Tak Perlu Nak Berga Duh Peguam Ini Ajar 14 Tindakan Jika Kereta Dilang Gar Dari Belakang Rileks Media


Malang tidak berbau. Macam mana kita pandu dengan berhati-hati pun, kadang kala atas kecuaian orang lain, tetap boleh juga berlaku kemala ngan.
Kereta yang dilang gar oleh orang lain daripada belakang memang menya kitkan hati. Bila berlaku perkara macam ni, sebenarnya, ramai diantara kita, khususnya golongan wanita tidak tahu apakah  proses yang harus dilakukan.
Tidak perlu ga duh-ga duh dan penuh emosi sebaliknya bertindaklah dengan rasional dan matang dalam meng hadapi situasi ini sebagaimana yang diajar oleh peguam, Salkukhairi Abd Sukor ini.
Tip Ringkas Jika Kereta Dilang gar Dari Belakang; 1. Jika ada orang lang gar kereta anda dari belakang, jangan panik dan bawa bertenang.
2. Berhentikan kereta anda di tepi jalan di kawasan yang lapang dan selamat. Ini untuk mengelakkan berlakunya kesesakan lalulintas.
3. Selepas anda lihat kenderaan yang melanggar kereta anda juga memberhentikan kenderaannya, ambil telefon bimbit dan keluar daripada kereta anda.
Ingat! Jangan ambil sebarang alatan yang merba haya seperti steering lock, pa rang, peralatan yg diperbuat daripada besi dan sebagainya, kerana anda mungkin boleh ditu duh cuba untuk melakukan sera ngan dan kece deraan kpd org lain dan harta benda awam.
4. Ambil gambar plat dan cukai jalan kenderaan yang langgar anda tadi.
5. Apabila pemandu kenderaan yang lang gar anda tadi keluar daripada kenderaannya, sapa lah dia dengan baik. Kalau pun anda tak mampu nak senyum dengannya, janganlah terus ma ki hamun kepadanya.
6. Tanyakan kepadanya dengan baik kenapa dia langgar kereta anda tadi? Kebiasaannya dalam situasi sebegitu masing-masing akan cuba menyalahkan satu sama lain.
Kawal kemarahan anda, jangan berteng kar, berga duh dan berbalah di situ kerana ianya takkan menyelesaikan masalah tetapi hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan mengganggu pengguna jalan raya yang lain.
7. Kalau boleh minta tengok daripada pemandu yang langgar kereta anda tadi kad pengenalan atau lesen memandunya. Ambil gambar kad pengenalan atau lesen memandunya.
8. Jika dia tidak mengaku bersalah melang gar kereta anda, jangan paksa dia mengaku atau paksa dia bayar wang kepada anda. Bagitahunya, dari segi undang-undang, sekiranya sesuatu kenderaan melang gar kenderaan lain daripada belakang, kecuaian adalah disebabkan oleh kenderaan yg melang gar itu.
9. Jika dia mengaku bersalah, minta dia menanggung kos pembaikan kereta anda. Sekali lagi saya ingatkan, tak perlu mintak wang drpdnya. Terus ajak dan bawa dia ke bengkel yang anda biasa berurusan untuk menilai berapakah kerosakan kereta anda.
Kalau boleh terus pergi, jangan tangguh-tangguh walaupun anda ada urusan lain. Lagi cepat anda selesaikan perkara tersebut lagi bagus.
10. Jangan lupa ambil nombor telefonnya atau bisnes kadnya supaya mudah anda menghubunginya nanti.
11. Jika dia berkeras tak mahu mengaku bersalah dan tidak mahu tanggung kos pembaikan kereta anda, tak mengapa, jangan se rang atau melakukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai kesalahan jena yah terhadapnya. Biarkan saja dia pergi. Ini kerana anda telah dapat segala info berkenaan kenderaan dan dirinya.
12. Terus pergi buat report polis di balai polis berhampiran.
13. Dgn report polis tadi pergi ke JPJ dan lakukan carian kenderaan untuk mengetahui syarikat insuran kenderaan yang langgar kereta anda tadi.
14. Pergi terus ke bengkel panel syarikat insurans tersebut dan mintak mereka uruskan 3rd parti claim utk membaiki kerosakan kereta anda tersebut.
Itu sahaja!
Mudah bukan? Tak perlu ga duh-ga duh dan melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah anda dan boleh mendedahkan anda kepada perlakuan jena yah.
Sumber: Salkukhairi Abd Sukor (Peguambela & Peguamcara)
Source link
The post Tak Perlu nak Berga duh, Peguam Ini Ajar 14 Tindakan Jika Kereta Dilang gar Dari Belakang – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tak-perlu-nak-berga-duh-peguam-ini-ajar-14-tindakan-jika-kereta-dilang-gar-dari-belakang-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 501 hits
Korang susah nak simpan duit Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara brader ni confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil lagi Jadi ibu bap...
Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 448 hits
Berniaga merupakan jenis usaha yang paling banyak diceburi oleh masyarakat Malaysia hampir majoriti umat muslim di Malaysia sebahagian besar memilih profesional sebagai peniaga Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menganjurkan kita sebagai umat...
Nak Pilih Ketam Segar Manis Dan Banyak Isi Tip Daripada Penjual Makanan Laut Rileks Media

Nak Pilih Ketam Segar Manis Dan Banyak Isi Tip Daripada Penjual Makanan Laut Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 354 hits
Ketam bukanlah hidangan makanan laut yang kita makan hari hari Tapi bila sesekali teringin nak makan ketam bila dah siap masak mesti rasa kecewa bila rasanya tak seperti yang kita harapkan Berbau tak segar isi sikit dan sebagainya Ada caran...
Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 374 hits
Meneruskan kehidupan di zaman sekarang ini amat berat cabarannya terutama soal kewangan Bekerja siang malam demi kelangsungan hidup Tapi ada juga yang hasilnya cuma kais pagi makan pagi kais petang makan petang Rupanya ada 2 rahsia amalan R...
Nak Kenal Minyak Masak Yang Korang Beli Adalah Asli Atau Minyak Masak Kitar Semula Rileks Media

Nak Kenal Minyak Masak Yang Korang Beli Adalah Asli Atau Minyak Masak Kitar Semula Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 384 hits
Jangan terti pu kalau beli sesuatu barang Korang kena jadi pengguna yang bijak tau Kadang kadang peniaga ni nak ambil untung banyak mereka akan guna cara yang tak jujur Jadi sebelum atau selepas beli pastikan korang tak tertipu dengan baran...
Berhati Hati Inilah Tindakan Yang Kita Terlepas Pandang Buat Rezeki Terhenti Rileks Media

Berhati Hati Inilah Tindakan Yang Kita Terlepas Pandang Buat Rezeki Terhenti Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 283 hits
Rezeki sejatinya sudah menjadi ketetapan Allah untuk setiap makhluk Jumlah dan kadarnya sudah diatur serta dipastikan tidak tertukar Allah sudah memberikan jaminan manusia hanya perlu berikhtiar untuk mendapatkan rezeki yang halal Ada yang ...
Kereta Anda Bau Harum Seperti Baru Keluar Dari Showroom Dengan Cara Mudah Rileks Media

Kereta Anda Bau Harum Seperti Baru Keluar Dari Showroom Dengan Cara Mudah Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 354 hits
Tips Mudah Buat Kereta Anda Bau Harum Seperti Baru Keluar Dari Showroom Kereta bau busuk Kami nak ajarkan satu cara untuk memastikan kereta anda sentiasa wangi malah tak salah rasanya jika untuk mengatakan bau yang dihasilkan adalah sama se...
Lelaki Ini Berkongsi Tips Orang Bergaji Rm1500 Memiliki Rumah Kereta Kahwin Dan Simpanan Rm33k Rileks Media

Lelaki Ini Berkongsi Tips Orang Bergaji Rm1500 Memiliki Rumah Kereta Kahwin Dan Simpanan Rm33k Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 345 hits
Bujang gaji RM 1500 bln blh beli 3 buah rmh kereta kahwin saving RM 33k Tiada apa yg mustahil kalo kt berusaha Idea ini datang dari shbt sy Khairul Ezuwan Penulis asal Hamba Tuhan Saya bagi Contoh seorang yang baru bekerja dengan gaji bersi...
Cara Berbaloi Biakkan Duit Raya Anak Ikutlah Kalau Nak Mudahkan Masa Depan Mereka Rileks Media

Cara Berbaloi Biakkan Duit Raya Anak Ikutlah Kalau Nak Mudahkan Masa Depan Mereka Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 486 hits
Banyak ke duit raya anak anak tahun lepas Haaa kalau banyak eloklah ambil dan simpan daripada letak dalam beg duit tak adanya duit itu nak membiak Dengan tip ini anda boleh tengok akaun bank anak membesar dari semasa ke semasa malah lebih b...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan