Tempahan Qurban Secara Online Melalui Nuraqiqah 1442 2021 Di Tanah Suci Makkah


Assalamualaikum…
Seiring dengan kemajuan teknologi yang semakin berkembang , kini tempahan korban boleh dilakukan secara ” Online ” atau dalam talian di   NurAqiqah . NurAqiqah juga menjadikan ibadah korban dan aqiqah semakin mudah dan cepat dan lebih menarik lagi ianya dilakukan di Tanah Suci Makkah ( Mekah ).
Baginda Nabi saw bersabda :
“ Sesiapa yang menunaikan haji dari Makkah sambil berjalan kaki (yakni menuju ke Mina , Muzdalifah dan `Arafah) sehingga dia kembali ke Makkah, maka Allah SWT menulis baginya untuk setiap langkahnya 700 kebajikan dan setiap kebajikan itu adalah seumpama kebajikan-kebajikan yang dilakukan dalam Tanah Haram. Lalu baginda ditanya oleh sahabat, ” Apakah kebajikan Tanah Haram itu (yakni apakah keistimewaan kebajikan Tanah Haram) ?” Baginda menjawabnya dengan bersabda: “Bagi setiap kebajikan itu diganda dengan 100,000 kebajikan.” 
(HR. Al-Hakim, Al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah)
Maka atas kelebihan inilah pihak NURAQIQAH berusaha memudahkan anda untuk perlaksanaan QURBAN di Tanah Suci Makkah Al-Mukarramah walaupun anda berada di Tanahair Malaysia.
Sebelum itu , saya ceritakan serba sedikit mengenai Ibadah Korban ini dari segi hukum , Hikmah Dan Fadhilat , Jenis Haiwan Yang Disembelih , Masa Yang Sesuai Untuk Ibadah Korban , Bilangan Bahagian , Kelebihan Tempahan Melalui NurAqiqah , cara pembayaran dan juga cara membuat tempahan di laman web NurAqiqah untuk rujukan bersama .
Hukum Ibadah Qurban / Korban Hukumnya Sunnat Muakkad ( Sunnat yang dikuatka n) atas orang yang memenuhi syarat-syarat seperti berikut: –
IslamMerdeka ( Bukan hamb a)Baligh lagi berakalMampu untuk berqurban Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud:
“Aku disuruh berqurban dan ia sunnat bagi kau.” (Riwayat al-Turmuzi).
“Telah diwajibkan kepada ku qurban dan tidak wajib bagi kamu.” (Riwayat Daruqutni)
Walaupun hukum berqurban itu sunnat tetapi ia boleh bertukar menjadi wajib jika dinazarkan.
Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud :
“Sesiapa yang bernazar untuk melakukan taat kepada Allah, maka hendaklah dia melakukannya.” (Sila Rujuk: Fiqh al-Sunnah)
Hikmah Dan Fadhilat Qurban /Korban Menghidupkan sunnah Nabi Allah Ibrahim a.s.Mendidik jiwa kearah takwa dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.Mengikis sifat tamak dan mewujudkan sifat murah hati mahu berbelanja harta kejalan Allah s.w.t.Menghapuskan dosa dan mengharap keredhaan Allah s.w.t.Menjalinkan hubungan kasih sayang sesama manusia terutama antara golongan berada dengan golongan yang kurang bernasib baik.Akan memperolehi kenderaan atau tunggangan ketika meniti titian al-Sirat al-Mustaqim diakhirat kelak.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: “Muliakanlah qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan kamu dititian pada hari kiamat.” Jenis Haiwan Yang Disembelih Binatang yang diqurbankan daripada jenis unta , lembu atau kerbau , kambing biasa yang berumur dua tahun, jika biri-biri telah berumur satu tahun atau telah gugur giginya sesudah enam bulan meskipun belum cukup satu tahun. Binatang itu disyaratkan tidak cacat , tidak buta sebelah atau kedua-duanya , kakinya tidak pincang , tidak terlalu kurus , tidak terpotong lidahnya , tidak mengandung atau baru melahirkan anak, tidak berpenyakit atau berkudis. Binatang yang hendak disembelih itu mestilah sihat sehingga kita sayang kepadanya.
Daging qurban sunnat , orang yang berkorban disunatkan memakan sedikit daging qurbannya . Pembahagian daging qurban sunnat terdapat tiga cara yang utamanya adalah mengikut urutan sepererti berikut:
Lebih utama orang yang berqurban mengambil hati binatang qurbannya dan baki seluruh dagingnya disedekahkan
Orang yang berqurban itu mengambil satu pertiga daripada jumlah daging qurban, dua pertiga lagi disedekahkannya
Orang yang berqurban mengambil satu pertiga daripada jumlah daging , satu pertiga lagi disedekahkan kepada fakir miskin dan satu pertiga lagi dihadiahkan kepada orang yang mampu . Sabda Rasullullah s.a.w: “Makanlah oleh kamu sedekahkanlah dan simpanlah.”
Masa Yang Sesuai Untuk Ibadah Korban Waktu menyembelihnya sesudah terbit matahari pada Hari Raya Haji dan sesudah selesai solat ‘Id dan dua khutbah pendek , tetapi afdhalnya ialah ketika matahari naik segalah pada Hari Raya Haji ( Hari Raya Aidil Adha ) sehingga tiga hari sesudah Hari Raya Haji (hari-hari Tastriq iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah)
Akad Yang Jelas Perlaksanaan Qurban ini juga akan melalui Dua Fasa Akad . Akad yang dimaksudkan adalah Akad Tempahan haiwan Qurban di antara peserta dan wakil NurAqiqah di Malaysia dan seterusnya Akad Mewakilkan Zimmah Perlaksanaan Aqiqah atau Qurban di Tanah Suci Makkah ( Mekah ) .
Contoh Lafaz Akad:
Akad 1: 
Saya {Nama} Mahu Membuat Tempahan  Seekor Kambing Dari Pihak Pengurusan NurAqiqah Dengan Bayaran Sebanyak  RM450 seperti yang telah ditetapkan.

Akad 2: 
Saya {Nama} bersetuju mewakilkan Pengurus Besar NURAQIQAH, Ustaz Haji Hasnul Jamal Bin Sulaiman bagi menguruskan perlaksanaan QURBAN di Tanah Suci Makkah pada tahun ini kerana Allah Ta‘ala.
PERHATIAN: Selepas anda membuat pembayaran, page ini akan membawa anda ke aplikasi whatsapp dengan mesej “Akad Qurban 1442H”secara otomatik. Hantar mesej seperti yang diminta. Kemudian, anda akan menerima mesej arahan berikutnya. Ikut arahan seperti yang diberikan. 
Gambar Perlaksanaan Gambar perlaksanaan Qurban turut sama akan dihadiahkan kepada peserta Qurban NurAqiqah beserta paparan nama peserta sebagai bukti perlaksanaan qurban telah disempurnakan oleh wakil NurAqiqah di Tanah SUci Makkah ( Mekah ) . Walau bagaimanapun pengambilan video sukar dilaksanakan .
Sijil Penyertaan Setiap penyertaan Qurban NurAqiqah akan disusuli dengan Sijil sebagai tanda rasmi perlaksanaan qurban dan aqiqah di Tanah Suci Makkah ( Mekah ) telah selamat disempurnakan oleh wakil NurAqiqah .
Kaedah Tempahan Haiwan Qurban Dengan NurAqiqah Klik di sini kemudian klik butang ‘BUY NOW’ di bahagian paling bawah mukasurat ini .Pilih jenis binatang Qurban yang mahu diqurbankan di Tanah Suci. Tentukan kuantiti binatang Qurban tersebut  Isi borang online dengan butiran yang diperlukan seperti yang diminta. Semua info yang diperlukan adalah untuk memudahkan penghantaran sijil perlaksaan Qurban ke rumah peserta.Isikan nama peserta Qurban yang bakal menyertai perlaksanaan Qurban di Tanah Suci 1442H. Letakkan tarikh borang diisi.Kemudian, buat pilihan kaedah pembayaran paling mudah buat anda & buat pembayaran.Bagi peserta Qurban dari Singapura, anda hanya perlu menggunakan iBanking untuk membuat pembayaran. No. akaun bank ada dinyatakan di bahagian pemilihan pembayaran secara online. Muat naik bukti bayaran dan  selesai.Tunggu sehingga 10 saat, anda akan terus di bawa ke page berlogo seperti di bawah ini . Apabila sampai ke page ini, sila klik pada  logo seperti ini dan ikut langkah seterusnya The post Tempahan Qurban Secara Online Melalui NurAqiqah 1442/2021 Di Tanah Suci Makkah appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2021/07/tempahan-qurban-secara-online-melalui-nuraqiqah-1442-2021-di-tanah-suci-makkah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Daftar Paybillsmalaysia 2021 Bayar Bil Secara Online

Cara Daftar Paybillsmalaysia 2021 Bayar Bil Secara Online

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 331 hits
Cara Daftar PayBillsMalaysia 2021 Teknologi masa kini banyak memberikan anda peluang untuk menyelesaikan hutang bil bil bulanan anda secara atas talian online Ditambahkan lagi dengan situasi negara menghadapi PKP dan juga PKPD akibat penula...
Myvac 2021 Pendaftaran Sukarelawan Vaksin Covid 19 Online

Myvac 2021 Pendaftaran Sukarelawan Vaksin Covid 19 Online

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 327 hits
MyVac 2021 Anda boleh daftar sebagai sukarelawan vaksin Covid 19 secara atas talian online dengan mudah dan cepat Dari proses pendaftaran sehinggalah ke proses menjalani kuiz kelulusan hanya di atas talian Sukarelawan juga akan diberikan el...
Pendaftaran Muet Sesi 3 2021 Online Tarikh Exam Muet

Pendaftaran Muet Sesi 3 2021 Online Tarikh Exam Muet

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 456 hits
Pendaftaran MUET Sesi 3 Perhatian kepada calon yang ingin mengambil peperiksaan MUET sesi 3 anda kini boleh mendaftar secara online di laman web Majlis Peperiksaan Malaysia Wajib ke ambil exam MUET ni Untuk makluman anda peperiksaan MUET in...
Cara Dapatkan Penyata Akaun Bsn Melalui Mybsn Secara Online

Cara Dapatkan Penyata Akaun Bsn Melalui Mybsn Secara Online

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 1726 hits
AssalamualaikumBismillahHai semua hari tu aku dah pernah kongsi cara dapatkan bank statement RHB dan CIMB Bank So hari ini aku ingin berkongsi pula cara dapatkan penyata akaun BSN melalui myBSN secara online Tutorial ini aku buat di laptop ...
Temu Janji Kwsp Online 2021 Cara Tempah Tukar Temu Janji Kwsp

Temu Janji Kwsp Online 2021 Cara Tempah Tukar Temu Janji Kwsp

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 360 hits
Temu Janji KWSP Online Untuk makluman anda bermula 1 Julai 2021 kaunter KWSP akan dibuka semula TETAPI anda perlu mohon temu janji di kaunter KWSP secara online terlebih dahulu Ini bagi mengelakkan kesesakan di cawangan KWSP dan juga langka...
I Citra Online Cara Permohonan Melalui I Akaun Portal I Citra

I Citra Online Cara Permohonan Melalui I Akaun Portal I Citra

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 540 hits
i CITRA ONLINE CARA PERMOHONAN MELALUI i AKAUN PORTAL i CITRA Kesan ekonomi akibat wabak COVID 19 terus dirasai terkini pihak KWSP memperkenalkan program i CITRA Iaitu program terbaharu bagi membantu kewangan ahli KWSP selepas program i Sin...
Salam Zulhijjah 1442 H Tahun 2021 Bulan Menambah Amalan

Salam Zulhijjah 1442 H Tahun 2021 Bulan Menambah Amalan

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 286 hits
Zulhijjah Bulan Menambah Amalan Berpuasa Sunat Dan Membuat Korban Salam Zulhijjah kepada semua pembaca blog Semoga kita dapat melalui bulan ini dengan menambah amalan sunat kita dan akhirnya mendapat ganjaran pahala yang berganda Insyaa All...
Kuiz Online 2021 Sempena George Town Unesco World Heritage Day

Kuiz Online 2021 Sempena George Town Unesco World Heritage Day

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 645 hits
Kuiz Online Sempena George Town UNESCO World Heritage Day Harini Akif ada join kuiz online terbaru Kuiz online 2021 ini terbuka untuk semua ahli pengakap di Malaysia Kuiz online ini diadakan bersempena George Town UNESCO World Heritage Day ...
7 Rekomendasi Headset Gaming Terbaik Murah 2021

7 Rekomendasi Headset Gaming Terbaik Murah 2021

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 282 hits
Headset Gaming Terbaik Murah Headset gaming adalah kebutuhan bagi setiap penggemar game agar permainan terasa lebih seru dan menyenangkan Headset berguna untuk membuat audio game terdengar semakin jelas di telinga Gerak gerik musuh menjadi ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur