Tiada Siapa Berani Lawan Anwar Kerusi Presiden Pkr Bagaimana Anak Murid


agendaily.com12/4/2022
Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah selamat dalam pemilihan PKR sesi 2021/2023, tetapi nasib anak muridnya yang juga Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi belum tentu.

Ahli Parlimen Port Dickson Datuk Seri Anwar Ibrahim masih mempunyai aura di dalam partinya apabila kekal mempertahankan kerusi Presiden PKR sesi 2022-2025, setelah tiada pemimpin lain yang berani menentangnya dalam pemilihan kali ini.

Tatkala menerima kritikan setelah gagal membawa kemenangan kepada gabungan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor, Anwar diumumkan menang tanpa bertanding bagi jawatan itu.

Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail secara tidak langsung mengumumkan kemenangan Anwar dalam ciapan di laman Twitternya hari ini.

“Mengulangi sejarah Pemilihan Keadilan 2018, saudara Anwar sekali lagi menang tanpa bertanding pada pemilihan kali ini. Saya dengan penuh takzim mengucapkan tahniah kepada saudara @anwaribrahim,” katanya hari ini.

Pencalonan bagi pemilihan PKR 2022 bermula pada 8 April dan berakhir semalam (11 April), membabitkan jawatan pada peringkat cabang di seluruh negara, manakala bagi jawatan utama tertinggi parti pula berlangsung semalam.

Buat julung kalinya, pemilihan PKR diadakan secara hibrid, iaitu secara fizikal dan dalam talian melalui aplikasi ADIL yang diperkenal pada 28 Februari lalu.

Proses pengundian bagi pemilih dalam talian ialah dari 18 hingga 20 Mei, manakala secara fizikal pada 13 hingga 17 Mei.

Bagi pemilihan kali ini, jawatan nombor dua parti menyaksikan dua calon menawarkan diri, iaitu bekas Ahli Parlimen Pandan yang juga bekas Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli serta Saifuddin sendiri.

Pencalonan bagi jawatan Naib Presiden PKR menyaksikan 17 calon menawarkan diri bertanding pada pemilihan bagi penggal 2022/2025, setakat 7 malam tadi.

Kerusi Naib Presiden yang memperuntukkan empat tempat, ditandingi Menteri Besar Selangor yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri, Datuk Seri Amirudin Shari dan Menteri Besar Negeri Sembilan yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri, Datuk Seri Aminuddin Harun.

Turut menawarkan diri adalah Chang Lih Kang; Pengarah Komunikasi PKR yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil; Ketua Wanita PKR yang juga Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh dan Ketua Setiausaha Pengelola PKR yang juga Ahli Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Selain itu, bekas Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak; bekas Timbalan Pengerusi PKR Perak, MA Tinagaran; Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid; Ahli Parlimen Alor Setar, Chan Ming Kai; bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan dan ADUN Sentosa, Dr G Gunaraj.

Lima lagi calon, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail; bekas Naib Presiden, Mustaffa Kamil Ayub; bekas Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), S Thiban; ADUN Chuah, Datuk Michael Yek Diew Ching serta ADUN Bukit Selambau, Dr R Summugam.

Bagaimana pula anak murid Anwar, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi? Adakah pemilihan UMNO akan diadakan sebelum atau selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15)? Dan adakah pemimpin UMNO lebih berani daripada PKR untuk merebut kerusi Presiden?

Adakah kemungkinan terdapat pemimpin UMNO yang lebih berani daripada pemimpin PKR untuk mencabar kedudukan Presiden parti?

Sememangnya, tidak dapat disangkal lagi bahawa Zahid akan berdepan pertandingan yang boleh jadi tiga atau empat penjuru dalam pemilihan bagi penggal 2021/2023, yang perlu diadakan selewat-lewatnya Disember depan berdasarkan 18 bulan tempoh penangguhan yang diumumkan sebelum ini.

Sebab itu, Zahid dan penyokongnya mahukan PRU-15 diadakan lebih dahulu daripada pemilihan parti kerana bimbang ada pemimpin UMNO yang akan mencalonkan diri bertanding jawatan Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Majlis Tertinggi yang kini dikuasai orang Zahid.

Lagi pula sekarang ini UMNO dikatakan berpecah teruk khususnya melibatkan Team Zahid dan Team Menteri-Menteri UMNO


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/04/tiada-siapa-berani-lawan-anwar-kerusi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Akan Pertahan Jawatan Presiden Pkr

Anwar Ibrahim Akan Pertahan Jawatan Presiden Pkr

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 136 hits
Anwar Ibrahim Akan Pertahan Jawatan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil keputusan untuk mempertahankan jawatan Presiden Parti Keadilan Rakyat pada pemilihan parti yang akan diadakan pada 13 Mei depan Perkara itu dimaklumkan oleh...
Tim Presiden Pkr Satu Lawan Satu

Tim Presiden Pkr Satu Lawan Satu

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 156 hits
AWALNYA TIGA PENJURUDI ANTARASAIFUDDIN VS RAFIZI VS FARHASHTIBA TIBA SALAH SEORANG TARIK DIRIUntuk mendapat berita selanjutnya FARHASHSILA TINJAU LINK DI BAWAH INI
Tak Apa Pkr Kan Kuat Bab Berita Media Nih Pkr Tak Ambik Pot Pun Sukarela Dok Lawan Percuma Banyak Iklas Pkr Kata Kah

Tak Apa Pkr Kan Kuat Bab Berita Media Nih Pkr Tak Ambik Pot Pun Sukarela Dok Lawan Percuma Banyak Iklas Pkr Kata Kah

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 118 hits
KALAU TAK SEDIA PKR AKAN TEWAS TERUK PRU 15Kalau tak sedia PKR akan tewas teruk PRU 15Posted By on April 04 2022Anggota KEADILAN perlu memeriksa diri sendiri dan jangan salahkan rakyat kerana kalah dalam Pilihan Raya Negeri baru baru ini Me...
Pkr Youths Don T Blame Anwar For Party S Diminishing Popularity

Pkr Youths Don T Blame Anwar For Party S Diminishing Popularity

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 131 hits
Once an iconic figure among the nation s youth PKR president Anwar Ibrahim is now facing ever increasing calls for him to bow out since November 2021 following the party s dismal performance in the Malacca state election It became even clea...
Test The Market Akhirnya Rafizi Akan Lawan Anwar

Test The Market Akhirnya Rafizi Akan Lawan Anwar

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 209 hits
Cita cita rakyat untuk melihat perubahan kepada pucuk pimpinan negara terletak kepada Rafizi dan Rafizi hanya boleh menunaikan impian rakyat jika dia Presiden PKR dan dipilih secara sebulat suara oleh pembangkang sebagai Perdana Menteri Per...
Nik Nazmi Tanding Naib Presiden Pkr

Nik Nazmi Tanding Naib Presiden Pkr

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 109 hits
Nik Nazmi Nik Ahmad berkata PKR perlu diperkukuhkan sebelum menghadapi pilihan raya umum ke 15 PETALING JAYA Ketua Setiausaha Pengelola PKR Nik Nazmi Nik Ahmad mengumumkan akan bertanding jawatan naib presiden pada pemilihan parti itu Mei i...
Pemilihan Semula Anwar Sebagai Ketua Sekat Reformasi Dalam Pkr Kata Penganalisis

Pemilihan Semula Anwar Sebagai Ketua Sekat Reformasi Dalam Pkr Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 136 hits
Pemilihan semula Anwar sebagai ketua sekat reformasi dalam PKR kata penganalisis PKR dijangka akan terus bergelut untuk melakukan reformasi parti selepas Anwar Ibrahim mengekalkan jawatan presidennya bagi penggal 2022 2024 Oh Ei Sun dari In...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas

Apa Itu Sakit Sciatica Dan Rawatannya