Tak Pelik Bila Hamil Ada Bahagian Kulit Jadi Gelap Memang Down Tapi Ini Hanya Perubahan Hormon


Ketika sedang hamil, terdapat pelbagai perubahan yang akan berlaku pada tubuh badan seorang wanita sama ada dari aspek fizikal atau mental.
Antara perubahan yang paling ketara adalah sudah pasti pada perut mereka yang kian menimbul dan membesar seiring perjalanan usia kandungan.

Begitu juga dengan perubahan di mana ibu hamil cenderung untuk tidak berada dalam mood yang baik akibat ketidakcelaruan hormon tubuh badan.
Namun ada satu lagi perubahan ketika hamil yang sangat dirisaukan iaitu kulit gelap ketika hamil. Adakah ia normal? Jom kita semua ikuti artikel ini yang dikongsi oleh Hello Health!
Kulit gelap ketika hamil, normalkah? Sebenarnya, perubahan pada tubuh badan khususnya kulit buat seorang wanita yang sedang hamil bukanlah satu perkara yang mengejutkan.
Kondisi kulit gelap ketika hamil ini dikenali secara saintifik sebagai chloasma atau melasma dan dipercayai berlaku pada 50% ke 70% kehamilan.
Sekiranya ia berlaku kepada anda, akan ada kawasan kulit tertentu yang berubah warna menjadi lebih gelap berbanding warna kulit asal.
Kebiasaannya, tompok gelap ini akan berwarna tona gelap seperti hitam dan coklat serta biasa berlaku pada kawasan muka ibu hamil.
Disebabkan itu, kondisi ini turut dikenali sebagai topeng kehamilan (mask of pregnancy).
Pun begitu, tahukah kalian bahawa kondisi ini juga boleh terjadi pada kawasan kulit lain selain muka? Ada juga pada tempat yang sangat mengejutkan!
Di mana topeng kehamilan boleh muncul? Tompok-tompok berwarna gelap pada kawasan kulit yang muncul ketika hamil ini sudah pasti akan menjejaskan penampilan dan keyakinan seorang wanita.
Untuk pengetahuan anda, ia adalah disebabkan oleh hiperpigmentasi pada kulit yang akan berlaku akibat beberapa faktor lain yang akan kami bincangkan nanti.

Berikut adalah kawasan kulit yang berisiko menjadi gelap ketika hamil:
#1. Kulit muka Pertamanya, kondisi ini sudah tentu akan terjadi pada kawasan kulit muka dan akan membuat sebahagian tempat menjadi lebih gelap berbanding asal.
Kebiasaannya, kawasan kulit muka yang akan terjejas adalah dahi, pipi, hidung, bawah mata, dan atas bibir yang akan menjejaskan kecantikan kulit wajah.
#2. Kulit leher Kelihatan seperti daki yang penuh pada leher, kondisi ini sebenarnya bukanlah disebabkan anda tidak menjaga kebesihan diri ketika hamil.
Namun leher juga adalah salah satu kawasan kulit yang mudah terjejas sekiranya berlaku proses hiperpigmentasi kulit semasa mengandung.
#3. Ketiak Hiperpigmentasi kulit ketika sedang hamil juga akan memberi kesan kepada kawasan kulit bawah lengan sekali gus menjadikannya lebih gelap.
Selain itu, kondisi ini juga dipercayai boleh berlaku lebih teruk akibat geseran di antara kulit serta penggunaan deodoran yang tidak sesuai.
#4. Puting Meskipun warna puting payudara anda memang gelap secara semula jadi, namun akan wujud perubahan di mana ia lebih gelap semasa mengandung.
Ia adalah disebabkan oleh proses hiperpigmentasi kulit selain didorongi oleh aktiviti hormon estrogen dan progesteron yang aktif ketika hamil.
#5. Kulit kelangkang Kulit bahagian kelangkang atau kawasan di antara pangkal paha juga berisiko menjadi gelap ekoran kondisi yang dinamakan sebagai topeng kehamilan ini.
Dalam pada itu, ia juga dipengaruhi oleh faktor berat badan yang cenderung meningkat lantas membuat kulit lebih banyak terjadi geseran.
Apa punca sebenar kulit gelap ketika hamil? Baiklah, sekarang kita sudah tahu kawasan-kawasan kulit yang cenderung menjadi gelap tatkala seorang wanita itu sedang mengandung.
Puncanya juga sudah kita semua ketahui iaitu proses hiperpigmentasi akibat perubahan hormon tubuh badan seorang wanita.
Namun ketahuilah wujud juga faktor lain yang boleh jadi pencetus antaranya:
Perubahan hormon – Hormon  kehamilan seperti estrogen dan progesteron akan merangsang penghasilan melanin yang lebih banyak Pendedahan cahaya – Cahaya matahari yang mengandungi ultra ungu (UV) juga boleh merangsang penghasilan melanin pada kulit Genetik – Kajian menyatakan bahawa individu yang berkulit gelap secara genetik lebih berisiko mengalami kondisi ini berbanding mereka yang berkulit cerah Adakah ia boleh dielak atau dirawat? Buat mereka yang risau dengan penampilan diri semasa sedang mengandung ini, ada beberapa cara yang boleh kalian lakukan.
Pertama sekali adalah dengan mengambil vitamin B9 yang tinggi folat kerana ia boleh mengurangkan proses hiperpigmentasi daripada berlaku.
Selain itu, sila pastikan anda menggunakan pelindung matahari yang mengandungi SPF untuk mengelakkan pendedahan terhadap cahaya.
Selamat mencuba!
The post Tak Pelik Bila Hamil Ada Bahagian Kulit Jadi Gelap, Memang ‘Down’ Tapi Ini Hanya Perubahan Hormon appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-pelik-bila-hamil-ada-bahagian-kulit-jadi-gelap-memang-down-tapi-ini-hanya-perubahan-hormon/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Nampak Isteri Tiba Tiba Malas Bantu Dia Wanita Memang Multitasking Tapi Dia Tetap Ada Limit

Kalau Nampak Isteri Tiba Tiba Malas Bantu Dia Wanita Memang Multitasking Tapi Dia Tetap Ada Limit

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 277 hits
Menjadi isteri dan ibu bukanya tugasan yang mudah Namun ianya satu tanggungjawab yang perlu wanita laksanakan dengan baik Lumrah bagi wanita ingin menjaga keluarga dengan sebaik mungkin dan menyiapkan semuanya demi anak dan suami Namun kudr...
Hanya Sedikit Perubahan Kecil Diperlukan Untuk Ubah Perjalanan Hidup Anda

Hanya Sedikit Perubahan Kecil Diperlukan Untuk Ubah Perjalanan Hidup Anda

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 270 hits
Dari darjah 1 sampai darjah 6 setiap hari saya akan keluar dari rumah berjalan kaki untuk pergi ke jalan utama di Pekan Penanti Jalan utama terletak dalam lingkungan 500 meter The post appeared first on
Sensasi Krave Koffee Bukan Hanya Pada Tekak Tapi Melengkapi

Sensasi Krave Koffee Bukan Hanya Pada Tekak Tapi Melengkapi

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 257 hits
Bila bercakap pasal kopi memang tak sah lah kakak nak berdiam diri Hahahah Nikmati meneguk setiap dari satunya adalah sangat penting bagi mereka yang sangat meminati minuman jenis kafien ini Sama macam meneguk Krave Koffee Baru baru ni kaka...
Hiburan Hanya Bergurau Tapi Dah Terima 300 Biji Tempahan Datin Alyah Kini Berniaga Kuih Muih Di Instagram

Hiburan Hanya Bergurau Tapi Dah Terima 300 Biji Tempahan Datin Alyah Kini Berniaga Kuih Muih Di Instagram

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 226 hits
Penyanyi terkenal Datin Alyah memberitahu bahawa dia tidak menjangka ramai peminat telah menempah kuih muih setelah dia menghasilkan karipap mentah ketika membuat sesi siaran langsung di Instagram santai bersama peminat Sumber Instagram Dat...
Video Suami Memang Suka Buat Kejutan Pelik Pelik Suprisekan Isteri Bagi Gelang Emas Dalam Kuah Tomyam

Video Suami Memang Suka Buat Kejutan Pelik Pelik Suprisekan Isteri Bagi Gelang Emas Dalam Kuah Tomyam

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 296 hits
Impian setiap pasangan yang berumah tangga pastinya ingin adalah memiliki keluarga yang bahagia dan harmoni Apa yang paling penting dalam rumah tangga adalah persefaham komunikasi yang baik dan sikap tolak ansur antara satu sama lain Sering...
Shuib Sedih Ratusan Orang Hadir Temu Duga Tapi Hanya 40 Pekerja Diperlukan

Shuib Sedih Ratusan Orang Hadir Temu Duga Tapi Hanya 40 Pekerja Diperlukan

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 193 hits
Jika sebelum ini dia sering dikecam oleh warganet berikutan beberapa kontroversi melanda diri kini pelawak terkenal Shuib Sepahtu bangkit semula apabila dia meraih kejayaan demi kejaayaan selepas membuat keputusan untuk menceburi bidang keu...
Banyak Minum Air Kelapa Saat Hamil Bisa Bikin Kulit Bayi Putih Dan Bersih Sejak Dalam Kandungan Mitos Atau Fakta Ya

Banyak Minum Air Kelapa Saat Hamil Bisa Bikin Kulit Bayi Putih Dan Bersih Sejak Dalam Kandungan Mitos Atau Fakta Ya

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 257 hits
Banyak Minum air Kelapa saat hamil bisa bikin Kulit bayi putih dan bersih sejak dalam kandungan Mitos atau Fakta ya Air kelapa muda dikenal baik bagi kesehatan karena banyak mengandung elektrolit dan nutrisi yang diperlukan tubuh Rasanya ya...
No Don T Touch Tapi Tak Explain Kenapa Anak Bawah 3 Tahun Tak Akan Faham Tanpa Alasan

No Don T Touch Tapi Tak Explain Kenapa Anak Bawah 3 Tahun Tak Akan Faham Tanpa Alasan

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 249 hits
Bila melarang anak anak kecil usia 3 tahun ke bawah perlu untuk kita terangkan mengapa tidak boleh Kita perlu terangkan dengan baik tak cukup kerana Nanti Allah Marah saja Contoh senario anak nak ambil pisau Perlu kita kata NO sayang namun ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte