Terus Tidur Selepas Berhubungan Bersama Tanpa Mandi Junub Ramai Tak Tahu Inilah Akibatnya



Sering kali orang menunda mandi junub tanpa alasan. Misalnya pasangan suami isteri yang telah menyelesaikan hajatnya. Mereka terus tidur begitu saja.
Dalam kitab Shahih At Targhib wa At Tarhib, ada satu bab khusus berjudul “Ancaman Menunda Mandi (Junub) Tanpa Alasan”
Di bawah bab itu dicantumkan dua buah hadits shahih yang berisi ancaman menunda mandi junub tanpa alasan. Apa ancamannya? Orang yang menunda mandi junub tidak akan didekati oleh malaikat rahmat.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
ثَلَاثَةٌ لَا تَقْرَبُهُمُ الْمَلَائِكَةُ الْجُنُبُ وَالسَّكْرَانُ وَالْمُتَضَمِّخُ بِالْخَلُوْقِ
“Tiga orang yang tidak didekati oleh malaikat (rahmat): orang junub, orang mabuk dan orang yang berlumuran minyak wangi khaluq.” (HR. Al Bazzar; shahih)
Dijelaskan oleh Al Hafizh bahwa yang dimaksud dengan malaikat pada hadits ini adalah malaikat yang turun membawa rahmat dan berkah, bukan malaikat hafazhah (yang mengawasi) karena mereka selalu bersama manusia dalam kondisi apapun.
Jadi, bagi orang yang menunda mandi junub tanpa alasan sebagai contoh keraa malas – maka ia tidak didekati oleh malaikat rahmat. Lalu apakah seseorang harus segera mandi junub begitu ia selesai berhubungan? Rasulullah mencontohkan, setelah menunaikan hajat bersama isterinya kadang-kala beliau langsung mandi junub kadang-kala tidak langsung mandi junub. Ketika beliau tidak boleh terus mandi junub, maka beliau berwudhu dulu sebelum tidur.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَيْسٍ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ عَنْ وِتْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ قُلْتُ كَيْفَ كَانَ يَصْنَعُ فِي الْجَنَابَةِ أَكَانَ يَغْتَسِلُ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ أَمْ يَنَامُ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ قَالَتْ كُلُّ ذَلِكَ قَدْ كَانَ يَفْعَلُ رُبَّمَا اغْتَسَلَ فَنَامَ وَرُبَّمَا تَوَضَّأَ فَنَامَ قُلْتُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي الْأَمْرِ سَعَةً
Dari Abdullah bin Abi Qais ia berkata, “Saya bertanya kepada Aisyah tentang witir Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Lalu dia menyebutkan suatu hadits. Aku bertanya lagi, ‘Bagaimana yang beliau perbuat ketika dalam keadaan junub, apakah beliau harus mandi sebelum tidur atau tidur tanpa mandi? ‘ Aisyah menjawab, ‘Sungguh semuanya telah dilakukan beliau, kadang beliau mandi lalu tidur, kadang beliau berwudhu lalu tidur.’ Aku berkata, ‘Segala puji bagi Allah yang menciptakan dalam perkara tersebut suatu keleluasaan’.” (HR. Muslim)
Hadits lain dalam bab ancaman menunda mandi (junub) tanpa alasan memperjelas bahwa yang terkena ancaman tidak didekati malaikat rahmat adalah menunda mandi junub tanpa berwudhu.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
ثَلاَثَةٌ لاَ تَقْرَبُهُمُ الْمَلاَئِكَةُ جِيفَةُ الْكَافِرِ وَالْمُتَضَمِّخُ بِالْخَلُوقِ وَالْجُنُبُ إِلاَّ أَنْ يَتَوَضَّأَ
“Tiga orang yang tidak didekati oleh malaikat: bangkai orang kafir, orang yang berlumuran minyak wangi khaluq dan orang junub kecuali jika ia berwudhu” (HR. Abu Dawud; shahih)
Adapun yang dimaksud dengan minyak wangi khaluq adalah minyak wangi kombinasi za’faran dan lainnya, didominasi oleh warna merah dan kuning.
Wallahu a’lam bish shawab. [Muchlisin BK/bersamadakwah]
Kisah lelaki yang tidak suka mandi wajib
Dalam sebuah riwayat menceritakan pada masa dahulu, ada seorang lelaki sangat alim lagi warak. Lelaki itu menceritakan tentang suatu kejadian ngeri yang dihadapi oleh seorang lelaki yang tinggal sekampung dengannya ketika menemui maut.Selepas dikapan dan disembahyangkan, jenazah lelaki itu pun dibawa ke tanah perkuburan untuk disempurnakan pengkebumiannya. Semasa jenazah itu sampai di tanah perkuburan, keadaan dan suasana di situ begitu sepi sekali. Manakala liang lahatnya sudah sedia menanti di depan untuk dikebumikan jenazahnya.
Kemudian kaum kerabat dan sahabat handai lelaki berkenaan menurunkan keranda mayatnya perlahan-lahan ke dalam liang lahad tersebut. Sebaik sahaja mereka hendak meletakkan jenazah itu, tiba-tiba mereka begitu terperanjat apabila terlihat seekor binatang yang sama bentuknya seperti kucing sudah berada di dalam kubur itu. Apabila melihat binatang berkenaan, para jemaah terperanjat dan tercengang. Inilah pertama kalinya seekor binatang berada di liang lahad, menunggu mayat dikebumikan.
Beberapa orang dari kaum kerabat cuba menghalau binatang tersebut tetapi hampa malah binatang itu terlalu bengis dan gerun, kukunya yang tajam mencakar-cakar batang kayu yang dijolok ke arahnya. Binatang itu tetap berdegil dan terus bertahan di dalam liang itu dengan mata yang memancar-mancar menampakkan kebengisan laksana harimau yang memerhatikan mangsanya.
Akhirnya kaum kerabat lelaki itu mengambil keputusan untuk mengali satu liang lahad yang baru bagi mengelakkan jenazah disimpan bersama binatang misteri itu. Setelah siap di gali dan para jemaah pun mengangkat jenazah kearah liang lahad dan cuba menurunkan keranda perlahan-lahan. Alangkah terkejutnya mereka apabila di dapati binatang ganjil itu sudah pun berada di dalam lubang itu.
Setelah gagal mengusir binatang itu buat kali keduanya, akhirnya kaum kerabat lelaki itu mengambil keputusan untuk mengkebumikan jasadnya dengan binatang tersebut. Sebaik saja tanah di timbus separuh liang lahad, para jemaah terkejut bila satu bunyi yang menghairankan keluar dari kubur tersebut.
Bunyi itu seakan-akan daging dan tulang jasad si mati itu dicakar dan dipatahkan oleh binatang buas, bunyinya amat menakutkan setiap yang berada di tanah perkuburan itu.Seorang alim lalu menemui isteri lelaki itu dan bertanya adakah ada perbuatan yang buruk pernah di lakukan oleh si mati semasa hayatnya. Isteri lelaki itu lalu memberitahu yang suaminya merupakan seorang lelaki yang baik budi pekertinya, tetapi sepanjang perkahwinan mereka, suaminya itu tidak pernah menyucikan dirinya dengan “mandi hadas” setiap kali selepas melakukan persetubuhan.
Dalam riwayat lain, orang yang tidak mandi hadas (Junub/besar) apabila dia mati, mereka ini akan diberikan pakaian hina dan terlaknat dari neraka.Mandi junub adalah satu mandi yang sangat dituntut dalam islam. Walaupun sesetengah orang kita memandangnya remeh tapi ketahuilah bahawa azabnya amatlah pedih bermula dari alam kubur lagi.
The post Terus Tidur Selepas Berhubungan Bersama Tanpa Mandi Junub? Ramai Tak Tahu, Inilah Akibatnya appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/terus-tidur-selepas-berhubungan-bersama-tanpa-mandi-junub-ramai-tak-tahu-inilah-akibatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Indonesia Maut Selepas Motosikal Terbabas Masuk Parit

Lelaki Indonesia Maut Selepas Motosikal Terbabas Masuk Parit

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 266 hits
MULLER ASEN 20 November 2018 2 05 PM KUCHING Seorang lelaki warga Indonesia maut selepas motosikal yang ditunggangnya hilang kawalan lalu terjatuh ke dalam sebuah p
5 Minit Selepas Dilahirkan Inara Disahkan Sakit Jantung Perkongsian Idzham Dalam Program Tv Pa Ma Menyentuh Hati

5 Minit Selepas Dilahirkan Inara Disahkan Sakit Jantung Perkongsian Idzham Dalam Program Tv Pa Ma Menyentuh Hati

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 350 hits
Selepas 5 minit dilahirkan Nur Sofea Inara disahkan mempunyai masalah sakit jantung Itulah antara perkongsian yang dikongsikan oleh Pelakon Idzham Ismail dan isteri Siti Nur Nabilah dalam Rancangan Pa Ma episod Derita Jantung Si Kecil seben...
Selepas Icerd Timbul Pula Isu Baru Iaitu Iccpr

Selepas Icerd Timbul Pula Isu Baru Iaitu Iccpr

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 376 hits
Lepas ICERD timbul cadangan ICCPR pula Sebagai seorang pensyarah undang undang antarabangsa yang tiada apa apa kepentingan politik peribadi saya Dr Yazid terpanggil hendak berkongsi pandangan guna bahasa mudah Baru baru ini kecoh satu Malay...
Pkr Kemungkinan Berpecah Selepas Pemilihan Kata Penganalisis8

Pkr Kemungkinan Berpecah Selepas Pemilihan Kata Penganalisis8

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 259 hits
PKR kemungkinan berpecah selepas pemilihan kata penganalisis Robin Augustin November 21 2018 10 40 AM 137 Shares PETALING JAYA Seorang penganalisis politik berkata PKR kemungkinan akan berpecah selepas pemilihan yang diragui walaupun berlak...
Edi Rejang Akhirnya Memohon Maaf Kepada Rakyat Malaysia Dan Promoter Perempuan Tersebut Selepas Dibuang Kerja

Edi Rejang Akhirnya Memohon Maaf Kepada Rakyat Malaysia Dan Promoter Perempuan Tersebut Selepas Dibuang Kerja

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 818 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Saya yang dikenali sebagai Edi Rejang ingin membuat permohonan maaf secara terbuka kepada semua rakyat Malaysia terutama kepada promoter perempuan tersebut Saya akui kesalahan saya dan amat menyesal atas ...
Edi Rejang Menangis Memohon Maaf Selepas Dibuang Kerja

Edi Rejang Menangis Memohon Maaf Selepas Dibuang Kerja

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 347 hits
Loading Terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya Begitulah dengan nasib lelaki yang dikenali sebagai Edi Rejang ini akibat kata kata yang memakan dirinya sendiri Loading Rentetan tularnya sebuah video tentangnya yang
Sakit Ketika Kencing Masalah Selepas Bersalin Yang Tidak Boleh Anda Abaikan

Sakit Ketika Kencing Masalah Selepas Bersalin Yang Tidak Boleh Anda Abaikan

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 587 hits
Jika anda mengalami sakit ketika kencing anda mungkin menghidap kencing kotor Masalah kencing kotor sering dikaitkan dengan ibu hamil Namun sebenarnya wanita juga lebih mudah diserang kencing kotor atau urinary tract infection selepas melah...
Remaja 18 Tahun Meninggal Dunia Kerana Kanser Perut Selepas Kerap Makan Mi Segera Setiap Malam

Remaja 18 Tahun Meninggal Dunia Kerana Kanser Perut Selepas Kerap Makan Mi Segera Setiap Malam

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 788 hits
Seorang remaja lelaki berusia 18 tahun dari Taiwan meninggal dunia kerana menghidap penyakit kanser perut selepas menjadikan mi segera sebagai makanan hariannya Menurut laporan remaja berkenaan mula mengamalkan tabiat pemakanan yang tidak s...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024