Terlalu Penat Buat Kerja Sehingga Lewat Malam Antara Punca Keguguran Berlaku


Bagi setiap ibu yang sedang hamil, keguguran adalah perkara yang paling menakutkan boleh terjadi tanpa sebarang tanda amaran. Manakan tidak, ia sudah pasti akan menjejaskan mental dan fizikal si ibu yang telah berminggu-minggu mengandungkan janin.

Persoalannya, apakah sebab keguguran ini berlaku? Adakah ia ada kaitan dengan aspek pekerjaan seharian?

Marilah kita sama-sama ikuti artikel ini dengan lebih mendalam lagi untuk mengetahui jawapan sebenarnya!
Apa itu keguguran? Sebelum pergi dengan lebih lanjut, adalah wajar untuk kita semua memahami definisi sebenar akan kejadian ini terlebih dahulu. Untuk pengetahuan anda, keguguran adalah kehilangan janin sebelum minggu ke-20 kehamilan seorang wanita.
Ia mungkin menunjukkan bahawa terdapat masalah tertentu dalam kehamilan atau janin yang tidak berkembang dengan baik.Menurut statistik yang pernah dibuat, dianggarkan kira-kira 10 hingga 20 peratus kehamilan dilaporkan berakhir dengan keguguran.
Ya, ia memang merupakan perkara yang biasa terjadi dan hampir 50 peratus daripada kehamilan berakhir dengan keguguran sebelum seorang wanita menyedari bahawa mereka sedang hamil.
Dalam tempoh tiga bulan pertama kehamilan pula, dianggarkan lebih daripada 80 peratus kes telah dilaporkan sementara kes selepas 20 minggu kehamilan adalah sangat jarang berlaku.
Sekiranya ia berlaku kepada anda sebagai seorang wanita yang sedang hamil, berikut adalah simptom-simptomnya:
Pendarahan yang tidak terhenti Kekejangan yang sangat teruk Sakit pada perut, abdomen dan belakang Keluar cecair atau tisu dari faraj Badan berasa lemah lesu Demam Mungkin juga terdapat simptom yang tidak tersenaraikan di atas dan jika anda mempunyai sebarang kemusykilan tentang sebarang simptom, sila berjumpa doktor untuk berkonsultasi.
Apa sebab keguguran? Sebenarnya, terdapat banyak sebab keguguran boleh terjadi kepada anda sama ada secara sedar, separa sedar atau tidak sedar.Pertama sekali, mungkin wujud masalah genetik yang membawa maut pada bayi dalam kandungan lantas menyebabkan kejadian ini berlaku.
Dalam pada itu, masalah serviks juga boleh menyumbang kepada keguguran akibat ia terlalu lemah untuk menanggung kehamilan (serviks tidak kompeten). Keguguran daripada serviks tidak kompeten biasanya berlaku pada trimester kedua.
Beberapa simptom yang berpunca daripada masalah serviks adalah jika anda berasa tekanan secara tiba-tiba, air ketuban pecah serta tisu daripada janin dan plasenta keluar tanpa rasa sakit yang teruk.
Selain itu, punca lain yang membawa kepada keguguran adalah seperti berikut:
Jangkitan kuman Kondisi kesihatan seperti kencing manis atau penyakit tiroid Tindak balas sistem imun Anatomi rahim yang abnormal Masalah hormon Masalah fizikal Masalah mental Ia juga mungkin akan didasari oleh beberapa faktor risiko termasuklah:
Berusia 35 tahun dan ke atas Pernah mengalami keguguran sebelum ini Kondisi kesihatan kronik seperti kencing manis atau penyakit tiroid Masalah pada rahim atau serviks Menghisap rokok Mengambil alkohol Menyalahgunakan dadah Kurang berat badan Lebih berat badan Aspek pekerjaan seharian individu Pernahkah kalian terdengar atau terbaca bahawa situasi janin gugur ini adalah disebabkan oleh anda yang terlalu kuat bekerja? Ya, ia mungkin ada kaitan!Sebenarnya, jenis pekerjaan juga mungkin memainkan peranan dalam menjadi sebab keguguran, namun ia adalah lebih kepada waktu kalian bekerja.
Menurut kajian yang dijalankan oleh pakar dari Bispebjerg & Frederiksberg Hospital, kehamilan mungkin akan disudahi dengan keguguran jika kalian terlalu kuat bekerja pada waktu malam.
Kajian yang melibatkan sekitar 22,744 pekerja di Denmark itu menyatakan bahawa ia mungkin ada kaitan dengan cahaya! Apa maksudnya?
Dr. Luise Molenberg Begtrup yang merupakan salah seorang pengkaji itu menyatakan, lampu pada waktu malam mungkin akan menjejaskan ritma circadian lantas mengurangkan perembesan melatonin.
Buat anda yang mungkin belum tahu, melatonin ini adalah salah satu hormon yang sangat penting bagi menjaga fungsi plasenta daripada terjejas.
Sebab keguguran ini akan menjadi lebih berisiko sekiranya pekerjaan pada waktu malam yang si ibu lakukan itu adalah kerja berat seperti dalam sektor perkilangan, perindustrian dan lain-lain seumpamanya.
Jadi, sila elakkan bekerja lewat sehingga waktu malam ya?
cara berpantang selepas keguguran Berikut adalah beberapa cara untuk melakukannya:
Melakukan senaman secara teratur Mengamalkan pemakanan sihat Belajar uruskan tekanan Memastikan berat badan yang sihat Mengambil asid folik setiap hari Mengawal pengambilan kafein dan gula Hindari daripada menghisap rokok dan minuman alkohol Hindari kerja, sukan atau aktiviti berat yang berpotensi mendatangkan kecederaan Jauhi persekitaran radiasi, penyakit berjangkit dan sinar X Minta nasihat atau pandangan doktor sebelum mengambil sebarang ubatan tambahan
Akhir kata, sila jaga perut dan janin anda agar dapat mengelakkan segala sebab keguguran yang telah kami nyatakan di atas okay!
Kredit: Hello Doctor

The post Terlalu Penat Buat Kerja Sehingga Lewat Malam Antara Punca Keguguran Berlaku appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/terlalu-penat-buat-kerja-sehingga-lewat-malam-antara-punca-keguguran-berlaku/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Azizah Bukan Neelofa Anwar Perjelas Punca Datang Lewat

Video Azizah Bukan Neelofa Anwar Perjelas Punca Datang Lewat

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 230 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim malam tadi menjelaskan punca kelewatannya ke sebuah majlis berbuka puasa di Bangi kerana terpaksa melakukan ujian saringan Covid 19 terlebih dahulu Menurutnya isterinya Wan Azizah Wan Ismail juga terpaksa berpatah...
Kami Kerja Siang Malam Nak Bina Rumah Beli Kereta Peniaga Burger Dan Isteri Kesal Dilempar Tohmahan

Kami Kerja Siang Malam Nak Bina Rumah Beli Kereta Peniaga Burger Dan Isteri Kesal Dilempar Tohmahan

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 191 hits
2 171 total views 2 171 views today Baru baru ini netizen dikejutkan dengan berita penjual burger dikenakan kompaun sebanyak RM50 000 biarpun hanya berniaga di hadapan rumahnya Perkara tersebut diluahkan oleh seorang peniaga bernama Wan Moh...
Jangan Kecam Kami Siang Malam Kami Kerja Nak Bina Rumah Beli Kereta Rayu Isteri Abang Burger Viral

Jangan Kecam Kami Siang Malam Kami Kerja Nak Bina Rumah Beli Kereta Rayu Isteri Abang Burger Viral

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 281 hits
nbsp Hari ini viral satu posting di media sosial kononnya abang burger yang kena kompaun sebanyak RM50 000 sebenarnya hidup mewah sehingga mampu membina rumah dan memiliki kereta honda turut menghangatkan lagi keadaan apabila ada sekeping g...
Kos Insurans Umrah Antara Rm55 Rm76

Kos Insurans Umrah Antara Rm55 Rm76

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 139 hits
KOS INSURANS UMRAH ANTARA RM55 RM76 KUALA LUMPUR Jemaah umrah dijangka perlu membayar premium tambahan antara RM55 hingga RM76 untuk membolehkan mereka dilindungi insurans risiko jangkitan COVID 19 Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haj...
Gambar Ootd Raya Di Hadapan Kereta Cetus Pertikaian Antara Ahli Group Myvi

Gambar Ootd Raya Di Hadapan Kereta Cetus Pertikaian Antara Ahli Group Myvi

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 254 hits
Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini VOCKET Tahun ini sekali lagi orang ramai tidak dibenarkan untuk pulang beraya ekoran pelaksanaan PKP Namun ia tidak menghalang orang ramai untuk menyambut Hari Raya...
Dogecoin Akan Menjadi Cryptocurrency Antara Planet

Dogecoin Akan Menjadi Cryptocurrency Antara Planet

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 179 hits
Selepas siaran Saturday Night Live Elon Musk di SNL nilai Dogecoin menjunam dari paras tertinggi mengecewakan pelabur yang cuba menaikkan syiling ke 1 Semua orang menjangkakan bahawa ucapan Ketua Pegawai Eksekutif Tesla atau seperti yang di...
Di Beri Pilihan Antara Menyewa Atau Memiliki Rumah Sendiri Mana Satu Pilihan Anda

Di Beri Pilihan Antara Menyewa Atau Memiliki Rumah Sendiri Mana Satu Pilihan Anda

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 373 hits
Berdasarkan dari tajuk di atas seperti ianya nampak clich bukan Tapi kalau di lihat dari segi sudut yang berbeza sebearnya ramai yang ingin memiliki rumah idaman sendiri Mak ayah selalu berpesan kenapa kita nak bayar sewa mahal mahal sendan...
Jururawat Bilik Bedah Hospital Besar Sengkang Antara 4 Kes Masyarakat Diuji Positif Awal Varian B1617

Jururawat Bilik Bedah Hospital Besar Sengkang Antara 4 Kes Masyarakat Diuji Positif Awal Varian B1617

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 186 hits
SINGAPURA Sebanyak 16 kes baru COVID 19 dilaporkan di Singapura pada Rabu menurut Kementerian Kesihatan 10 daripadanya adalah kes jangkitan dalam masyarakat tujuh dikaitkan dengan kelompok Lapangan Terbang Changi Satu lagi berkait d
Vaksin Antara Darjat Astrazeneca Oh Astrazeneca

Vaksin Antara Darjat Astrazeneca Oh Astrazeneca

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 221 hits
Oleh Hassan Abdul Karim Ini kes vaksin dalam masyarakat Malaysia berkelas kelas yang mengamalkan sistem dua darjat AstraZeneca nasibnya tidak sama seperti Pfizer 280 000 dos AstraZeneca sampai ke Malaysia tidak disambut macam selebriti sepe...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis