Tiba Tiba Rasa Berangin Sebu Perut Makan Jangan Sembarangan Itu Puncanya


Masalah angin adalah normal dan biasa untuk kita hadapi. Ia berpunca dari pemakanan dan sistem penghadaman. Masalah ini akan menimbulkan rasa tidak selesa dan menjejaskan aktiviti seharian individu.
Di dalam perkongsiannya di laman Facebook, Dr Zubaidi Hj Ahmad ada menjelaskan tentang hal ini:
MENANGANI MASALAH ANGIN DALAM BADAN Masalah angin merupakan masalah yang sering kita alami dan biasanya ia berpunca daripada aspek pemakanan serta sistem penghadaman. Perut senak atau kembung, kerap sendawa dan badan rasa berbisa membuatkan seseorang tidak selesa serta lesu, malah mungkin tertekan akibat masalah angin apatah lagi jika mempunyai kerjaya perlu berurusan dengan orang ramai setiap hari.

Masalah angin bagi kebanyakan individu mungkin tidak menjadi satu gangguan menjejaskan hidup manakala gejala yang dialami antara individu itu mungkin sama, tetapi punca sebenar masalah pula berbeza.
Masalah angin ini kebanyakannya berpunca daripada udara yang ditelan dan apabila seseorang dalam keadaan tertekan, mereka lebih kerap menelan udara tanpa disedari. Masalah ini disebabkan proses penghancuran makanan oleh bakteria di dalam usus besar yang tidak dapat dihadamkan sepenuhnya.
Artikel Menarik: [Badan Cepat Penat & Lesu Je. Ibu Ini Kongsi Resipi Jamu ‘Pulih Tenaga’ Yang Super Simple!]

Gas yang dihasilkan ialah biasen, nitrogen dan ada kalanya methana. Ada beberapa kaedah rawatan bagi menyelesaikan masalah ini. Namun yang lebih utama ialah kesediaan kita untuk menukar jenis makanan yang dinikmati setiap hari terutama mengelakkan makanan berangin dan bergas, ambil ubat-ubatan dan cuba menahan diri daripada menelan udara terlalu banyak.
Kaedah perlu dilakukan penghidap masalah angin :
1. Menukar jenis makanan Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza antara individu. Seseorang itu perlu memastikan jenis makanan khusus yang menyebabkan berlakunya masalah angin ini berdasarkan pengalaman masing-masing. Bagi sesetengah orang, makanan seperti keledek, nangka, cendawan dan teh menyebabkan angin, tetapi tidak pada orang lain. Sekiranya makanan itu dapat dikenal pasti, hindarkan daripada mengambil makanan itu.

Salah satu cara untuk membuang angin dalam badan ialah dengan pengambilan minuman halia. Halia merupakan petua yang paling mudah dan juga berkesan yang telah diamalkan sejak turun-temurun lagi. Minuman halia telah pun dipelbagaikan pada waktu kini dan anda boleh menemui minuman halia yang berbentuk bikarbonat dan juga teh.
Namun, ia adalah lebih baik sekiranya anda meminum minuman halia asli kerana ia lebih berkesan untuk membuang angin di dalam badan. Anda boleh meminum air halia yang dicampur bersama lemon dan madu untuk membantu masalah penghadaman anda.
2. Ubat-ubatan Ubat-ubatan seperti antacid dan simethicone yang boleh didapati di farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin. Selain itu, enzim penghadaman seperti laktase membantu menghadamkan karbohidrat di samping membolehkan seseorang mengambil makanan yang biasanya menghasilkan angin.

3. Kurangkan menelan udara Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula. Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan secara perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap ketika makan. Sekiranya pesakit memakai gigi palsu, dinasihatkan supaya berjumpa doktor gigi untuk memastikan ia sesuai dipakai.
Artikel Menarik: [Rasa Stres Je, Senyum. Baru Otak Dapat Signal Keluarkan Hormon Gembira]
4. Hindari makanan yang menghasilkan angin Makanan yang mengandungi gula raffinose, fruktos, laktos dan sorbitol menghasilkan banyak angin. Raffinose terkandung dalam makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks manakala bunga kubis, kubis brussel, asparagus, brokoli dan kubis pula mengandungi fruktos.

Laktos ialah gula semula jadi yang terdapat dalam susu dan makanan mengandungi susu seperti keju dan aiskrim. Fruktos pula banyak terdapat pada bawang, buah pir dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.
5. Urutan Selain pengambilan ubatan yang sesuai bagi memberikan kelegaan, teknik urutan juga satu daripada kaedah yang dapat membantu rawatan masalah angin.
Melalui teknik urutan yang betul, angin dalam badan seseorang itu mampu dikeluarkan dan ia pastinya memberikan kelegaan kepada orang yang mengalami masalah ini.
Teknik urutan yang betul mampu melegakan atau mengurangkan rasa kurang selesa individu berkenaan. Ada pelbagai jenis masalah angin yang biasa terjadi, antaranya ialah angin di badan, kepala, rahim, perut dan bawah bahu yang boleh menyebabkan seseorang itu berasa lesu dan mengalami kesakitan. Masalah angin sekiranya tidak dirawat atau diurut dengan betul bukan saja menyebabkan rasa tidak selesa malah boleh menjadi punca kesakitan atau bisa pada badan atau tempat yang bermasalah itu.

Pengambilan makanan yang betul antara perkara yang perlu diberikan perhatian bagi masalah angin ini. Apa yang penting adalah kurangkan makanan pedas, berlemak dan minuman berkarbonat kerana itu akan menambah angin selain perlu pastikan minum air masak secukupnya.
Walaupun masalah angin ini kedengaran tidak serius, namun jika dibiarkan ia berlarutan, badan akan menjadi lemah dan mengganggu aktiviti seharian. Justeru, amalkan makanan yang seimbang dan gaya hidup yang sihat untuk memastikan badan akan sentiasa cergas. Namun jika sakit ini berterusan, segeralah berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan.
#HealthDrZubaidi
Semoga dengan penerangan ini dapat memberi penjelasan kepada kita semua tentang masalah ini. Ikutlah saranan doktor dan sebaiknya lakukan langkah pencegahan. Adalah lebih baik kita mencegah dari merawat.
The post Tiba-Tiba Rasa ‘Berangin’, Sebu Perut. Makan Jangan Sembarangan, Itu Puncanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tiba-tiba-rasa-berangin-sebu-perut-makan-jangan-sembarangan-itu-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Berkira Selalu Lah Belanja Anak Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

Jangan Berkira Selalu Lah Belanja Anak Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 389 hits
Mak ayah bila dah berjanji dengan anak tunaikan lah Lagi lagi bila janji nak belanja anak makan sedap Tak perlu nak lengah lengahkan waktu sebab anak yang menuntut janji itu amat mengharap sebenarnya Anak anak mungkin tak tunjuk tapi dalam ...
Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 462 hits
PELAWAK Ali Puteh berkata dia berkecil hati terhadap isteri Abam iaitu Nor Hidayah kerana mengeluarkan perkataan berbunyi jangan makan harta anak yatim kepada ibunya Sabariah Arshad 63 Ungkapan itu dikeluarkan ketika ada pihak datang ke rum...
Kalau Luka Jangan Makan Kicap Nanti Parut Anak Jadi Hitam Ini Salah

Kalau Luka Jangan Makan Kicap Nanti Parut Anak Jadi Hitam Ini Salah

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 432 hits
Untuk sembuhkan luka banyak pantang larang yang perlu diikuti Tak boleh makan telur nanti gatal kalau makan kicap nanti luka tinggal parut Betul ke ada berkongsi tentang hal ini Katanya ada beberapa kepercayaan tentang penjagaan luka yang s...
Selalu Makan Sosej Boleh Meningkatkan Risiko Kanser Perut

Selalu Makan Sosej Boleh Meningkatkan Risiko Kanser Perut

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 292 hits
Walaupun pakar kesihatan sudah berkali kali mengingatkan kita tentang bahaya kerap mengambil daging yang sudah diproses seperti sosej atau naget Malangnya kerana rasa dari daging olahan ini sangat enak dan sangat mudah untuk diolah dengan c...
Dilanda Ribut Kapal Mendarat Posisi Menyenget Buat Perut Rasa Kecut

Dilanda Ribut Kapal Mendarat Posisi Menyenget Buat Perut Rasa Kecut

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 196 hits
Ribut Dennis adalah ribut Eropah yang paling aktif pernah menjejaskan bahagian Eropah Barat Laut Dennis dinamakan oleh UK Met Office pada 11 Februari 2020 Ia dijangka menjadi salah satu daripada ribut paling hebat yang pernah dilaporkan di ...
Besarkan Didik Anak Itu Tanggungjawab Bersama Suami Jangan Biar Isteri Urus Seorang Diri

Besarkan Didik Anak Itu Tanggungjawab Bersama Suami Jangan Biar Isteri Urus Seorang Diri

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 375 hits
Dalam mendidik anak anak suami dan isteri punya peranan masing masing Jika ibu banyak menumpukan perhatian dengan kerja rumah tak salah rasanya jika ayah membantu uruskan anak anak Barulah ringan sama dijinjing berat sama dipikul Seperti pe...
Jangan Jengkel Kalo Anak Tak Bisa Diam Itu Tanda Kecerdasan Kinestetiknya Tinggi

Jangan Jengkel Kalo Anak Tak Bisa Diam Itu Tanda Kecerdasan Kinestetiknya Tinggi

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 320 hits
Apakah Anda ingin anak Anda tumbuh sebagai anak yang cerdas Tentu semua orangtua menginginkannya Nah menurut Howard Gardner ada 8 jenis cerdasan Mereka adalah Linguistik matematik visual spasial musik interpersonal intrapersonal naturalis d...
Pks Harap Pilwalkot Solo Jangan Sampai Calon Tunggal

Pks Harap Pilwalkot Solo Jangan Sampai Calon Tunggal

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 81 hits
Mustafa menerangkan PKS di Solo memiliki beberapa kadernya Namun PKS tidak menutup kemungkinan untuk mengusung dari tokoh di luar kader
Dalam Berpolitik Jangan Membiang Buat Pasal Nanti Kempunan Nama Langsung Xnaik Lagi Dah Walau Dipanjangkan Umur 9790

Dalam Berpolitik Jangan Membiang Buat Pasal Nanti Kempunan Nama Langsung Xnaik Lagi Dah Walau Dipanjangkan Umur 9790

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 327 hits
Isu Bubar 60 Tahun Jadi Kerajaan Masih Tak Faham Jefri Md Nor1 Puak ni langsung tak hormat kepada YDPA yang telah melantik Tun Mahathir sebagai PM Interim Desakan ini adalah satu penderhakaan kepada titah Tuanku 2 Dalam perlembagaan yang bo...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing