Tan Sri Rasuah Datuk Rm16 Juta


 


BUTTERWORTH: Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Maung, Datuk Mansor Musa, 58, mengaku tidak bersalah atas 106 pertuduhan berkaitan rasuah bernilai lebih RM11 juta.
Beliau yang juga Pengerusi sebuah koperasi hartanah di sini membuat pengakuan itu di Mahkamah Sesyen, di sini hari ini ketika pertuduhan dibacakan ke atasnya di hadapan Hakim Norhayati Mohamad Yunus.

Premium Quality Product From Japan In Malaysia.. buy here  
Mengikut 42 pertuduhan, dia didakwa melibatkan diri dalam pengubahan wang haram iaitu menerima wang dan harta milik syarikat yang merupakan hasil kepada suatu aktiviti haram.
Beliau yang juga ketua bahagian sebuah parti politik itu didakwa melakukan kesalahan tersebut mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001.
Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh didenda sehingga RM5 juta atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-dua sekali.
Sementara itu, bagi 62 pertuduhan lagi, dia didakwa menerima wang dan harta daripada syarikat yang merupakan hasil daripada aktiviti haram.
Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.
Jika sabit kesalahan, dia boleh dipenjara tidak lebih 15 tahun, denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM5 juta mana-mana lebih tinggi.
Tertuduh didakwa melakukan kesemua kesalahan tersebut di antara September 2011 hingga Ogos 2020 dengan membabitkan nilai lebih RM11 juta.
Kes dikendalikan pasukan pendakwaan diketuai Pengarah Kanan Bahagian Perundangan dan Pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Faridz Gohim Abdullah bersama Muhamad Asraf Mohamed Tahir dan Muhamad Azlan Basri.
Tertuduh diwakili peguam Kek Boon Wei dan Hellen Ng.
Sementara itu, mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM500,000 beserta seorang penjamin sementara menunggu tarikh sebutan semula kes pada 28 September ini.
Difahamkan pertuduhan tersebut merupakan sebahagian daripada 160 pertuduhan yang akan dihadapinya.
Tertuduh dijangka dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur minggu ini bagi berdepan 54 lagi pertuduhan.
Sebelum ini, SPRM dilaporkan menahan seorang Pengerusi Anggota Lembaga Pengarah sebuah koperasi hartanah atas kesalahan menerima wang rasuah dan barangan berharga yang dianggarkan berjumlah lebih RM16 juta.
Menurut sumber, suspek didakwa menerima sogokan itu daripada seorang Pengarah syarikat pemaju bergelar Tan Sri melalui syarikat miliknya.
Jelasnya, sogokan itu sebagai balasan melantik syarikat pemaju tersebut untuk projek usahasama yang dijalankan di tanah-tanah milik koperasi bagi tujuan pembangunan.
Difahamkan, penahanan suspek itu adalah berdasarkan siasatan dan operasi yang dijalankan oleh SPRM bermula Ogos tahun lalu lapor Utusan Malaysia
Sementara itu AgendaDaily melaporkan..
Ketua Bahagian UMNO Bayan Baru, Pulau Pinang Datuk Mansor Musa yang ditangkap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam, didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini atas 106 pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah lebih RM11 juta yang diterima daripada pelbagai syarikat.
Mansor yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Koperasi Tunas Muda Sungai Ara Berhad, mengaku tidak bersalah atas semua tuduhan.
Dia didakwa menerima sogokan antara September 2011 dan 10 Ogos tahun lalu. Memetik laporan FMT, sumber sogokan itu tidak disebutkan dalam dokumen mahkamah yang ditunjukkan kepada wartawan.
Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Maung dari 2004 hingga 2008, didakwa atas 42 tuduhan terlibat dalam pengubahan wang dan 64 tuduhan bersubahat sepanjang tempoh lebih sembilan tahun.
Kes disiasat mengikut Seksyen 4(1)(a) dan (b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Keganasan 2001.
Kesalahan di bawah subseksyen (a) membawa denda maksimum RM5 juta dan/atau penjara maksimum lima tahun, sementara subseksyen (b) memperuntukkan hukuman penjara maksimum 15 tahun dan denda lima kali ganda hasil haram atau RM5 juta, mana-mana yang lebih tinggi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/datuk-terima-rasuah-dari-tan-sri-rm16.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sprm Tahan Datuk Hadapi 160 Pertuduhan Babitkan Lebih Rm16 Juta

Sprm Tahan Datuk Hadapi 160 Pertuduhan Babitkan Lebih Rm16 Juta

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 181 hits
AGENDA DAILY Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia menahan seorang lelaki bergelar Datuk yang menjadi pengerusi sebuah syarikat koperasi hartanah di Pulau Pinang keran disyaki terbabit menerima rasuah...
Kes Rasuah Rm2 Juta Mahkamah Batalkan Sabitan Bersalah Ku Nan

Kes Rasuah Rm2 Juta Mahkamah Batalkan Sabitan Bersalah Ku Nan

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 200 hits
malaysiakini comDiterbitkan 16 Jul 2021 10 18 amDikemaskini 10 41 amMahkamah Rayuan hari ini membatalkan sabitan bersalah terhadap bekas Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor dalam kes rasuah berjumlah RM2 juta Panel tiga h...
Tengku Adnan Tengku Mansor Bebas Kes Rasuah Rm2 Juta

Tengku Adnan Tengku Mansor Bebas Kes Rasuah Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 168 hits
Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atau Ku Nan dibebaskan PUTRAJAYA Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atau Ku Nan dibebaskan dan dilepaskan oleh Mahkamah Rayuan di s...
Datuk Seri Anak Lelaki Antara Direman Pecah Amanah Rm304 Juta

Datuk Seri Anak Lelaki Antara Direman Pecah Amanah Rm304 Juta

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 319 hits
Polis mengiringi Datuk Seri anak dan seorang lagi kakitangan syarikat ke Mahkamah Balik Pulau Pulau Pinang hari ini BALIK PULAU Seorang lelaki bergelar Datuk Seri direman empat hari bagi membantu siasatan kes pecah amanah berjumlah RM304 ju...
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Dimasukkan Ke Hospital

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Dimasukkan Ke Hospital

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 284 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin PUTRAJAYA Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dimasukkan ke sebuah hospital di ibu negara pada pagi ini Perkara tersebut dimaklumkan oleh Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan ringkas seb...
Bekas Pengurus Besar Aksb Antara 3 Ditahan Berkait Rasuah Lebih Rm27 Juta

Bekas Pengurus Besar Aksb Antara 3 Ditahan Berkait Rasuah Lebih Rm27 Juta

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 283 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan tiga lelaki termasuk seorang bekas pengurus besar Air Kelantan Sendirian Berhad bagi membantu siasatan berhubung kes rasuah yang membabitkan projek bernilai lebih RM27 juta antara 2015 dan 2019...
Bekas Adun Didakwa 106 Pertuduhan Rasuah Rm11 Juta

Bekas Adun Didakwa 106 Pertuduhan Rasuah Rm11 Juta

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 210 hits
BUTTERWORTH Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Maung Datuk Mansor Musa 58 mengaku tidak bersalah atas 106 pertuduhan berkaitan rasuah bernilai lebih RM11 juta Beliau yang juga Pengerusi sebuah koperasi hartanah di sini membuat pengakuan ...
Kenyataan Media Bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin Letak Jawatan Sebagai Perdana Menteri Adalah Tidak Benar

Kenyataan Media Bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin Letak Jawatan Sebagai Perdana Menteri Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 237 hits
SEBENARNYA Pejabat Perdana Menteri menegaskan kenyataan media yang mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin memanggil mesyuarat Kabinet tergempar serta mengemukakan keputusan meletakkan jawatan seperti yang tular hari ini adala
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah