Taman Rimba Bukit Mertajam Bukit Cherok Tokun

Sabtu | 08.08.2020
Hasrat dihati nak menerokai keindahan hutan di Kedah atau Perlis, sebab dalam trip sebelum ni dah pergi Taman Negara Pulau Pinang. Tapi tak berani pulak disebabkan kluster Sivagangga. Maka saya beralih arah ke bukit yang terletak tak jauh dari rumah, iaitu Bukit Cherok Tokun.
8.40 pagi baru sampai di Taman Eko Rimba Bukit Mertajam. Bila tau dekat, jadi berlengah-lengah pulak 😁. Untuk mendaki ke puncak Bukit Cherok Tokun, kita perlu masuk ke taman eko rimba ni. Tiada bayaran masuk dikenakan. Ruang parkir yang luas ada disediakan, juga percuma. Ada kelebihan juga bila datang lewat gini, dapatlah ruang parkir di dalam sebab pengunjung dah mulai beredar. Biasa orang beriadah kan mula awal pagi

Dari ruangan parkir kita perlu berjalan kaki ke dalam lagi. Gambar ni saya ambil semasa balik, jalan ke depan tu ke arah ruangan parkir. Berhampiran tempat saya ambil gambar ni ada tandas, bayaran 30 sen dikenakan. Tapi keadaan di dalamnya sangat tak memuaskan walaupun ianya tandas berbayar

Jalan lagi ke depan, kita akan bertemu jalan tar begini. Kat sebelah kanan tu macam ada jalan entah ke mana, Insya Allah lain kali explore. Menurut info, ada dua cara untuk kita sampai ke puncak Bukit Cherok Tokun - melalui jalan tar ni atau melalui laluan hutan. Disebabkan ini kali pertama saya ke sini dan hasil carian tak membuatkan saya yakin untuk melalui laluan hutan, maka saya memilih untuk melalui jalan tar. Insya Allah tak kan sesat la kan. Catatan masa bermula di sini

Tempat ni nampaknya sangat meriah dengan pengunjung, termasuklah orang-orang tua berbangsa Cina. Sesekali nampak ada juga kanak-kanak yang datang bersama keluarga. Lokasi ni juga menjadi tumpuan mereka yang aktif dengan sukan berbasikal. Jadinya kena jalan elok-elok sebelah tepi sebab kadang-kadang ada basikal naik/turun

Bertemu ulat gonggok saiz besar

Nampak ada pondok rehat, kami berhenti rehat di sini. Baru 40 minit perjalanan dah terasa sangat lelah 😄. Berbeza sungguh rupanya bila mendaki di jalan tar, terasa lebih seksa

Bekalan kami - roti sapu peanut butter 4 keping, ORS (oral rehydration salts) campur dengan air sejuk dan sebekas kecil kismis & kacang badam. Bawa juga sebotol lagi air minuman dan sebotol air paip dengan muncung sesuai untuk keperluan mendesak (kot la nak membuang air tak boleh tahan kan...haha). Kami rehat di sini agak lama jugak, hampir 15 minit

Keadaan jalan tar di sini bercerun dan berkelok begini. Di sepanjang jalan juga terdapat beberapa lokasi tanah runtuh yang ditutup dengan kanvas. Nampak seperti runtuhan lama

Tiba di satu pondok rehat yang besar. Nampak ada juga tandas. Kat sini memang ramai yang sedang duduk berehat. Kat sebelah sana tu nampaknya jalan untuk laluan hutan. Bila dah tiba di pondok besar ni bermakna dah tak terlalu jauh untuk kita sampai ke puncak bukit

Berhenti rehat di tepi jalan untuk entah kali ke berapa 😂. Walaupun tadi katanya tak terlalu jauh dari pondok, tapi tetap terasa jauh bila kita perlu berjalan secara mendaki. Sepanjang perjalanan tadi dah beberapa kali kami bertanya orang-orang tentang jarak ke puncak, sebab saya tak jumpa sebarang papan tanda info. Sempat juga berbual ringkas dengan dua kumpulan remaja (rupa-rupanya pertama kali naik juga). Masing-masing pun dah tak larat nak teruskan perjalanan, ada yang berpatah balik dan hanya sebahagian terus bersemangat. Saya? Sebenarnya pun terasa nak berpatah balik

Masya Allah. SubhanAllah😍. Jumpa pemandangan indah ni di sebelah kanan jalan, terus jadi bersemangat semula untuk teruskan perjalanan! Dengan harapan dapat melihat pemandangan lebih indah di Pelantar Pemandangan

Alhamdulillah...terasa lega sangat bila jumpa papan tanda ni. Termasuk sekali gambar basikal orang, tuannya seorang lelaki Cina sedang berbual ringkas dengan suami saya

Untuk ke Pelantar Pemandangan, kita akan melalui jalan hutan. Tapi tak jauh mana pun

Tiba di kawasan Pelantar Pemandangan

Alhamdulillah! Sampai jugak. Kat bawah tu yang kita nampak macam tasik adalah Empangan Mengkuang. Sayangnya pemandangan tak berapa jelas, entah berkabus atau jerebu

Orang yang memberi saya kata-kata semangat untuk teruskan perjalanan supaya tercapai misi nak ke Pelantar Pemandangan ni. Juga sabar je ikut saya yang kejap-kejap berhenti tepi jalan 😅
Disebalik pemandangan indah tadi, ada dua perkara yang menganggu saya di Pelantar Pemandangan ni. Pertama - gelagat sekumpulan perempuan warga asing yang membuka muzik agak kuat sambil joget bergelek 🙄, membuatkan saya tak mampu berlama-lama di situ. Cuma ambil gambar sikit tanpa mencari sudut yang cantik dan tak dapat menghayati keindahan dari puncak setinggi sekitar 421 meter tersebut. Kedua - sampah botol minuman dan pek makanan yang bersepah. Entah ‘monyet’ mana yang makan dan minum di sini, kalau manusia mesti tau buang sampah di tempat sepatutnya 😡

Kami terus bergerak turun selepas dari Pelantar Pemandangan tadi. Saya tak berminat nak teruskan ke puncak Bukit Cherok Tokun setinggi lebih 500 meter, walaupun tinggal tak berapa jauh saja jaraknya. Menurut info, tiada pemandangan menarik dari puncak bukit tersebut, cuma ada pencawang

Perjalanan turun sememangnya melegakan, boleh santai berborak. Cuma kaki kena melangkah berhati-hati jangan laju sangat sampai tergelincir, sebab laluan tar di sini mempunyai kecerunan yang agak curam
————————————————————-

Rekod trip kali ini. Tempoh masa sebenar kami berada di sini adalah sekitar 3 jam (ada kalanya waktu berhenti rehat saya pause jam, jadinya tak masuk rekod). Masuk pukul 9 pagi dan keluar pukul 12 tengah hari. Lebih tepat lagi, naik mengambil masa 2 jam dan turun 1 jam. Punyalah lama saya ambil masa untuk naik 😆
Buat pertama kalinya saya rasa tiada kepuasan masuk hutan. Mungkin sebab sepanjang perjalanan hanya melalui jalan tar, saya tak dapat melihat keindahan sebenar hutan. Tiada flora yang unik dan menarik untuk saya belek, tiada bau hutan dan tiada bunyi orkestra hutan yang memberi ketenangan. Saya terasa lebih penat dan tak bersemangat, pertama kali juga timbul rasa nak berpatah balik! Apa-apa pun, ini menjadi satu pengalaman buat saya

Untuk mereka yang sekadar nak buat latihan kecergasan, atau sekadar nak bersenam untuk kesihatan , mungkin ini pilihan yang baik - melalui jalan tar. Insya Allah ada kesempatan teringin juga saya nak melalui laluan hutan di sini

Untuk sesiapa yang nak ke sini boleh buat carian ‘Cherok Tokun Nature Park (National Forest)’ di Google Maps

Taman Awam Jejarum Bukit Beruntung

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 575 hits
Lokasi Taman Awam Jejarum Bukit Beruntung Alamat Persiaran Jejarum Bukit Beruntung 48300 Rawang Selangor Masa Lawatan Tiada had masa yang ditetapkan Alamat Sesawang http www hillparkshahalamnorth com Tarikh Lawatan 20 Ogos 2020 Taman Awam J...
Kenyataan Hina Polis Tentera Asri Janggut Akan Dipanggil Ke Bukit Aman

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 452 hits
KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia akan memanggil pengasas Hot Burger Malaysia Mohd Asri Hamid atau Asri Janggut berhubung kenyataannya yang seumpama menghina Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia Asri membuat kenyataan yang d...
Hina Pdrm Atm Asri Janggut Akan Di Panggil Bukit Aman Untuk Di Siasat

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 352 hits
KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia akan memanggil pengasas Hot Burger Malaysia Mohd Asri Hamid atau Asri Janggut berhubung kenyataannya yang seumpama menghina Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia menerusi sebuah video tular d...
Hina Polis Tentera Bukit Aman Siasat Asri Janggut

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 349 hits
Mior Faridalathrash Wahid KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia akan memanggil pengasas Hot Burger Malaysia Mohd Asri Hamid atau Asri Janggut berhubung kenyataannya yang seolah olah menghina polis dan Angkatan Tentera Malaysia menerusi video t...
Bukit Aman Sah Akan Siasat Kenyataan Penghinaan Asri Janggut Kepada Polis Atm

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 225 hits
Belum reda dengan apa yang dihadapi pemilik Hot Burger Malaysia keluar lagi satu video yang menunjukkan Mohd Asri mengeluarkan kenyataan yang dilihat menghina Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia BACA Walaupun Asri Janggut te...
Peniaga Burger Ke Bukit Aman Atas Dakwaan Hina Polis

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 220 hits
Pengasas Hot Burger Malaysia Mohd Asri Hamid yang juga dikenali sebagai Asri Janggut tiba di Bukit Aman hari ini untuk disoal siasat atas dakwaan membuat kenyataan menghina polis Peniaga burger berusia 42 tahun itu tiba kira kira 10 25 pagi...
Penuntut Politeknik Sultan Ahmad Shah Maut Di Gilis Lori Di Bukit Goh

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 316 hits
KUANTAN Seorang penuntut Politeknik Sultan Ahmad Shah maut digilis sebuah lori selepas motosikal ditunggangnya terlibat kemalangan membabitkan tiga kenderaan di Jalan Bukit Goh berhampiran Pusat Pembiakan dan Pengeluaran Benih Jabatan Perta...
Asri Janggut Hadir Ke Bukit Aman

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 261 hits
Ekhwan Haque Fazlul HaquePENIAGA burger kontroversi Mohd Asri Hamid 42 atau Asri Janggut tiba di Bukit Aman Kuala Lumpur untuk memberi keterangan pagi ini Asri berkata beliau kini masih menanti kehadiran peguamnya sebelum memberi keterangan...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara