Tak Sempat Nak Siapkan Sarapan Anak Variasi Oat Ibu Ni Memang Mantap Anak Kenyang


Kekangan masa ketika pagi hari adalah penyebab ibu bekerjaya gagal mempersiapkan sarapan pagi buat anak-anak. Sebenarnya bagi menyediakan sarapan, tidak perlulah sarat dengan menu seperti nasi dan sebagainya. Cukup hanya lengkap nutrisi dan seimbang buat anak kita untuk mengenyangkan perutnya di pagi hari.
Idea ibu ini, Shiba Hisham boleh anda cuba. Variasi gabungan oat bersama buah-buahan dan protin yang dikongsikannya menerusi Happy Baby Food Malaysia ini paling sesuai untuk ibu yang mengejar masa. Malah gabungan oat ini juga boleh dicuba ketika travel. Hanya sediakan oat dan gabungkan bersama buah-buah. Pantas dan mudah!

 
Salam, saya nak share perihal breakfast anak saya. Masa baby 6-7 bulan dia cuma makan 2 kali sehari; 10am dan 5pm sebagai pengenalan. Start 8 bulan saya dah beri dia masa makan lengkap; sarapan, lunch dan dinner with snacking in between the meals.
So masa baby nak menginjak ke 8 bulan, jenuhlah saya fikirkan nak bagi apa as sarapan. Sebab pada saya sarapan is very important as it is the start of our day. Kawan saya share anak sulung dia dulu hari-hari sarapan oats. Jadi saya pun buatlah research on oats dan jenis-jenisnya. And i decided to give it a try. Saya bagi oats as breakfast everyday dari baby 8 bulan sampai sekarang 10 bulan 27 hari tanpa gagal. Ok reason saya bagi oats as breakfast:

1. Nak jimatkan masa. Saya bekerja dan pjj dengan husband. So pagi-pagi adalah waktu yang busy nak siapkan diri sendiri dan baby. Saya tak mampu nak masak nasi lemak/nasi goreng/kuih/pancake etc for baby. Bekal ke taska saya masak dan siapkan malam sebelumnya. Tak larat nak masak 2-3 jenis masakan. Oats lebih senang sebab cuma perlu tambah air panas dan buah/protein saja.
2. Baby saya setiap hari bangun time Subuh. And jenis bergayut kat kaki maknya bila maknya masak/buat kerja. Setiap hari saya akan mandikan and suapkan breakfast sebelum ke taska dan office. Itulah bonding time kami everyday. So saya perlukan breakfast yang sangat mudah dan cepat. Oats is the answer as it require only 5 minutes to prepare. Jadi saya pun akan less stress pagi-pagi.

3. Oats adalah grains yang mengenyangkan. Dan kaya dengan zat besi, maka sangat bagus untuk babies sebab babies especially yang breastfeed selalu mengalami masalah kekurangan iron. Untuk zat besi dapat diserap dengan optimum, saya tambahkan dengan buah-buah yang tinggi Vit C contohnya kiwi, strawberry etc.
4. Oats sangat versatile. Boleh dimakan dengan almost everything. Saya suka tambahkan dengan buah sebab cepat. Selalunya saya guna buah yang lembut yang perlu dilecek dengan garpu contohnya avocado, dragon fruit, mango. Tak perlu steam etc.

Kadang-kadang saya campurkan dengan chicken grill, atau scramble egg, atau kuah sup ayam tapi sangat jarang sebab saya memang sebolehnya nak minimize penggunaan stove di awal pagi. Kiranya pagi dapur taknak berasap lah. Saya guna instant Quaker oats pek merah (bukan 3in1); cuma perlu tambahkan air panas. Pek biru kena masak sekejap 2 minit and kalau rolled oats kena rendam dulu and masak lama sikit. Terpulanglah pada preferance dan kesesuaian mak-mak.
5. Senang nak travel. Bila travel part breakfast dah boleh skip dari fikiran. Just bawak oats kering dalam bekas kecik (cukup untuk berapa hari travel) and buah. Buah boleh beli kat tempat kita jalan atau kadang-kadang saya buatkan home made strawberry jam as bekal or kalau tak sempat sangat grab kismis je.

6. Penerimaan anak? Setakat ni alhamdulillah dia makan everyday tanpa miss 3 bulan ni. Saya bagi setiap hari even on weekend. Tapi saya tak beri oat di waktu makan lain. Sebab nak setkan dalam mind dia yang oat adalah untuk sarapan. Mungkin dia ok sebab waktu makan lain saya pelbagaikan menu dan bagi buah macam-macam.
Kiranya nak sedap kena tunggu siang sikit waktu lunch ke atas. Waktu makan anak saya agak rapat – 8am breakfast, 10am susu, 11am lunch, 1pm susu and nap, 3 pm lunch and seterusnya snacking 2 kali sebelum dinner at 630pm, so oats should be sufficient to keep her full dalam 2-3 jam sebelum lunch.

7. Sampai bila nak bagi oats? Entahlah mungkin sampai bila-bila? Saya pun tak fikir lagi. Sebab anak setakat ni masih terima.
Sebenarnya takde salah betul dalam penyediaan makan anak. Yang penting sesuai dengan cara hidup kita dan keluarga dan kita jaga garam gula perasanya. Asalkan mak-mak tak stress dalam menyediakan makan anak. Haritu saya ada baca kat group ni sorang mak tanya takpe ke kalau bagi anak oats hari-hari? For me ok je, kalau anak pun nak makan.

Saya share 10 hidangan oat anak saya, ni jelah yang sempat nak snap dalam 3 bulan ni. Selalunya memang tak dan pagi-pagi kelam kabut.
The post Tak Sempat Nak Siapkan Sarapan Anak, Variasi Oat Ibu Ni Memang Mantap, Anak Kenyang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-sempat-nak-siapkan-sarapan-anak-variasi-oat-ibu-ni-memang-mantap-anak-kenyang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gigih Nak Bank In Duit Dekat Anak Ibu Terbabas Koma Dua Tahun

Gigih Nak Bank In Duit Dekat Anak Ibu Terbabas Koma Dua Tahun

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 310 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul Begitulah perumpamaan bagi menggambarkan keperitan yang dilalui oleh seorang gadis yang menjaga ibunya yang terlantar koma sejak dua tahun lalu Gadis tabah Nur Farah Shakylla anak ke 4 dari ...
Tak Sempat Hantar Sarapan Pada Ibu Ayah Budak 6 Tahun Maut Digilis Lori

Tak Sempat Hantar Sarapan Pada Ibu Ayah Budak 6 Tahun Maut Digilis Lori

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 409 hits
Niat seorang budak lelaki bernama Woorawut Sangtang 6 tahun mahu menghantar makanan kepada ibu bapanya yang sedang menoreh di kebun tidak kesampaian selepas dia maut dalam kemalangan Pada hari kejadian motorsikal yang dinaiki mangsa bersama...
Tanda Lahir Macam Topeng Batman Ibu Bawa Sampai Rusia Nak Buang Hitam Di Muka Anak

Tanda Lahir Macam Topeng Batman Ibu Bawa Sampai Rusia Nak Buang Hitam Di Muka Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 505 hits
Pembedahan pertama oleh doktor di Russia berjaya membuang sebahagian tanda lahir besar pada muka seorang bayi berusia lapan bulan dari Amerika Syarikat yang dikatakan menyerupai topeng Batman Ibu bayi tersebut telah membawanya ke Russia bag...
Yang Kembar Tu Memang Mak Nak Jangan Jadi Anak Derhaka Mertua Paksa Menantu Serahkan Anaknya Untuk Diberi Kepada Ipar

Yang Kembar Tu Memang Mak Nak Jangan Jadi Anak Derhaka Mertua Paksa Menantu Serahkan Anaknya Untuk Diberi Kepada Ipar

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 399 hits
Salam admin Saya nak bercerita sambil meminta pendapat Saya ibu anak dua seorang lelaki dan seorang perempuan Yang lelaki darjah 5 dan yang perempuan berusia 2 tahun Sekarang saya sedang hamil bayi kembar lelaki Hidup saya bukanlah mewah sa...
Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 325 hits
Pengalaman pertama menyuapkan anak makan pada usia enam bulan sememangnya satu detik terindah bagi semua ibu Namun bila anak menjangkau usia lima bulan lebih dan enam bulan ibu mula rasa cemas dan berdebar debar mencari menu terbaik untuk a...
Memang Best Bercuti Ke Luar Negara Dengan Anak Anak Ibu Ini Kongsi Maklumat Ambil Suntikan Vaksin Sebelum Melancong

Memang Best Bercuti Ke Luar Negara Dengan Anak Anak Ibu Ini Kongsi Maklumat Ambil Suntikan Vaksin Sebelum Melancong

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 297 hits
Hujung tahun ni memang ramai yang ambil peluang untuk bercuti ke luar negara Bagi yang nak bawa keluarga terutamanya anak anak kecil pasti pelbagai persediaan di buat sebelum memulakan perjalanan Ini semua penting bagi memastikan segalanya ...
Macam Macam Tanda Waktu Nak Bersalin Pengorbanan Ibu Memang Tak Mampu Dibayar

Macam Macam Tanda Waktu Nak Bersalin Pengorbanan Ibu Memang Tak Mampu Dibayar

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 423 hits
Ketika tarikh melahirkan semakin hampir sudah tentu si ibu merasa risau Tambah pula apabila sudah ada terasa tanda tanda untuk bersalin Simptom mahu bersalin adalah berbeza untuk setiap wanita Ada yang cepat dan ada juga yang mengambil masa...
Memang Rezeki Ibu Suami Anggap Isteri Macam Anak Sendiri Sifir Hidup Bahagia

Memang Rezeki Ibu Suami Anggap Isteri Macam Anak Sendiri Sifir Hidup Bahagia

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 478 hits
Bernikah dengan seorang lelaki bukan dengan dia sahaja kita bertaut kasih Harus belajar menerima keluarganya juga Terutamanya ibu mertua Sentiasalah hormati ibunya seperti mana kita menjaga perasaan emak sendiri Artikel Menarik Ada masanya ...
Nak Anak Jadi Hebat Jangan Pernah Putus Doa Agar Allah Pegang Hati Anak Doa Ibu Kan Hebat Ajaib

Nak Anak Jadi Hebat Jangan Pernah Putus Doa Agar Allah Pegang Hati Anak Doa Ibu Kan Hebat Ajaib

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 419 hits
Dalam mendidik anak anak setiap orang ada pelbagai cara yang tersendiri Tapi sesekali kalau nak cedok kaedah yang terbukti Berjaya dilakukan oleh orang yang hebat rasanya tak salah Sedikit sebanyak kita dapat memperbaiki apa yang kurang dal...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools