Tidak Mahu Ada Lagi Kes Panjat Pokok Cari Internet


Oleh AMREE AHMAD SAIFUDDIN ABDULLAHPUTRAJAYA: Pelaksanaan Jalinan Digital Negara (Jendela) yang bermula tiga bulan lalu dilaporkan berjaya menepati sasaran yang ditetapkan untuk dicapai sehingga akhir tahun ini.
Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, perkara itu dimaklumkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Jendela yang berlangsung hari ini.
“Laporan penuh untuk suku tahunan Jendela yang pertama ini sedang dimuktamadkan dan bakal diumumkan secara rasmi pada 18 Disember,” jelas beliau menerusi kenyataan di sini.
Mengulas lanjut, beliau memberi contoh tahap ketersediaan sambungan jalur lebar talian tetap berkelajuan tinggi telah pun berjaya melebihi sasaran yang ditetapkan pihak kerajaan sendiri.
Justeru, beliau menyambut baik pelaksanaan pelbagai projek telekomunikasi di bawah inisiatif itu terutamanya dalam usaha mengukuhkan lagi kualiti pengalaman perkhidmatan jalur lebar.
Ia ujar Saifuddin, susulan permintaan yang didapati melonjak secara mendadak di seluruh negara ketika tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19.
“Jendela bawa aspirasi peningkatan liputan dan pengukuhan infrastruktur kesalinghubungan yang mampan dan inklusif kepada 96.9 peratus kawasan berpenduduk di negara ini,” katanya.
Selain itu, tambah beliau, inisiatif tersebut turut mengukuhkan prasarana telekomunikasi secara menyeluruh sebagai asas teguh pengenalan teknologi 5G dalam memacu pertumbuhan ekonomi digital.
Pelaksanaan Jendela jelasnya, adalah hasil perancangan dan pengawasan terperinci dibuat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dengan kerjasama erat pemain industri.
Malah, katanya, untuk tahun 2021, ia akan dilaksanakan lebih agresif bagi terus menambah baik pengalaman jalur lebar demi mengadaptasi norma baharu dan menggerakan ekonomi digital.
“Perancangan untuk dibina lebih banyak lagi menara baharu akan terus dipergiatkan bagi meluaskan liputan rangkaian dan mempertingkatkan kualiti kepada masyarakat.
“Ini terutama kawasan luar bandar namun kelancaran proses itu banyak bergantung kepada hemat pihak kerajaan negeri untuk menyegerakan prosedur kelulusan dan rintangan birokrasi,” tambahnya.
Oleh itu kata Saifuddin, kerjasama erat daripada semua agensi dan kerajaan negeri amat diperlukan agar masyarakat khususnya di pedalaman tidak perlu menanti agak terlalu lama.
Beliau memberi contoh ada kes penduduk yang terpaksa memanjat pokok, terjatuh jambatan, berkhemah di hutan dan sebagainya hanya untuk mendapatkan liputan internet lebih baik.
“Kerajaan Pusat melalui Belanjawan 2021 telah pun mengumumkan khidmat telekomunikasi diiktiraf sebagai utiliti ketiga wajib disedia dalam setiap rancangan pembangunan,” tegasnya.
Selanjutnya, beliau meluahkan keyakinan bahawa Jendela bakal menjadi komponen penting dalam usaha membawa kemakmuran kepada ekonomi negara dan setiap lapisan masyarakat.
Bahkan beliau di kementerian itu sendiri akan terus memantau perkembangan inisiatif ini secara dekat bagi memastikan aspirasi Jendela direalisasikan demi kesejahteraan rakyat Malaysia. – UTUSAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/tidak-mahu-ada-lagi-kes-panjat-pokok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Cari Saksi Perbicaraan Kes Dadah Di Mahkamah

Polis Cari Saksi Perbicaraan Kes Dadah Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 270 hits
BernamaLelaki itu atau sesiapa yang mengenalinya diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Insp Nursyahirah Safri dengan menelefon 017 5853559 BUKIT MERTAJAM Polis sedang mengesan seorang lelaki yang merupakan saksi perbicaraan bagi kes pengeda...
Hiburan Tiada Istilah Perigi Cari Timba Khai Bahar Terima Lamaran Aina Abdul

Hiburan Tiada Istilah Perigi Cari Timba Khai Bahar Terima Lamaran Aina Abdul

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 602 hits
Jangan salah sangka menerima lamaran itu bukanlah bermaksud dari segi perhubungan atau bercinta tetapi Khai Bahar difahamkan telah menerima undangan Aina Abdul untuk menjadi rakan duet dalam lagu baru berjudul Nafas Cinta Tidak menunggu lam...
Polemik Warisan Berlanjut Rizky Febian Ke Teddy Daripada Cari Yang Bukan Haknya Lebih Baik Kerja

Polemik Warisan Berlanjut Rizky Febian Ke Teddy Daripada Cari Yang Bukan Haknya Lebih Baik Kerja

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 247 hits
Meski memberi klarifikasi membantah tudihan Teddy sebelumnya pihak Rizky Febian tetap berharap bisa menyelesaikan masalah ini secara kekeluargaan
Suspek Bunuh Ibu Bekas Tunang Ditahan Ketika Cari Makanan Akibat Kelaparan

Suspek Bunuh Ibu Bekas Tunang Ditahan Ketika Cari Makanan Akibat Kelaparan

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 318 hits
Fauzi SuhaimiSuspek dikesan selepas memasuki rumah seorang saudaranya di Kampung Binanjar Paitan Sabah Gambar PDRM KOTA MARUDU Remaja yang disyaki mengamuk dengan parang dan membunuh ahli keluarga bekas tunangnya di Kampung Kuyuh Pitas Sabt...
Tes Kepribadian Pilih Salah Satu Rumah Dan Cari Tahu Nasibmu Minggu Depan

Tes Kepribadian Pilih Salah Satu Rumah Dan Cari Tahu Nasibmu Minggu Depan

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 225 hits
Rumah adalah tempat dirimu menjadi seseorang paling jujur Di sana pulalah berbagai hal akan mampir dan terjadi menjadikan sebuah pengalaman dalam hidup Jika kamu bertanya tanya apa yang akan terjadi pada hidupmu di minggu mendatang ikutilah...
Cara Tanam Pokok Kelapa Yang Betul

Cara Tanam Pokok Kelapa Yang Betul

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 423 hits
Bagaimanakah cara tanam pokok kelapa yang betul Artikel ini akan membincangkan dengan lengkap cara tanam pokok kelapa yang betul bermula dari segi penyediaan tanah hingga kawalan penyakit dan perosak Isi Kandungan Pengenalan Keperluan Asas ...
Sebilangan Resort Di Bintan Cari Cara Kreatif Jana Pendapatan Tanpa Pelawat S 039 Pura

Sebilangan Resort Di Bintan Cari Cara Kreatif Jana Pendapatan Tanpa Pelawat S 039 Pura

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 220 hits
Images KONGSI ARTIKEL BINTAN Terletak di utara pulau Bintan Indonesia pusat peranginan Banyan Tree Bintan pernah menjadi destinasi impian bagi mereka yang ingin berlibur sambil menikmati pantai yang indah Dengan hanya sejam saja mel
6179 Ahlong Tak Berani Cari Pasal Dragon Pun Goyang Dengan Satria Tv Ppim 23 12 2020

6179 Ahlong Tak Berani Cari Pasal Dragon Pun Goyang Dengan Satria Tv Ppim 23 12 2020

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 342 hits
Dragon pun goyang bila dengar nama SATRIA tau Bayangkan betapa besar SATRIA punya nama ni dalam kalangan ahlong Jadi apa lagi alasan untuk anda terus hidup dalam ketakutan ditindas ahlong Tuntut hak ketenangan dan kewangan ANDA kembali Nak ...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally