Tanda Batu Karang Yang Ramai Pandang Remeh


Antara penyebab kegagalan buah pinggang adalah kurangnya perhatian pesakit kepada tanda batu karang.
Mungkin ramai tidak tahu, mereka yang tidak mendapat komplikasi sakit batu karang boleh menyebabkan kerosakan atau kegagalan buah pinggang untuk berfungsi.
Justeru, artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan beberapa tanda batu karang yang perlu anda tahu dan periksa bermula di peringkat awal lagi.
Baca juga:
Ubat Kencing Manis Simptom GERD Peranakan Jatuh Apa itu batu karang? Menurut dapatan statistik peratusan penghidap penyakit batu karang di Malaysia adalah sebanyak 10-15% yang mana nisbahnya lelaki: perempuan, 2:1.
Penyakit ini sebenarnya boleh menyerang sesiapa sahaja tetapi golongan yang kerap berisiko adalah berumur 35 hingga 45 tahun.
Batu karang adalah objek keras yang diperbuat daripada bahan kimia dalam air kencing.
Ia terbentuk disebabkan oleh dua keadaan iaitu air kencing pekat yang kebiasaannya seseorang kurang minum air dan mendapan mudah terbentuk. Selain itu, kalsium yang terenap juga menjadi punca ia terbentuk.
Jenis batu karang Terdapat empat jenis batu karang yang boleh anda jumpai. Antaranya seperti:
Kalsium oksalat: Jenis batu karang yang paling biasa yang terhasil apabila kalsium bergabung dengan oksalat dalam air kencing. Pengambilan kalsium dan cecair yang tidak mencukupi misalnya boleh menyumbang kepada pembentukan ini. Asid urik: Ini adalah satu lagi jenis batu karang yang biasa. Makanan seperti organ binatang dan kerang mempunyai kepekatan sebatian kimia yang tinggi dan semulajadi yang dikenali sebagai purin. Pengambilan purin yang tinggi membawa kepada pengeluaran monosodium urat yang lebih tinggi sehingga membentuk batu di dalam buah pinggang.  Struvite: Batu karang jenis ini kurang biasa. Ia disebabkan oleh jangkitan pada saluran kencing atas. Cystine: Batu karang ini sangat jarang berlaku. Punca berlaku Walaupun setiap orang boleh berisiko mengalami batu karang, terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko anda. 
Anda individu yang berisiko tinggi mendapat batu karang adalah:
Lelaki Berkulit putih yang bukan semula jadi Pernah mengalami batu karang sebelum ini Dalam keluarga ada yang menghidap batu karang Tidak minum cecair yang mencukupi Diet tinggi dengan protein, garam (natrium), dan/atau gula Berat badan berlebihan atau obesiti Menghidap diabetes Menghidap gout Mempunyai penyakit buah pinggang polikistik Mengambil antasid atau diuretik berasaskan kalsium (pil air) Menjalani pembedahan pintasan gastrik atau pembedahan gastrousus yang lain Usia reproduktif dan telah mengalami satu atau lebih kehamilan Makan diet yang tinggi daging merah atau tinggi oksalat Mempunyai keadaan yang menyebabkan tahap sistin, asid urik, kalsium atau oksalat yang tinggi dalam air kencing anda Tanda batu karang Umumnya, batu karang kecil atau dipanggil sebagai “silent stone” tidak menunjukkan apa-apa simptom. Cara untuk mengenal pastinya pun biasanya menggunakan pemeriksaan ultrasound.
Hanya sahaja apabila batu karang semakin besar, pesakit akan mula berasa simptomnya seperti berikut:
1. Sakit punggung atau sakit perut yang teruk
Salah satu tanda paling umum dari batu karang adalah rasa sakit di bahagian punggung atau perut di satu sisi. Rasa sakit yang tajam ini sering muncul secara berulang.
Biasanya, kesakitan bermula apabila batu bergerak ke dalam ureter yang sempit. Ini menyebabkan penyumbatan sehingga tekanan terkumpul di dalam buah pinggang. 
Tekanan ini mengaktifkan gentian saraf lalu menghantar isyarat sakit ke otak.
Batu besar boleh menjadi lebih menyakitkan daripada batu kecil, tetapi keterukan kesakitan tidak semestinya berkaitan dengan saiz batu. 
Malah batu kecil boleh menyakitkan apabila ia bergerak atau menyebabkan penyumbatan.
2. Sakit semasa kencing
Batu karang dapat menyebabkan seseorang rasa tidak selesa dan sakit semasa membuang air kecil.
Sebaik sahaja batu mencapai persimpangan antara ureter dan pundi kencing, anda akan mula berasa sakit apabila membuang air kecil.
3. Kerap rasa hendak kencing
Tanda batu karang yang berikutnya adalah dapat merangsang seseorang untuk rasa hendak kencing walaupun jumlah urin yang keluar mungkin sedikit.
4. Darah dalam air kencing
Darah dalam air kencing ialah gejala biasa pada orang yang mempunyai batu karang. Gejala ini juga dipanggil hematuria .
Darah boleh berwarna merah, merah jambu, atau coklat. Kadangkala sel darah terlalu kecil untuk dilihat tanpa mikroskop (dipanggil hematuria mikroskopik).
Tetapi doktor boleh menguji air kencing anda untuk melihat sama ada ia mengandungi darah ataupun tidak.
5. Air kencing berwarna keruh dan berbau busuk
Air kencing yang sihat adalah jernih dan tidak mempunyai bau yang kuat. Air kencing yang keruh atau berbau busuk boleh menjadi tanda batu karang atau jangkitan pada buah pinggang di bahagian saluran kencing.
Kekeruhan adalah tanda nanah dalam air kencing, atau pyuria. Bau pula boleh datang dari bakteria yang menyebabkan UTI. 
6. Mual dan muntah
Ia adalah perkara biasa bagi orang yang mempunyai batu karang untuk mengalami loya dan muntah .
Gejala ini berlaku kerana sambungan saraf yang dikongsi antara buah pinggang dan saluran GI. Batu dalam buah pinggang boleh mencetuskan saraf di saluran GI, mencetuskan sakit perut.
Mual dan muntah juga boleh menjadi cara badan anda bertindak balas terhadap kesakitan yang teruk.
7. Demam dan menggigil
Demam dan menggigil adalah tanda batu karang atau jangkitan pada buah pinggang di bahagian saluran kencing.
Ia juga boleh menjadi tanda masalah serius lain selain batu karang. 
8. Susah untuk kencing
Batu yang lebih besar mungkin menghalang saluran kencing menyebabkan kesulitan ketika buang air kecil.
9. Infeksi Saluran Kencing (ISK)
Batu karang dapat meningkatkan risiko ISK kerana ia menjadi tempat membiaknya pelbagai bakteria.
Gejala ISK meliputi rasa terbakar ketika buang air kecil dan peningkatan frekuensi buang air kecil.
10. Sakit ke pangkal paha dan alat kelamin
Sakit dari batu karang boleh beralih dari punggung atau perut ke pangkal paha dan alat kelamin ketika batu bergerak melalui saluran kencing.
Namun pastinya tidak semua pesakit akan merasai tanda batu karang seperti ini. Tahap keterukannya adalah berbeza-beza bagi setiap ndividu.
Cara merawat dengan pembedahan Rawatan untuk batu karang kanak-kanak dan orang dewasa adalah sama. Di peringkat awal, anda biasa dinasihatkan untuk banyak minum air.
Selain itu, doktor juga akan memberikan ubat untuk membantu menjadikan air kencing anda kurang asid. 
Namun sekiranya alternatif ini tidak pulih juga, pembedahan akan dilakukan.
Lithotripsy gelombang kejutan  ialah prosedur bukan invasif yang menggunakan gelombang bunyi bertenaga tinggi untuk meletupkan batu menjadi serpihan yang kemudiannya lebih mudah dikeluarkan dalam air kencing. 
Dalam ureteroskopi, endoskop dimasukkan melalui ureter untuk mengambil atau melenyapkan batu. 
Manakala untuk batu yang sangat besar atau rumit, doktor akan menggunakan kaedah nephrolithotomy atau nephrolithotripsy perkutaneus.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan tanda batu karang dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan panduan bersama.
Sumber:
Sakit Di Bahagian Sisi Badan, Mungkin Tanda Batu Karang! My Sihat Kidney Stones – Symptoms, Causes, Types, and Treatment. National Kidney Foundation Signs and Symptoms of Kidney Stones. Healthline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/tanda-batu-karang/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tanda-batu-karang

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kabinet Setuju Tubuh Rci Kes Kedaulatan Batu Puteh

Kabinet Setuju Tubuh Rci Kes Kedaulatan Batu Puteh

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 139 hits
Kabinet hari ini bersetuju menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi mengkaji pengendalian perkara berkaitan kes kedaulatan Pulau Batu Puteh Batuan Tengah dan Tubir Selatan kata Setiausaha Jemaah Menteri Tan Sri Mohd Zuki Ali Beliau yang ...
5 Punca Dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu

5 Punca Dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 137 hits
5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 8 Jerawat batu adalah sejenis jerawat yang paling menyakitkan daripada jenis jerawat lain Ianya juga boleh berikan kesan yang amat mendalam pada kulit kita Kadang boleh...
Missing Bella Case Skeleton Found In Batu Pahat Abandoned House

Missing Bella Case Skeleton Found In Batu Pahat Abandoned House

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 87 hits
Kamarul said the skeleton was found at about 2pm after one of the arrested suspects led police to the scene 8211 Bernama photo BATU PAHAT A partial human skeleton found in an abandoned house in Batu 7 Tongkang Pechah here today is believed
Mengintip Kampung Sakura Versi Kota Batu Tarik Serasa Di Jepang Beneran

Mengintip Kampung Sakura Versi Kota Batu Tarik Serasa Di Jepang Beneran

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 93 hits
Keunggulan tiap tiap wilayah dalam upaya meningkatkan minat kunjungan wisatawan secara berkelanjutan
Govt To Form Rci On Batu Puteh Middle Rocks South Ledge Sovereignty

Govt To Form Rci On Batu Puteh Middle Rocks South Ledge Sovereignty

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 141 hits
The cabinet has decided to form a Royal Commission of Inquiry on the sovereignty of Batu Puteh Batuan Tengah and Tubir Selatan The decision was made after a cabinet meeting today Batu Puteh Batuan Tengah and Tubir Selatan are three tiny isl...
4 Hari Lelaki Ini Redah Parit Akhirnya Terjumpa Cincin Batu Jed Bernilai Rm670000

4 Hari Lelaki Ini Redah Parit Akhirnya Terjumpa Cincin Batu Jed Bernilai Rm670000

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 107 hits
Kejadian ini menyebabkan penduduk di kawasan kejiranan di wilayah ini terpaksa menanggung bau yang tidak enak selama tiga hari Sejenis cincin yang dihiasi dengan permata jed bernilai 1 juta yuan dilaporkan tercicir dari tingkap sebuah rumah...
Visitors Celebrate Colours Diversity During Thaipusam At Batu Caves

Visitors Celebrate Colours Diversity During Thaipusam At Batu Caves

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 101 hits
Devotees carrying paal kudam as they make their way up to the Sri Subramaniar Swamy temple at Batu Caves BATU CAVES The 28 year old looked resplendent in her orange saree blending in with the sea of colours at Batu Caves where Thaipusam cel...
Azalina Batu Puteh Rci Will Uncover The Truth

Azalina Batu Puteh Rci Will Uncover The Truth

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 114 hits
Azalina said the establishment of the RCI will also assist the government in processes and procedures related to national sovereignty 8211 Bernama photo PENAMPANG The move to establish the Royal Commission of Inquiry to review the issu
Kes Batu Puteh Kabinet Tubuh Rci Kaji Pengendalian

Kes Batu Puteh Kabinet Tubuh Rci Kaji Pengendalian

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 107 hits
KUALA LUMPUR Mesyuarat Jemaah Menteri hari ini memutuskan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi mengkaji pengendalian perkara berkaitan dengan kes kedaulatan Batu Puteh Batuan Tengah dan Tubir selatan Ketua Setiausaha Negara Tan...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Pet Expo Midvalley 2024

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya