Tarikh Hari Pertama Haid Terakhir 3 Bulan 7 Hari Ini Kaedah Kira Due Date Bersalin


Setelah bertahun-tahun berusaha untuk mendapatkan zuriat, keputusan ujian kehamilan akhirnya kembali positif! Soalan seterusnya yang bakal bermain di minda; ‘Bilakah tarikh bersalin saya?’

BACA: DUIT RAYA ANAK HILANG TANPA KESAN? INI CARA TERBAIK IBU AYAH KENA BUAT

Untuk makluman, pasangan yang sedang merancang atau bakal ibu, pengiraan tarikh bersalin amat penting untuk memudahkan proses check-up dan menyediakan segala persiapan barangan si comel.
Selain itu, keluarga dan rakan-rakan anda juga pastinya teruja untuk tahu tarikh mereka boleh menatap wajah bayi, kan? Tapi, bagaimana cara mengira tarikh bersalin atau due date ini? Usah risau bakal ibu, jom ikut perkongsian ini!
Tarikh bersalin, bagaimana ia dikira?
Majoriti kehamilan berlangsung sekitar 40 minggu (atau 38 minggu sejak konsepsi). Justeru, kaedah terbaik untuk menganggarkan tarikh bersalin adalah dengan mengira 40 minggu atau 280 hari, dari hari pertama haid terakhir (LMP) anda.
Cara lain, adalah dengan menolak 3 bulan dari hari LMP anda dan kemudian, menambah 7 hari.
Secara ringkasnya, rumusannya kelihatan seperti berikut:
Tarikh hari pertama haid terakhir (LMP) – 3 bulan + 7 hari
Misalnya, jika haid terakhir anda bermula pada 11 April, ditolak 3 bulan (11 Januari) dan kemudian menambah 7 hari, maka tarikh bersalin akan jatuh pada tanggal 18 Januari.
Ini juga menjadi kaedah yang dipraktikkan doktor untuk menganggarkan due date wanita hamil. Peringatan, bersalin 1 atau 2 minggu sebelum atau selepas tarikh anggarannya juga masih dianggap normal ya!
Tarikh konsepsi (persenyawaan)
Pengiraan tarikh bersalin yang berdasarkan hari pertama haid terakhir kebanyakannya berfungsi dengan baik buat golongan wanita dengan kitaran haid yang teratur.
Tetapi jika anda mengalami kitaran haid yang tidak teratur, kaedah LMP mungkin tidak begitu sesuai. Oleh sebab anggaran tarikh bersalin (EDD) adalah mustahak, anda dan doktor boleh menggunakan tarikh konsepsi jika anda dapat mengingatnya.

Kemudian, hanya menambah 266 hari untuk mendapatkan anggaran tarikh bersalin. Ingin mengetahui tarikh jangkaan bersalin anda dengan lebih tepat? Kira EDD anda di kalkulator tarikh bersalin kami.
Tarikh minggu kehamilan, bagaimana doktor mengiranya?
Doktor dan bidan menggunakan 3 set kaedah yang standard untuk menghitung minggu kehamilan, iaitu berdasarkan LMP, ultrabunyi, dan melalui pemeriksaan fizikal.
Walaupun waktu bersalin tidak dapat diketahui secara tepat, proses 3 langkah ini berupaya membantu anda meramalkan tarikh jangkaan bersalin.
#1 Pemeriksaan fizikal
Ukuran rahim biasanya dapat menjadi indikasi kepada minggu kehamilan. Sekitar usia 12 minggu, doktor akan dapat merasai rahim (fundus) di atas pelvis. Selepas 18 minggu, jarak (dalam cm) antara tulang fundus dan tulang kemaluan bersamaan dengan jumlah minggu dari tempoh haid terakhir.
Dalam tempoh kira-kira 20 minggu, fundus berada di umbilicus, dan ini akan dapat memberikan gambaran kasar mengenai minggu kehamilan. Pun begitu, ini bukanlah menjadi cara yang tepat untuk meramalkan usia kehamilan dek kerana faktor-faktor seperti kehamilan kembar, obesiti, tumor rahim, atau fundus menjadi lebih tinggi atau rendah
#2 Kaedah ultrabunyi
Ultrabunyi dikatakan berguna walaupun anda tidak dapat kenal pasti LMP atau alami masalah haid tidak teratur. Ia berdasarkan siri ukuran kantung kehamilan dan janin.
Sonographer akan mengukur bayi bermula dari kepala hingga kaki dan hasilnya memberikan crown-rump length (CRL), panjang embrio atau janin dari bahagian atas kepalanya hingga ke bawah torso badan. Ini dapat membantu para doktor menganggar minggu kehamilan berdasarkan pertumbuhan bayi anda.
Sekiranya tidak ada banyak perbezaan antara kaedah ultrasound dan LMP, doktor mungkin hanya menggunakan LMP untuk menetapkan tarikh jangkaan bersalin. Contohnya, jika anggaran ultrabunyi dan LMP trimester pertama anda jatuh pada minggu yang sama, LMP dianggap ‘muktamad’.
Namun, kalau wujud perbezaan sebanyak 1 minggu atau lebih, anggaran ultrasound bakal dipertimbangkan!
Bagaimana pula cara kira due date kehamilan IVF?
Secara logiknya, cara hamil yang berbeza memerlukan kaedah pengiraan tarikh bersalin yang berlainan, kan?
Untuk makluman, ternyata tarikh jangkaan bersalin bayi IVF adalah lebih tepat berbanding proses persenyawaan yang semula jadi! Untuk bakal ibu yang hamil melalui kaedah IVF, tarikh kehamilan boleh dianggarkan dengan cara menambah 38 minggu bersamaan 266 hari, bermula saat ovum melalui proses pembenihan.
Selain itu, kalian juga boleh menambahkan 38 minggu dan menolak jumlah hari implantasi embrio. Ini kerana, tarikh akhir IVF tidak dikira berdasarkan hari persenyawaan. Mereka dikira berdasarkan tarikh pemindahan embrio.

Misalnya, jika anda melakukan pemindahan embrio 5 hari, tarikh anggaran bersalin adalah 261 hari selepasnya. Bagi yang melakukan pemindahan embrio 3 hari pula, due date akan jatuh pada hari ke-263.
Kadang-kadang, pada kehamilan yang berlaku bukan melalui IVF, due date boleh diubah atau disesuaikan semula. Perkara ini mungkin berlaku selepas hasil ultrabunyi mendapati ukuran janin tidak bersesuaian dengan saiz yang sepatutnya berdasarkan hari haid terakhir.
Tetapi, selesai IVF, jika ultrabunyi pada masa depan menunjukkan indikasi ‘wrong due date‘, tarikh jangkaan bersalin anda kemungkinan besar tidak akan berubah.
Biasanya, doktor akan memantau kehamilan dengan teliti untuk suatu tempoh bagi memastikan janin membesar seperti yang diharapkan.
Bolehkah anda rancang tarikh jangkaan bersalin?
Setiap orang pasti mempunyai sebab tersendiri untuk bersalin pada suatu tempoh yang diinginkan. Anda mungkin seorang guru dan ingin bersalin ketika cuti sekolah, atau pekerja yang sedang menjalani kursus berjangka masa panjang.
Tidak kisah apa pun alasan anda, kalian boleh cuba mengira anggaran waktu hamil untuk ‘merancang’ due date yang diidamkan. Tapi walaupun anda bernasib baik untuk hamil pada masa yang diingini, sentiasa beringat bahawa anda mungkin tidak akan dapat mengetahui hari, minggu atau bulan bersalin dengan tepat.
Akhir kata, pengiraan tarikh bersalin tidaklah serumit yang difikirkan. Namun, caranya mungkin berbeza mengikut kaedah penghamilan.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

WEBINAR AKU TAK TAKUT BERANAK
Sertai Webinar keibubapaan terbesar dianjurkan tahun ini. Pastikan anda bersama kami untuk bersama-sama mendapat ilmu dan peluang memenangi pelbagai hadiah.
🔸 27 JUN 2021
🔸 8.00 PAGI – 10.00 MALAM
🔸 Secara virtual di platfotm ZOOM
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone 📱
Jom jadi peserta terawal!
✍🏻 Daftar sebagai peserta di:
https://bit.ly/3yT61Ex
Jom daftar sekarang untuk berpeluang menang hadiah cabutan bertuah!_
The post Tarikh Hari Pertama Haid Terakhir (LMP) – 3 bulan + 7 hari, Ini Kaedah Kira ‘Due Date’ Bersalin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tarikh-hari-pertama-haid-terakhir-lmp-3-bulan-7-hari-ini-kaedah-kira-due-date-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dekat Due Date Checklist Ni Penting Untuk Ibu Bersalin Musim Covid Tanpa Peneman

Dekat Due Date Checklist Ni Penting Untuk Ibu Bersalin Musim Covid Tanpa Peneman

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 419 hits
Ada mommy yang tengah menunggu hari nak bersalin Tak kisahlah anak pertama kedua ketiga atau seterusnya perasaan berdebar tu tetap ada kan Melahirkan anak bukan biasa biasa ia satu perjuangan syahid buat seorang wanita bergelar ibu Ibaratny...
Bapa Baru 3 Hari Dijemput Ilahi Ibu Hamil 6 Bulan Positif Covid Pergi Bersama Bayi

Bapa Baru 3 Hari Dijemput Ilahi Ibu Hamil 6 Bulan Positif Covid Pergi Bersama Bayi

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 337 hits
Sejak akhir akhir ini banyak kes melibatkan ibu yang sedang mengandung telah dijangkiti wabak Covid 19 dan ada antaranya tidak dapat diselamatkan dan pergi bersama bayi dalam kandungan Bukan itu saja ada yang masih lagi dirawat di ICU dan p...
Pemandu Maut Dihempap Jengkaut Dipandu Pada Hari Pertama Bekerja

Pemandu Maut Dihempap Jengkaut Dipandu Pada Hari Pertama Bekerja

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 241 hits
Seorang pemandu jengkaut yang baru hari pertama kembali bekerja maut selepas dihempap jentera berat itu yang terbalik di satu kawasan kebun di Jalan Solok Air Besar Kampung Brisu di Alor Gajah Melaka hari ini Ketua Polis Daerah Alor Gajah S...
Lahir Tepat Di Hari Ayah Dinda Hauw Dan Rey Mbayang Sambut Kehadiran Putra Pertama Mereka Selamat

Lahir Tepat Di Hari Ayah Dinda Hauw Dan Rey Mbayang Sambut Kehadiran Putra Pertama Mereka Selamat

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 302 hits
Lahir dengan sehat dan selamat meski sang ibu sempat terpapar Covid 19 wajah buah hati Dinda dan Rey pun langsung curi perhatian
Hiburan Cukup 4 Bulan Baru Kami Akan Tunjuk Muka Bayi Miera Leyana Dah Sebulan Bersalin

Hiburan Cukup 4 Bulan Baru Kami Akan Tunjuk Muka Bayi Miera Leyana Dah Sebulan Bersalin

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 180 hits
Pelakon Miera Leyana memaklumkan dirinya telah selamat melahirkan cahaya mata pertamanya pada 16 Mei yang lalu beliau turut berkata bukan niatnya untuk merahsiakan berita gembira ini namun dia hanya ingin fokus kepada proses bersalin itu BA...
Apa Yang Pertama Dulu Boleh Menjadi Yang Terakhir

Apa Yang Pertama Dulu Boleh Menjadi Yang Terakhir

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 248 hits
APA YANG PERTAMA DULU BOLEH MENJADI YANG TERAKHIR Assalammualaikum wbt Cuma Allah swt pertama dan utama sampai nyawa kita tiada Hingga alam ini menjadi debuan halus bertebaran Selain itu selebihnya boleh sahaja bersilih ganti kedudukannya K...
Permohonan Rayuan Tarikh Pembayaran Bpr Pada Bulan Ogos 2021

Permohonan Rayuan Tarikh Pembayaran Bpr Pada Bulan Ogos 2021

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 284 hits
Pemohon Bantuan Prihatin Rakyat 2021 sebagaimana permohonan mereka yang tidak diluluskan sukacita dimaklumkan bahawa permohonan rayuan BPR akan dibuka pada 15 Jun 2021 Kementerian Kewangan Malaysia dalam satu kenyataan memaklumkan bahawa pr...
Hari Terakhir Syawal Ditutup Dengan Menerima Sekeping Kad Raya

Hari Terakhir Syawal Ditutup Dengan Menerima Sekeping Kad Raya

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 198 hits
HARI TERAKHIR SYAWAL DITUTUP DENGAN MENERIMA SEKEPING KAD RAYA Assalammualaikum wbt Santai petang Bawa anak bulu jalan jalan sekadar di sepetak tempat parking kereta Itu je pun yang berani dan boleh Sambil siram pokok serai yang baru belaja...
Dah Rancang Rai Ulang Tahun Perkahwinan Pertama Tapi Arwah Pergi Dulu Dengan Baby

Dah Rancang Rai Ulang Tahun Perkahwinan Pertama Tapi Arwah Pergi Dulu Dengan Baby

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 164 hits
Kami tidak sempat meraikan ulang tahun perkahwinan pertama dan disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan kami rancang meraikan di rumah sahaja namun arwah pergi dijemput llahi terlebih dahulu kata Leftenan Muhammad Iqmall Muhamad Sukri Isterin...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping