Tak Payah Nak Menyibuk Soal Umno Pas


BEBERAPA hari lalu, tersebar kembali klip video ucapan seorang pemimpin Pakatan Harapan (PH) ketika kempen pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands yang antara lain berkata;
“Jangan sekali-kali biar UMNO hidup balik di Cameron Highlands…UMNO hidup balik bergabung dengan Pas habislah kita…70 %.. Awak bagi UMNO hidup, mereka akan jadi 40 % tambah 30 %.. walaupun kita dapat 95% undi Cina dan 30 % undi Melayu, penggal depan kita kalah jugak…jadi untuk pastikan UMNO tidak kembali bernyawa mesti ingat enam perkataan ini ambil nyawa dia ketika dia sakit.”
Penulis tidak perlu terperinci siapakah pemimpin tersebut dan daripada parti mana. Mungkin ramai boleh menekanya. Biarpun impian pemimpin berkenaan tidak tercapai apabila Barisan Nasional (BN) menang di Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau tetapi agenda untuk melihat UMNO ‘berkubur’ selama-lamanya tetap menjadi agenda parti tertentu dalam PH.
Kini mereka semakin gerun apabila UMNO bukan sahaja terus bangkit malah sudah memeteraikan kerjasama dengan Pas. Keadaan itu sudah tentulah menjadi mimpi ngeri PH.
Selama ini mereka begitu gembira apabila UMNO dan Pas bertembung sesama sendiri dalam pilihan raya. Pertarungan tiga penjuru memungkinkan PH mengambil kesempatan untuk meraih kemenangan.
Bagaimanapun kenyataan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid pada Jumaat lalu di Pokok Sena, pasti meletakkan musuh politik parti itu dan Pas bagaikan ‘cacing kepanasan’.
Bekas Menteri Pendidikan itu menyatakan, meskipun piagam kerjasama parti itu dan Pas hanya akan dimuktamad bulan depan, namun persefahaman awal telah dicapai iaitu tidak akan berlaku pertembungan dua penjuru semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) nanti.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Padang Terap berkata, pihaknya yakin jika perkara itu dimuktamadkan nanti, UMNO dan Pas bakal membentuk kerajaan.
“Soal pembahagian kerusi (antara dua parti) masih awal tetapi apa yang pasti, satu persefahaman akan dimuktamadkan melalui piagam iaitu mana-mana kerusi ditandingi Pas, UMNO tidak akan meletakkan calonnya. Begitu juga sebaliknya apabila UMNO bertanding,” katanya.
Persefahaman dan kesepakatan awal itu ternyata meresahkan parti-parti dalam PH, sebab itulah ada cabaran supaya UMNO dan Pas menyerahkan lima kerusi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di samping Exco di negeri dikuasai masing-masing bagi membuktikan keikhlasan kerjasama kedua-dua parti pembangkang itu bukan retorik atau senda politik semata-mata.
Ketika melontar cabaran itu, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berkata, kegagalan melaksanakan tanggungjawab itu menjadi bukti yang UMNO-Pas hanya bersandiwara kepada penyokong dan seluruh rakyat Malaysia dengan permainan politik mereka bahkan, bukan berusaha murni ke arah ta’awun seperti dijanjikan.
Persoalannya apa hak PKR untuk campur tangan dalam urusan dalaman politik melibatkan UMNO-Pas? Sepatutnya pemimpin PKR cermin diri adakah dengan pelbagai isu sedang melanda parti itu termasuk pertikaman lidah dengan pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), mereka layak mencabar UMNO-Pas?
Sudah pastilah pemimpin UMNO-Pas tidak akan melayan cabaran tersebut, tetapi ia harus dilihat bagaimana usaha menggagalkan kerjasama antara kedua-dua parti itu tidak pernah terhenti.
Pemimpin-pemimpin PH sememangnya gelisah dengan kerjasama dua parti utama orang Melayu itu. Justeru mereka berusaha untuk membuat kenyataan atau cabaran bertujuan menimbulkan keraguan dalam kalangan rakyat khususnya orang Melayu.
Penulis percaya ‘serangan demi serangan’ akan berterusan. UMNO dan Pas akan terus diserang ketika kedua-dua parti sedang membuat persiapan mewujudkan piagam kerjasama.
Dalam berhadapan situasi seumpama ini pemimpin dan ahli kedua-dua parti perlu istiqamah. Mereka tidak boleh terhasut atau terperdaya dengan gerakan politik yang bertujuan mengagalkan usaha bagi memperkukuhkan kuasa politik orang Melayu melalui kerjasama UMNO-Pas.
Sepatutnya pemimpin-pemimpin PH tidak perlu menyibuk dan mengganggu apa yang mahu dilakukan UMNO-Pas. Kalau mereka yakin kemenangan dalam PRU-14 dulu disebabkan kekuatan sendiri sudah pasti mereka tidak akan bimbang dengan kerjasama berkenaan.
Tetapi mereka tahu kemenangan dicapai dalam pilihan raya umum lalu bukanlah tulen, ia hanya disebabkan sentimen ‘marahkan nyamuk kelambu dibakar’. Tambahan pula mereka amat memahami orang Melayu semakin menolak PH.
Mereka juga sudah menghitung bahawa jika UMNO-Pas bergabung dalam pilihan raya, tidak kurang daripada 20 kerusi Parlimen dalam bahaya. Oleh itu mahu tidak mahu, kerjasama tersebut harus digagalkan dan mereka tahu cara terbaik ialah menggugat keyakinan ahli UMNO dan Pas supaya wujud prasangka sesama sendiri.
Bagaimanapun berdasarkan sentimen dan kesungguhan ditunjukan pemimpin UMNO dan Pas serta akar umbi, ia membuktikan ‘gangguan dan bisikan’ oleh sesetengah pemimpin PH tidak berhasil.
Pada masa sama pemimpin PH perlu ingat, janganlah sibuk ‘menjaga tepi kain orang lain’ sedangkan ‘rumahtangga sendiri sedang berantakan’ ibarat ‘retak menanti belah’ – apa maksudnya?
Sama-samalah kita tunggu, “siapa yang kena”.
Zulkiflee Bakar
Utusan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/02/tak-payah-nak-menyibuk-soal-umno-pas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Pas Nak Akui Umno Itu Islam Tun Dr Mahathir

Bila Pas Nak Akui Umno Itu Islam Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 253 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir beri respond kepada keputusan PAS bekerjasama secara rasmi dengan UMNO Beliau berkata demikian sewaktu mengadakan sidang media bersama media Malaysia sempena Persidangan ASEAN ke 35 di Bangkok Thailand JOHORT...
Dahulu Pas Gelar Umno Kafir Sekarang Nak Bekerjasama Mahathir

Dahulu Pas Gelar Umno Kafir Sekarang Nak Bekerjasama Mahathir

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 267 hits
BANGKOK PAS perlu mengesahkan UMNO sebagai parti Islam terlebih dahulu sebelum mewujudkan sebarang kerjasama politik dengan parti itu kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia berkata ia...
Umno Nak Berguru Dengan Pas Claim Pas Selepas Umno Kalah

Umno Nak Berguru Dengan Pas Claim Pas Selepas Umno Kalah

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 221 hits
Ada pemimpin Umno didakwa mengakui bahawa parti itu perlu belajar daripada PAS selepas mereka kalah dalam pilihan raya umum pada tahun lalu Mendedahkan hal itu Mursyidul Am PAS Hashim Jasin berkata beliau diberitahu mengenai hal itu daripad...
Majlis Syura Ulama Luluskan Kerjasama Politik Pas Umno

Majlis Syura Ulama Luluskan Kerjasama Politik Pas Umno

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 246 hits
KUANTAN Majlis Syura Ulama PAS sudah meluluskan tiga jenis hubungan kerjasama yang bakal dimeterai dengan parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjelaskan tiga jenis hubungan politik itu ialah...
Pas Mungkin Mangsa Cah Keting Umno

Pas Mungkin Mangsa Cah Keting Umno

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 462 hits
NASUHA RAHMAN Pas mungkin akan menjadi mangsa budaya cah keting di dalam Umno apabila gabungan kedua dua parti ini berdepan dengan pembahagian kerusi di dalam PRU15 nanti demikian menurut Pensyarah Kanan Universiti Teknologi Malaysia Dr Maz...
Prestasi Cemerlang Ph Akan Menyukarkan Gabungan Pas Umno

Prestasi Cemerlang Ph Akan Menyukarkan Gabungan Pas Umno

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 211 hits
MOHD ALI HASHIM Melihat kepada cara rakyat menilai dan memilih dalam pilihan raya umum ke 14 yang lalu sekiranya kerajaan Pakatan Harapan mampu memberi prestasi yang cemerlang pada penggal sulung ini tidak dapat dinafikan gabungan baru Umno...
Hadi When Umno Is Pinched Pas Feels Pain And Vice Versa

Hadi When Umno Is Pinched Pas Feels Pain And Vice Versa

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 296 hits
PAS president Abdul Hadi Awang has highlighted Umno and his party s intertwined history stating that when either is pinched the other would feel the pain Umno and PAS are like the left thigh and right thigh When the right is pinched the lef...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord