Tak Respond Masih Tak Pandai Sebut Papa Mama Dr Say Bimbang Anak Delay Bawa Jumpa Pakar


Ibu bapa mana yang tidak risau melihat setiap perkembangan anak kecilnya. Meniarap sudah, merangkak dan berjalan pun sudah, menunggu anak mengeluarkan perkataan bermakna seperti mama dan papa dirasakan saat yang cukup mendebarkan.
Bimbang anak lambat bercakap dan lebih risau lagi bila mana anak cenderung untuk ‘delay’ dan menunjukkan tanda-tanda mempunyai masalah Autism. Satu ketakutan bagi semua ibu bapa.
Namun inilah yang dihadapi Dr Say Shazril dan isterinya, Dr Azura Abas kini. Kata pasangan ini, sejak usia anaknya enam bulan lagi, anak sulung mereka yang lebih manja dengan panggilan Ace tidak menunjukkan tanda untuk bercakap. Ace tidak mengeluarkan bunyi babble malah tidak memandang wajah ketika kita bercakap dengannya.

Menerusi instagram miliknya, Dr Say turut menceritakan mengenai kebimbangannya mengenai Ace.
“Ceritanya begini, seawal Ace 6 bulan bini dah risau sebab Ace tak babble & tak pandang muka orang sangat. Maka bini bagitau diri dia “takpe tunggu sampai 9 bulan” & bila Ace sampai 9 bulan dia berbunyi sikit maka bini lega.
“Tapi “berbunyi” tu still tak berapa meyakinkan maka bini bagitau diri dia lagi “takpe tunggu sampai 12 bulan pulak” & keadaan ni berlanjutan sampailah Ace 18 bulan.
“Jenuh saya bagitau bini yang “dont worry, Ace looks fine to me maybe perlahan sikit tang percakapan tapi tang perkembangan lain Ace padu gila”. But bini being a bini & a doctor, she couldn’t stop worrying thinking yang Ace ada ciri-ciri AUTISM.
“Terutamanya bila dah Ace 18 bulan ni, panggil namanya jarang sesangat dia respond. Takde meaningful words macam mama/ papa. Bila kami cakap “NO” or “NANAK (taknak)” Ace buat tak tau,” katanya berkongsi.
 
 
View this post on Instagram  
A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril)

Bawa Ace jumpa pakar
Tidak mahu terus menunggu, pasangan doktor ini sepakat untuk membawa Ace berjumpa dengan pakar. Walaupun terpaksa menunggu sehingga dua minggu, namun harapan mereka untuk mendapatkan pandangan pakar dilihat semakin cerah.
“Tak boleh duduk diam & sentiasa ke sana sini. Kalau hampa google semua ni semestinya akan menjurus kepada Autism. Jadi something needs to be done. Semestinya bini nak jumpa pakar tapi pakar development kanak-kanak kat Malaysia ada beberapa sahaja & appointment untuk berjumpa mereka kena tunggu dekat setahun.
“Maka bini google “child development therapist” & dia terjumpa dengan @fitincdc. Bila nak set appointment katanya kena tunggu 2 minggu, well 2 minggu is better than setahun maka kami set terus. @fitincdc tanya apa Ace suka buat, apa Ace tak suka buat & apa kerisauan kami terhadap Ace maka kami jawab dengan mendalam segala persoalan mereka,” katanya berkongsi.

Pun begitu, menerusi entri keduanya mengenai hal ini, selepas membawa Ace bertemu pakar, ternyata kata-kata dari pakar sudah cukup membuatkan pasangan ini merasa lega. Pun begitu Ace harus dipantau dan dilihat perkembangannya dari semasa ke semasa.
“Ada 2 therapists. Kami bawak beg luggage besar mengandungi pelbagai mainan. Assessment terhadap Ace bermula. Saya & bini intai dari jauh. Takmo kacau takut nanti cerita kami mempengaruhi keputusan Ace. Sejam 15 minit Ace di assess sebab agak mendalam assessment mereka tapi Ace behave well mungkin sebab banyak mainan.
“Selesai assessment, therapists ajak saya & bini untuk bincang keputusan Ace. Sebelum mereka sempat bercerita saya tanya dulu “does Ace have the traits of an autistic boy?”.

“Saya nak get this over with terlebih dahulu sebab perkara ini lah yang merungsingkan saya & bini terutamanya.
“Jawab mereka “we didnt see any traits in him, he didnt flap his hands, he didnt make any repetitive behaviours, he didnt arrange things in line”. Bila saya & bini dengar semua tu kami lega sebab ini yang paling kami takutkan all these while.
Kemudian depa sambung lagi “however we could see that his communication skills are equivalant to an 11 months old boy”. Kami kembali resah,” kata Dr Say berkongsi.
 
View this post on Instagram  
A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril)

Moga yang baik-baik sahaja buat Ace, lambat sedikit tidak mengapa. Biar lambat asalkan dapat bertutur dengan baik dan bijak dikemudiannya. Semoga Ace cepat bercakap dan sentiasa membuatkan ibu dan ayahnya gembira.
Terdahulu Dr Say disatukan dengan isterinya, Dr Azura Abas 30 Mac 2014 dan kini pasangan sepadan ini dikurniakan seorang anak, Aezriel.
Artikel menarik: Tak Bertentang Mata Apatah Lagi Bersalam, Gaduh Manja Dengan Isteri Dr Say Kongsi Tip Suami Mithali!
Tak Kesian Ke Tengok Isteri Siang Malam Jaga Anak Kita-Dr Say Saran Tip Untuk Suami!
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
Kredit: @say_shazril
The post “Tak Respond & Masih Tak Pandai Sebut Papa Mama”, Dr Say Bimbang Anak ‘Delay’, Bawa Jumpa Pakar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-respond-masih-tak-pandai-sebut-papa-mama-dr-say-bimbang-anak-delay-bawa-jumpa-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dos Don Ts Bila Anak Tercekik Yang Mama Papa Wajib Tahu Tersilap Cara Boleh Bawa Maut

Dos Don Ts Bila Anak Tercekik Yang Mama Papa Wajib Tahu Tersilap Cara Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 263 hits
Tercekik adalah salah satu sebab kematian yang tidak disengajakan di kalangan kanak kanak Saluran pernafasan dan tenggorok yang sempit menyebabkan mereka berisiko untuk tercekik Ketika tercekik salur pernafasan dan tenggorok yang tertutup a...
Anak Masih Belum Cakap Selain Jumpa Pakar Amalkan Surah Ni Insyaallah Membantu

Anak Masih Belum Cakap Selain Jumpa Pakar Amalkan Surah Ni Insyaallah Membantu

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 461 hits
Mencecah usia anak setahun sepatutnya ada beberapa patah perkataan anak boleh sebut Walaupun masih pelat tetapi dia berusaha untuk menyebutnya berbanding anak yang tak bercakap tetapi memberi isyarat tunjuk saja Mungkin awal awal kita boleh...
Bimbang Masalah Perkembangan Anak Isteri Dr Say Undur Diri Dari Kerjaya Doktor

Bimbang Masalah Perkembangan Anak Isteri Dr Say Undur Diri Dari Kerjaya Doktor

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 290 hits
Sebagai ibu bapa sudah semestinya kita mahukan yang terbaik untuk anak anak Tambahan pula anak masih lagi kecil dan mempunyai masalan pembesaran Dalam perkongsian terbaru pengacara Tanya Doktor Dr Say Shazril menyatakan bahawa isterinya Dr ...
Baby Dah Pandai Tolak Kaki Melompat Lompat Memang Lenguh Tangan Mama Petanda Anak Semakin Bijak

Baby Dah Pandai Tolak Kaki Melompat Lompat Memang Lenguh Tangan Mama Petanda Anak Semakin Bijak

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 358 hits
Lenguh tangan dan penat memegang bayi bila dia mula melompat lompat Ya hampir semua ibu bapa akan menghadapi fasa ini Tapi kalau tahu faedahnya mama papa tidak akan mengeluh Kredit Freepik Perkembangan fizikal bayi memang sangat pesat dan p...
Saksi Sebut Prasetijo Utomo Bawa Paper Bag Dan Map Biru Ke Gedung Tncc

Saksi Sebut Prasetijo Utomo Bawa Paper Bag Dan Map Biru Ke Gedung Tncc

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 175 hits
Saat itu Prasetijo mendatangi ruangan Irjen Napoleon Bonaparte yang kala itu menjabat sebagai Kadiv Hubinter serta ke ruangan Sekretaris NCB Interpol Indonesia Brigjen Nugroho Slamet Wibowo
Kpai Sebut Pandemi Covid 19 Tingkatkan Praktik Pekerja Libatkan Anak

Kpai Sebut Pandemi Covid 19 Tingkatkan Praktik Pekerja Libatkan Anak

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 178 hits
Dalam survei tersebut terdapat lima sektor pekerja anak yang terobservasi yaitu anak yang dilacurkan anak dipekerjakan di pertanian anak pemulung anak jalanan dan pekerja rumah tangga anak
Aku Sebut Je Perkataan Anak Abang Tu Tekup Mata Dia Sambil Duduk Kat Belakang Van Memandang Ke Bawah

Aku Sebut Je Perkataan Anak Abang Tu Tekup Mata Dia Sambil Duduk Kat Belakang Van Memandang Ke Bawah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 260 hits
Satu kisah yang tular di laman Facebook dikongsikan oleh pemuda ini Wazirudin Zainuddin meruntun jiwa sesiapa sahaja yang membacanya Menurutnya di saat kita sudah merasai kesusahan ada lagi insan yang lebih diuji kehidupannya Saya ditampar ...
Tega Ibu Muda Siksa Anak Kandung Yang Masih 1 Tahun Kepala Direndam Ke Dalam Air

Tega Ibu Muda Siksa Anak Kandung Yang Masih 1 Tahun Kepala Direndam Ke Dalam Air

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 385 hits
Begitu teganya seorang ibu satu ini Melalui akun Instagramnya lylq23 dia memperlihatkan penganiayaan yang dilakukannya terhadap anaknya sendiri Dalam video yang diunggahnya lylq23 memasukkan kepala anaknya ke dalam sebuah ember berisi air D...
Kementerian Pppa Sebut Perlindungan Anak Disabilitas Belum Maksimal

Kementerian Pppa Sebut Perlindungan Anak Disabilitas Belum Maksimal

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 188 hits
Dia mengatakan pihaknya melakukan upaya sistematis agar masyarakat tidak mendiskriminasi tidak menelantarkan dan tidak mengeksploitasi anak penyandang disabilitas
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim