Therapist Kongsi Jenis Jenis Mainan Yang Wajib Ada Di Atas Rak Rumah Penting Untuk Anak


Ramai orang tahu yang bermain adalah waktu belajar bagi kanak-kanak. Tapi adakah kita betul-betul tahu mainan yang macam mana yang sesuai untuk anak-anak untuk meningkatkan pembelajaran mereka.
Terapi petuturan, Puan Aishah Kassim senaraikan beberapa jenis mainan yang perlu ada di atas rak di rumah anda, terutamanya bagi kanak-kanak yang kebanyakan masa berada di dalam bangunan/rumah. Ianya penting supaya kanak-kanak medapat rangsangan yang secukupnya untuk perkembangan mereka.


Mainan Konstruktif (boleh dibina dan disusun)
Apabila mencecah usia 18 bulan, kanak-kanak suka pada sesuatu yang membina dan menyusun. Jadi kita akan lihat kanak-kanak akan menyusun objek sama ada menyusun secara berderet atau meninggi. Jadi pada ketika ini anda boleh dedahkan kanak-kanak dengan permainan2 yang membolehkan mereka menyusun dan berfikir pada masa yang sama. Selain itu, menyusun, memasang, memanipulasi objek dengan tangan membolehkan kanak-kanak meningkatkan kemahiran motor halus mereka.
Pada peringkat awal, mungkin anda boleh membina sesuatu yang mudah-mudah dulu, tapi makin meningkat usia kanak-kanak, anda boleh tingkatkan kesukaran untuk menyusun dan membina sesuatu yang lebih kompleks. Dengan cara ini boleh tingkatkan imaginasi kanak-kanak juga.

Mainan ‘messy’
Mainan ‘messy’ adalah mainan yang melibatkan sesuatu yang comot. Mungkin kurang menyenangkan bagi sesetangah orang, tapi bagi kanak-kanak permainan sebegini adalah menyeronokkan. Tapi ada juga kanak-kanak yang sukar untuk tolerate dengan mainan ‘messy’ ni.
Mainan ‘messy’ ni sebenarnya banyak memberi manfaat pada kanak-kanak. Bukan sahaja boleh enjoy bermain malah banyak rangsangan yang boleh diperolehi bergantung kepada jenis ‘messy’ play. Antaranya adalah dapat tingkatkan kepekaan deria (sensory), meningkatkan kemahiran motor halus dan kasar, manipulasi tangan dan anggota badan, belajar berfikir & menyelesaikan masalah dan macam-macam lagi.
Dengan adanya kepekaan deria yang baik dan stabil, kanak-kanak akan lebih fokus untuk belajar. Jadi pembelajaran akan terjadi dengan lebih cepat dan berkesan. Jadi banyak-banyakkanlah ‘messy play’ di rumah ya.
Pelbagai stage umur boleh main mainan sebegini. Untuk kanak-kanak yang kecil seperti 1 tahun ke atas anda mungkin boleh main menggunakan bahan-bahan simple je seperti buih sabun, makanan melekit.. nak main pasir ke playdough pun boleh cuma kena perhatikan lah.. takut masuk mulut pula nanti. Bila makin besar boleh je main bahan yang sama, cuma tingkatkan kesukaran dan imaginasi je lah
Baca:
[VIDEO] Mak Jengil Mata Suruh Anak Duduk Diam, Netizen Puji Cara Didik Anak
Buat Sendiri Serunding Halia Ikan Bilis Untuk Makan Ketika Berpantang, Lebih Murah & Sedap!
Anak Lukis Pelan Rumah, Ayah Tunaikan Rumah Impian Bawah Tangga. Hasilnya Sangat Cantik

Mainan untuk berpura-pura/berlakon
Sebenarnya setiap peringkat dan cara kanak-kanak bermain menggambarkan tahap perkembangan mental (kognitif) mereka. Antaranya adalah permainan pura-pura atau ‘pretend play’.
Melalui permainan sebegini, kanak-kanak banyak belajar berimaginasi, mencipta idea dan kreativiti mereka tersendiri dan sudah semestinya mereka belajar berfikir semasa bermain tersebut. Dan biasanya pretend play ini dimainkan bersama orang lain, jadi skill sosial akan ditingkatkan seperti adab berkawan, berkongsi, memberi dan menerima arahan, menetapkan gol untuk dicapai semasa bermain, handle conflict, gaduh, baik balik. Biasa la kan budak-budak macam tu. Dan mereka akan belajar banyak perkara dari situasi yang berlaku semasa bermain.
Contoh pretend play ni seperti main masak-masak, makan-makan, kemudian bagi orang lain makan, berlakon jadi ibu, beri baby minum susu, bila dah besar sikit berlakon jadi cikgu, jadi polis, bomba, doktor dan lain-lain. Lagi besar berlakon kawin-kawin… kita pun mainkan masa kecil-kecil dulu. Jadi apa salahnya ajar anak-anak untuk main juga.


Mainan untuk pergerakan fizikal
Biasa tak dengar orang tua-tua cakap “budak aktif tu budak cerdik”.. dan saya memang setuju.. aktif ya bukan hiperaktif..ada beza tu.
Kanak-kanak aktif sebenarnya mereka tengah explore, try & error, alami macam-macam experience dan sudah semestinya mereka belajar banyak perkara dari experience tersebut.
Tambah pula, aktiviti fizikal akan meningkatkan banyak skill pada badan seperti, body awarness & control, pergerakan bilateral badan, koordinasi badan, menguatkan otot dan menyihatkan badan juga. Jadi aktiviti fizikal ni bukan saja untuk badan..tapi ianya juga untuk perkembangan otak kanak-kanak. Makin sihat otak, makin cerdik lah mereka dan makin mudahlah mereka belajar.
Jadi kalau anak suka main, explore sana sini dan buat macam-macam permainan pelik, jangan risau… tapi kalau anak duk diam, tak bergerak seharian, asyik duduk main gajet dan tengok tv..yang ni yang perlu dirisaukan.

Pensil & kertas
Ini adalah mainan yang paling mudah untuk di bawa kemana-mana sahaja. Macam-macam boleh dibuat dengan kertas, pensil, warna dll. Main lukis2, main conteng2, main teka2.
Boleh buat anak leka masa dalam kereta, masa makan, masa anda nak buat kerja dan dalam macam2 situasi. Bukan sahaja boleh mengajar anak memanipulasi tangan, meningkatkan imaginasi dan kreativiti, boleh belajar mengenal objek, gambar dan macam2 lagi.
Jangan kita tak tau yang menconteng adalah latihan awal tangan kanak2 untuk mereka belajar menulis nanti.
Tapi kita perlu ingat ya.. bukan mainan itu yang mengajarkan skill pada kanak-kanak.. mainan tersebut hanya bahan sahaja untuk anda tarik perhatian dan memudahkan kerja anda. Jika nak buat sendiri pun boleh atau boleh guna je barang-barang lain yang ada di rumah mengikut kreativiti anda.
Yang paling penting sekali adalah ANDA.. orang yang akan menunjukkan jalan pada kanak-kanak untuk belajar. Jangan ingat dengan hanya membeli dan mmberi anak main-mainan tersebut dapat membentuk skill-skill yang saya senaraikan di atas ya.. Kalau macam tu senang la keje.. hehe
Memang kanak-kanak belajar dari pengalaman mereka bermain.. tapi mereka perlukan panduan dan tunjuk ajar untuk mendapat pengalaman tersebut. Dan lagi pula, bila nak belajar berkomunikasi dan bersosial, kenalah ada orang lain kan.. kalau main sorang2, mcm mana nak belajar berkomunikasi.
.
Selamat bermain & menjadi penunjuk arah
Kredit: Aishah Kassim

Cara mudah nak latih anak suka solat, jom sertai Kem Solat 2023. Klik https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat-mega-bintang-kecil-2023/ untuk daftar
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post Therapist Kongsi Jenis-Jenis Mainan Yang WAJIB Ada Di Atas Rak Rumah, Penting Untuk Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/therapist-kongsi-jenis-jenis-mainan-yang-wajib-ada-di-atas-rak-rumah-penting-untuk-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Intip 5 Alasan Penting Kenapa Wajib Memakai Face Mist Wajah Lebih Glowing

Intip 5 Alasan Penting Kenapa Wajib Memakai Face Mist Wajah Lebih Glowing

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 103 hits
Jangan abaikan penggunaan face mist Ini manfaat yang akan kamu dapatkan bila rutin menggunakan face mist
Suami Curiga Wajah Anak Tak Menyerupainya Keputusan Ujian Dna Dedahkan Isterinya Curang Dengan Pemilik Rumah Sewa

Suami Curiga Wajah Anak Tak Menyerupainya Keputusan Ujian Dna Dedahkan Isterinya Curang Dengan Pemilik Rumah Sewa

papar berkaitan - pada 9/3/2023 - jumlah : 245 hits
Kecurangan seorang wanita di China terbongkar selepas suaminya curiga wajah anak yang dijaga sejak dari kecil tidak menyerupainya apabila menginjak usia dewasa nbsp Difahamkan Truong Tan Dao yang tinggal di Guangdong berkenalan dengan Lac T...
Elak Beli Mainan Made In China Doktor Kongsi Kesan Pada Otak Bayi Jika Mainan Dimasukkan Ke Dalam Mulut

Elak Beli Mainan Made In China Doktor Kongsi Kesan Pada Otak Bayi Jika Mainan Dimasukkan Ke Dalam Mulut

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 103 hits
Kita selalu belikan barang mainan pada anak anak kan kadang kadang tak tengok pun dari mana mainan itu diperbuat betul Barang barang mainan sebenarnya haruslah bebas daripada PVC atau mengadungi logam plumbum dan arsenik Ini kerana mengikut...
Anak Kena Tenung Sebab Bising Di Kedai Wanita Suruh Pengunjung Makan Di Rumah

Anak Kena Tenung Sebab Bising Di Kedai Wanita Suruh Pengunjung Makan Di Rumah

papar berkaitan - pada 20/2/2023 - jumlah : 76 hits
Sejak pagi tadi tular di media sosial berkenaan leteran seorang wanita yang tidak berpuas hati apabila anak anaknya ditenung oleh pengunjung yang sedang menjamu selera di kedai makan kerana membuat bising Menerusi posting yang dimuat naik k...
Jenis Bunga Bakung Yang Cocok Untuk Ditanam Di Rumah

Jenis Bunga Bakung Yang Cocok Untuk Ditanam Di Rumah

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 75 hits
Tips dalam menanam bunga bakung adalah saat iklimnya panas segera pindahkan bunga tersebut ke tempat yang sejuk Selanjutnya tanah yang digunakan sebagai media tanam penting untuk dilapisi campuran kompos akar tanah menjadi gembur Saat ingin...
Jadi Menteri Kewangan Dalam Rumah Almy Nadia Senyap Senyap Menyimpan Untuk Masa Depan Anak

Jadi Menteri Kewangan Dalam Rumah Almy Nadia Senyap Senyap Menyimpan Untuk Masa Depan Anak

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 89 hits
Sering berkongsi video tentang aktiviti yang dibuat bersama suami dan anak anak ramai yang sentiasa menungu perkembangan terbaru isteri kepada pelakon berbakat besar Datuk Fizz Fairuz iaitu Datin Almy Nadia Memilih untuk menjadi suri rumah ...
Tip Keselamatan Mudah Tinggalkan Anak Di Rumah Pasang Benda Ni Depan Pintu

Tip Keselamatan Mudah Tinggalkan Anak Di Rumah Pasang Benda Ni Depan Pintu

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 110 hits
Ada ketikanya kita terpaksa meninggalkan anak yang sudah besar di rumah sendirian disebabkan hal hal yang tidak dapat dielakkan Bimbang anak sendirian dan atas faktor keselamatan terutamanya anak perempuan tip mudah ini boleh mak ayah ajark...
Anak Lukis Pelan Rumah Ayah Tunaikan Rumah Impian Bawah Tangga Hasilnya Sangat Cantik

Anak Lukis Pelan Rumah Ayah Tunaikan Rumah Impian Bawah Tangga Hasilnya Sangat Cantik

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 186 hits
Sebagai kanak kanak pasti inginkan mempunyai rumah istimewa di bawah tangga di atas pokok atau tempat persembunyian lain yang tidak begitu rahsia untuk berseronok Tetapi kebanyakan pelan rumah idaman itu kekal sebagai impian sahaja Namun se...
Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor

Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 146 hits
Impian memiliki rumah di atas tanah sendiri tentu menjadi igauan semua termasuklah diri mama sendiri Alangkah seronoknya mempunyai rumah dengan laman yang besar dimana boleh dijadikan tempat bersantai bersama keluarga Dirikan gazebo dan tan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools