Tengku Mahkota Pahang Murka Mahu Tan Sri Muhyiddin Yassin Di Kenakan Tindakan Tegas




KUANTAN: Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Ibni Al-Sultan Abdullah murka dan amat terkilan dengan kenyataan yang dikeluarkan bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Sehubungan itu, beliau menggesa pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan tegas tanpa kompromi kepada Muhyiddin yang secara sengaja menyentuh sentimen 3R (raja, agama, bangsa).
Titahnya, Muhyiddin sengaja memperlekeh serta mempertikaikan tugas dan peranan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah sewaktu baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong yang ke-16.
Tegas Tengku Hassanal, Pengerusi Perikatan Nasional telah itu memanipulasi fakta dan membawa naratif negatif kepada rakyat untuk menunjukkan Al-Sultan Abdullah seolah-olah tidak adil semasa memilih Perdana Menteri ke-10.
Ahli Parlimen Pagoh itu juga kelihatan tidak matang dan menampakkan seolah-olah beliau masih tidak boleh menerima kenyataan yang beliau tidak dilantik sebagai Perdana Menteri.
“Kenyataan yang dikeluarkan juga adalah sangat bahaya kerana secara terang-terangan menghasut rakyat agar hilang kepercayaan terhadap Institusi Raja-raja Melayu serta memecahbelahkan rakyat.
“Berdasarkan Perkara 40(2) Perlembagaan Persekutuan, Perdana Menteri dilantik atas budi bicara Yang di-Pertuan Agong yang berperanan sebagai Ketua Negara,” titah banginda menerusi kenyataannya tengah malam tadi.
Manakala, Perkara 43(2) pula menetapkan bahawa Perdana Menteri haruslah dilantik dalam kalangan Ahli Dewan Rakyat yang pada hemat Baginda mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan tersebut.
Jelas Tengku Hassanal sungguh pun begitu, Al-Sultan Abdullah tidaklah sewenang-wenangnya membuat keputusan untuk melantik Perdana Menteri walaupun perlembagaan memberikan kuasa mutlak kepada baginda.
Titahnya, Al-Sultan Abdullah ketika itu telah memanggil pakar-pakar perlembagaan, penjawat awam utama negara dan yang terakhir turut secara musyawarah mendapatkan pandangan daripada Majlis Raja-Raja sebelum melantik Perdana Menteri yang baharu.
Menurut Tengku Hassanal Parlimen juga telah meluluskan usul undi percaya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 19 Disember 2022.
Sehubungan itu, Tengku Mahkota bertitah keputusan undi percaya tersebut adalah jelas dan selari dengan pertimbangan Yang di-Pertuan Agong ke-16 semasa baginda memilih Datuk Seri Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.
“Saya juga ingin menasihatkan kepada semua ahli politik, selaku pemimpin rakyat, mestilah sentiasa berpegang teguh pada Prinsip Rukun Negara dan terus-menerus untuk sentiasa menyatupadukan rakyat agar Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang bangsa dapat menjadi sebuah negara maju, cemerlang ekonomi, alam sekitarnya lestari dan rakyatnya bahagia,” titahnya lagi. #malaysiagazette
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/08/tengku-mahkota-pahang-murka-mahu-tan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Pahang Gesa Tarik Balik Gelaran Tan Sri Muhyiddin

Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Pahang Gesa Tarik Balik Gelaran Tan Sri Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/8/2024 - jumlah : 68 hits
KUANTAN Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Pahang Lee Chin Chen menggesa agar gelaran Tan Sri yang diberikan kepada bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin ditarik balik Menurut Lee ini kerana kenyataan pengerusi Perikatan Nasional yang ...
Istana Pahang Murka Dengan Muhyiddin Yassin

Istana Pahang Murka Dengan Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 154 hits
Istana Pahang murka dengan Muhyiddin Yassin ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be 1Ofss51Pe4E src in org https www youtube com embed 1Ofss51Pe4E wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com e...
Ketua Semboyan Yusuf Azmi Diseru Selepas Tengku Mahkota Pahang Murka Mahiaddin Hasut Rakyat

Ketua Semboyan Yusuf Azmi Diseru Selepas Tengku Mahkota Pahang Murka Mahiaddin Hasut Rakyat

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 154 hits
HarapandailyWarganet secara menyindir tertanya tanya ke mana ghaibnya individu bernama Yusuf Azmi yang dianggap paling menggeletar apabila isu berkaitan Raja Raja Melayu disentuh Misteri kehilangan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Semboyan ...
Wan Rosdy Tan Sri Muhyiddin Tak Patut Heret Al Sultan Abdullah Untuk Raih Undi Pilihan Raya

Wan Rosdy Tan Sri Muhyiddin Tak Patut Heret Al Sultan Abdullah Untuk Raih Undi Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 72 hits
KUALA LUMPUR Pihak berkuasa digesa mengambil tindakan terhadap bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin yang didakwa biadab ke atas Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy ...
Tengku Mahkota Pahang Minta Siasat Secara Telus Tanpa Kompromi Kegiatan E Waste Haram

Tengku Mahkota Pahang Minta Siasat Secara Telus Tanpa Kompromi Kegiatan E Waste Haram

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 115 hits
KUANTAN Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah meminta siasatan dibuat secara telus dan tanpa kompromi berhubung kegiatan memproses sisa buangan elektrik dan elektronik secara haram Baginda menzahirkan uc...
Tengku Hassanal Gesa Polis Ambil Tindakan Terhadap Muhyiddin

Tengku Hassanal Gesa Polis Ambil Tindakan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 68 hits
FMT ReportersTengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah menggesa polis mengambil tindakan yang tegas tanpa kompromi terhadap Muhyiddin yang secara sengaja menyentuh sentimen isu 3R PETALING JAYA Tengku Mahkot...
Tengku Mahkota Pahang Pemerkasaan Generasi Akan Datang Penting Bagi Pertumbahan Ekonomi

Tengku Mahkota Pahang Pemerkasaan Generasi Akan Datang Penting Bagi Pertumbahan Ekonomi

papar berkaitan - pada 22/8/2024 - jumlah : 120 hits
KUALA LUMPUR Usaha memperkasakan generasi akan datang merupakan langkah penting untuk mengekalkan momentum ekonomi Malaysia titah Putera Mahkota Pahang hari ini Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri a...
Ayien Rahman Ale Ale Chord

Berjayakah Sesuatu Hubungan Tanpa Ada Kepercayaan

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Biodata Fazura Pelakon Wanita Popular Usahawan Tudung Berjaya

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Certot Perangkap Tikus

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm