Tg Piai Penanda Aras Sokongan Melayu Bukan Melayu Terhadap Ph


N Faizal GhazaliDiterbitkan Hari ini 6:01 petang

PRK TG PIAI | Penganalisis politik Dr Mazlan Ali berpandangan PRK Tanjung Piai kali ini sedikit berbeza dengan lapan PRK yang telah berlangsung selepas pertukaran kerajaan.

Mengambil kira perkembangan mutakhir, pensyarah kanan Sekolah Perdana Universti Teknologi Malaysia (UTM) berkata ia adalah penanda aras untuk menilai tahap sokongan orang Melayu terhadap Pakatan Harapan (PH), pada masa sama menyeimbangkannya dengan sokongan pengundi bukan Melayu.

Beliau antara lain merujuk pemeteraian Piagam Muafakat Nasional antara PAS dengan Umno, serta isu melibatkan kaum dan agama seperti Dr Zakir Naik, kempen Buy Muslim First dan siasatan berkenaan LTTE yang melibatkan adun DAP.

"Senario sekarang agak berkecamuk antara sokongan Melayu dan bukan Melayu.

"Dalam situasi itu, Umno dan PAS meningkatkan sokongan di kalangan orang Melayu...Pada masa sama PH juga memberi respons misalnya melalui belanjawan," katanya kepada Malaysiakini.

Beliau menyifatkan Belanjawan 2020 yang dibentangkan bulan lalu sebagai "proMelayu dan Islam".
Dr Mazlan AliAntara peruntukan yang diumumkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam belanjawan itu ialah sejumlah RM1.3 bilion bagi projek kerajaan khusus kepada kontraktor bumiputera berdaftar.

Selain itu, kerajaan persekutuan juga mengumumkan peruntukan RM1.3 bilion - peningkatan sebanyak RM100 juta - untuk pentadbiran Islam dan pengumuman bonus kepada kakitangan awam serta pesara kerajaan.

Parlimen Tanjung Piai mempunyai seramai 52, 986 orang pengundi berdaftar, dengan 56.88 peratus atau 30,141 adalah pengundi Melayu, Cina (41.52 peratus atau 22,000 pengundi), India (satu peratus atau 532 pengundi) dan Bumiputera Sabah (0.09 peratus atau 47 pengundi).

Sementara itu, Mazlan turut membangkitkan pertikaian dalam PH sendiri berhubung kehadiran dan kandungan ucapan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad di Himpunan Maruah Melayu bulan lalu.

"Selain itu kita boleh lihat juga aksi saling membantah antara parti dalam PH seperti Bersatu membantah kenyataan pimpinan DAP," katanya merujuk kritikan Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP Ronnie Liu terhadap Mahathir.

Ia mengundang kecaman beberapa pemimpin Bersatu antaranya ketua pemudanya Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan adun Jeram Mohd Shaid Rosli.

"Perkembangan mutakhir dua senario saya sebutkan itu membawa implikasi yang sangat sukar diramal berhubung pendirian orang Melayu dan bukan Melayu terhadap PH," kata Mazlan lagi.

Kempen PRK Tanjung Piai bermula secara rasmi selepas penamaan calon semalam, manakala hari pembuangan undi ditetapkan pada 16 November.

Ia diadakan ekoran penyandang kawasan parlimen itu, Dr Mohd Farid Mohd Rafik dari Bersatu meninggal dunia pada 21 September lalu.

Pada PRU lalu, Mohd Farid menang dengan majoriti 524 undi dengan mendapat 21,255 undi, mengalahkan calon BN Wee Jeck Seng yang mendapat 20,731 undi, dan calon PAS Nordin Othman 2,962 undi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/11/tg-piai-penanda-aras-sokongan-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pilihlah Melayu Islam Di Tg Piai

Pilihlah Melayu Islam Di Tg Piai

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 260 hits
DIMANA PRINSIP PAS DITANJUNG PIAI Negara dan rakyat Melayu Islam sedang memerhatikan dasar dan arah perjuangan Pas yang kononya berdiri diatas prinsip untuk menegakkan negara Islam DiMalaysia Adakah PAS benar benar berjuang demi menegakkan ...
Prk Tanjung Piai Tiada Kompromi Terhadap Kempen Sentuh Sensitiviti

Prk Tanjung Piai Tiada Kompromi Terhadap Kempen Sentuh Sensitiviti

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 259 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Pm Akan Turun Berkempen Di Prk Tanjung Piai Beri Sokongan Pada Calon Ph

Pm Akan Turun Berkempen Di Prk Tanjung Piai Beri Sokongan Pada Calon Ph

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 341 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Lawatan Penanda Aras Ts25

Lawatan Penanda Aras Ts25

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 266 hits
Sk Kubang Kerian 2 Tanggal 31 Oktober 2019 rombongan dari Sk Pusat Bukit Besar Kuala Terengganu telah datang ke Sk Kubang Kerian 2 untuk berkongsi amalan terbaik di sekolah
Honor 9x Dilihat Hadir Dengan Sokongan Gms Terbina

Honor 9x Dilihat Hadir Dengan Sokongan Gms Terbina

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 186 hits
Honor Malaysia kini dalam perancangan untuk memperkenalkan telefon pintar terbaru mereka iaitu Honor 9X Dengan pelbagai isu berkaitan Amerika Syarikat dan Huawei semestinya ramai yang tertanya tanya berkaitan sama ada peranti ini akan mempu...
Sokongan Pas Umno Tidak Relevan Anwar Jawab Isu Jawatan Pm

Sokongan Pas Umno Tidak Relevan Anwar Jawab Isu Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 313 hits
October 26 2019 12 45 PMPresiden PKR Anwar Ibrahim berkata parti yang berkuasa akan menentukan pimpinan kerajaan termasuk memberi sokongan kepada Dr Mahathir sebagai perdana menteri BANGI Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak terkejut dengan tin...
14 Adun Ph Melaka Ikrar Sokongan Penuh Pada Adly

14 Adun Ph Melaka Ikrar Sokongan Penuh Pada Adly

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 326 hits
Seramai 14 Adun Pakatan Harapan Melaka hari ini menyatakan sokongan penuh kepada Ketua Menteri Adly Zahari berikutan spekulasi rampasan kuasa bakal berlaku di negeri itu Bagaimanapun dalam satu kenyataan Adun adun berkenaan tidak menyatakan...
Asus Menghentikan Sokongan Mengemaskini Android Pie Pada Zenfone 4

Asus Menghentikan Sokongan Mengemaskini Android Pie Pada Zenfone 4

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 175 hits
Asus Zenfone 4 adalah peranti Asus pada tahun 2017 Ia dijana dengan cip Snapdragon 630 memori 4 6 GB RAM dan storan dalaman 64GB Skrin adalah LCD FHD 5 5 dwi kamera 12MP 8MP kamera swafoto 8MP dan bateri sebesar 3300mAh Selepas dua tahun us...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat