Terima Kasih Rafizi Ramli


 _30 Mei 2022_
*Rafizi Ramli*


*TERIMA KASIH*


Saya mengucapkan terima kasih dan rasa terhutang budi kepada semua anggota KEADILAN yang telah melaksanakan tanggungjawab memilih barisan pimpinan kanan bagi sesi 2022 – 2025. Pemilihan kali ini berlangsung pada masa parti berada di persimpangan yang bakal mencorakkan arus politik negara untuk sedekad akan datang.


Kemunculan KEADILAN sejak era reformasi banyak membentuk kematangan politik rakyat. KEADILAN tidak sentiasa menang pilihanraya tetapi idea yang dibawa selalu menjadi titik tolak perubahan politik negara. 


KEADILAN menzahirkan politik progresif pelbagai kaum sejak 1999 di kala idea itu mendahului zamannya. Walaupun tidak berjaya pada awalnya, keyakinan anggota parti kepada idea politik progresif pelbagai kaum membawa kepada perubahan besar dalam PRU 2008 yang memulakan kejatuhan UMNO/Barisan Nasional.


Sejak 2008, KEADILAN dan rakan-rakan di dalam pakatan politik yang dipelopori menampilkan pula persaingan politik berasaskan idea yang berteraskan kepentingan rakyat. Pelbagai lontaran idea mengenai formula dan pendekatan baru untuk menangani masalah struktur ekonomi rakyat, rasuah dan mengupayakan rakyat merintis kepada perubahan dalam tahun 2018.


Pencapaian demi pencapaian dalam sistem politik negara yang banyak dipelopori KEADILAN sejak 1998 terbantut seketika akibat pelbagai muslihat politik selepas 2018. Kita terlupa bahawa setelah rakyat memberi kepercayaan kepada KEADILAN dan Pakatan Harapan dalam PRU14, kehendak dan aspirasi rakyat yang diletakkan ke atas KEADILAN adalah lebih tinggi dari sebelumnya.


Rakyat tahu bahawa UMNO/Barisan Nasional bergelumang dengan rekod rasuah yang telah menyebabkan kepincangan yang membebankan rakyat sekarang. Rakyat juga tahu bahawa BERSATU/Perikatan Nasional hanyalah pakatan politik yang mengejar kuasa tanpa pembezaan ketara dari UMNO/Barisan Nasional.


Namun, adalah tidak adil sekiranya rakyat dipaksa untuk memilih KEADILAN/Pakatan Harapan hanya kerana pilihan-pilihan lain itu lebih teruk. 


Sebagai seorang rakyat biasa yang tidak berjawatan dan menjalani kehidupan awam sejak 2018, saya faham perasaan pengundi biasa. Mereka lebih arif mengenai kegagalan sistem dan masalah struktur yang ada di negara ini kerana mereka berdepan dengan kegagalan yang dibebankan kepada mereka setiap hari.


Sebagai rakyat biasa juga, saya percaya rakyat mahukan idea penyelesaian yang ditampilkan oleh barisan pentadbir dari kalangan ahli politik yang ada wawasan. Tidak cukup untuk pimpinan KEADILAN/Pakatan Harapan faham masalah secara mendalam dan berjaya mengutarakan penyelesaian, rakyat juga mahu melihat barisan bakal menteri yang diyakini mampu melaksanakan penyelesaian-penyelesaian itu. 


Realiti kehendak pengundi kini sudah berubah. Ia bukan lagi soal KEADILAN/Pakatan Harapan dilihat lebih bersih (secara relatif) berbanding BN dan PN, kita juga perlu lebih cerdik dan cekap sebagai pentadbir dan bakal menteri.


Saya dan rakan-rakan mengambil risiko masuk pemilihan KEADILAN dengan bertarung berasaskan idea sebegini. Saya diberitahu anggota KEADILAN tidak akan dapat memahami mesej ini atau mereka lebih pentingkan soal peribadi dari gagasan idea.


Sejak dari awal, saya nyatakan bahawa sebagai parti yang ingin terus mempengaruhi perubahan politik negara, kita mesti yakin dengan kebijaksanaan rakyat. Jika kita gagal meyakinkan rakyat kali ini, maknanya usaha kita masih tempang dan belum cukup baik, bukannya rakyat yang tidak cerdik. Kita perlu kekal di landasan idea yang menghormati kebijaksanaan rakyat sehinggalah mereka yakin dengan idea dan keupayaan kita. Itu hanya akan berlaku jika kita menjadi sebuah parti yang lebih pintar, lebih agresif, lebih lincah, lebih cekap dan dibarisi pimpinan yang lebih muda dan bermutu.


Saya terterima kasih kerana hampir keseluruhan anggota akar umbi KEADILAN bersetuju dengan pendirian saya itu. Dalam sejarah pemilihan KEADILAN sejak penubuhannya, tidak pernah calon seorang Timbalan Presiden mendapat mandat yang sebegini besar – selain dari undi popular hampir 60%, lebih 80% dari semua cabang di seluruh negara telah meletakkan amanah sebagai Timbalan Presiden kepada saya.


Saya tahu ia bukanlah sebab anggota akar umbi KEADILAN lebih sukakan saya berbanding Dato’ Seri Saifuddin Nasution Ismail. Saya tahu saya hanya seorang anggota biasa yang tidak berjawatan dan saya banyak kelemahan sendiri.


Anggota akar umbi KEADILAN memberikan mandat sebegitu besar kepada seorang anggota biasa yang tidak berjawatan kerana mereka mahu parti ini kembali kepada landasan reformasi yang membentuk parti. Saya faham bahawa seperti mana mereka memberi mandat kepada saya, mereka juga boleh menarik mandat itu sekiranya keputusan dan tindak tanduk saya selepas ini tidak mencerminkan aspirasi mereka.


Begitulah resam dalam ketuanan rakyat yang kita bawa selama ini. Kuasa itu datang dari rakyat dan setiap yang berniat untuk mencebur diri dalam politik wajiblah sentiasa mengingatinya.


Di atas kesempatan ini, saya mengucapkan terima kasih kepada seluruh anggota KEADILAN yang telah mempamerkan kematangan dalam melalui pemilihan kali ini. Saya menyeru supaya keseluruhan pimpinan KEADILAN di semua peringkat menerima dengan berlapang dada isyarat akar umbi yang telah dizahirkan di peti undi.


Saya juga berterima kasih kepada saingan saya Dato’ Seri Saifuddin Nasution Ismail yang telah menghubungi saya lebih awal sebelum pun keputusan tidak rasmi keluar. Kami telah bersama-sama membina parti ini sejak 1998, bodohlah mereka yang beranggapan perbezaan pendapat kami sebelum ini boleh memutuskan keikhlasan dan kesetiaan kami kepada KEADILAN.


Saya juga akan menguruskan perjumpaan dengan Presiden KEADILAN, Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada kadar yang segera untuk memulakan urusan persediaan KEADILAN menghadapi PRU15 yang saya jangka akan dipanggil dalam beberapa bulan lagi. KEADILAN akan kembali kuat apabila keseluruhan anggota dari akar umbi ke Presiden bergerak dengan satu strategi dan masing-masing melaksanakan tugasan kita dengan berkesan.


Akhir sekali, saya wajib mengucapkan terima kasih kepada keseluruhan pasukan kempen saya di semua peringkat yang terdiri dari anggota akar umbi yang tidak berjawatan. Merekalah yang berkempen tanpa jemu di seluruh pelosok negara hingga berjaya menyatukan parti ini di bawah satu gagasan – iaitu kesediaan kita untuk masuk PRU15 tanpa ada sedikit pun kompromi atas prinsip dan maruah kita sebagai parti reformis. 


Saya dan rakan-rakan yang diberi mandat dalam pemilihan ini tidak mampu membalas jasa dan penat lelah anggota akar umbi di seluruh negara. Jasa itu akan kekal sebagai hutang dan In Sha Allah saya akan sentiasa ingat bahawa hutang itu hanya akan langsai apabila kita berjaya membawa perubahan politik di negara ini sekali lagi.


*RAFIZI RAMLI*






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/terima-kasih-rafizi-ramli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Ramli Mendahului Timbalan Presiden Pemilihan Keadilan 2022

Rafizi Ramli Mendahului Timbalan Presiden Pemilihan Keadilan 2022

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 118 hits
Persaingan sengit jawatan Timbalan Presiden KEADILAN dalam Pemilihan KEADILAN 2022 akan ditentukan pemenangnya malam ini Setakat keputusan yang keluar sehingga pukul 6 00 petang tadi calon nombor 1 Mohd Rafizi Ramli mendahului Datuk Seri Sa...
Pemilihan Pkr Rafizi Ramli Menang Besar Di Melaka Beliau Dijangka Menang Keseluruhan Untuk Berganding Bersama Anwar

Pemilihan Pkr Rafizi Ramli Menang Besar Di Melaka Beliau Dijangka Menang Keseluruhan Untuk Berganding Bersama Anwar

papar berkaitan - pada 29/5/2022 - jumlah : 121 hits
May 29 2022 Rafizi Ramli menyapu bersih semua cabang di Melaka dalam pertandingan merebut jawatan timbalan presiden menentang Saifuddin Nasution Ismail PETALING JAYA Rafizi Ramli menyapu bersih semua cabang di Melaka dalam pemilihan PKR bag...
Beberapa Keputusan Memihak Rafizi Ramli

Beberapa Keputusan Memihak Rafizi Ramli

papar berkaitan - pada 29/5/2022 - jumlah : 214 hits
KEPUTUSAN TIDAK RESMI DI KELANTAN RAFIZI MENANG 10 CABANG SAIFUDDIN MENANG 4 CABANG MAJORITI 1 000 KEPUTUSAN TIDAK RESMI DI N SEMBILAN RAFIZI MENANG DI 7 CABANG SAIFUDDIN MENANG DI SATU CABANG MAJORITI 2 963 KEPUTUSAN TIDAK RESMI DI SELANGO...
Cinta Terima Kasih

Cinta Terima Kasih

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 235 hits
Terima kasih untuk Cinta kerana kau telah menyedarkan aku betapa cinta itu perlukan pengorbanan kesetiaan dan kesabaran
Habis La Bila Rafizi Ramli Puji Melangit Najib Razak

Habis La Bila Rafizi Ramli Puji Melangit Najib Razak

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 111 hits
Jarang jarang kita dengar dalam ceramah Rafizi Ramli memuji Najib dsn Rosmah yang selalui penuh dengan hentaman dan cemuhan Tapi berlainan dengan ucapan isstemewa ini Suatu ketika dulu Saksikan
Rafizi Ramli May Shock And Awe Umno In Ge15 After All

Rafizi Ramli May Shock And Awe Umno In Ge15 After All

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 159 hits
Rafizi may just what the third force needs to cut Umno BN down to size and punish them for their arrogance and overconfidence After securing the PKR deputy president s post in the recently concluded party polls Rafizi Ramli has pledged to h...
Kemenangan Rafizi Ramli Tiupan Amgin Segar Dalam Pkr

Kemenangan Rafizi Ramli Tiupan Amgin Segar Dalam Pkr

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 128 hits
1 Kemenangan Mohd Rafizi Ramli yang hampir sahih sebagai Timbalan Presiden PKR meniupkan udara segar kepada parti itu dan sepatutnya memberi ilham kepada semua parti politik mengambil langkah mempermudahkan kepemimpinan masing masing 2 DAP ...
Terima Kasih Hafez

Terima Kasih Hafez

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 305 hits
viral Terima kasih Hafez Jun 08 23 48KEKASIH GELAPMU Dalam gelap malam mata lelaki ini tertarik untuk melihat dua susuk tubuh berusia separuh abad yang kegelisahan di tepi Lebuhraya Utara Selatan Telahan Hafez S
Raja Kamarul Bahrin Rafizi Ramli Bawa Harapan Baru

Raja Kamarul Bahrin Rafizi Ramli Bawa Harapan Baru

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 109 hits
Kemenangan Rafizi Ramli sebagai Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat dilihat mampu memberi harapan baharu kepada parti itu dan komponen Pakatan Harapan Pengerusi Parti Amanah Negara Terengganu Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad be...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan