Tangguh Bayaran Pinjaman Bank Babitkan Rm100 Bilion



Moratorium atau penangguhan bayaran balik sehingga enam bulan pinjaman bank, penyusunan semula baki kad kredit dan pinjam korporat membabitkan jumlah R100 bilion, kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata keputusan itu dibuat selepas melakukan perbincangan dengan Kementerian Kewangan (MOF) dan Bank Negara (BNM).

"Ini adalah penting untuk membolehkan syarikat-syarikat terus berkemampuan untuk mengekalkan pekerjaan dan segera meneruskan aktiviti perniagaan masing-masing.

"Ini merupakan satu jumlah yang amat bermakna, dan saya amat berterima kasih di atas keperihatinan Kementerian Kewangan, BNM serta industri perbankan Malaysia," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, media melaporkan bank-bank diarahkan untuk menangguhkan selama enam bulan bayaran balik hutang peminjam untuk semua pinjaman dan bayaran kewangan, kecuali untuk baki kad kredit, bermula 1 April.

Dalam surat kepada semua institusi perbankan, Timbalan Gabenor Bank Negara Jessica Chew berkata matlamat langkah tersebut untuk mengurangkan beban kewangan perusahaan kecil dan sederhana serta individu akibat wabak Covid-19.

Untuk layak menerima kemudahan ini, pemberi pinjaman tidak boleh ada bayaran tertunggak melebihi 90 hari sebelum 1 April dan pinjaman tersebut mesti dalam bentuk mata wang ringgit.



Bank diarahkan menyediakan pemberi pinjaman dengan maklumat yang mencukupi mengenai bagaimana pembayaran balik pinjaman yang digantung akan dikendalikan semasa tempoh penangguhan dan pilihan bagi peminjam untuk meneruskan pembayaran selepas itu.

Dalam pada itu Muhyiddin berkata, Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), kerajaan sedang mengkaji pelbagai cara untuk mengurangkan beban rakyat.

Katanya, satu lagi pelan rangsangan ekonomi akan dilancarkan tidak lama lagi yang lebih komprehensif dan bermakna demi rakyat dan ekonomi negara.

"Saya sedar bahawa impak wabak Covid-19 ini bukan hanya menimbulkan keresahan dari segi kesihatan dan kesejahteraan, tetapi Perintah Kawalan Pergerakan ini juga menimbulkan keresahan rakyat dari segi kewangan.

"Rakyat pelbagai lapisan sama ada usahawan, petani, nelayan, pekerja harian tertanya-tanya akan kedudukan ekonomi mereka.

"Saya telahpun meminta Kementerian Kewangan dan BNM untuk memperincikan pengumuman ini dengan lebih mendalam agar rakyat memahami sepenuhnya manfaat yang dtawarkan," katanya.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/tangguh-bayaran-pinjaman-bank-babitkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Umno Gesa Bank Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Akibat Covid 19

Pemimpin Umno Gesa Bank Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 391 hits
Sharkar Shamsuddin berharap Bank Negara akan mengarahkan bank tampil dengan skim penangguhan bayaran balik pinjaman untuk menangani ketakutan dan kebimbangan rakyat akibat Covid 19 PETALING JAYA Seorang pemimpin Umno Pahang menggesa sektor ...
Cara Tangguh Bayaran Pinjaman Loan Kereta Rumah Personal

Cara Tangguh Bayaran Pinjaman Loan Kereta Rumah Personal

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 480 hits
Tahukah anda terdapat 17 bank yang menawarkan PAYMENT HOLIDAY bagi ansuran loan rumah dan kereta sehingga 6 bulan untuk mengurangkan beban bagi mereka yang terkesan dengan Covid 19 Dapatlah anda bernafas selama 6 bulan ini Anda boleh rujuk ...
Ptptn Tangguh Bayaran Pinjaman 3 Bulan Berkuatkuasa Serta Merta Hingga 30 Jun

Ptptn Tangguh Bayaran Pinjaman 3 Bulan Berkuatkuasa Serta Merta Hingga 30 Jun

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 709 hits
Mengambil kira keadaan negara yang disebabkan penularan wabak COVID 19 dan sebagai tanda keprihatinan kepada peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional menangguhkan bayaran balik pinjaman selama tiga bulan Menerusi satu kenyataan...
Bnm Arah Bank Tangguh 6 Bulan Bayaran Balik Hutang Peminjam

Bnm Arah Bank Tangguh 6 Bulan Bayaran Balik Hutang Peminjam

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 309 hits
PELANGGAN tiga institusi kewangan atau pinjaman wang di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang terkesan akibat Covid 19 dibenar menangguhkan bayaran pembiayaan selama enam bulan berkuat kuasa semalam Menteri Pembangunan Us...
Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Perumahan Kakitangan Awam Cadang Mantan Tim Menteri Kewangan

Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Perumahan Kakitangan Awam Cadang Mantan Tim Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 221 hits
Amiruddin juga berpandangan pengeluaran Akaun 2 KWSP sebanyak RM500 sebulan tidak praktikal kerana ia adalah simpanan hari tua pekerja itu Menjelang pengumuman pakej rangsangan ekonomi yang lebih menyeluruh esok bekas Timbalan Menteri Kewan...
Ptptn Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama 3 Bulan

Ptptn Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama 3 Bulan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 297 hits
PETALING JAYA Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional menangguhkan bayaran balik pinjaman pendidikan yang perlu dibayar secara bulanan selama 3 bulan mulai hari ini sehingga 30 Jun Penangguhan akibat penularan Covid 19 itu dijangka mem...
Permohonan Penangguhan Bayaran Pinjaman Bank 6 Bulan

Permohonan Penangguhan Bayaran Pinjaman Bank 6 Bulan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 1058 hits
COVID19 di Malaysia semakin membimbangkan di mana terdapat peningkatan kes dari semasa ke semasa Perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan adalah langkah tepat bagi membendung bagi membendung penularan wabak Covid 19 Pastinya ada yang terk...
Aeon Credit Setuju Peminjam Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama Sebulan Bermula 1 April 2020

Aeon Credit Setuju Peminjam Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama Sebulan Bermula 1 April 2020

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 367 hits
Pada tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini kita semua sedia maklum bahawa Bank Negara Malaysia telah membenarkan pelanggan perbankan untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman sedia ada dalam tempoh enam bulan secara automatik Tidak lepa...
Tangguh Bayaran Balik Ptptn 1 5 Juta Peminjam Dapat Manfaat

Tangguh Bayaran Balik Ptptn 1 5 Juta Peminjam Dapat Manfaat

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR 19 MAC Kerajaan bersetuju memberi penangguhan bayaran balik pinjaman kepada semua peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional berkuat kuasa serta merta sehingga 30 Jun ini PTPTN dalam kenyataan hari ini memaklumkan pe...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka