Temubual Bersama Thesharkox Com


Ashraq Salahuddin merupakan seorang illustrasi vector yang sangat berbakat dewasa kini. Melalui blog thesharkox.com dia berkongsi idea serta cerita dalam bentuk komikal yang sinis. Justeru itu, amatlah bertuah saya dapat menemubual beliau, jadi teruskan ikuti temubual sempoi ini tentang latarbelakang serta pengalaman beliau dan bolehlah dijadikan inpirasi untuk anda.

Hai ,terima kasih kerana sudi di temuramah, cuba anda ceritakan sedikit tentang latarbelakang anda?
Hai...sama-sama, terkejut aku tetiba kena interview. Nama saya Ashraq Salahuddin, pemilik blog thesharkox.com lebih dikenali oleh kawan-kawan sebagai Shaq. Seorang yang sangat suka dengan kartun dan animasi. Berada di penghujung 20-an. Dulu belajar di UUM dalam jurusan Multimedia dan sekarang bekerja sebagai seorang tenaga pengajar di sebuah Universiti swasta di Shah Alam dalam aliran Multimedia, Grafik dan juga Animasi.
Diantara perisian Adobe Photoshop dan Adobe illustrator yang mana anda lebih suka untuk menggunakannya? Mengapa?
Software Ps dan Ai adalah dua tools mempunyai fungsi yang boleh dikatakan banyak perbezaan, but too be answer this question, I would say Ai. Yeap, Deffinitely Ai. Dulu sebelum mengenali Ai, memang suka  Ps. Why Ai? Sebab aku sukakan kartun, suka animasi. So, pada aku Ai adalah tools yang lebih mudah untuk melukis kartun berbanding Ps. Ada orang pula sebaliknya. But then honestly aku lebih banyak habiskan masa membuka Ai berbanding Ps sekarang ini. Tapi kat tempat aku kerja sekarang, aku kena mengajar PS pula. So jadi balance balik, kat office guna Ps, balik rumah Ai balik.
Dimanakah anda dapatkan sumber inspirasi untuk menghasilkan kerja-kerja anda?
Kebanyakkan sumber sekarang ini, banyak datang dari siri animasi barat, seperti kartun-kartun dalam channel Cartoon Network, Disney Channel. Boleh dikatakan stroke aku lebih diadaptasi dari western style macam Dexter Lab, Fairly Odd Parents, Da Vincibles. Selain itu, inspirasi dari blog-blog komik dalam dan luar malaysia. Blog yang paling aku suka ialah The Oatmeal, Bro Don't Like That La bro, Akiraceo, White Ninja, lagi apa entah banyak lupa.
Cerita sedikit mengenai blog thesharkox.com?
Arrr.....thesharkox.com pada asalnya poyo macam blog-blog peribadi yang lain. Cuba untuk menjadi penulis yang hebat dalam alam maya padahal semua cerita peribadi aku adalah sampah semata-mata. Cuma bermula dalam 2 tahun lepas baru aku tukar haluan menjadi blog yang memaparkan komik sebagai sajian utama pembaca selepas aku sedar bahawa tak ramai orang yg menjadikan komik sebagai medium dalam blog mereka. 
Komik-komik yang aku paparkan lebih kepada jenaka rakyat Msia yang berlaku di sekeliling aku. Aku bukan seorang yg jenaka sangat, tapi sekeliling aku adalah lucu. Sebab itu dalam komik aku tak ada watak tetap, mesti watak berbeza-beza, sebab orang malaysia ni kan ramai, so kena la buat ramai watak.



Apakah perkhidmatan yang anda sediakan?
Aku ada buat servis lukis karekter dan juga maskot. Harga adalah mengikut harga pasaran industri, tak mahal pun. Nak tau harga sila PM di facebook.com/thesharkox

Dalam mereka sesuatu, perkara apakah yang anda beri tumpuan? 

Kalau permintaan dari pelanggan, mestilah kita kena tumpukan more on what they want. Dari situ baru kita akan dapat idea berkenaan design dan juga warna. Ya, aku akan tekankan pada pewarnaan.
Aku paling tak gemar warna default yang ada dalam colour/watch pallete. Terlalu skema warna-warna dia. Aku kalau nak warna biru or merah or oren or what so ever, aku akan cari di www.colourlovers.com. Di sana carilah warna biru, beribu-ribu warna biru akan keluar. Kebanyakkan client aku adalah datangnya dari blogger-blogger di malaysia. Antara client yang boleh tahan high profile ialah mudahalih.my.



Akhir sekali, apakah perancangan anda di masa hadapan?
Untuk masa depan, seriusly aku nak cetak artwork-artwork aku pada baju (and make some money from that).  Aku dah nak buat benda ni dari tahun lepas lagi, tapi selalu sangat ada aral yang melintang di tengah jalan. Satu lagi, aku plan nak keluarkan komik pada waktu yang tetap, macam seminggu 3 kali. Yelah, sekarang ni keluar pun seminggu sekali saja. Ini adalah antara cabaran la.
Sekali lagi terima kasih kerana sudi di temuramah, kata-kata akhir untuk bakal-bakal graphic designer di luar sana?
Banyak kata-kata akhir ni, tapi aku bagi yang penting-penting sahaja. Cari seorang artis/siri/graphic novel yang engkau boleh jadikan rujukan. Contoh macam aku, aku jadikan Fairly Odd Parent sebagai rujukan, and then cuba buat ikut style engkau. Mungkin pada awalnya orang akan cakap engkau tiru style orang, tapi percayalah, lama-lama nanti engkau sendiri akan dapat buat style engkau sendiri. Selalu buat experiment. Buat saja apa benda yang baru, cari tutorial, belajar dan buat terus. Rajin-rajin cari majalah design. Banyak sumber inspirasi dalam tu.
 
 
Ikuti perkembangan beliau :
facebook.com/ashraqsalahuddintwitter.com/thesharkox


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bighandesign.blogspot.com/2012/11/temubual-bersama-thesharkoxcom.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rezeki Says Com

Rezeki Says Com

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 122 hits
Says com memberi income kepada saya Alhamdulillah Setakat buat sampingan ni Ada la income masuk Sebenarnya dah boleh cash out Tapi malas nak cash out lagi Tunggu banyak sikit Hehe Korang just share dan if ada orang visit link korang Korang ...
Pengasas Laman Sesawang Bitcoin Com Menjual Kesemua Bitcoinnya Ini Sebabnya

Pengasas Laman Sesawang Bitcoin Com Menjual Kesemua Bitcoinnya Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 134 hits
Bitcoin adalah salah satu yang paling dibincangkan mengenai cryptocurrency atau wang digital di dunia kewangan pada masa kini kerana harganya telah melonjak secara mendadak dalam beberapa bulan dan bahkan beberapa tahun yang lalu Walau baga...
Beli Tayar Online Untuk Pilihan Yang Lebih Selamat Dan Jimat Di Mytayar Com

Beli Tayar Online Untuk Pilihan Yang Lebih Selamat Dan Jimat Di Mytayar Com

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 241 hits
Beli Tayar Online Untuk Pilihan yang Lebih Selamat Dan Jimat Di Mytayar Com Pernah tak terfikir nak beli tayar kereta secara online Macam mustahil jerr kan Itu persoalan yang sis tanya dulu mungkin kita akan cakap eh boleh ke beli tayar onl...
Aku Di Banned Kerana Kerap Komen Di Blog Kujie Com Dalam Satu Masa

Aku Di Banned Kerana Kerap Komen Di Blog Kujie Com Dalam Satu Masa

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 119 hits
Tak perasan pun mengenai kes ni sebelum ni dan hanya perasan bila aku takleh nak akses masuk blog Masa tu dok pikir sorang sorang kenapa eh kena banned Hari ni bila blogwalking di blog dan aku komen entri entri di list entri popular minggu ...
Buat Duit Dengan Blog Post Melalui Steemit Com

Buat Duit Dengan Blog Post Melalui Steemit Com

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 167 hits
assalamualaikum dan selamat sejahtera dah lme aku xtulis blog yes tersangat lame sebab kesibukan kerja tp hari ni aku nk cerita ringkas pasal steemit com projek dri steem io buat duit mesti korang suka kan kalau bab duit2 ni mmg ler kan hid...
Sah Ini Bukan Fitnah Www Zunar Com

Sah Ini Bukan Fitnah Www Zunar Com

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 168 hits
KINI CONFIRM Ini posting saya pada 12 Nov mendedahkan bahawa kerajaan hadiahkan kepada Najib rumah bernilai RM100 juta Masa itu ramai tak percaya dan kata saya fitnah Hari ini menteri dah sahkan
Pertandingan Blogku Terbaik Bersama Teaoais Com

Pertandingan Blogku Terbaik Bersama Teaoais Com

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 145 hits
Assalamualaikum kepada semua blogger DHari ini blogku terpanggill untuk menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh blog Bila nak dibandingkan blog Coffeelover ni dengan blog blog yang lain memang jauhlah bezanyablog Coffeelover ini tidakla...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech