Takdir Allah Disapa Jutawan Makkah Lelaki Arab Itu Kongsi Amalan Jd Kaya Rileks Media


Ketika menunaikan ibadah di Mekah, lelaki ini disapa seorang individu berbangsa Arab yang sangat berjaya dalam perniagaan. Antara barang dagangannya adalah kurma, gandum, unta, kambing dan macam-macam lagi ke seluruh tanah arab.
Apa yang mengagumkan, walaupun berjaya sehingga mempunyai 10,000 pekerja lelaki tersebut langsung tidak sombong malah memberi tips untuk diamalkan.
Ditakdirkan berjumpa hamba Allah yang sangat kaya Sedikit perkongsian semasa sy di Makkah..
Semasa di Makkah, sy ditakdirkan Allah, berjumpa dengan hamba Allah yang sangat2 kaya.. kerjanya adalah berdagang barang2 keperluan di seluruh tanah arab, seperti kurma, gandum, unta, kambing, dan macam2 lagi..
Dengan takdir Allah, hamba Allah ini menegur sy sewaktu menunggu azan solat fardu berada betul2 sebelah sy dalam saf.. Hamba Allah ini tanya sy dari mana, dan sy bgthu dari Malaysia.. dan dia tanya lagi adakah pertama kali dtg ke makkah.. sy menjawab ya.. dia terus memeluk sy dan menyebut kalimah masyaAllah.. semua percakapan dlm bahasa english.. al maklum sbb sy tak reti bahasa arab.. setakat ana anta tu boleh lah.. walaupun skolah dan universiti sy ambil bahasa arab..
Seterusnya, sy tanyakan dia.. dari mana.. dia cakap dari arab saudi.. dan dia tanyakan sy.. adakah sy student atau sudah bekerja.. sy ckp, sy sudah umur sekian2 dan ada perniagaan kecil kecilan.. dan sy tanya pula, apa pekerjaan dia.. dia cakap, dia bantu salurkan makanan dari Allah utk ke seluruh penduduk tanah arab.. MasyaAllah.. sy sudah agak, dia ni mesti pedagang arab yg hebat.. tp, sy tanya lagi.. adakah anta berniaga..? Di balas ya.. dan terus naikkan semangat sy untuk terus bersembang dengan dia.. org nya sgt rendah diri dan sama seperti org2 lain di dalam masjid al haram.. xde perbezaan darjat pun.. bukan duduk di carpet istimewa atau ruang istimewa.. dan sy pasti hamba Allah ini adalah millionir mahupun billionir..
‘Not from me, but from Allah SWT’ Maka mula lah sesi interview yg sgt hebat dan tip2 yg dia bagi pada sy, bagaimana utk menjadi pembantu Allah dalam dunia ini.. kalau nk jadi pembantu Allah dalam kehidupan harian kita, dlm pekerjaan kita, kita kena apply juga ya.. kalau dah jadi pembantu dan hambaNya.. faham2 lah.. jadi PA pada org besar pun dah boleh buat duit kan dgn izin Allah.. ini kan pula Pada Allah s.w.t, tuhan kita sekalian alam.. MasyaAllah..
Maka sy tanya lagi, adakah makanan2 yg sy makan di sini tu anta yg supply..? Dia cakap, ya.. dia adalah salah seorang dari beberapa pedagang yg lain.. terus sy sapa, masyaAllah.. dan dia sambung bukan dari dia.. tp dari Allah s.w.t.. katanya.. in english.. “not from me, but from Allah s.w.t..”
Dia sambung, hamba Allah ini ckp, dia kena jaga pekerjanya seramai 10000 org di seluruh tanah arab.. masyaAllah.. terus sy rasa mcm nak pengsan.. sy jaga beberapa org pun dah rasa mcm x tentu hala.. ini kan pula 10000 org.. MasyaAllah.. jadi, sudah faham kan, sejauh mana perniagaan hamba Allah ini jika mempunyai pekerja 10000 org..
Sy tanya dia, mcm mana boleh sampai tahap mcm ni.. dia terus cakap.. semua nya kerana Allah yang bagi dan amanahkan pada dia.. dulu dia seorang yg miskin, berdagang seperti pedagang2 kecil yg lain.. yg membantu emak dia jual barang2 keperluan di tepi2 jalan.. dan semua nya sekelip mata, bila hamba Allah ini buat tips yg dia bagi pada sy ini.. ringkas dan mudah.. conversation x boleh panjang, sbb dlm masjid dan org dah azan.. maklum lah..
Apa yg tips dia bagi.. utk apply..?
1) Solat fardu 5 waktu jgn tinggal  
2) Jaga solat awal waktu, sebelum azan harus ada di dalam masjid2 yg terdekat.. sbb Allah memanggil kita, kenapa kita harus sombong xnak pergi.. seperti Allah ingin memberikan sesuatu dan panggil kita ke rumahnya, x logik kalau kita xnak pergi..
3) Solat sunat duha dan tahajjud jgn sesekali tinggal.. minimum 4 rakaat 2 rakaat setiap solat. Ini sebagai seolah2 pintu belakang kita dengan Allah s.w.t..
4) Solat taubat setiap hari..
5) Doa.. dan doa nya adalah, Ya Allah, kau anugerahkan lah aku perniagaan besar dan barkah yang dapat aku bantu seluruh umat islam di muka bumi ini. Itu shj.. 
6) Zakat dan Sedekah..
MASYAALLAH…. semuaNya di atas kehendakNya.. kita penuhkan semua tips yg Hamba Allah ini bagi.. insyaAllah.. rezeki perniagaan kita semua akan terbentang luas, kerana niat perniagaan kita dan menjalankan amanah yg kita janjikan itu..
InsyaAllah, dengan apa yg sy kongsikan ini akan mendatangkan satu anugerah dari Allah s.w.t yg hebat yg x semena2 kita jangkakan kan.. insyaAllah.. sy doakan kawan2 yg membaca ini berjaya di dunia dan akhirat di limpahkan rezeki oleh Nya..
Salam..
(sy guna istilah pembantu ini sekadar perkataan hambaNya yg menjalankan amanah ya.. sbb Allah maha besar, sekelian alam. Faham ya..)
Sumber : Nik Hilman
Source link
The post Takdir Allah,disapa Jutawan Makkah.Lelaki Arab itu kongsi amalan jd kaya – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/takdir-allahdisapa-jutawan-makkah-lelaki-arab-itu-kongsi-amalan-jd-kaya-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalkanlah Satu Amalan Ini Dan Insya Allah Pahalanya Amatlah Luar Biasa Rileks Media

Amalkanlah Satu Amalan Ini Dan Insya Allah Pahalanya Amatlah Luar Biasa Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 339 hits
Kadang kadang bangun malam dan puasa sunnah malas tapi derajat di surga ingin paling tinggi Namun kita yang malas bangun malam dan puasa sunnah masih ada kesempatan untuk mendapatkan ridho Allah SWT dan menempati surga paling tinggi Caranya...
Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia Rileks Media

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 270 hits
Solat merupakan ibadah yang penting istimewa dan unik Solat dapat menghubungkan insan dengan penciptanya secara langsung Solat juga merupakan ibadah yang pertama disyariatkan dan yang paling akhir ditinggalkan oleh manusia Dari segi amalan ...
6 Mist3ri Yang Allah Sembunyikan Dari Manusia Mustahil Untuk Kita Temui Jawapannya Rileks Media

6 Mist3ri Yang Allah Sembunyikan Dari Manusia Mustahil Untuk Kita Temui Jawapannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 324 hits
Menurut Umar bin Khattab ada enam perkara yang masih jadi mis teri dan disembunyikan oleh Allah dari umat Nya Jadi apakah ke enam misteri tersebut Berikut informasi selengkapnya Kehidupan di dunia merupakan salah satu mis teri yang tidak di...
Balasan Ingin Potong Benda Itu Kereta Mewah Dipandu Safiey Ilyas Remuk Rileks Media

Balasan Ingin Potong Benda Itu Kereta Mewah Dipandu Safiey Ilyas Remuk Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 462 hits
Pengasas kosmetik yang kini bergelar penyanyi Safiey Illias berkongsi berita duka apabila kenderaan mewah yang dipandunya terlibat dalam kecelakaan jalan raya awal malam tadi Menerusi sebuah entri yang dimuat naik Safiey menerusi Instagram ...
Doa Yang Sangat Mustajab Untuk Suami Dan Anak Anak Yang Panas B4ran Ibu Ibu Kena Amalkan In Syaa Allah Rileks Media

Doa Yang Sangat Mustajab Untuk Suami Dan Anak Anak Yang Panas B4ran Ibu Ibu Kena Amalkan In Syaa Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 540 hits
Masalah sikap panas b4ran atau cepat melenting suami terhadap isteri dan anak anak memang tidak dapat dielakkan pada mana mana rumahtangga yang aman Sudah menjadi lumrah hidup Bak kata perpatah melayu Sedang lidah lagi tergigit Tetapi sikap...
Tahukah Anda Status T4lak Ketika Isteri H4mil Adakah T4lak Itu Sah Atau Tidak Rileks Media

Tahukah Anda Status T4lak Ketika Isteri H4mil Adakah T4lak Itu Sah Atau Tidak Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 288 hits
Bekas suami saya telah melafazkan ce rai terhadap saya dihadapan adik adik saya serta bapanya Ketika itu saya sedang hamil 7 bulan Adakah sah talak sekiranya dilafaz kepada isteri yang sedang ha mil Soal Jawab 1 Assalamualaikum wbt Pada per...
Kisah Uwais Al Qarni Lelaki Yang Solatnya Tidak Pernah Ditolak Dan Doanya Sentiasa Dimakbulkan Allah Swt Rileks Media

Kisah Uwais Al Qarni Lelaki Yang Solatnya Tidak Pernah Ditolak Dan Doanya Sentiasa Dimakbulkan Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 259 hits
Seorang manusia boleh berbangga apabila ia terkenal di seluruh dunia Tetapi itu tidak menjamin dirinya menjadi terkenal di kalangan penduduk langit Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa di langit ada ribuan malaikat yang selalu mengucapkan k...
13 Cara Untuk Khusyuk Dalam Solat Dan Buat Otak Fokus Dan Tenang Ketika Menghadap Allah Rileks Media

13 Cara Untuk Khusyuk Dalam Solat Dan Buat Otak Fokus Dan Tenang Ketika Menghadap Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 378 hits
Khusyuk dalam solat itu rezeki Bila khusyuk hati jadi tenang dan fokus Selain memahami bacaan dalam solat anda juga boleh praktiskan 13 cara yang Dr Rizal Abu Bakar Brain Expert kongsikan ini Sebelum itu ketahui dahulu bagaimana khusyuk ini...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats