Tiada Kompromi Guru Enggan Divaksin Amaran Radzi Jidin


AGENDA DAILY
Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin melakukan tinjauan persediaan pengoperasian sekolah berasrama di Melaka pagi tadi.
Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin mengulangi pendirian kementeriannya untuk tidak membenarkan guru yang enggan mengambil suntikan vaksin Covid-19 mengajar secara bersemuka apabila sekolah dibuka semula tidak lama lagi.
Menurutnya sehingga kini seramai 2,000 guru di seluruh negara didapati masih enggan mengambil suntikan vaksin berbanding 2,500 guru setakat 5 Oktober lalu.
Katanya, walaupun jumlah itu tidak besar berbanding lebih 415,000 keseluruhan guru yang ada, kesannya kepada ekosistem dan operasi sekolah cukup besar, khususnya apabila melibatkan Murid Berkeperluan Khas (MBK), yang perlu berada rapat dengan guru.
“Begitu juga kita ada keadaan di mana terdapat guru pra sekolah dan pembantu murid pra sekolah yang tidak mahu divaksinkan,” katanya sambil mengulangi penjelasan bahawa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sudah mengeluarkan kenyataan semua penjawat awam perlu mengambil vaksinasi sebelum 1 November.
Sehubungan itu, beliau mengingatkan guru yang enggan mengambil suntikan vaksin supaya memberi perhatian berat arahan JPA berkenaan.
“Apapun kami tidak akan berkompromi dengan perkara berkenaan. Jika perlu membawa keluar guru terbabit atau memindahkan mereka, ia akan dilakukan. Kita bukan mengugut tetapi ia perlu dilakukan kerana penting untuk operasi sekolah,” katanya.
Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi amaran guru yang tidak mengambil vaksin Covid-19 boleh membahayakan kesihatan pelajar dan rakan setugas di sekolah.
Sehubungan itu beliau menggesa guru yang belum berbuat demikian segera mendapatkan vaksin demi melindungi semua pihak, terutama murid yang akan memulakan sesi pembelajaran bersemuka tidak lama lagi.
Semalam, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin dengan tegas memberi amaran kepada kumpulan antivaksin bahawa mereka tidak akan menikmati apa-apa kelonggaran sebagaimana diberikan kepada individu lengkap divaksin.
Ketegasan beliau dinyatakan apabila memberi peringatan:
“Kita akan menyusahkan hidup kumpulan antivaksin supaya mereka berterusan tidak dibenarkan menikmati apa-apa kelonggaran seperti individu lengkap vaksinasi.”
“Ia mungkin agak kasar tetapi pendekatan kita juga adalah untuk ‘menyusahkan’ hidup mereka yang memilih untuk tidak divaksin.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/tiada-kompromi-guru-enggan-divaksin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
760 Daripada 2 753 Guru Enggan Divaksin Alami Masalah Kesihatan

760 Daripada 2 753 Guru Enggan Divaksin Alami Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 137 hits
Oleh DR RADZI JIDIN SERAMAI 2 753 orang guru di negara ini masih enggan mendapatkan vaksin Covid 19 setakat semalam dengan sebahagian besar memberi alasan termasuk tidak percaya pelalian itu isu agama tidak dibenarkan pasangan serta masih b...
Guru Enggan Divaksin Tak Mengajar Secara Bersemuka Di Sekolah Lain

Guru Enggan Divaksin Tak Mengajar Secara Bersemuka Di Sekolah Lain

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 246 hits
MALAYSIA POST MENTERI Kanan Datuk Dr Radzi Jidin hari ini menjelaskan kenyataan beliau berhubung guru yang masih enggan divaksinasi kemungkinan besar akan ditukar tidak bermaksud boleh mengajar secara bersemuka di sekolah lain Beliau menega...
Sekolah Selamat 95 Guru Telah Divaksin

Sekolah Selamat 95 Guru Telah Divaksin

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 134 hits
Sekolah selamat 95 guru telah divaksinOleh October 13 2021Sesi pembukaan sekolah pada Oktober 2021 dianggap selamat apabila kira kira 95 guru dan 92 kakitangan sekolah telah divaksin sepenuhnya Kementerian Pendidikan Malaysia menjawab soala...
Tindakan Tatatertib Terhadap Penjawat Awam Enggan Divaksin

Tindakan Tatatertib Terhadap Penjawat Awam Enggan Divaksin

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 235 hits
hmetro comTAN Sri Mohd Zuki Ali menerima suntikan dos penggalak vaksin COVID 19 FOTO BernamaLabuan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali menyeru kepada semua penjawat awam agar patuh kepada pekeliling dikeluarkan Jabatan Perkhidmata...
Pelbagai Kesulitan Menanti Mereka Enggan Divaksin

Pelbagai Kesulitan Menanti Mereka Enggan Divaksin

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 135 hits
Kerajaan akan mula mengambil pendekatan lebih tegas KUALA LUMPUR Kerajaan akan mengambil pendekatan tegas terhadap mereka yang enggan menerima vaksin dengan terus mengenakan pelbagai kesukaran terhadap mereka kata Menteri Kesihatan Khairy J...
Usahawan Enggan Divaksin Bakal Berdepan Kesukaran Jalankan Aktiviti Ekonomi

Usahawan Enggan Divaksin Bakal Berdepan Kesukaran Jalankan Aktiviti Ekonomi

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 215 hits
BERNAMA Noh Omar berkata status vaksinasi merupakan satu daripada kriteria penting bagi membolehkan individu untuk pergi ke mana mana tempat Seorang wanita berjalan di ruang perniagaan di Jalan Tuanku Abdul Rahman Kelonggaran untuk mereka y...
Warga Sekolah Dibenar Makan Di Kantin Dr Radzi Jidin

Warga Sekolah Dibenar Makan Di Kantin Dr Radzi Jidin

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 327 hits
Putrajaya Kementerian Pendidikan Malaysia hari ini membenarkan semua guru dan AKP untuk makan di kantin Perkara tersebut dimaklumkan oleh Menterinya Dr Radzi Jidin KPM telah edarkan surat makluman mengenai kebenaran untuk guru dan kakitanga...
Polis Siasat Pengguna Twitter Dakwa 41 Guru Meninggal Dunia Akibat Divaksin

Polis Siasat Pengguna Twitter Dakwa 41 Guru Meninggal Dunia Akibat Divaksin

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 180 hits
October 10 2021 Abd Jalil Hassan berkata ciapan yang dimuat naik pada 8 Oktober 2021 itu mempunyai 52 retweets 1 168 quote tweets dan 70 likes mengundang pelbagai reaksi dan maklum balas warganet PETALING JAYA Polis sedang melakukan siasata...
Individu Tidak Divaksin 12 Kali Ganda Berisiko Mendapat Jangkitan Teruk

Individu Tidak Divaksin 12 Kali Ganda Berisiko Mendapat Jangkitan Teruk

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 120 hits
Oleh KOSMO Data yang menunjukkan perbezaan risiko bagi mereka lengkap divaksin dengan separa lengkap yang dikongsi KKM di laman Facebooknya hari ini PETALING JAYA Data terbaharu kajian klinikal oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Ame...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya