Tenom Hotel Tenom Taman Pertanian Sabah Pasar Malam Tenom

Ahad | 07.04.2019

Masih di hari yang sama (hari kedua di Sabah), iaitu hari kami melakukan perjalanan menaiki keretapi lama dari Beaufort ke Tenom

Inilah rupa pekan Tenom yang saya lihat sebaik melangkah kaki keluar dari Stesen Keretapi Tenom. Di hadapan stesen ini ada padang. Di tepi padang ada perhentian bas mini (van), perhentian teksi (termasuk kereta sapu) dan kaunter tiket bas ekspress Tung Ma untuk ke Kota Kinabalu (KK). Di sebelah kiri stesen ada tandas awam. Kedai warna merah tu pula kedai makan Asiarasa (tidak beroperasi masa kami sampai). Pendek kata, semua kemudahan cukup dekat

Kalau korang tak mau bermalam di sini dan nak balik ke KK dengan lebih cepat, boleh terus beli tiket bas ekspress untuk trip petang. Sementara tunggu petang, boleh berjalan kaki ronda pekan ni. Dengan berjalan kaki sahaja pun dah boleh ke Bulatan Kopi Tenom, Muzium Tenom, Tamu Tenom. Gunakan apps Google Maps untuk lebih mudah

HOTEL TENOMDengan berjalan kaki, kami menuju ke penginapan di Hotel Tenom yang telah saya tempah awal. Memang sangat dekat dengan stesen keretapi

Hotel kat atas. Bawahnya tu kedai makan Muslim. Hotel bajet rendah yang bersih dan cantik. Tengoklah tangga dia tu, ceria je. Cuma kurang pencahayaan, suram

Sampai kat kaunter, tengok macam gelap dan senyap je. Tapi tak lama kemudian muncul seorang lelaki menyapa kami dan buka kipas supaya kami tak panas katanya. Peramah orangnya, kami berbual ringkas. Selesai urusan check-in, kami diberi kunci bilik dan dua helai tuala. Katanya, "Baru sampai naik keretapi kan? Pergi la masuk bilik rehat rehat bukak aircond. Lepas tu makan kat bawah." Ehee..rasa macam datang bertamu kat rumah sedara pulak tau. Pastu siap pesan naik tangga hati-hati (bilik kami tingkat atas lagi). Baik betul melayan

Alhamdulillah...dengan hanya RM70 dapat bilik yang selesa! Agak luas dan bersih. Biarlah gambar di atas berbicara. Tidur malam pun lena je, takde gangguan bunyi. Kalau nak bermalam kat Tenom bolehlah duduk hotel ni ya. Recommended! Ada deposit RM30. Hotel ni takde di Agoda, Booking.Com semua tu tau...perlu call sendiri nombor berikut :
Hotel Tenom - 016 811 0485-------------------------------------------------------------
TAMAN PERTANIAN SABAHLepas berehat dan solat jamak, kami turun makan di kedai makan bawah hotel. Kemudian ke destinasi seterusnya - Taman Pertanian Sabah. Kat sini takde servis Grab, jadinya untuk lebih mudah kami memilih menaiki teksi untuk ke Taman Pertanian Sabah

Jalan kaki ke stesen teksi, dekati orang yang berkumpul ramai, nanti dia tanya kita nak ke mana. Caj RM25 satu teksi, saya mintak kurang sikit sebab rasa macam mahal la pulak. Dapat RM22. Kami setuju jelah, dah petang nanti tutup pulak taman tu. Gitulah..kalau jalan cuma berdua, kos meningkat untuk naik teksi sebab kira satu teksi. Kalau masih banyak masa, boleh cuba naik bas mini (van) yang jauh lebih murah

Teksi yang kami naiki adalah kereta sapu, tapi berada bersama di stesen teksi. Menurut pemandu kereta sapu yang kami naiki, mereka ada persefahaman supaya caj mesti sama. Tak boleh rendah dari teksi, kira sama-sama cari makan secara adil. Berkenaan Grab, tahun lepas mereka ada buat permohonan tapi telah ditolak oleh pihak Grab. Dan macam-macam hal lain kami bualkan sepanjang perjalanan kira-kira 14 km ke Taman Pertanian Sabah

Tiba di Taman Pertanian Sabah. Dah lepas pukul 2 petang, lengang je. Orang tak berjalan sini petang hari kot...panas! Tapi kami terpaksa sebab esok (Isnin) taman ni tutup. Ini antara sebab utama kenapa kami naik keretapi ke Tenom trip pagi, sebab nak berkejar ke sini

Info ringkas : Taman Pertanian Sabah seluas 200 hektar merupakan sebuah 'Taman Ilmu' yang menawarkan pendidikan dan rekreasi. Dikendalikan oleh Jabatan Pertanian Sabah. Telah dirasmikan oleh Dr. Mahathir bin Mohamad (Perdana Menteri pada masa tersebut) pada 25 Mac 2001. Terdapat banyak taman/tasik/tempat menarik di dalam taman ini. Pengunjung juga boleh menyewa asrama, chalet, tapak perkhemahan, restoran dan dewan serbaguna yang terdapat di sini.
Waktu operasi dan bayaran masuk. Isnin tutup.
Bayaran masuk untuk warganegara (dewasa) - RM10Masa beli tiket, saya tanya ada pengunjung lain tak? Rupanya...memang takde kecuali kami berdua untuk sesi petang ni. Sesi pagi agak ramai juga pengunjung. Staf tu tanya kami juga ada kenderaan balik tak? Sebab sini takde kenderaan awam masuk. Untuk balik, kami akan call pemandu kereta sapu tadi

Kawasan ni luas tau. Ada pamphlet diberi masa beli tiket tadi. Boleh jalan kaki atau sewa basikal ronda taman ni ikut peta diberi dalam pamphlet. Ikut info saya dapat, kita boleh juga naik tram percuma. Memang ada tram pun kat tepi ni. Tapi tadi takde pulak sebut pasal naik tram. Saya pun buat-buat tanya dengan seorang staf yang ada berhampiran, "Nak mula jalan ikut mana ya?". Jawabnya "Kalau nak naik tram tunggu lagi 15 minit". Alhamdulillah...dah tentu kami pilih naik tram

Pagi tadi naik gerabak keretapi, petang naik gerabak tram pulak. Boleh la perasan VIP jap, sebab naik tram dua gerabak tapi penumpang cuma dua orang! Segan jugak sebenarnya, sambil berharap ada la pengunjung lain ikut sama

Jom ronda taman! Selain pemandu tram, ada guide bersama kami. Dan...selain kami, dah ada dua pengunjung lain. Sedang elok tram nak bergerak, dua orang wanita tempatan ikut serta. Lega saya...meriahlah sikit kan

Tram berhenti untuk ke Taman Orkid. Tapi saya tertarik dengan pokok ini. Terdapat banyak di sepanjang jalan ini. Ada yang penuh buah begini, ada yang penuh bunga. Baunya kuat seakan bau buah Kemang. Saya kata sedap baunya. Terus guide kerut dahi, entah busuk pada dia atau apa. Haha.

Nama pokok pelik ni Cannonball (nama saintifik Couroupita Guianensis). Berasal dari Brazil. Buahnya beracun, sebab tu orang tak ambil dan terbiar banyak begitu sahaja. Boleh pegang buah yang masih tergantung dipokok. Tapi dilarang pegang yang dah jatuh pecah kat bawah tu, sebab racun ada pada isi buah. Ia mempunyai bunga yang cantik.
Ok, kita teruskan perjalanan ke Taman Orkid. Nampak pokok orkid besar atas pintu gerbang tu? Dikenali sebagai Orkid Harimau, orkid paling besar di Sabah. Masa guide bagitau tu, saya dan suami dah senyum-senyum. Sebab pokok orkid tu ada kat rumah mak suami (mertua saya). Boleh baca di SINI.
Guide membawa kami berempat melawat dalam Taman Orkid sambil memberi penerangan tentang pokok-pokok yang ada di situ. Seronok dapat banyak pengetahuan baru mengenai orkid. Dalam kawasan ni pun ada tandas, mudah la kot ada keperluan kan

Antara yang menarik perhatian...bunga orkid paling kecil di Sabah dan bunga orkid purple yang berbau wangi lembut, sedap baunya! Yang kuning tu lupa kenapa..sebab cantik kot

Dari Taman Orkid, kami naik tram semula dan masuk ke Taman Model. Taman ini menyediakan 5 jenis model taman untuk idea pengunjung mewujudkan taman sendiri. Sepanjang lawatan ni selain memberi penerangan mengenai pokok, guide juga beri kita petik buah yang boleh dimakan. Kami juga berbual-bual mengenai perbezaan nama/kegunaan satu-satu pokok di Semenanjung dengan di Sabah. Contohnya buah pala, di Sabah mereka ambil biji untuk masakan sup dan kita di Semenanjung makan buahnya yang dijadikan jeruk. Seronok bertukar-tukar cerita

Atas : antara model taman yang ada
Bawah : pokok bunga warna biru purple yang berbulu halus, boleh 'melekat' di baju material cotton. Dan biji teratai yang dah kering, memang bukan benda pelik tapi saya tak pernah pegang/tengok dekat.
Taman terakhir dalam lawatan kami - Taman Evolusi. Dari Taman Model, kami berjalan kaki ke Taman Evolusi.
Jaga-jaga...ada dinosaur dalam Taman Evolusi ni

Teratai Gergasi! Geram je tengok, rasa nak naik atas tu. Menurut guide, teratai paling besar yang ada di taman ini boleh menampung sehingga 30 kg dan pernah dinaiki oleh seorang budak. Tapi bukan teratai yang ada di hadapan mata saya sekarang ni

Ada bunga dan kudup bunga di tengah-tengah tu

Bahagian bawah yang berduri tajam. Perlu berhati-hati jika nak cuba pegang

Yang biji merah tu masa kecik ada buat main, bijinya jika dipegang menghasilkan warna merah macam darah

Ok, lawatan kami berakhir sudah. Naik tram dan kembali ke Balai Ketibaan. Lawatan ini mengambil masa kira-kira 1 jam untuk ke tiga buah taman. Kalau nak ke taman/tempat menarik lain, kena la sambung jalan sendiri. Seronok dan berpuashati datang sini. Mana tak seronok...kami pengunjung cuma empat orang dengan seorang guide, mudah nak berkomunikasi. Staf-staf di sini pun mesra melayan

-----------------------------------------------------------
PASAR MALAM TENOMDari Taman Pertanian Sabah, kami ke Pasar Malam Tenom. Terletak di sekitar kawasan stesen bas/teksi, di hadapan Stesen Keretapi Tenom

Hari : setiap hariMasa : 4 petang - 8 malam
Kami beli sayap (kepak ayam) dan buntut (tongkeng). Juga beli pisang goreng. Bila dah balik bilik baru makan...sedap semuanya! Rasa tak cukup sayap tu, tapi malas pulak nak keluar lagi

Malamnya kami hanya berehat di bilik dan tidur awal, simpan tenaga untuk aktiviti esok hari pulak

Catatan seterusnya - Tenom | Pagi di Tenom, Kopi Yit Foh, Muzium Antanom

Bufet Makan Malam Selera D Kembali Di Kembali Kitchen Hotel Best Western Petaling Jaya

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 707 hits
ASSALAMUALAIKUMMenghitung hari menunggu tibanya bulan Ramadhan yang akan tiba tidak lama lagi uoll yang pompuan dah ganti puasa ke Haaaa jangan ingat yang kaun wanita jer kena ganti puasa yang jejaka jejaka idaman tu kalau ada yang terponte...
Jual Daging Babi Di Pasar Malam Mbmb Siasat Ambil Tindakan Tegas

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 436 hits
Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah akan menyiasat dan mengambil tindakan tegas kepada penjual daging babi secara terbuka termasuk di pasar pasar malam sekitar bandaraya ini BACA Datuk Bandar MBMB Mansor Sudin memberitahu MBM tidak pernah me...
Liburan Mewah Tasya Farasya Di Jepang Menginap Di Hotel Rp 50juta Per Malam

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 214 hits
Tasya Farasya sedang menikmati momen liburannya di Jepang Bersama teman perempuannya Tasya yang dikenal merupakan YouTuber kaya raya itu menginap di hotel seharga Rp 50juta per malam
Protected 3 Hari 2 Malam Trip Geli Geli Di Pulau Mantani Sabah Sponsored By Coca Cola

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 302 hits
This content is password protected To view it please enter your password below Password The post appeared first on
Pasar Malam Brinchang Cameron Highland

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 745 hits
Pasar malam Brinchang Cameron HighlandPasar malam Brinchang ni dulunya terletak di hadapan hotel Legency Sekarang telah dialihkan ketempatan yang lebih selesa di Jalan Golden Hill Walaupun begitu tetap sesak untuk ke sini Walaupun ada dised...
Henti Seketika Urusniaga Di Pasar Malam Mngapa Adun Pahang

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 323 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang dicadangkan mengikut langkah kerajaan Kelantan dan Terengganu menghentikan seketika aktiviti perniagaan di pasar malam ketika solat Maghrib Ustaz Rosli Abdul Jabar berkata langkah itu membolehkan peniaga dan orang ra...
Misi 2019 Trip Keretapi Ke Tenom Sabah

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 535 hits
Tahun ni rajin pulak saya buat Misi 2019 Antara yang tersenarai dalam Misi 2019 saya Trip Keretapi Ke Tenom Sabah Tak menjangka misi yang ini akan terlaksana seawal bulan April Semuanya disebabkan saya terbaca berita bahawa gerabak keretapi...
Pasar Malam Istimewa Di Makan Kitchen Doubletree Hilton Kuala Lumpur Sempena Ramadan

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 875 hits
Beberapa saja lagi kita bakal menyambut bulan Ramadan Makan Kitchen DoubleTree Hilton bakal menghidangkan tetamu dengan bufet Ramadan bertema Pasar Malam Istimewa Pelbagai jenis masakan dan hidangan tempatan Malaysia bakal diperkenalkan bua...
Kuartal I 2019 Pasar Modal Himpun Dana Rp 28 34 Triliun

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 191 hits
Otoritas Jasa Keuangan menilai stabilitas sektor jasa keuangan masih terjaga dengan baik hingga kuartal I 2019 OJK juga mencatat penghimpunan dana di Pasar Modal sepanjang kuartal tersebut mencapai Rp 28 34 triliun
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat