Takut Virus Atau Tuhan


KERAJAAN sangat serius mengekang penularan wabak Covid-19, tetapi terpaksa berhadapan dengan kelompok yang enggan memberikan kerjasama melakukan ujian saringan wabak berkenaan.

Golongan ini dengan bangganya mempersoalkan takut kepada Allah SWT atau virus apabila didesak supaya mengambil langkah pencegahan.

Tindakan itu secara jelas bertentangan dengan konsep Islam yang menganjurkan umatnya berikhtiar mencari penawar.

Ikuti wawancara Mufti Selangor Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid bersama wartawan Nor Asyikin Mat Hayin bagi mengupas isu ini.


Ada golongan enggan mendapatkan rawatan moden dan sebaliknya hanya bergantung kepada ayat al-Quran meskipun membabitkan penyakit mengancam nyawa. Pendapat Datuk?

Allah SWT mengurniakan akal kepada manusia untuk berfikir, berusaha dan bertawakal.

Ia bertepatan dengan sabda hadis Rasulullah SAW. Baginda menyuruh seorang sahabat mengikat kenderaannya (seekor unta) supaya tidak hilang, yang bermaksud: Gunakanlah akal fikiran dan bertawakal (berserah diri) kepada Allah SWT.

Oleh itu, setiap usaha termasuk rawatan perlu menggunakan dan mendahulu akal fikiran sebelum bertawakal kepada Allah SWT.

Berusaha ke arah mencapai sesuatu yang lebih baik. Contohnya, seorang pesawah menanam padi perlu gigih berusaha bagi mendapatkan hasil lebih baik.

Usaha itu merangkumi kerja menjaga, membaja, meracun serangga dan membersihkan rumput liar yang tumbuh bersama tanaman padi.

Kemudian bertawakal yang disertai doa kepada Allah agar tanaman ini membesar dalam baik, tanpa serangan serangga dan mengeluarkan hasil berkualiti.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud ‘setiap penyakit ada penawarnya’. Oleh itu, kita perlu berusaha mencari ubat sebelum sesuatu penyakit itu merebak menjadi lebih buruk.

Ubat ini sebagai penyebab untuk menyembuhkan penyakit dan wasilah (perantara) sembuhnya segala penyakit.

Pada masa sama, banyakkan berdoa kepada Allah SWT supaya setiap penyakit dihidapi sembuh.

Usaha dan ikhtiar ini tidak bercanggah dengan hukum syarak.

Golongan ini seperti ‘sengaja’ menyebarkan mudarat kepada orang lain. Apa hukumnya kepada golongan ini?

Perbuatan ini dikira ‘zalim’ sekiranya individu mengetahui menghidap sesuatu penyakit yang boleh menjejaskan keselamatan diri atau mungkin merebak dan mengancam keselamatan individu lain.

Dalam Islam, Rasulullah SAW ada menyatakan yang maksudnya tiada sebarang mudarat dan tiada perbuatan membalas kemudaratan.

Individu berpenyakit yang hanya mahu mengambil pendekatan bertawakkul semata-mata (menyerah sepenuhnya kepada Allah SWT tanpa usaha), tanpa bertawakal (menyerah sepenuhnya kepada Allah SWT, selepas berusaha keras) dianggap zalim terhad dirinya sendiri dan boleh menjadi penyebab menzalimi orang lain.

Menjadi satu kesalahan besar sekiranya individu yang positif dengan virus, tetapi tidak berterus terang dengan perkara itu (penyakit) kerana ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada orang lain.

Tidak diharuskan (haram) memudaratkan diri sendiri kerana Allah SWT berfirman yang maksudnya: Janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (al-Baqarah:195).

Takut Tuhan atau virus? Ini soalan kerap dilontarkan pihak tertentu?

Takut kepada Allah SWT kewajipan kepada orang Islam yang perlu dipatuhi. Khatib setiap kali menyampaikan khutbah Jumaat menyatakan ‘takutlah kepada Allah SWT’ dan ia satu daripada lima rukun khutbah wajib diucapkan khatib.

Virus makhluk ciptaan Allah. Maknanya semua kejadian di muka bumi ini sama ada yang baik dan buruk adalah ciptaan Allah SWT.

Kita perlu berusaha dan berikhtiar supaya terhindar serta tidak dijangkiti oleh penyakit berbahaya yang berpunca daripada bakteria atau virus.

Pada masa sama waspada supaya tidak dijangkiti atau menjadi penyebar jangkitan kepada orang lain. Ini konsep tawakal dalam Islam.

Semuanya berserah kepada Allah SWT, seolah-olah kita tidak perlu berusaha. Pendapat Datuk?

Kita boleh berserah kepada Allah SWT tetapi selepas berusaha bersungguh-sungguh (bertawakal). Ini langkah terakhir berserah kepada Allah SWT.

Contoh mudah, seorang isteri sarat mengandung masuk di wad Unit Rawatan Rapi (ICU) kerana mengalami kesukaran untuk bersalin.

Doktor melakukan pembedahan sebagai usaha terakhir demi menyelamatkan nyawa bayi terbabit.

Begitu juga dengan penularan Covid-19 dan mereka yang dijangkiti tidak boleh hanya bertawakkul semata-mata. Mereka perlu berusaha dengan mendapatkan rawatan.

Saya mengingatkan kepada mereka yang mendapatkan rawatan bahawa ubat wasilah (penyebab atau perantaran) tetapi yang menyembuhkan penyakit seseorang Allah SWT.

Oleh kerana mahu mendapatkan pahala solat berjemaah, jemaah mendirikan solat jemaah dengan jarak saf satu meter ketika wabak Covid-19. Boleh atau tidak?

Solat berjemaah perlu dilakukan dengan saf yang rapat dan lurus iaitu bahu jemaah saling bersentuhan. Situasi ini dibolehkan jika semua jemaah sihat tanpa sebarang penyakit terutamanya Covid-19.

Namun, disebabkan wabak Covid-19, maka tidak menjadi kesalahan saf jemaah berdiri pada jarak 0.25 meter bagi mengelak jangkitan wabak itu.

Tetapi jangan pula disebabkan jarak berjauhan seperti itu membuatkan jemaah menjadi tidak khusyuk dalam solat.

Hikmah solat jemaah pada jarak rapat ialah membantu kita solat dengan khusyuk yang dibanturasa denyutan panas badan jemaah lain yang berdiri bersebelahan.

Sebaliknya, jika solat berjemaah bersama ahli keluarga yang diyakini sihat dan bebas daripada penyakit berbahaya, maka boleh merapatkan saf itu.

Adakah timbul sebarang isu berbangkit susulan penutupan sementara masjid?

Di Selangor, langkah penutupan ini menyebabkan segelintir masyarakat salah faham dan mengatakan kerajaan negeri melarang mereka datang ke masjid.

Hakikatnya kerajaan negeri, sebagaimana titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengambil langkah penutupan sementara dengan menangguhkan aktiviti di masjid, surau dan musala.

Ini bertujuan mencegah kluster jangkitan menjadi lebih teruk.

Namun kita masih boleh solat berjemaah bersama keluarga di rumah masing-masing.

Dalam isu berkaitan solat di masjid, surau dan musala, imam bertugas bersama bilal dan noja perlu menunaikan solat fardu berjemaah (sekurang-kurangnya dua orang).

Azan tetap dilaungkan sebanyak lima kali sehari dengan tujuan mereka dapat melepaskan tanggungan fardu kifayah oleh ahli kariah di kawasan masing-masing.

Jika solat berjemaah ini tidak dapat dilakukan, maka seluruh ahli kariah menanggung dosa kerana tidak mendirikan solat lima waktu secara berjemaah di surah, masjid atau musala.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/03/takut-virus-atau-tuhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takut Allah Atau Takut Virus

Takut Allah Atau Takut Virus

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 414 hits
Saya tertarik dengan statemwnt oleh segelintir ahli tabligh yang degil mengeluarkan penyataan mereka lebih takutkan Allah dari virus Biarlah Mufti yang menjawabnya dibawah artikel ni Kerana mereka nanti saya risau Islam akan sekali lagi di ...
Bukan Takut Virus Lebih Daripada Allah Tapi Islam Ajar Ikhtiar Usaha Cari Penawar

Bukan Takut Virus Lebih Daripada Allah Tapi Islam Ajar Ikhtiar Usaha Cari Penawar

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 448 hits
ISLAM mengajar umatnya supaya berikhtiar dan berusaha mencari penawar bagi merawat penyakit dihadapi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata usaha dan ikhtiar itu juga bukanlah bermaksud takut pada vi...
Tidak Shalat Jamaah Karena Takut Tertular Virus Corona

Tidak Shalat Jamaah Karena Takut Tertular Virus Corona

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 364 hits
Tidak Shalat Jamaah Karena Takut Tertular Virus Corona Bismillah walhamdulillah was sholaatu wassalam ala Rasulillah wa ba du Wabah Corona atau yang dikenal COVID 19 mulai meresahkan masyarakat di tanah air kita Setiap hari surat kabar ceta...
Psikolog Berbagi Tips Edukasi Anak Tentang Virus Corona Tanpa Bikin Takut

Psikolog Berbagi Tips Edukasi Anak Tentang Virus Corona Tanpa Bikin Takut

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 145 hits
Psikolog Universitas Indonesia Dr Rose Mini Agoes meminta kepada seluruh orangtua tak perlu cemas dengan pandemi Corona atau Covid 19 Sebab hal itu akan membuat anak ikut cemas dan khawatir sehingga berdampak pada kesehatannya
Virus 039 Hukuman Tuhan 039 Kepada Negara Barat Kata Menteri Zimbabwe

Virus 039 Hukuman Tuhan 039 Kepada Negara Barat Kata Menteri Zimbabwe

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 153 hits
Virus hukuman tuhan kepada negara barat kata menteri Zimbabwe Dikemas kini 33 minit yang lalu Diterbitkan pada 15 Mar 2020
2 Pasien Meninggal Di Rspi Belum Dipastikan Karena Virus Corona Atau Tidak

2 Pasien Meninggal Di Rspi Belum Dipastikan Karena Virus Corona Atau Tidak

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 190 hits
Kita sempat mengambil spesimennya untuk dilakukan pemeriksaan tetapi hasil belum keluar saya berharap sore ini tadi belum keluar juga Tetapi pasiennya sudah meninggal kata Juru Bicara terkait Penanganan Corona Achmad Yurianto
Aia Insurance Cover Ke Covid 19 Atau Di Kenali Sebagai Corona Virus

Aia Insurance Cover Ke Covid 19 Atau Di Kenali Sebagai Corona Virus

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 526 hits
AIA INSURANCE COVER KE COVID 19 ATAU DI KENALI SEBAGAI CORONA VIRUS Yes salah satu soalan hot buat mummy Almaklumlah mummy kan agent insurance AIA Walau ramai orang pandang negatif pada agent insurance But i am ok with this line I love this...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges