Tali Gantung Dan Banduan Akhir Detik 30 Saat Menuju Kematian



Tali gantung yang diimport diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.
Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000.
Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekal akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo
selama 72 jam.
Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan ianya disimpan di dalam peti besi.
Setiap tali gantung yang diterima ada perkiraannya. Ada cara-cara yang kita kena ikut. Tidak boleh ambil dan terus pasang.
Ada empat jenis tali dan tali tersebut dipilih mengikut berat banduan.
Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkuk banduan.
APABILA RAYUAN DITOLAK
Di Penjara Kajang, banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.
Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.
Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.
Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman dimana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.
Waktu untuk laksanakan hukuman adalah satu jam . Untuk banduan beragama Islam biasanya hukuman gantung akan dijalankan pada hari Jumaat, selepas solat Subuh. Bagi yang bukan Islam pula, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza.
Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.
Biasanya banduan akhir ini akan tahu dia akan digantung bila mana dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat.
Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk ‘perjumpaan terakhir.’
Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.
Banduan juga diberi pilihan untuk ‘hidangan terakhir’ bernilai RM7.50.
HARI PENGGANTUNGAN
Kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung dangan rela setelah menunggu begitu lama untuk hukuman dilaksanakan.
Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia.
Ada beberapa orang sahaja yang menjadi
agresif sehingga ke saat-saat terakhir.
Menurut seorang petugas penjara yang bernama Samuel, ‘Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati.
Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak tahan lagi menunggu,’ katanya.
Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.
‘Jangan ikut tabiat buruk ayah’.
Itu antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.
Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.
‘Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya,banduan itu kata dengan jenaka,’ cerita Samuel.
Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.
BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG
Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila ‘gear’ ditarik.
Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.
Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.
Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik ‘gear’ yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.
Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.
‘Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.
‘Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu,’ kata Samuel.
Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel. Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus
melakukan jenayah.
‘Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas,’ katanya sambil menjelaskan
bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah…
#AmbilKisahDanAmbilTahu
#BanduanAkhir
#JauhiDadah
 
Sumber: Ariel Shah III
The post Tali Gantung dan Banduan Akhir, Detik 30 Saat Menuju Kematian appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/tali-gantung-dan-banduan-akhir-detik-30-saat-menuju-kematian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ikut Tabiat Buruk Ayah Kisah Disebalik Tali Gantung Detik 30 Saat Menuju Kematian

Jangan Ikut Tabiat Buruk Ayah Kisah Disebalik Tali Gantung Detik 30 Saat Menuju Kematian

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 91 hits
Setiap kegiatan jenayah pastinya mempunyai hukuman yang dikenakan ke atas pesalah Hukuman yang dijatuhkan bagi memberi pengajaran kepada pesalah dan juga orang ramai supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut Salah satu hukuman yang sangat ...
Gerun Sebak Amp Menginsafkan Ini Kisah Tali Gantung Dan Banduan Akhir Yang Ramai Tak Tahu

Gerun Sebak Amp Menginsafkan Ini Kisah Tali Gantung Dan Banduan Akhir Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 42 hits
Pernah tak kita terfikir apa yang berlaku bila seseorang dikenakan hukuman gantung Boleh tak kita bayangkan bagaimana keadaan banduan menjelang hari dia dihukum gantung Baru baru ini Agensi Anti Dadah Kerajaan menceritakan dengan terperinc
Jangan Tunggu Saat Akhir Untuk Dapatkan Psv

Jangan Tunggu Saat Akhir Untuk Dapatkan Psv

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 84 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Kpu Siap Buka Bukaan Persoalan Di Lapangan Saat Sidang Sengketa Pileg

Kpu Siap Buka Bukaan Persoalan Di Lapangan Saat Sidang Sengketa Pileg

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 33 hits
Nurdin menjelaskan sejumlah alat bukti tersebut sudah diserahkan ke MK pada Jumat kemarin Bukti itu meliputi dokumen dokumen formulir C1 plano berita acara hingga sertifikasi hasil rekapitulasi suara di setiap TPS
Fahri Minta Akar Konflik Jokowi Dan Prabowo Diselesaikan Saat Rekonsiliasi

Fahri Minta Akar Konflik Jokowi Dan Prabowo Diselesaikan Saat Rekonsiliasi

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 39 hits
Fahri Minta Akar Konflik Jokowi dan Prabowo Diselesaikan Saat Rekonsiliasi Keterbelahan masyarakat terjadi Apalagi ada kasus penistaan agama oleh calon gubernur DKI petahana saat itu Basuki Tjahaja Purnama alias Ahok
Air Mata Raffi Ahmad Menetes Deras Saat Ungkap Curhatan Ini

Air Mata Raffi Ahmad Menetes Deras Saat Ungkap Curhatan Ini

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 35 hits
Ayah satu anak itu terlihat mencurahkan perasaan yang paling terpendam selama ini Air mata Raffi Ahmad pun mulai berderai membasahi pipinya Raffi pun menceritakan waktunya yang mulai berkurang hari demi hari
Reaksi Menteri Rini Saat Ditegur Jokowi Karena Impor Migas Membengkak

Reaksi Menteri Rini Saat Ditegur Jokowi Karena Impor Migas Membengkak

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 43 hits
Menurut Rini hal yang wajar jika Presiden menegur jajaran menterinya agar bekerja lebih baik lagi Usai ditegur Jokowi Rini memastikan akan bekerja lebih keras lagi untuk mengurangi impor migas
Menakutkan Pemuda Terakam Saat Saat Kilat Menyambar Tiang Kapal Layar Hingga Sebabkan Percikan Api

Menakutkan Pemuda Terakam Saat Saat Kilat Menyambar Tiang Kapal Layar Hingga Sebabkan Percikan Api

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 76 hits
Seorang pemuda Harry Minucci telah sempat merakam detik detik mencemaskan ketika kilat menyambar tiang kapal layar rakannya ketika mereka berada di Kelab Kapal Layar Columbia di South Boston pada Sabtu lepas Dalam video berkenaan kapal raka...
Patut Semalam Rasa Tak Sedap Hati Issey Bergegas Balik Kelantan Saat Mendapat Tahu

Patut Semalam Rasa Tak Sedap Hati Issey Bergegas Balik Kelantan Saat Mendapat Tahu

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 223 hits
SELEPAS siaran langsung program Muzikal Lawak Superstar pada Jumaat pelawak Issey bergegas pulang ke Kota Bharu Kelantan bagi melihat keadaan ibunya yang mengalami keced3raan akibat terjatuh di rumah Menurut Issey 32 dia menyangka ibunya ia...
Tulisan Budak Perempuan Ini Cantik Seperti Guna Komputer

Walaupun Sekolah Sampai Darjah 6 Tetapi Lelaki Ini Jutawan

Tuduhan Tuan Ibrahim Menampakkan Kejahilan Yg Berat

Mee Kicap Dan Mee Kari Daud Mat Jasak Ipoh

Ainaa Beauty Lancarkan Produk Terbaharu Di Malam Grand Dinner 2019

Kempen Buy Muslim First Harga Menu Ramly Burger

Asap Seluruh Bumi Dan Peristiwa Ad Dukhan

Perghh Selepas 5 Tahun Tanduk Di Kepala Lelaki Ini Akhirnya Berjaya Dibuang



Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Eina Azman

Kisah Hujan Ikan Paus yang Berlaku Pada Tahun 1970

Biodata Jaja Iliyes Pelakon Drama 7 Hari Mencintaiku 2

Pendedahan Senarai Peserta Gegar Vaganza 6 2019 Bermula

Mengapa Kita Berbohong Dan Cara Untuk Mengesan Pembohong Kajian


Perbezaan Klia Express Klia Transit Private Transport

Upsr Dah Selesai Sambung Dengan Psra

Travel Backpacker Biarkan Anak Baru Lahir Isteri Tidur Di Lapangan Terbang Ustaz Tampil Cerita Kejadian Sebenar

Disebalik Senyum Dan Ketawa

Custom My Design Kan Hadiah Istimewa Buat Tersayang

4292 60 000 Ribu Aduan Tak Mampu Kita Nak Selesai Semua Tv Ppim 19 09 2019