Tebang Pokok Durian Samka Dakwa Kerajaan Pahang Ingkar Perintah Mahkamah


Siti Hafidah

Minta kerajaan negeri henti operasi pembersihan, adakan dialog dengan pekebun Pengerusi Samka menunjukkan Hutan Simpanan Batu Talam terletak bawah Mukim Tras. RAUB– Save Musang King Alliance (Samka) mendakwa tindakan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) menebang pokok durian di Tras, Raub pada 3 dan 4 Julai adalah satu tindakan mengingkari perintah mahkamah.
Ini kerana, kebun durian yang terlibat iaitu kawasan Hutan Simpanan Batu Talam terletak di bawah Mukim Tras yang dilindungi oleh perintah mahkamah, dakwa Pengerusi Samka, Wilson Chang Yee Chin.
Katanya, pada 5 Januari 2021, Mahkamah Rayuan telah memberikan satu perintah injunksi interim bagi melindungi pekebun-pekebun durian di Raub.
Perintah itu secara nyata melarang Pejabat Tanah Daerah Raub, JPNP, Kerajaan Negeri Pahang, Pihak Berkuasa Negeri Pahang, Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) dan Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd daripada mengambil tindakan terhadap kebun dan pekebun durian.
Oleh demikian katanya, kerajaan Pahang dilarang untuk memusnahkan pokok durian ataupun menghentikan pekebun-pekebun daripada memasuki kebun mereka.
Berikutan itu, Yee Chin membuat kesimpulan tindakan kerajaan mengingkar perintah mahkamah dan mengambil tindakan terhadap pekebun di Hutan Simpanan Batu Talam adalah tidak sah di sisi undang-undang.
“Samka mengecam tindakan kerajaan Pahang dan JPNP yang mengingkari perintah mahkamah, dan ia mungkin terjumlah kepada kesalahan menghina mahkamah.
“Tindakan yang tidak bertanggungjawab oleh pihak kerajaan Pahang ini telah mencabar kedaulatan undang-undang di Malaysia, seterusnya membawa ancaman kepada doktrin pemisahan kuasa, dan bertentangan dengan semangat demokrasi.
“Samka menyatakan bahawa pekebun-pekebun durian tidak akan akur dan gentar akan tindakan kerajaan Pahang dan akan mempertahankan hak-hak mereka yang dilindungi oleh undang-undang. Samka juga akan membawa kerajaan Pahang ke mahkamah atas kesalahan penghinaan mahkamah,” katanya dalam kenyataan.
Yee Chin sekali lagi menegaskan bahawa pekebun-pekebun selalu berbuka hati dan bersedia untuk memberi kerjasama kepada kerajaan negeri bagi mencapai penyelesaian menang-menang.
Malangnya, kerajaan Pahang bukan sahaja mengabaikan seruan pekebun-pekebun, malah mengancam dan menganiaya pekebun dengan tindakan penguatkuasaan, katanya.
“Samka berasa terkejut ke atas kenyataan Ketua Jabatan Perhutanan Negeri bahawa mereka akan memusnahkan kebun durian seluas 101 hektar serta membuat rondaan dan tangkapan ke atas mana-mana individu atau pekebun yang memasuki kawasan tersebu.
“Samka menyeru supaya pihak berkuat-kuasa tidak menganggap pekebun-pekebun sebagai pengganas padahal mereka hanya pekebun-pekebun yang rajin bekerja,” katanya.
Tidak cukup itu, pihaknya juga meminta kerajaan negeri memberhentikan segala operasi pembersihan dan mengadakan dialog dengan pekebun secepat mungkin bagi mencapai penyelesaian menang-menang.
“Samka juga berharap masyarakat akan terus memberi sokongan kepada kami, menyemak dan memberi tekanan kepada kerajaan supaya durian yang sedap dan wangi tidak dijadikan sebagai durian darah – hasilan daripada penindasan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/tebang-pokok-durian-samka-dakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pekebun Kecam Sikap Angkuh Kerajaan Pahang Tebang 15 000 Pokok Durian

Pekebun Kecam Sikap Angkuh Kerajaan Pahang Tebang 15 000 Pokok Durian

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 360 hits
nbsp Sekumpulan pekebun durian mengecam tindakan kerajaan negeri Pahang yang disifatkan angkuh apabila menebang 15 000 pokok durian Musang King yang menjadi pertikaian dalam tempoh sembilan hari lalu di Raub Presiden Save Musang King Allian...
Musang King Operasi Tebang Pokok Tidak Langgar Perintah Mahkamah Rayuan Mb Pahang

Musang King Operasi Tebang Pokok Tidak Langgar Perintah Mahkamah Rayuan Mb Pahang

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 248 hits
Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA WAN ROSDY WAN ISMAILKUANTAN Operasi penguatkuasaan memusnahkan kebun haram durian Musang King dalam Hutan Simpan Kekal Batu Talam di Raub dekat sini semalam diharap tidak dijadikan isu perkauman Menteri Besar Datu...
Keputusan Tebang Pokok Durian Musang King Ialah Kerana Status Hutan Simpan Kekal

Keputusan Tebang Pokok Durian Musang King Ialah Kerana Status Hutan Simpan Kekal

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 225 hits
KUANTAN Keputusan kerajaan negeri Pahang menebang pokok durian musang king yang ditanam secara haram dalam kawasan Hutan Simpan Kekal Batu Talam Raub kerana mengambil kira status kawasan itu sebagai HSK Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan R...
Operasi Tebang 11 000 Pokok Durian Musang King 101 Hektar Di Jangka Siap Minggu Depan

Operasi Tebang 11 000 Pokok Durian Musang King 101 Hektar Di Jangka Siap Minggu Depan

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 498 hits
RAUB Operasi menebang pokok durian Musang King yang dianggarkan berjumlah kira kira 11 000 pokok di tanah seluas 101 hektar di Hutan Simpan Kekal Batu Talam di sini dijangka siap sepenuhnya minggu depan Ketua Penolong Pengarah Jabatan Perhu...
Kerajaan Negeri Pahang Lulus Cadangan Rizab Tanah 510 6 Hektar Kepada Orang Asli Di Lipis

Kerajaan Negeri Pahang Lulus Cadangan Rizab Tanah 510 6 Hektar Kepada Orang Asli Di Lipis

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 155 hits
LIPIS Kerajaan Negeri Pahang meluluskan cadangan merizabkan 510 6 hektar tanah bagi masyarakat Orang Asli Kampung Pantos di sini kata Menteri Besar Datuk Sri Wan Rosdy Wan IsmailWan Rosdy berkata ia bertujuan untuk dijadikan sebahagian dari...
Dakwa Kenduri Durian Video Tahun Lepas Timbalan Speaker Menipu

Dakwa Kenduri Durian Video Tahun Lepas Timbalan Speaker Menipu

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 219 hits
SURI LAILASusulan penafian dibuat Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon berhubung kenduri durian yang dikatakan berlaku tahun lalu beberapa pihak mendakwa kenyataan itu adalah tidak benar dan satu penipuan Ada pihak m...
Farmers Condemn Pahang Govt S Bragging About Cutting Down 15k Durian Trees

Farmers Condemn Pahang Govt S Bragging About Cutting Down 15k Durian Trees

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 261 hits
A group of durian farmers have condemned the Pahang state government s bragging of its move to cut down 15 000 disputed durian trees in nine days in Raub Save Musang King Alliance president Wilson Chang said enforcement by the Pahang Forest...
Isu Durian Musang King Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Sedia Di Siasat Pihak Sprm

Isu Durian Musang King Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Sedia Di Siasat Pihak Sprm

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 340 hits
KUANTAN Semua kakitangan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang sedia disiasat jika ada dakwaan mereka terlibat dengan rasuah berhubung isu pencerobohan tanah Hutan Simpan Kekal Batu Talam Raub untuk penanaman durian Pengarah JPNP Datuk Mohd Hiza...
Durian Farmers Need Permission To Retrieve Belongings Says Pahang Mb

Durian Farmers Need Permission To Retrieve Belongings Says Pahang Mb

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 207 hits
Last week 18 Musang King farmers were remanded for trespassing the Batu Talam forest reserve in Raub Pahang PETALING JAYA MCA secretary general Chong Sin Woon should seek permission if the durian farmers at the Batu Talam permanent forest r...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer