Tegah Anak Berdiri Ketika Kereta Bergerak Yang Ada Sunroof Elak Anak Keluarkan Kepala


Di Malaysia ni, ramai yang suka kenderaan ada sunroof. Kalau beli kereta, ramai cari yang ada sunroof, jika tiada sunroof, mereka retrofit sunroof. Ia dianggap satu kemewahan dan sesuatu yang boleh dimegahkan.
Tiada masalah dengan memiliki kenderaan sunroof, kecuali apabila membenarkan anak-anak berdiri dan keluar separuh badan melalui sunroof. Lumrahlah anak-anak nak buat begitu, namun tegah perbuatan yang berbahaya ini.
Sepanjang saya bertugas sebagai doktor ada beberapa kes yang saya pernah lihat di hospital/klinik, yang berpunca daripada salah guna sunroof ini.

TEGAH ANAK BERDIRI KELUAR SUNROOF
KES 1
Seorang budak lelaki 5 tahun separa lumpuh kerana sewaktu kepalanya berada di luar, sehelai beg plastik yang berterbangan di jalan raya, melayang ke mukanya lalu menyebabkan kepalanya tertolak dengan ke belakang.
Daya kilas dan hentakan leher budak itu pada salah satu sisi bukaan sunroof menyebabkan tulang leher patah dan merosakkan saraf tunjangnya. Sehelai beg plastik sahaja tahu. Bayangkan jika benda lain yang lebih berat.

KES 2
Seorang budak perempuan 8 tahun, pecah hati dan kura(sleen) apabila bapanya melakukan brek kecemasan untuk mengelak lori yang menukar lorong dengan melulu. Inertia menyebabkan budak yang sedang berdiri separa di luar bumbung tertolak ke hadapan.
Abdomennya terhentak di sisi hadapan bukaan sunroof dengan kuat sehingga menyebabkan organ dalamannya pecah. Pembedahan untuk membuang sebahagian hatinya terpaksa dibuat untuk berhentikan pendarahan.
KES 3
Seorang kanak-kanak 4 tahun, bengkak batang hidung dan kening kerana mukanya tersangkut di pemanis di bumbung garaj ketika ayahnya parkir kereta. Kereta perlahan sahaja, tapi kecederaan itu agak serius.
Walaupun di kawasan kampung atau rumah sekalipun, jangan benarkan mereka keluar dari sunroof, kerana malang tak berbau. Kadang-kadang ia berlaku dalam keadaan yang kita tak jangka. BAHAYA TAK?

Latih anak-anak menjaga keselamatan diri mereka semasa menaiki kenderaan. Pastikan mereka duduk di tempat duduk atau child car seat, dan memakai tali pinggang keledar. Terangkan pada mereka mengapa perlu duduk dengan betul dalam kenderaan.
Oh ya! Sebelum memulakan perjalanan, bacalah doa menaiki kenderaan. Apabila sudah sampai ke destinasi, jangan lupa periksa semua tempat duduk, bimbang tertinggal anak di dalam kereta. (sudah banyak kes terlupa, kan?)
Semoga bermanfaat! Silakan kongsi.
Kredit: Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Tegah Anak Berdiri Ketika Kereta Bergerak. Yang Ada Sunroof Elak Anak Keluarkan Kepala  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tegah-anak-berdiri-ketika-kereta-bergerak-yang-ada-sunroof-elak-anak-keluarkan-kepala/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Lemas Anak Hilang Dihanyutkan Arus Deras Ketika Redah Banjir

Suami Lemas Anak Hilang Dihanyutkan Arus Deras Ketika Redah Banjir

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 254 hits
loading KUANTAN Banjir di Pahang meragut nyawa pertama apabila seorang kakitangan Pejabat Hutan Daerah Jerantut lemas manakala seorang anaknya hilang dibawa arus semasa meredah banjir di Kampung Gintong kira kira 100 kilometer dari sini mal...
Allahuakbar Anak Oii Nasib Baik Kereta Tu Sempat Brek Budak Berbasikal Di Tengah Jalan Nyaris Dilanggar

Allahuakbar Anak Oii Nasib Baik Kereta Tu Sempat Brek Budak Berbasikal Di Tengah Jalan Nyaris Dilanggar

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 430 hits
Tindakan pantas pengguna jalan raya berjaya mengelak dari melanggar seorang kanak kanak berusia lingkungan 6 tahun yang sedang berbasikal di tengah jalan Menurut sumber kejadian itu berlaku di Jalan Changkat Jering Pantai Remis Perak pada j...
Bila Anak Kerap Batuk Selesema Elak Makanan Ni Anak Ada Asma Pun Elakkan Terus

Bila Anak Kerap Batuk Selesema Elak Makanan Ni Anak Ada Asma Pun Elakkan Terus

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 826 hits
Pemakanan anak boleh jadi punca kepada permasalahan kesihatan anak Sebab itu bila anak sakit ibu bapa kena periksa jenis makanan apa yang selalu anak makan Seperti yang dikongsikan oleh bila anak sakit terutama yang berkaitan dengan saluran...
Kadang Tak Perasan Anak Yang Terkesan 6 Kesilapan Cara Simpan Susu Ibu Wajib Elak

Kadang Tak Perasan Anak Yang Terkesan 6 Kesilapan Cara Simpan Susu Ibu Wajib Elak

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 271 hits
Disebabkan kita salah menyimpan susu anaklah yang terkena kesannya Kesian bayi kita Nak menyimpan susu perlu tepat caranya supaya anak menerima khasiat sebaiknya dan susu masih dalam keadaan baik Kita selalu menganggap ia adalah satu perkar...
Anak Perempuan Mengadu Sakit Kepala Tapi Reaksi Emaknya Bikin Terhibur

Anak Perempuan Mengadu Sakit Kepala Tapi Reaksi Emaknya Bikin Terhibur

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 266 hits
Sudah menjadi lumrah apabila kebanyakkan anak akan mengadu sakit kepada kedua ibu bapa mereka Tidak kiralah sama ada demam sakit kepala selesema batuk dan sebagainya mereka tetap akan memaklumkan kepada ibu bapa atas faktor selesa Namun ber...
Km Pulau Pinang Minta Maaf Beli Kereta Mercedes Ketika Covid 19

Km Pulau Pinang Minta Maaf Beli Kereta Mercedes Ketika Covid 19

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 234 hits
Penang Chief Minister Chow Kon Yeow alights from the brand new Mercedes Benz S560e at Wisma DAP in George Town January 7 2021 Foto oleh Sayuti ZainudinGEORGE TOWN 10 Jan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow hari ini memohon maaf kepada ...
Tips Elak Pakaian Berbau Hapak Ketika Musim Hujan

Tips Elak Pakaian Berbau Hapak Ketika Musim Hujan

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 586 hits
Tips elak pakaian berbau hapak ketika musim hujan Apabila tiba musim hujan ramai antara kita berkira kira untuk mencuci pakaian Kita takut untuk mencuci pakaian kerana risau pakaian akan berbau hapak walaupun sudah dicuci dengan bersih Menc...
Anak Dah Besar Tidur Waktu Siang Perlu Untuk Elak Drama 30 Minit Pun Cukup

Anak Dah Besar Tidur Waktu Siang Perlu Untuk Elak Drama 30 Minit Pun Cukup

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 458 hits
Makin anak besar tidur siang seolah olah dah tak jadi rutin buat mereka Biasanya apabila anak umur 3 tahun ke atas ibu bapa mula bagi kelonggaran dan tak paksa pun mereka tidur Maksudnya usia anak waktu ini mereka di beri kebebasan sama ada...
Syed Saddiq Selar Kerajaa Pulau Pinang Tiada Keperluan Pembelian Kereta Mewah Ketika Covid19

Syed Saddiq Selar Kerajaa Pulau Pinang Tiada Keperluan Pembelian Kereta Mewah Ketika Covid19

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 269 hits
Dalam status terbaru di Facebook Syed Saddiq menyelar tindakan kerajaan Pulau Pinang membeli Mercedes Benz baru untuk dijadikan kereta rasmi Ketua Menterinya Chow Kon Yeow Walaupun kerajaan negeri pimpinan DAP itu mendakwa mendapat penjimat...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran