Tanaman Hiasan Di Laman Porch Rumah Semakin Subur Dan Hijau


 Assalamualaikum,Tanaman Hiasan Di Laman Porch Rumah-Dah lama sangat saya tak update perkembangan pokok-pokok tanaman hiasan yang saya tanam sejak PKP beberapa tahun lalu. Korang rasa pokok-pokok tu hidup lagi ke idok.haha.Tengok gaya tuan tanah kedaung ni, macam mustahil pokok-pokok tu hidup lagi kan. Sesungguhnya, berbalik kepada niat asal saya tanam pokok-pokok tu, dengan ini sukacitanya saya umumkan bahawa pokok-pokok tanaman tu masih hidup dan kini sedang membesar dengan jayanya! yay.


Antara pokok hiasan yang saya tanam dalam pasu dan letakkan di porch laman rumah saya.warna daun ni sebenarnya hijau, merah dan krim.Tapi bila dapat pancaran cahaya yang mencukupi, daun pokok ini berwarna merah dengan lebih banyak.Cantik kan coraknya.
Pokok puding yang ini daunnya juga merah dan hijau.Saya ambil aanknya dari rumah Mak di Kota Tinggi.Masa tu pokok asal yang kat rumah mak dah hampir mati kering.Alhamdulillah, sekarang dah beranak pinak, dan seriously pokok ini sangat senang nak jaga dan cepat membiak.Sapa nak cuba tanam, memang recommendded habiss.

PELBAGAI JENIS POKOK HIASAN DI LAMAN PORCH RUMAH
Pokok yang ini juga mudah dijaga.Boleh hidup dalam air atau dengan tanah.Daun dia masa kecil agak berbeza bila dah besar saiz tapak tangan.Jap lagi saya tunjuk pokok ni kalau daun dia besar ya.Cantik bila dia besar sebab pokok ni jenis rimbun dan warna hijau dia memang mendamaikan.rasa macam rumah ko dalam hutan.haha.

Pokok ni jenis memanjat dan menjalar.Warna gabungan daun dia memang saya love sangat.Sesuai kalau kita nak hangging dia kat balcony.Pokok ni pun mudah dijaga, sangat cepat subur dan boleh hidup dalam air atau atas tanah.Setakat ni saya ada sedekahkan pokok ni dekat adik n akk ipar.depa pun jenis suka tanam pokok kat rumah.Memang happy betul ya bila org syg pokok dapat hadiah pokok, lebih happy dari dapat emas.haha.

Kalau ada yang nak tahu camna saya buat pokok menjalar ni boleh rimbun dalam pasu camtu, senang je.Bila time dia mula menjalar dan memanjang, korang lilitkan dia kat keliling pasu tu, sebelah dalam.Nanti akar dia tumbuh dan lekat kat tanah dalam pasu.Ulang-ulang buat macam tu, setiap kali daun-daun dia mula menjalar.InshaALLAH, jadi cantiklah pokok ni merimbun.

Pokok ini sepatutnya daun dia lebih banyak merah jambu tau, bukan hijau pekat camni. Macam yang saya inform sebelum ni, pokok-pokok ni saya tanam bawah porch, jadi dia dapat cahaya matahari sipi-sipi je.hihi.


Alhamdulillah, pokok-pokok ni semuanya mudah dijaga.Saya siram sekitar seminggu dua kali kalau rajin, kalau sibuk kadang-kadang dua minggu sekali baru siram.sian pokok-pokok ai.
Sebenarnya bagi saya, antara faktor yang mendorong pokok hiasan saya ni masih tumbuh subur ialah sebab saya letakkan pokok-pokok ni bawah laman berbumbung.Tempohari masa cuaca tengah panas teruk, ada juga beberapa pokok yang daunnya naik kering dan kuning.Bila berlaku begitu, saya buang daun-daun kering tu dan bersihkan mana-mana pangkal pokok yang ada daun yang layu sebab terkena cahaya panas.

Inilah pokok yang saya cerita kat atas tadi.Yang daunnya akan berbeza bila dia dah besar saiz tapak tangan dewasa.Berkilat kan daun dia.Yang pasti saya tak sapu atau buat apa-apa pun kat daun pokok ni.Daun dia ni asal cukup air, matahari dan ruang, tumbuhlah dia dengan bahagianya

Sekian, perkongsian den tentang pokok-pokok kesayangan di rumah. Banyak kali juga Encik Suami suruh kemas n alihkan pokok-pokok ni sebab dia tak boleh nak masuk lagi sebiji kete kat porch tu, tapi saya buat dont't know je.Sayang oii pokok-pokok ni.
Salam Sayang dari Mum Plants
Cik Matahariku





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://cikmatahariku.blogspot.com/2024/05/tanaman-hiasan-di-laman-porch-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiasan Rumah Selangorku 750 Kaki Persegi Dalam Gaya Minimalis

Hiasan Rumah Selangorku 750 Kaki Persegi Dalam Gaya Minimalis

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 74 hits
Minimalist deco Rumah Selangorku 750sf Simple2 deco je sebab ruang yang kecil especially ruang dapur Janji sedap mata memandang kan Hitam putih pilihan hati Kredit Amy Nur Fadzielah The post appeared first on
Momen Kpk Segel Rumah Mewah Syl Hasil Palak Anak Buah Di Kementan

Momen Kpk Segel Rumah Mewah Syl Hasil Palak Anak Buah Di Kementan

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 62 hits
Rumah megah itu sempat disamarkan oleh SYL melalui orang terdekat anak buahnya
Tentara Israel Disengat Tawon Di Gaza 12 Orang Masuk Rumah Sakit

Tentara Israel Disengat Tawon Di Gaza 12 Orang Masuk Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 78 hits
Insiden terjadi saat pasukan penjajah Israel menggelar operasi di Gaza selatan
Assalamualaikum Boleh Saya Berkongsi Sikit Gambar Hasil Hias Rumah Sewa Saya Ya

Assalamualaikum Boleh Saya Berkongsi Sikit Gambar Hasil Hias Rumah Sewa Saya Ya

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 96 hits
Assalamualaikum izinkan saya berkongsi sedikit gambar hasil deco rumah sewa saya Alhamdulillah dapat tuan rumah yang baik and tak cerewet nak deco rumah mcm mana pun Siap pesan buat mcm rumah sendiri Ini hasil deco untuk ruang tamu saya Sem...
Rumah Teres Dijual Di Nilai Negeri Sembilan Hanya Boleh Beli Balik Rumah Fl

Rumah Teres Dijual Di Nilai Negeri Sembilan Hanya Boleh Beli Balik Rumah Fl

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 100 hits
Saya menjual rumah teres di Nilai Negeri Sembilan Tetapi hanya dapat beli balik rumah flat di Shah Alam ni ya Keluasan rumah 753 kps ada 3 bilik tidur dan 1 bilik air Kredit Nur Baizura Jual rumah teres di Nilai Negeri Sembilan Tapi cuma da...
Gibran Ungkap Persiapan Solo Jadi Tuan Rumah Piala Aff U 16 2024

Gibran Ungkap Persiapan Solo Jadi Tuan Rumah Piala Aff U 16 2024

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 65 hits
Kota Solo mendapat kehormatan untuk menjadi tuan rumah turnamen sepak bola Asia Tenggara Piala AFF U 16 2024
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta

Produk Gkb Lion S Mane Mushroom Baik Untuk Kesihatan Otak



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Hamil Tanpa Sedar 8 Bulan Dalam Perut Baru Tahu Ada Penghuni Dalam Rahim

The Player 2 Master Of Swindlers Tak Mampu Tandingi Rating Musim Pertama

Song Jihyo Pun Sama Netizen Tak Suka Han Sohee Potong Rambut

Malam Ini Ceramah Rafizi Ramli Jom Bongkar Peniouan Pas Dan Bersatu

Tabika Pra Tahfiz Kemas

Thyroxine Dan Carbimazole Ada Kesan Sampingan Ke