Tangguh Projek Terowong Sehingga Sprm Selesai Siasat C4



KUALA LUMPUR: Pusat Membasmi Rasuah dan Kronisme (C4) hari ini menyeru kerajaan Pulau Pinang menangguhkan projek terowong bawah tanah ditengah-tengah kebimbangan mengenai “kontroversi dan misteri” yang menyelubungi projek itu.

Ia juga menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) percepatkan siasatannya bagi menyingkap “semua kemungkinan salah laku” melibatkan projek itu dan kontraktornya.


Dalam satu kenyataan hari ini, Pengarah Eksekutif Cynthia Gabriel dan penyelaras wilayah utara, Sudhagaran Stanley menggesa Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow “menghantar mesej yang tegas” bahawa kerajaan Pulau Pinang tidak akan bertolak ansur dengan amalan tidak beretika dan rasuah dan akan berpegang kepada tahap integriti yang tinggi dan tadbir urus yang baik.

Mereka menyeru Chow mengumumkan moratorium ke atas perjanjian kerajaan negeri dengan kontraktor utama projek itu, Consortium Zenith, sehingga SPRM selesaikan siasatan ke atas projek itu dan membersihkan nama Zenith daripada sebarang amalan rasuah.

Mereka juga mahu kerajaan negeri menjalankan audit bebas ke atas keseluruhan konsortium syarikat Zenith dan “membasmi percanggahan kepentingan dan potensi rasuah”.

“Sekiranya SPRM atau audit bebas mendapati Zenith terbabit dalam amalan rasuah, maka kerajaan perlu menguatkuasakan Fasal 14.5 ‘Penamatan Kerana Rasuah’ mengikut perjanjian awal.”

Mereka ambil maklum pada 3 Mac, ahli perniagaan G Gnanaraja didakwa menipu seorang pengarah syarikat sebanyak RM19 juta dengan didakwa berjanji membantu menutup siasatan SPRM terhadap projek terowong itu.

Pada 8 April, dia sekali lagi didakwa dengan 68 tuduhan pengubahan wang.

Pada Januari 2018, dilaporkan SPRM memulakan siasatan jika wang itu digelapkan daripada kajian kebolehlaksanaan yang dianugerahkan untuk projek terowong dasar Pulau Pinang.

Ia juga menyiasat bayaran RM305 juta kepada syarikat yang menjalankan kajian kebolehlaksanaan projek mega itu.

Beberapa individu ditangkap, pejabat diserbu dan hampir 100 saksi disoal. Terdapat laporan mendakwa sogokan diberi kepada ahli-ahli politik yang penting.

Mengambil maklum projek itu dianugerahkan menerusi permintaan cadangan, yang tidak setelus sistem tender terbuka, mereka berkata pemerolehan sedemikian boleh menimbulkan penipuan atau penyalahgunaan.

Mereka berkata peristiwa-peristiwa baru-baru ini menimbulkan keraguan ke atas keperluan projek itu dan kebolehpercayaan kajian kebolehlaksanaan itu.

“C4 menyeru kerajaan Pulau Pinang memastikan ia berurusan dengan syarikat-syarikat yang mempunyai mekanisme pematuhan anti-rasuah yang kuat.”

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/04/tangguh-projek-terowong-sehingga-sprm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Selatan Yorkshire Siasat Insiden Terowong Melibatkan Joey Barton

Polis Selatan Yorkshire Siasat Insiden Terowong Melibatkan Joey Barton

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 179 hits
Polis Selatan Yorkshire kini sedang menyiasat insiden terowong yang berlaku dalam perlawanan di antara Barnsley dan Fleetwood Town di Oakwell Dalam perlawanan tersebut skuad Barton ditewaskan oleh Barnsley 4 2 Tweet oleh penyerang Barnsley ...
Sprm Patut Siasat Supol2 Menteri Dari Tak Amanah

Sprm Patut Siasat Supol2 Menteri Dari Tak Amanah

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 341 hits
Isnin lalu setiausaha politik Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani di reman empat hari bagi membantu siasatan berhubung dakwaan menerima suapan berupa jam tangan mewah berjenama Omega yang bernilai RM28 000 Majistret Ahmad Asyraf Mohame...
Malaysia Sprm Siasat Idris Haron Taja Makan Kambing Percuma

Malaysia Sprm Siasat Idris Haron Taja Makan Kambing Percuma

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 318 hits
Bersih mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat bekas ketua menteri Melaka Idris Haron berhubung dakwaan pelanggaran peraturan pilihan raya kerana berjanji untuk menaja dua ekor kambing bagi kenduri di sebuah daerah mengund...
Sprm Siasat Penolong Pegawai Daerah Salah Guna Kedudukan

Sprm Siasat Penolong Pegawai Daerah Salah Guna Kedudukan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 270 hits
KUANTAN Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Pahang menahan seorang Penolong Pegawai Daerah negeri ini bagi membantu siasatan berhubung pemilikan tanah di bawah Rancangan Tanah Kelompok di Bera Pengarah SPRM negeri Mohamad Fauzi Husin ber...
Kes Projek Solar Rosmah Ditangkap Sprm Bakal Didakwa Lagi Esok

Kes Projek Solar Rosmah Ditangkap Sprm Bakal Didakwa Lagi Esok

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 237 hits
Isteri bekas perdana menteri Rosmah Mansor hari ini ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Menurut kenyataan agensi antirasuah itu Rosmah ditahan berhubung siasatan mereka terhadap projek tenaga solar kerajaan Loading Kata SPRM mere...
Meski Ada Revisi Holding Bumn Perbankan Tetap Ditargetkan Selesai Tahun Ini

Meski Ada Revisi Holding Bumn Perbankan Tetap Ditargetkan Selesai Tahun Ini

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 150 hits
Deputi Bidang Usaha Jasa Keuangan Jasa Survei Dan Konsultan Kementerian Badan Usaha Milik Negara Gatot Trihargo menargetkan pembentukan holding BUMN perbankan tetap dilakukan tahun ini meski ada revisi dari Komite Stabilitas Sistem Keuangan
Belum Selesai Kasus Audrey Kppad Kalbar Laporkan Akun Yang Viralkan Kasus Audrey

Belum Selesai Kasus Audrey Kppad Kalbar Laporkan Akun Yang Viralkan Kasus Audrey

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 316 hits
Kasus penganiayaan dan dugaan kekerasan yang dialami Audrey menjadi kasus yang makin panjang Bahkan kasus tersebut kini meluas ke ranah saling lapor antara orang yang seharusnya justru berada di luar kasus Audrey Setelah muncul dengan kabar...
Bencana Pencemaran Tak Akan Selesai Dengan Isytihar Darurat Su Lim Kit Siang

Bencana Pencemaran Tak Akan Selesai Dengan Isytihar Darurat Su Lim Kit Siang

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 298 hits
Janganlah kita melihat darurat bencana sebagai istilah magical yang akan menyelesaikan semua masalah di Pasir Gudang atau sebarang situasi kecemasan Ia bergantung kepada maklum balas kerajaan kepada isu tersebut Jika ia boleh ditangani tiad...
Selesai Sidang Anwar Ke Rantau Semalam

Selesai Sidang Anwar Ke Rantau Semalam

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 275 hits
Selepas selesai sidang di Parlimen Anwar terus bergegas ke Rantau utk program ceramah di dua lokasi iaitu di Sendayan dan Mambau Ini situasi di Mambau mlm ini
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes