Tak Perlu Cuci Selalu Kalis Air Rambut Tidak Boleh Disikat Sindrom Rare Bayi Ni Tarik Perhatian


Rambut selembut rambut bayi. Itulah ungkapan yang sering kita gunakan dalam kecantikan rambut wanita. Sememangnya rambut bayi teramatlah lembut malah lurus dan senang diuruskan.
Namun lain pula halnya dengan seorang kanak-kanak, Locklan Samples, 1 tahun yang disahkan mengalami masalah Sindrom Rambut Tidak Boleh Disikat atau Uncombable Hair Syndrome (UHS).

Menurut kata ibunya, Katelyn Samples yang menetap di Georgia, Amerika Syarikat, pertumbuhan rambut yang luar biasa pada anak keduanya yang menimbulkan tanda tanya itu akhirnya terjawab.
Anak keduanya, Locklan Samples, 1, didiagnosis mengalami Sindrom Rambut Tidak Boleh Disikat atau Uncombable Hair Syndrome (UHS). Ia dikesan terjadi ketika Locklan yang ketika itu baru berusia lima bulan.

“Rambut Locklan tumbuh lurus ke atas, sangat lembut. Rambutnya kembang dan tidak pernah dapat disikat rata,” katanya.
Menurut kata ibunya, sindrom itu bagaimanapun memberinya kelebihan kerana rambut Locklan tidak memerlukan penjagaan rapi.

“Rambut Locklan tidak perlu dicuci selalu. Ia kalis air, jadi saya perlu mengambil masa seminit untuk syampu,” kata Katelyn.
Katelyn pada awalnya memuat naik gambar Locklan di Instagram dan salah seorang warga maya memberitahu kemungkinan anaknya itu mengalami sindrom ganjil.

Tanpa berlengah, Locklan kemudiannya dirujuk kepada pakar kulit pediatrik di Atlanta yang mengesahkan ia sesuatu yang luar biasa.
Bukan itu sahaja, bahkan kata ibunya lagi, biarpun pada awalnya dia mula rungsing mengenai masalah anaknya itu namun kini boleh menarik nafas lega bila mana disahkan kelainan pada anaknya itu adalah sementara.
“Kini saya kurang takut dan lebih menghargai betapa uniknya Locklan,” katanya lagi.

Sindrom Rambut Tidak Boleh Disikat (Uncombable Hair Syndrome)
Sindrom Rambut Tidak Boleh Disikat ialah gangguan rambut yang jarang berlaku dan keadaan genetik itu biasanya memberi kesan kepada kanak-kanak berumur antara tiga bulan hingga tiga tahun. Malah ada laporan kes melibatkan kanak-kanak sehingga umur 12 tahun.
Menurut Institut Kesihatan Negara Amerika Syarikat (NIH), hanya kira-kira 100 kes berkenaan dilaporkan dalam kajian perubatan. Ia cenderung berlaku kepada pemilik rambut berwarna putih keperangan atau putih pucat.

Menurut Dr. Cheng, kanak-kanak dengan sindrom itu mempunyai rambut yang tumbuh tegak ke semua arah dan rambut. Ia mempunyai tekstur kusam dan sukar diurus.
Pada masa ini, tiada rawatan untuk sindrom berkenaan. Namun pakar mengatakan keadaan itu cenderung hilang dengan sendirinya dari semasa ke semasa.

Susulan sindrom luar biasa yang dialami, kanak-kanak itu mempunyai 18,000 pengikut di laman sosial Instagram. Akaun Instagram tersebut diwujudkan untuk memberikan kesedaran kepada dunia tentang kewujudan Sindrom Rambut Tidak Boleh Disikat yang jarang terjadi.
Menarik: Mima Love You So Much, Layan Anak Maid Macam Keluarga Sendiri, Emma Maembong Dipuji!

Sebagai ibu, sudah tentu kita mahukan yang terbaik buat si manja. Pemakanan yang sihat dan seimbang sangat kita titikberatkan supaya anak dapat membesar dengan baik.
Nak tahu rahsia sediakan hidangan enak yang buat anak berselera makan? Jom, sertai E-Workshop Kelas Penyediaan Makanan Anak: Sedap, Sihat & Selamat di https://toko.ideaktiv.com/product/e-workshop-kelas-penyediaan-makanan-anak-sedap-sihat-selamat/

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie.
Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Kredit: Sinar Harian & @uncombable_locks
 
The post “Tak Perlu Cuci Selalu, Kalis Air”, Rambut Tidak Boleh Disikat, Sindrom ‘Rare’ Bayi Ni Tarik Perhatian! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-cuci-selalu-kalis-air-rambut-tidak-boleh-disikat-sindrom-rare-bayi-ni-tarik-perhatian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Asal Boleh Ukur Air Banjir Pakai Anggota Tubuh Badan Netizen Hentam Agensi Pengurusan Bencana Negara

Hiburan Asal Boleh Ukur Air Banjir Pakai Anggota Tubuh Badan Netizen Hentam Agensi Pengurusan Bencana Negara

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 160 hits
Perkongsian info daripada telah menarik perhatian netizen apabila pihak tersebut didakwa membuat kenyataan tahap paras air hanya berdasarkan skala anggota tubuh badan Berikutan bencana banjir kilat yang melanda ibu negara dan kawasan sekita...
Hadiri Minggu Fesyen Paris Penampilan Jisoo Blackpink Tarik Perhatian Seluruh Dunia

Hadiri Minggu Fesyen Paris Penampilan Jisoo Blackpink Tarik Perhatian Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 246 hits
Beberapa hari lalu Ji soo BLACKPINK dilihat di lapangan terbang Antarabangsa Incheon menuju ke Paris untuk acara Minggu Fesyen Paris di mana ramai pereka terkenal mempamerkan reka bentuk baharu untuk koleksi Musim Gugur Musim Sejuk Kemudian...
Bilalah Dapat Tengok Wajah Bilal Habis Berp4ntang Penampilan Neelofa Gendong Anak Tarik Perhatian Netizen

Bilalah Dapat Tengok Wajah Bilal Habis Berp4ntang Penampilan Neelofa Gendong Anak Tarik Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 152 hits
Selebriti popular Noor Neelofa mengumumkan dirinya sudah tamat menjalani tempoh berp4ntang selepas melahirkan seorang bayi lelaki Muhammad Bilal Menerusi laman sosial Instagram Neelofa berkongsi foto pertamanya selepas tamat berpantang bers...
Nyahgaram Air Laut Boleh Atasi Masalah Bekalan Pakar Beritahu P Pinang

Nyahgaram Air Laut Boleh Atasi Masalah Bekalan Pakar Beritahu P Pinang

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 162 hits
Pulau Pinang mendapat bekalan air mentah dari Sungai Muda yang dikongsi bersama Kedah tetapi seorang profesor sumber air mencadangkan air laut diguna sebagai penyelesaian jangka panjang GEORGE TOWN Penyelesaian bagi Pulau Pinang untuk memen...
Air 1 Inci Pun Boleh Lemas Dr Kongsi Tip Elak Anak Lemas Dalam Bilik Air

Air 1 Inci Pun Boleh Lemas Dr Kongsi Tip Elak Anak Lemas Dalam Bilik Air

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 161 hits
Ibu bapa kena tahu hal ini Kanak kanak boleh lemas di dalam air walaupun kedalamannya hanya 1 inci atau kurang daripada 2 5 sentimeter Ada beberapa perkara ibu bapa perlu pastikan untuk elak risiko anak lemas di dalam bilik air Ia boleh ber...
Bayi Berusia 24 Hari Tak Beri Respon Ketika Kakaknya Betulkan Kain Bedung Rupanya Dah Meninggal Dunia Ketika Tidur

Bayi Berusia 24 Hari Tak Beri Respon Ketika Kakaknya Betulkan Kain Bedung Rupanya Dah Meninggal Dunia Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 455 hits
Bayi berusia 24 hari tak beri respon ketika kakaknya betulkan kain bedung rupanya dah meninggal dunia ketika tidurSeorang bayi perempuan berusia 24 hari dilaporkan meninggal dunia ketika tidur di kediaman keluarganya di Kampung Batu 1 Pedas...
Website E Commerce Yang Sangat Powerfull Boleh Menjual Ke Seluruh Dunia

Website E Commerce Yang Sangat Powerfull Boleh Menjual Ke Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 185 hits
Berapa perlu dilaburkan untuk memiliki web jualan sebegini Mungkin beribu ribu Tapi bila disertakan dengan sistem rekod belian rekod pendaftaran dan The post first appeared on
Petua Hilangkan Kembung Perut Bayi

Petua Hilangkan Kembung Perut Bayi

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 467 hits
Dah lama saya tak share petua rasanya ketika hari raya ada anak sedara yang terkena kembung perut Banyak juga jalan penyelesaian dan petua yang dicadangkan oleh orang tua untuk mengatasi kembung perut Antara faktor faktor yang menyebabkan b...
Mereka Ingat Boleh Menang Di Johor Kali Ini Kita Masuk Berperang Dengan

Mereka Ingat Boleh Menang Di Johor Kali Ini Kita Masuk Berperang Dengan

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 116 hits
Menurut Pengarah Pilihan Raya KEADILAN Fuziah Salleh PRN Johor akan berbeza dengan PRN Melaka atau Sarawak dari segi persediaan dan kemantapan jentera Saya telah berjumpa pimpinan dan jentera akar umbi 20 DUN dan saya yakin kali ini kita ma...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah