidak terus menga...
Tiada Keperluan Lagi Untuk Isytihar Darurat Pindah Penduduk Tun Mahathir

Tiada Keperluan Lagi Untuk Isytihar Darurat Pindah Penduduk Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 182 hits
PASIR GUDANG Perdana Menteri menegaskan tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Pasir Gudang susulan pencemaran bahan kimia dan kerajaan tiada rancangan untuk memindahkan penduduk kawasan itu Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau ...
Jufazli Ditangkap Polis Kerana Hina Pm Tun Mahathir

Jufazli Ditangkap Polis Kerana Hina Pm Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 1103 hits
Aktivis politik lantang Jufazli Shi telah ditahan oleh polis di rumahnya Foto Live FB Jufazli Jufazli Shi Ahmad yang menggunakan media sosialnya untuk menyerang Dr Mahathir Mohamad ditahan polis di rumahnya awal pagi tadi Aktivis berusia 31...
Kejadian Di Masjid Christchurch Ini Respons Tegas Tun Mahathir Dan Tayyip Erdogan

Kejadian Di Masjid Christchurch Ini Respons Tegas Tun Mahathir Dan Tayyip Erdogan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 328 hits
RESPONS TUN MAHATHIR MOHAMAD Perdana Menteri Malaysia YAB Tun Dr Mahathir Mohamad mengu tuk sekeras kerasnya sera ngan temba kan rambang yang berlaku di Masjid Al Noor Christchurch New Zealand pada Jumaat kelmarin Dalam satu kenyataannya YA...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools