Tanda Tanda Dehidrasi Dan 3 Langkah Kenalpasti Dehidrasi Dengan Pantas


Dehidrasi teruk membawa maut! Pada 27 Apr 2023 di Kota Bharu, Kelantan. kita dikejutkan oleh berita yang membabitkan kematian seorang kanak-kanak 11 tahun meninggal dunia akibat strok haba dan dehidrasi. Cuaca panas yang berlaku di negara kita mutakhir ini pemicu dehidrasi, kita dinasihatkan untuk perbanyakkan minum air putih dalam jumlah yang sesuai.
Pentingnya air yang cukup di dalam badan kerana ia boleh membawa kepada pelbagai faktor seperti cirit-birit, muntah, berpeluh berlebihan dan demam, gejala ini juga termasuk mulut kering, kerap kencing, air kencing gelap, sakit kepala, keletihan, pening dan kekeliruan selain itu, hasil yang teruk boleh menyebabkan komplikasi yang meninjau seperti sakit buah pinggang, kekejangan dan kematian.
Oleh itu, anda jangan pandang sebelah mata tentang isu dehidrasi kerana ianya sangat berbahaya, sila rujuk di bawah untuk maklumat lanjut.
Bahaya Dehidrasi, Jom! Kenalpasti Adakah Anda Mempunyai Masalah Dehidrasi Ataupun Tidak Tanda-Tanda Dehidrasi dan 3 Langkah Kenalpasti Dehidrasi Dengan Pantas 6 Apakah itu Dehidrasi? Dehidrasi adalah keadaan apabila badan kita banyak kekurangan air. Oleh itu air merupakan komponen yang sangat penting di dalam badan. Lebih kurang 60% dari berat badan manusia dewasa adalah air. Jika air di dalam badan berkurang, banyak fungsi badan yang tidak dapat dilakukan dengan sempurna.
Apakah Punca Berlakunya Dehidrasi? Punca yang menyebabkan berlakunya dehidrasi iaitu kurang air dalam badan, puncanya ialah.
Berpeluh : Berpeluh sememangnya bagus kerana ia merupakan proses semula jadi yang membantu menyejukkan suhu badan dan merupakan salah satu cara tubuh kita untuk menghilangkan panas tetapi berpeluh juga mengandungi air dan garam. Jika seseorang itu berpeluh secara berlebihan ia akan menyebabkan kehilangan air yang banyak daripada badan dan jika kita tidak mengambil atau menggantikan air yang hilang melalui peluh. Perkara ini boleh menyebabkan kekurangan air dalam badan. 2. Cirit birit Atau muntah : Cirit-birit adalah masalah sistem pencernaan yang disebabkan oleh jangkitan kuman seperti virus, bakteria, parasit dan alahan makanan. Perkara ini boleh menyebabkan dehidrasi dan mengeluarkan air yang banyak daripada badan, bahkan ia keluarkan juga elektrolit dan juga garam daripada badan yang menyebabkan fungsi sel dalam badan menjadi tak normal. Jika tidak dirawat ia boleh menyebabkan tekanan darah, jangkitan virus dan juga boleh membawa kepada kematian.
3. Demam : Demam menyebabkan peningkatan jumlah keringat sehingga kadar air dan elektrolit yang hilang dari tubuh. Selain itu, demam juga menyebabkan kehilangan cecair dalam badan seperti menggigil, berkeringat, sakit kepala, sakit sendi dan hilang selera makan. Oleh itu, demam sebenarnya lebih mudah mengalami kekurangan air dalam badan berbanding dengan penyakit lain.
4. Terlebih buang air kecil : Terlebih buang air kecil adalah menjadi salah satu tanda kekurangan air dalam badan, meskipun kebanyakan ramai yang berfikir bahawa terlebih buang air kecil ini menunjukkan tubuh terhidrasi, namun sebenarnya hal ini boleh menjadi tanda dehidrasi. Ketika seseorang mengalami kekurangan air dalam badan, urine akan menjadi lebih pekat dan mengandungi bahan kimia yang berbeza. Selain itu, terlebih buang air kecil juga bermaksud seseorang itu terhidrasi. Untuk mengetahui kebiasaan buang air kecil yang sihat, di sarankan untuk kita perhatikan warna urine, urine normal seharusnya berwarna kuning pucat dan urine berwarna kuning tua mungkin menunjukkan kekurangan air dalam badan.
Bagaimana cara untuk mengenalpasti Anda Dehidrasi? Ini adalah cara untuk anda mengetahui sama ada anda mempunyai masalah kekurangan air dalam badan ataupun tidak.
Cubit dibelakang tangan Tanda-Tanda Dehidrasi dan 3 Langkah Kenalpasti Dehidrasi Dengan Pantas 7 Jika di lepaskan, ia turun dengan cepat. Itu maknanya anda terhidrasi ataupun tiada masalah kekurangan air dan jika saat di lepaskan turunnya lambat dan perlahan ini maknanya anda mempunyai masalah kekurangan air dalam badan. Maka segeralah perbanyakkan minum air. Tanda-Tanda Dehidrasi dan 3 Langkah Kenalpasti Dehidrasi Dengan Pantas 8 Tanda-Tanda Dehidrasi yang Harus Anda Waspada Tanda-tanda dehidrasi pada bayi Mata cekung Mulut kering atau bibir pecah Ubun-ubun jadi cengkung kulit kering Kurang air kecil atau pampers kering lebih enam jam dan air kencing pekat dan gelap Bayi kelihatan besu atau letih dan tidur lama Tanda-tanda dehidrasi pada dewasa Rasa sangat haus Jarang buat air kecil dan urine berwarna gelap Lesu dan tak bermaya Sakit kepala Keliru Kulit bibir yang kering Warna uri lebih gelap daripada biasa Kulit terlihat kusam, kawasan bawah mata terlihat cekung dan warna yang gelap Terdapat kerutan halus contoh di bawah area mata Tanda-Tanda Dehidrasi dan 3 Langkah Kenalpasti Dehidrasi Dengan Pantas 9 Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan yang berlanjutan. Segeralah berjumpa dengan doktor yang berdekatan untuk mengesahkan dan mendapat rawatan yang tepat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/dehidrasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Istana Tak Ambil Langkah Hukum Terkait Pernyataan Agus Rahardjo Soal Jokowi Intervensi Kasus E Ktp

Istana Tak Ambil Langkah Hukum Terkait Pernyataan Agus Rahardjo Soal Jokowi Intervensi Kasus E Ktp

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 115 hits
Menurut Koordinator Stafus Presiden Ari Dwipayana Presiden Jokowi sudah menjelaskan kasus korupsi yang menyeret mantan Ketua DPR Setya Novanto
Pengkhianatan Langkah Sheraton Covld

Pengkhianatan Langkah Sheraton Covld

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 118 hits
Pengkhianatan Langkah Sheraton CovldKalau ada ahli keluarga anda yang meninggal kerana covld Kalau ada keluarga anda yang bunvh diri kerana covldKalau ada yang bankrap Kalau ada yang hilang pekerjaan Kalau ada jatuh miskinKalau anak anda bo...
5 Langkah Langkah Dalam Penelitian Sejarah Beserta Contohnya

5 Langkah Langkah Dalam Penelitian Sejarah Beserta Contohnya

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 90 hits
Sejarah merupakan peristiwa yang terjadi pada masa lalu Sedangkan penelitian sejarah adalah disiplin ilmu yang mempelajari tentang peristiwa masa lalu
Langkah Langkah Pencegahan Covid 19

Langkah Langkah Pencegahan Covid 19

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 157 hits
Sejak beberapa bulan lalu sudah ada peningkatan kes kes baru covid sehingga ianya menjadi sesuatu yang ditakuti ramai Siapa yang tak nak sakitkan terutama bila penyakit ini boleh mendatangkan pelbagai masalah kepada sistem pernafasan kita N...
Un Nak Mula Langkah Tapi Tercaiduk Isu Pelaburan Nvidia

Un Nak Mula Langkah Tapi Tercaiduk Isu Pelaburan Nvidia

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 99 hits
Alamak Nvidia pilih Vietnam pula untuk labur dalam penghasilan cip Sebelum ni kata kat Malaysia Ni apa cerita ni Parah PMX kena serang dek walaun Tapi walaun kan macam biasa la Tiap kali depa buat isu tiap kali itulah makin terserlah kedung...
Karangan Alam Sekitar Kesan Langkah Menjaga Alam Sekitar

Karangan Alam Sekitar Kesan Langkah Menjaga Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 139 hits
Salah satu soalan di dalam peperiksaan penulisan Bahasa Melayu adalah karangan alam sekitar Berikut disertakan contoh karangan yang boleh digunakan ketika menjawab soalan peperiksaan Isi Penting Karangan Alam Sekitar Antara isi penting yang...
Pantas Disebut Pasukan Elit Tni Begini Kerasnya Prajurit Kopassus Digembleng Saat Latihan

Pantas Disebut Pasukan Elit Tni Begini Kerasnya Prajurit Kopassus Digembleng Saat Latihan

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 100 hits
Meraih baret merah dan brevet komando simbol kebanggaan unit ini bukanlah hal yang bisa dianggap enteng
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura