Tanpa Pas Dan Hudud Ph Tetap Bergaduh Juga



Ramai yang percaya jika gabungan pembangkang tanpa “pak lebai” PAS yang inginkan hudud, sudah tentu gabungan pembangkang itu akan aman damai dan utuh.
(FMT) – Sebelum berpecahnya Pakatan Rakyat (PR), Penasihat DAP Lim Kit Siang sudah membayangkan kemungkinan pakatan yang dibarisi oleh DAP, PAS dan PKR akan berpecah dan membawa haluan masing-masing jika PAS berdegil mahu melaksanakan hukum hudud di Kelantan.
Hakikatnya “kedegilan” PAS untuk melaksanakannya tidak pernah padam sejak Allahyarham Nik Abdul Aziz menjadi menteri besar Kelantan pada 1990, malah menjadi matlamat kerajaan negeri itu sehingga hari ini.
Beralaskan persepsi yang dimainkan itu, PAS dan hudud sering dituduh sebagai punca perbalahan PR sehingga menyebabkan pecahnya gabungan pembangkang itu. Persepsi itu dimainkan sehingga ramai yang percaya jika gabungan pembangkang tanpa “pak lebai” PAS yang inginkan hudud, sudah tentu gabungan pembangkang itu akan aman damai dan utuh.
Tapi tak apa. PR sudah pun terkubur.
Kini ada Pakatan Harapan (PH). Di dalamnya, DAP kini sedang berkawan dengan PPBM, yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad yang sememangnya tidak bersetuju dengan hudud dan PAS; Amanah yang juga kurang bersetuju dengan hudud dan bermusuh dengan PAS dan PKR, sahabat lamanya daripada PR yang sudi bersama DAP meninggalkan PAS.
Sepatutnya, gabungan PH utuh sebab di dalamnya tiada lagi PAS dan agenda hudud. Tetapi malangnya, ia tidak begitu.
Beberapa hari lepas, Lim Kit Siang memberikan amaran lagi. Katanya, DAP tidak akan teragak-agak meninggalkan kerajaan campuran PH jika usaha mencapai tujuan Malaysia Baru diketepikan.
Dari mana datangnya asap ini? Di mana apinya?
Terdapat 4 keputusan kerajaan PH muktahir ini yang dilihat bercanggah dengan perjuangan DAP.
Pertamanya, kegagalan kerajaan PH mengiktiraf Sijil Peperiksaaan Bersepadu Sekolah Persendirian Cina (UEC) sebagaimana yang dijanjikan di dalam manifesto pilihan raya gabungan politik itu.
Kedua, kegagalan kerajaan PH untuk bertegas dalam meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).
Ketiga, pendirian Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menolak untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan atas alasan ia akan menimbulkan kepada konflik perkauman sejurus tercetusnya insiden rusuhan kuil di USJ25, Subang Jaya.
Perkara keempat yang mencetuskan ketegangan antara DAP dan PPBM baru-baru ini ialah penhijrahan “katak politik” yang menjadi-jadi daripada Umno kepada PPBM, meskipun DAP tidak pernah membantah penghijrahan orang PAS ke Amanah satu ketika dulu.
Akan tetapi, apakah yang dimaksudkan oleh Kit Siang mengenai istilah Malaysia Baru? Apakah tanpa UEC, ICERD dan pilihan raya kerajaan tempatan, maka Malaysia Baru dianggap gagal di mata beliau?
Kalau ditanyakan kepada rakyat tentang Malaysia Baru, sudah pasti kebanyakan mereka percaya Malaysia Baru ialah sejenis strategi pusingan-U pentadbiran PH yang entah ke mana berdasarkan prestasi 8 bulan pertamanya.
Perkara paling menjelekkan ialah tanggungjawab kerajaan PH terhadap manifesto yang digunakan untuk memenangi pilihan raya umum ke-14 yang menyaksikan hampir kesemua yang ditulis menjadi sekadar kertas rujukan, bukannya janji yang perlu ditunaikan.
Tapi percayalah, asap Kit Siang ini bukan sebarang asap. Ada anak api yang sedang membara.
Dalam pada itu, Rafizi Ramli menggunakan anak api ini untuk melancarkan serangan pertama terhadap Dr Mahathir dengan mengatakan populariti beliau menurun sebanyak 20% semenjak PH menawan kerajaan.
Bakal perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menggunakan peletakan jawatan mengejut anaknya Nurul Izzah daripada semua jawatan penting untuk melancarkan serangan terhadap Ahli Parlimen Umno yang sedang melompat ke arah PPBM.
Menariknya, punca sebenar Nurul meletak jawatan masih misteri. Mengapa beliau enggan terus berkhidmat sehingga bapanya menjadi PM sebelum mengundurkan diri akan terus menjadi tanda tanya.
Apakah ini protes terhadap Dr Mahathir atau bapanya sendiri?
Perang dalaman PH kini tertumpu pada desakan terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorty supaya meletak jawatan kerana ramai yang tidak berpuas hati dengan cara beliau mengendalikan isu ICERD dan insiden rusuhan kuil USJ25.
Isu ini sudah menjadi pertarungan utama antara PPBM dan DAP.
Para pemimpin PPBM, termasuk orang kuat Dr Mahathir, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq dan Datuk A Kadir Jasin telah secara terbuka mendesak Waytha supaya meletak jawatan, manakala para pemimpin DAP pula, termasuk anak mendiang Karpal Singh iaitu Ramkarpal setia mempertahankannya bersama peguam Siti Kasim.
Bagaimana pula dengan pendirian PKR dan Amanah? Bagaimana pula pendirian Anwar dalam isu ini? Fraksi Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Dr Afif Bahardin telah menyatakan pendirian untuk menyokong PPBM dan turut serta mendesak Waytha meletak jawatan.
Bagaimanakah kesudahan episod ini? Apakah Waytha dapat kekal dalam Kabinet, atau beliau meletakkan jawatan atau dipecat oleh Dr Mahathir?
Nasib yang menimpa Waytha akan menentukan siapakah yang berkuasa dalam PH, membuka mata rakyat, sekali gus mencorakkan perbalahan politik dalaman pakatan itu selanjutnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2018/12/24/tanpa-pas-dan-hudud-ph-tetap-bergaduh-juga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Teliti Cadangan Blok Parti Melayu Tapi Yakin Bersatu X Bersama

Pas Teliti Cadangan Blok Parti Melayu Tapi Yakin Bersatu X Bersama

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 315 hits
KOTA BHARU 15 Dis Pas bersikap terbuka dengan sebarang kemungkinan wujudnya blok parti Melayu pada masa hadapan dan bersedia meneliti cadangan itu bagi memastikan hak orang Melayu dan Islam di negara ini terbela Timbalan Presiden Pas Datuk ...
Umno Runtuh Pas Perlu Ke Depan Perjuang Agenda Melayu Islam

Umno Runtuh Pas Perlu Ke Depan Perjuang Agenda Melayu Islam

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 312 hits
Diterbitkan 15 Dis 2018 9 57 malamPAS menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam Setiausaha Agung PAS Takiyuddin ...
Umno Runtuh X Berupaya Perjuang Melayu Islam Pas Perlu Ke Depan

Umno Runtuh X Berupaya Perjuang Melayu Islam Pas Perlu Ke Depan

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 283 hits
ALOR SETAR Pas menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan berkata be...
Pas Tak Boleh Biar Bersatu Kuat Macam Umno Dulu

Pas Tak Boleh Biar Bersatu Kuat Macam Umno Dulu

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 264 hits
Diterbitkan 16 Dis 2018 10 10 pagiSeorang pemimpin PAS Terengganu menyeru anggota parti itu mengetepikan sentimen lama terhadap Umno dalam usaha menarik ahli parti terbabit menyertai mereka Setiausaha PAS Terengganu Muhyiddin Abd Rashid ber...
Memang Ada 2 Mp Pas Jumpa Dengan Tun Mahathir

Memang Ada 2 Mp Pas Jumpa Dengan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 728 hits
KOTA BHARU Pas akui dua daripada ahli parlimennya mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad walaupun ia tanpa pengetahuan parti Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pertemuan dengan Dr Mahathir...
Empower Ulamas To Defeat Pas Amanah Leadership Told

Empower Ulamas To Defeat Pas Amanah Leadership Told

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 283 hits
AMANAH AGM Amanah must empower its ulama and asatizah group if it wants to defeat PAS delegates at Amanah s national convention in Ipoh were told today Pahang Amanah delegate Sazli Mohd Noor in saying this stressed that the party has yet to...
Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 398 hits
JOM PENYOKONG UMNO MASUK PAS Daftar atas talian di ALMARHUM TUN RAZAK BERPESAN PADA 1973 JIKA BERLAKU APA APA PADA UMNO PILIHAN ORANG MELAYU ISLAM IALAH PASJANGAN biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan Syed Saddiq dan Dr Asyraf Wajdi a...
Semakin Umno Pas Rapat Semakin Ramai Ahli Pas Kelantan Lari

Semakin Umno Pas Rapat Semakin Ramai Ahli Pas Kelantan Lari

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 373 hits
ARIF ATAN Naib Pengerusi AMANAH Kelantan Ustaz Che Ibrahim Mohamed memberitahu pihaknya bersedia untuk menerima ribuan penyertaan bekas ahli dan penyokong Pas mulai Januari ini Menurutnya hubungan mesra Pas dan Umno setakat ini mengundang r...
K Du Pas S Gor Tertinggi Antara Larangan 10 Penceramah Muncul Di Tv Radio

K Du Pas S Gor Tertinggi Antara Larangan 10 Penceramah Muncul Di Tv Radio

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 588 hits
10 penceramah popular dilarang muncul di TV radio SHAH ALAM Senarai nama penceramah yang didakwa bakal digam daripada muncul di TV dan radio bermula bulan depan tersebar Penceramah terkenal Datuk Mohd Kazim Elias ada meluahkan perasaan sedi...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Beli Comfiislipper

Kenapa Lain Sangat Nampak Lagi Tua Daripada Che Ta Netizen Terkedu Wajah Fathia Latiff Jadi Perhatian

3 5 2024 Hq Meeting Updates

Putrajaya To Publicise Record Of Adverse Effects From Vaccines

Ignorance Is Bliss Netizens React To Motorist Driving With Petrol Nozzle Still Stuck To Vehicle

Persidangan Ketua Agama Tak Sentuh Akidah Bukan Agenda Pluralisme