Telur Lalat Pada Makanan Kesan Dan Cara Hindari


Telur lalat pada makanan adalah sangat bahaya terutama bagi kanak-kanak dan warga tua. Oleh itu sebagai orang bertanggungjawab sangat penting untuk kita menjaga kebersihan kawasan sekitar agar pembiakan lalat dapat dicegah dari awal.
Untuk mengetahui lebih lagi tentang bahaya lalat dan telurnya, pastikan anda terus bersama kami sehingga ke penghujung artikel ini.
Lalat Lalat merupakan serangga kecil yang mampu terbang dengan sangat pantas. Lalat juga mempunyai deria bau yang tajam dan mampu menghasilkan telur lalat dalam jumlah yang banyak pada satu-satu masa.
Disebabkan cara permakanannya dan sifatnya yang sering terbang ketempat yang kotor seperti dalam tandas, tempat sampah dan sebagainya, lalat ini mampu menyebarkan penyakit berbahaya kepada manusia. .
Untuk penggetahuan anda juga, seekor lalat betina mampu menghasilkan 600 biji telur sepanjang hayatnya. Namun begitu, kitaran hidup seekor lalat ini adalah pendek iaitu kira-kira 20 hingga 30 hari sahaja.
Spesies lalat yang biasa kita jumpa dinamakan sebagai lalat rumah atau nama saintifiknya Musca Domestica. Ia mempunyai mata berwarna merah dan badan berwarna kelabu.
Lalat Dapatkan perangkap lalat di Shopee dengan harga yang lebih murah dan berpatutan.
Bahaya Lalat Sifat semulajadi lalat yang sering terbang ketempat yang kotor seperti longkang, timbunan sampah, najis dan bangkai haiwan menyebabkan kuman seperti virus, bakteria, atau parasit menempel pada kaki dan badan lalat.
Hal ini seterusnya menyebabkan kuman-kuman yang menempel itu mudah tersebar jauh. Sebagai contoh, apabila seekor lalat hinggap pada makanan kita, kuman yang melekat ditubuh serangga dan itu akan dipindahkan ke makanan tersebut.
Apabila makanan yang tercemar itu dimakan, kuman yang berada di makanan akan masuk ke dalam sistem penghadaman kita. Perkara inilah yang akan menyebabkan berlakunya masalah kesihatan seperti sakit perut, muntah, dan cirit birit.
Telur Lalat Pada Makanan Penyakit-penyakit berbahaya yang dibawa oleh lalat ini juga boleh tersebar apabila kita memakan makanan yang telah tercemar dengan telur lalat. Semakin lama sesuatu makanan itu terdedah semakin tinggi kemungkinan makanan tersebut tercemar.
Untuk pengetahuan anda, telur lalat ini boleh dikesan dengan mata kasar, namun ia juga boleh menyembunyikan telurnya di bawah kulit ayam dan di tempat tersembunyi. Ianya berwarna putih dan bentuknya seperti butiran beras, seperti di bawah:
Telur lalat pada Kimchi Kesan Jika Termakan Telur Lalat Telur lalat ini sangat bahaya jika kita mengambilnya dalam kuantiti yang besar tanpa kita sedari. Berikut merupakan antara kesan yang mungkin berlaku apabila kita termakan dalam kuantiti yang banyak:
Sakit perut Cirit-birit Muntah-muntah Demam kepialu Kolera Jangkitan cacing Najis berdarah Cara Buang / Hindari Telur Lalat dari Makanan Pembiakan telur lalat pada makanan ini boleh dihindari dengan melakukan perkara-perkara berikut:
Pastikan keadaan rumah anda sentiasa bersih. Buang sampah dan sisa makanan di dalam rumah setiap hari. Tutup makanan dengan tudung saji yang sesuai. Buang makanan yang telah terbiar pada waktu yang lama Buang makanan jika terdapat telur lalat padanya Pastikan tempat membuang haiwan peliharaan anda sentiasa bersih. Elakkan makan di restoran yang tidak bersih dan menyajikan makanan yang terdedah. Gunakan pelindung jaring pada tingkap untuk mengelakkan kemasukan lalat. Boleh menggunakan perangkap lalat atau alat pembunuh lalat elektrik untuk mengurangkan jumlah lalat di rumah. Baca juga: Ubat Gegat: 6 Fungsi Terbaik Menghapuskan Serangga Perosak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/telur-lalat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=telur-lalat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kedutaan Malaysia Embassy Cara Contact Number

Kedutaan Malaysia Embassy Cara Contact Number

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 124 hits
SOURCE appeared first on Nombor telefon Kedutaan Malaysia Embassy Cara Contact Number Sebenarnya kedutaan ini adalah wakil institusi kerajaan Malaysia di negara SOURCE appeared first on
Cara Hilangkan Karat Pada Pisau

Cara Hilangkan Karat Pada Pisau

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 111 hits
nbsp CARA HILANGKAN KARAT PADA PISAU Kalau dekat dapur tu ada pisau yang karat apa selalunya korang akan buat adakah korang akan buang atau korang akan buat sampai dia menjadi seperti baru atau sebaliknya Kalau umi pulak dah nampak pisau tu...
Cara Mudah Aktiviti Walking And Brisk Walking

Cara Mudah Aktiviti Walking And Brisk Walking

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 99 hits
18 Ogos 2025 13 Safar 1446H Jika sebelum ni aktiviti walking and brisk walking yang aku buat lebih kurang 1 5 km dalam tempoh masa 30 hingga 35 minit tetapi gara gara marah dan merajuk dengan en Hubby Masa merajuk 60 minitJarak merajuk 3 26...
Cara Lain Dah Tak Boleh Dah Nak Selamatkan Anak Anak Mahathir Cuba Tanam Kebencian Pulak

Cara Lain Dah Tak Boleh Dah Nak Selamatkan Anak Anak Mahathir Cuba Tanam Kebencian Pulak

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 59 hits
Persamaan adalah mereka sama sama nak jatuhkan DS Anwar Bezanya Mahathir buat manakala Mahiaddin untuk Satu lagi persamaan mereka yang sangat sangat mirip adalah dan yang tak bermaruah Dia sendiri buat benda yang jauh lebih jahat tapi dia D...
Mpox Gejala Punca Dan Cara Pencegahan

Mpox Gejala Punca Dan Cara Pencegahan

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 56 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraMpox adalah penyakit yang disebabkan oleh virus cacar monyet Mpox biasanya menyebabkan sakit ringan disertai ruam Virus cacar monyet bukanlah virus baharu Cacar monyet ialah penyakit zoonotik virus yang ja...
Cara Kira Kenaikan Gaji Penjawat Awam Dan Cara Kira Pencen Pesara Kerajaan Terbaru

Cara Kira Kenaikan Gaji Penjawat Awam Dan Cara Kira Pencen Pesara Kerajaan Terbaru

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 136 hits
Cara Kira Kenaikan Gaji Penjawat Awam dan Cara Kira Pencen Pesara Kerajaan Terbaru Jom ketahui cara kira kenaikan gaji penjawat awam Kenaikan gaji penjawat awam dan pencen pesara kerajaan sentiasa menjadi topik hangat di kalangan pekerja se...
Cara Buat Laksa Goreng Taucu Jadi Penyedap Sekali Makan Memang Tak Puas Kena Makan Berulang Kali

Cara Buat Laksa Goreng Taucu Jadi Penyedap Sekali Makan Memang Tak Puas Kena Makan Berulang Kali

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 75 hits
Jika kebiasaan waktu pagi buat mi atau bihun goreng apa kata cuba buat laksa goreng pula Bila dah rasa kesedapannya memang tak puas santap sekali Confirm makan berulang Cuma cara membuatnya sedikit berbeza dengan menggoreng mi Penyedapnya t...
Cara Pilih Cili Kering Tak Pedas Dan Jenis Cili Kering

Cara Pilih Cili Kering Tak Pedas Dan Jenis Cili Kering

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 98 hits
Cara pilih cili kering perlu diketahui oleh semua kerana ia merupakan antara ramuan penting dalam masakan Malaysia Walaupun mempunyai rupa yang hampir sama sebenarnya cili kering mempunyai beberapa jenis dan memiliki tahap kepedasan yang be...
Sumbangan Bantuan Pengajian Tinggi Cara Memohon Syarat Kelayakan

Sumbangan Bantuan Pengajian Tinggi Cara Memohon Syarat Kelayakan

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 109 hits
Sumbangan Bantuan Pengajian Tinggi Cara Memohon Syarat Kelayakan Sukacita dimaklumkan pihak Koperasi Tentera telah mengumumkan satu bantuan bagi membantu anak anak anggota yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke IPTA IPTS Bantuan ini adala...
The Future Of Hvac Systems Innovations In Bell Gossett Pump Technology

Resepi Paling Mudah French Beans Garlic

Ym Raja Petra Telah Selamat Disemadikan

Sacred Sites And Sun Dappled Canals Kyoto From The Water

Sultan Selangor Raja Permaisuri Zahir Perutusan Takziah Buat Keluarga Raja Petra Kamaruddin

Telemovie Terompak Sana Tertukar Sini Lakonan Elly Mazlein Zamarul Hisham

Kertas Siasatan Kok Dijangka Rujuk Agc Esok Kata Kpn

Doa Meluluhkan Hati Seseorang


echo '';
Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing


Tahniah Pas Tahniah Iaf Jordan X Tahniah Umno Alat Dap

Makan Malam Di Topsport Food Court Kuching

15 Magical Fall Table Centerpiece Designs You Will Adore

Must Read Pusat Pembuangan Anak Al Tahfiz Al Madrasah Al Rumah Amal

Massive Russian Counteroffensive In Kursk Ukrainians Surrounded Surrender

Seram Pesawat Mas Dah Banyak Kali Berpatah Balik