Tg Piai Mca Enggan Ulas Kenyataan Zahid Tunggu Keputusan Bn


News | Diterbitkan Hari ini 9:02 malam 

Presiden MCA Wee Ka Siong enggan memberi penjelasan susulan kenyataan Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi yang memberi gambaran bahawa partinya kemungkinan bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai yang akan diadakan pada 16 Nov.

Sebaliknya, Wee berkata setelah BN membuat keputusan, semua komponen parti akan bekerjasama bagi memastikan mereka memenangi kerusi tersebut.

Dalam sesi Facebook live dari ibu pejabat MCA hari ini, Wee menjelaskan bahawa dia tidak akan mentafsir kenyataan Zahid kerana komennya mungkin dianggap berat sebelah jika tidak melihat konteks secara menyeluruh.

“Pada masa kini, saya masih merasa tiga parti komponen BN adalah seperti abang […] kami berharap setelah keputusan dibuat bagi sesiapa yang akan bertanding, kami akan pastikan memenangi kerusi tersebut,” katanya.

Wee juga berkata BN adalah satu keluarga dan objektif utama adalah untuk memenangi PRK tersebut.

Tambahnya, ucapan Zahid pada pembukaan Konvensyen Umno Johor di Johor Bahru pagi ini mengesahkan bahawa MCA turut ingin bertanding di Tanjung Piai.

“Seperti apa yang disahkan Zahid hari ini (dalam ucapannya), dan saya juga menyatakan dengan jelas (semasa mesyuarat minggu lepas), kami (MCA) menegaskan bahawa ingin bertanding.

“Kami (MCA) telah berjumpa selama 75 minit, saya dengan tegas memberitahu (pendirian kami). Hari ini dia (Zahid) juga memberitahu bahawa MCA mahu mengembalikan tradisi dengan bertanding untuk kerusi tersebut,” kata Wee.

Wee telah berjumpa dengan Zahid pada 26 Sept lalu sejurus selepas MCA berkata akan menghormati keputusan BN dalam meletakkan calon di Tanjung Piai.

Wee juga berkata adalah perkara biasa buat mana-mana pihak untuk berusaha bertanding sebelum calon ditentukan tetapi BN sewajarnya mempunyai kebijaksanaan politik untuk membuat keputusan terbaik.

"MCA dengan jelas menunjukkan bahawa ini adalah kerusi tradisi kami," tambah Wee.

Tidak perlu risau

Ditanya mengapa MCA tidak dapat membuat keputusan sama ada akan bertanding di Tanjung Piai atau tidak, Wee berkata Zahid tidak mengatakan bahawa MCA tidak akan bertanding.

"Dia tidak pernah berkata MCA tidak bertanding. Dia sedang menunggu mesyuarat BN (majlis tertinggi) untuk memutuskan, "kata Wee.

Merujuk persoalan sama ada MCA yakin dapat bertanding atau tidak, Wee menjelaskan jika MCA mahu bertanding, yakin atau tidak, tidak perlu risau.

Pagi tadi, Zahid memberi gambaran Umno kemungkinan bertanding dalam PRK Tanjung Piai.

Berucap di Konvensyen Umno Johor, Zahid menjelaskan pengundi Melayu di Tanjung Piai mahukan perubahan di kawasan tersebut.

"Ya, kerusi tradisi adalah kerusi MCA. Kita tahu bahawa 56.9 peratus atau hampir 57 peratus daripada pengundi Tanjung Piai adalah orang Melayu.

"Umno dan orang Melayu di Tanjung Piai mahukan perubahan. Namun, MCA juga mahu mengekalkan tradisinya. Tidak ada sesuatu yang mustahil, jika MCA dapat berbesar hati, MCA dapat berlapang dada kan," katanya.

Wee turut hadir pada konvensyen tersebut.

Ditanya pemberita maksud kenyataan bahawa MCA perlu berlapang dada itu selepas majlis perasmian berkenaan, Zahid berkata: “MCA sentiasa berlapang dada sama seperti MIC di PRK Cameron Highlands.”

Pada PRK Cameron Highland 26 Jan lalu, Ramli Mohd Nor yang menjadi calon langsung BN menang dan dia bukan ahli kepada mana-mana komponen parti tersebut.

Untuk rekod, Cameron Highland secara tradisinya merupakan kerusi MIC.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/10/tg-piai-mca-enggan-ulas-kenyataan-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemenhub Tunggu Keputusan Operasional Sriwijaya Air Hingga 2 Oktober

Kemenhub Tunggu Keputusan Operasional Sriwijaya Air Hingga 2 Oktober

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 147 hits
irektur Kelaikudaraan dan Pengoperasian Pesawat Udara Kementerian Perhubungan Avirianto mengatakan pihaknya akan menunggu keputusan Direktur Utama Sriwijaya Air hingga 2 Oktober terkait kelanjutan operasional maskapai tersebut
Tanjung Piai Umno Tempatan Tolak Mca Bn Bergolak

Tanjung Piai Umno Tempatan Tolak Mca Bn Bergolak

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 268 hits
Tanjung Piai Umno tempatan tolak MCA BN bergolak Oleh October 01 2019BN Johor mungkin menyaksikan pergolakan menjelang penamaan calon di kerusi parlimen Tanjung Piai Hal ini berikutan ahli ahli Umno tempatan di kawasan itu mahu ketua bahagi...
Rentasan Berita 569 Panas Umno Tuntut Kerusi Tanjung Piai Dari Mca

Rentasan Berita 569 Panas Umno Tuntut Kerusi Tanjung Piai Dari Mca

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 170 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 569 1 UMNO DAN MCA BEREBUT TANJUNG PIAI 2 PENGHINA NEGARAKU PUAK PEMISAH BARISAN NASIONAL RUPANYA 3 KKM BATAL NOTIFIKASI 4 PRODUK KOSMETIK ADA RACUN BERJADUAL 4 SAYA IKUT ARAHAN JHO LOW KERANA IA KEHENDAK NAJIB KATA S...
Prktanjungpiai Mca Tangguh Agm Elak Tembung Penamaan Calon Tg Piai

Prktanjungpiai Mca Tangguh Agm Elak Tembung Penamaan Calon Tg Piai

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 194 hits
MCA membuat keputusan untuk menangguhkan mesyuarat agung tahunan parti itu yang dijadualkan pada 2 dan 3 Nov ini bagi mengelakkan bertembung dengan hari pencalonan pilihan raya kecil Tanjung Piai Setiausaha Agung MCA Chong Sin Woon berkata ...
Umno Mungkin Bertanding Prk Tanjung Piai Zahid

Umno Mungkin Bertanding Prk Tanjung Piai Zahid

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 297 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Zahid Beri Bayangan Calon Umno Tanding Prk Tg Piai

Zahid Beri Bayangan Calon Umno Tanding Prk Tg Piai

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 235 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata Umno dan pengundi di Melayu di Tanjung Piai mahukan perubahan JOHOR BAHRU Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi hari ini memberi bayangan parti itu bakal bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Tanjun...
Cermin Muka Dulu Jika Mca Mahu Tanding Prk Tanjung Piai

Cermin Muka Dulu Jika Mca Mahu Tanding Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 226 hits
PROF DR REDHUAN TEE ANDULLAH UTAMAKAN calon Melayu dalam PRK Tanjung Piai jika gabungan UMNO PAS mahu menang Jangan dengar cakap MCA MCA tidak pernah setia dengan BN sejak BN hilang kuasa PRU14 yang lalu Jika MCA berkeras biarkan dia Kita m...
Tanjung Piai Pas Sokong Jika Mca Bertanding

Tanjung Piai Pas Sokong Jika Mca Bertanding

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 264 hits
Oleh Mohd Zulkifli ZainuddinTimbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Abdullah Foto Syamsi SuhaimiKOTA BHARU PAS akan menyokong jika Barisan Nasional meletakkan calon MCA pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai Naib Presiden PAS...
Bn Akan Tanding Kerusi Parlimen Tanjung Piai Ahmad Zahid

Bn Akan Tanding Kerusi Parlimen Tanjung Piai Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 258 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berucap pada Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Kemajuan India SeMalaysia ke 27 di Wisma IPF Seri Kembangan Selangor foto HAZROL ZAINAL SERI KEMBANGAN Barisan Nasional akan meletakkan calon pada Pil...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional