Tiada Perarakan Perayaan Bagi Thaipusam Tahun Baru Cina Tahun Depan Kata Menteri


BERNAMA
Menteri Perpaduan Negara Halimah Mohamed Sadique berkata ini berikutan penularan varian baru Omicron yang direkodkan dunia ketika ini.

Orang ramai berarak mengangkat replika dewa ketika meninggalkan kuil di Johor Bahru semasa perarakan tahunan Chingay dalam gambar fail 11 Februari, 2012 ini. Gambar: AP Semua perarakan perayaan termasuk perarakan kavadi bagi perayaan Thaipusam dan Chingay sempena Tahun Baru Cina yang akan disambut tahun hadapan adalah tidak dibenarkan.
Menteri Perpaduan Negara Halimah Mohamed Sadique berkata langkah ini diambil berikutan negara berhadapan jangkitan varian baru Covid-19 iaitu Omicron.
“Dalam permohonan sempena sambutan Thaipusam, perarakan itu tidak dibenarkan (kerana) kita sedang berhadapan dengan varian yang baru.
“…keduanya Chingay, iaitu saya sudah sebut bahawa perarakan bagi sambutan Thaipusam tidak dibenarkan maka sudah tentu apa sahaja perarakan tidak dibenarkan dan itu pun bergantung kepada keputusan tiga jawatankuasa,” katanya pada sesi waktu pertanyaan menteri di Dewan Rakyat hari ini.
Halimah menjawab soalan tambahan Steven Choong Shiau Yoon (Bebas-Tebrau) yang ingin tahu sama ada prosedur operasi standard (SOP) bagi Tahun Baharu Cina akan datang membenarkan perarakan Chingay semasa sambutan perayaan itu.
Sementara itu, menjawab soalan asal daripada Sivakumar Varatharaju Naidu (PH-Batu Gajah) yang ingin tahu mengenai SOP yang dirangka untuk sambutan Thaipusam pada 18 Jan 2022, Halimah berkata cadangan SOP bagi perayaan itu termasuk sambutan Krismas tahun ini dijangka dibentangkan ke tiga mesyuarat jawatankuasa untuk kelulusan, pada pertengahan Disember ini.
Beliau berkata ia akan dibentangkan dalam Mesyuarat Kumpulan Kerja Teknikal Pengurusan Pandemik pada 13 Disember ini, kemudian dibawa dalam Mesyuarat Kuartet Menteri pada 14 Disember, sebelum dibawa ke Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik yang dipengerusikan perdana menteri, yang dijangka pada 15 Disember.
“Setelah mendapat keputusan mesyuarat, surat makluman kelulusan SOP akan dihantar kepada pemimpin-pemimpin agama dan kenyataan media turut disediakan,” katanya.
Halimah berkata dalam penyediaan SOP perayaan Thaipusam, pihaknya mengadakan sesi libat urus bersama 10 pemimpin agama Hindu dan wakil Majlis Keselamatan Negara serta kementerian kesihatan pada 2 Disember lepas.
Sesi libat urus itu, katanya bertujuan untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai aktiviti dan upacara keagamaan yang sesuai bagi perayaan berkenaan dan melalui sesi libat urus itu, tujuh perkara (atau aktiviti keagamaan) dikenal pasti termasuk pengoperasian gerai jualan namun tertakluk kepada kebenaran pihak berkuasa tempatan.
Menyentuh mengenai setiap SOP perayaan yang disambut pelbagai kaum di negara ini, Halimah berkata pihaknya mengadakan sesi libat urus bersama pihak-pihak berkaitan dua bulan sebelum tarikh sesuatu perayaan.
“Segala cadangan SOP selepas sesi libat urus akan diangkat ke setiap mesyuarat jawatankuasa yang dinyatakan tadi. Sehubungan itu, tiada masalah dalam penyediaan SOP untuk apa-apa perayaan bagi Keluarga Malaysia,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/tiada-perarakan-perayaan-bagi-thaipusam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilihan Umno Boleh Buat Nov Tahun Depan Kata Tok Mat

Pemilihan Umno Boleh Buat Nov Tahun Depan Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 172 hits
Pemilihan di peringkat cawangan perlu diadakan awal iaitu selewat lewatnya bulan Julai tahun depan menurut Mohamad Hasan PETALING JAYA Pemilihan Umno boleh diadakan Nov tahun depan dengan pemilihan peringkat cawangan diadakan paling lewat p...
Ppkm Level 3 Batal Perayaan Tahun Baru Di Tempat Umum Tetap Dilarang

Ppkm Level 3 Batal Perayaan Tahun Baru Di Tempat Umum Tetap Dilarang

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 184 hits
Sementara untuk operasional pusat perbelanjaan restoran bioskop dan tempat wisata hanya diizinkan dengan kapasitas maksimal 75 persen dan hanya untuk orang dengan kategori hijau di aplikasi PeduliLindungi
Pengusaha Pariwisata Bali Usulkan Perayaan Tahun Baru Dibolehkan Di Ruangan Terbuka

Pengusaha Pariwisata Bali Usulkan Perayaan Tahun Baru Dibolehkan Di Ruangan Terbuka

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 272 hits
Ketua Gabungan Industri Pariwisata Indonesia Bali Ida Bagus Agung Partha Adnyana mengusulkan agar perayaan malam tahun baru tetap boleh dilaksanakan Syaratnya harus di ruangan terbuka
Vide0 Dah 2 Tahun Kahwin Tapi Baru Nak Sanding Sebab Pkp Pengantin Sempat Uruskan Anak

Vide0 Dah 2 Tahun Kahwin Tapi Baru Nak Sanding Sebab Pkp Pengantin Sempat Uruskan Anak

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 284 hits
Semenjak C0vldl9 melanda negara Malaysia 2 tahun yang lepas ramai pasangan terp4ksa menangguhkan hasrat mengadakan sebarang majlis keraian Malah ada yang mengambil keputusan melupakan terus majlis kahwin tersebut Terbaru viral satu video ya...
6 Risiko Ini Perlu Kamu Perhitungkan Kalau Mau Nekad Kumpul Kumpul Tahun Baru Nanti

6 Risiko Ini Perlu Kamu Perhitungkan Kalau Mau Nekad Kumpul Kumpul Tahun Baru Nanti

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 206 hits
Sebelum kamu tergoda untuk merencanakan kumpul kumpul pada libur akhir tahun nanti sebaiknya perhitungkan dulu 6 risiko berikut ini biar nggak menyesal
Baru Nak Apply Harith Iskander Teringin Nak Jadi Pa Datuk Seri Vida Tapi Netizen Kata Harith Pvcuk Tua

Baru Nak Apply Harith Iskander Teringin Nak Jadi Pa Datuk Seri Vida Tapi Netizen Kata Harith Pvcuk Tua

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 511 hits
Baru baru ini kec0h di laman sosial apabila usahawan popular Datuk Seri Vida memuat naik status mencari seorang pembantu peribadi atau PA Sungguhpun gaji bulanan yang ditawarkan berjumlah RM10 000 sebulan namun kriteria lain yang perlu ada ...
Kemenkes Finalisasi Teknis Vaksinasi Anak 6 11 Tahun Pekan Depan Disosialisasikan

Kemenkes Finalisasi Teknis Vaksinasi Anak 6 11 Tahun Pekan Depan Disosialisasikan

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 151 hits
Kementerian Kesehatan sedang melakukan finalisasi teknis pelaksanaan vaksinasi Covid 19 pada anak 6 sampai 11 tahun Penyusunan teknis ini diperkirakan baru selesai pekan depan
Cegah Kerumunan Malam Tahun Baru Alun Alun Sleman Akan Ditutup

Cegah Kerumunan Malam Tahun Baru Alun Alun Sleman Akan Ditutup

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 132 hits
Pemerintah pusat resmi menerbitkan aturan terbaru terkait pengetatan libur Natal dan Tahun Baru 2022 Aturan tersebut dituangkan dalam Instruksi Menteri Dalam Negeri Nomor 66 Tahun 2021 Salah satu poinnya adalah menutup semua alun alun pada ...
Diy Maksimalkan Aplikasi Pedulilindungi Untuk Wisatawan Di Libur Natal Dan Tahun Baru

Diy Maksimalkan Aplikasi Pedulilindungi Untuk Wisatawan Di Libur Natal Dan Tahun Baru

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 147 hits
Lebih kurang 250 destinasi wisata di DIY telah mendapatkan kode QR PeduliLindungi Persetujuan kode QR PeduliLindungi ini akan dipakai Pemda DIY untuk melakukan screening terhadap wisatawan
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu