Tak Ada Sebentuk Pun Cincin Mampu Hadiahkan Setianya Isteri Sanggup Susah Payah Suami Kena Hargai


Hidup berumah tangga ada onak dan durinya. Namun ada kemanisan dan kebahagiaan yang ditempuh bersama. Biar susah namun ditanggung bersama. Itulah nilai kasih sayang dan kesetiaan sampai syurga.
Perkongsian Cikgu Fadli Salleh, guru yang cukup dikenali di media sosial ini amat terkesan di hati kita. Kisah kesusahan berumah tangga dan pengorbanan seorang isteri. Maka suami kena hargai jasa dan kesetiaan tak berbelah bagi pada suami.

Kisah puan isteri.
9 tahun pertama pernikahan kami, tidak ada sebentuk pun cincin mampu aku hadiahkan untuk dia. Sembilan tahun pertama perkahwinan kami, tidak sekali pun aku bawa dia dan anak-anak melancong ke Langkawi ke, Genting Highland ke, homestay ke, chalet ke, hotel ke.
9 tahun pertama kami hidup bersama, tidak sekali insan ini bersungut hendak itu hendak ini. Cuma aku perasan bila dia terbaca kawan-kawan atau sanak saudara dia update pergi melancong, kawan-kawan dia update beli emas, dapat hadiah dan seumpamanya, dia selalu respon dengan penuh teruja.

Bila aku perasan reaksi dia, cepat-cepat dia buat macam tak ada apa-apa. Dia takut aku berkecil hati aku tak mampu bawa dia dan anak-anak melancong, tak mampu bawa ke hotel, ke homestay, ke chalet, tak mampu belikan dia itu ini.
Dia tahu aku memang tak mampu dari segi kewangan masa itu. Maka dia diam tanpa sebarang permintaan.
Namun aku tahu, jauh disudut hati dia, dia inginkan merasakan semua itu.
Awal pernikahan, kewangan aku memang sangat sempit. Hanya mampu bagi nafkah RM100 sahaja sebulan untuk barang dapur. Sewa rumah dan bil semua aku settlekan.

Kemudian dapat rezeki anak sulung. Hidup dikotaraya, dengan gaji kecil ditambah potongan yuran kebodohan (baca : personal loan), dah mula ada anak, memang cukup mencabar.
Duit memang sangat kritikal. Pernah puan isteri bagitahu aku,
“Jika abang tak cukup duit, tak payah bagilah duit dapur tu. Saya ada duit untuk beli semua tu. Bil api tu saya bayarkan tak apa”.
“Mana boleh. Tu kewajipan abang. Walau tak banyak abang mampu bagi, abang wajib kena bagi”.

Keras dan tegas aku jawab masa tu. Terkedu dia. Dan lepas tu, tidak lagi bersuara tentang hal itu.
Bila dia nampak aku resah, bad mood, tak keluar rumah, dia akan check wallet aku. Dia tahu saat aku tengah sesak sangat-sangat. Dibuka wallet, lihat ada dua tiga ringgit sahaja. Dia letak RM10 – RM20 dalam tu.
Esoknya aku nak isi minyak motor, tengok ada lebihan wang. Dapat la makan kat kantin. Kalau tak, tak pergi kantin or berhutang saja.
Bila sampai tahap macam tu, aku memang rasa loser sangat. Rasa tak guna. Rasa bersalah pada diri dia dan anak-anak.
Aku merenung sendirian. Memikirkan tentang aku.
Seorang lelaki.
Seorang suami.
Seorang ayah.
Seorang yang sepatutnya menyediakan semuanya untuk anak isteri, namun kewangan semasa memang aku tak mampu.
Jauh disudut hati aku ingin sediakan apa jua keperluannya. Aku ingin memberi segala kesenangan yang mampu aku bagi kepada dia dan anak-anak.

 
Dan saat itu aku bertekad, aku akan lakukan apa saja untuk ubah nasib diri aku. Untuk laksanakan tanggung jawab dan amanah yang terletak dibahuku.
Sejak itu, aku lakukan pelbagai jenis kerja. Menjual di pasar malam, mula menulis buku, jadi dropship, kerja di kedai makan dan sebagainya. Apa jua yang boleh jana income, aku akan buat. Keluar lepas Maghrib, pulang jam 5 pagi.
Aku perlu ubah nasib aku. Aku perlu bertanggungjawab atas semua amanah yang Allah letak atas bahu aku.
Alhamdulillah, berkat kegigihan, usaha keras, kecekalan, doa demi doa dari isteri, dari ma, dari abah, dari anak-anak, dari orang-orang alim, dari anak-anak yatim dan asnaf, sedikit demi sedikit Allah buka pintu rezeki.
Dah mula ada income tambahan. Dah mula rasa lega sedikit dalam perbelanjaan bulanan. Duit belanja dapur aku mula naikkan sedikit demi sedikit. Lebihan aku sangat disiplin simpan. Tak ada nak beli Starbucks ke apa walau simpanan dah agak banyak.

Disiplin sungguh aku menyimpan duit income tambahan. Phone aku tak pernah tukar, pakai phone murah yang 2nd sahaja. Kain baju berjenama tak ada beli, pakai yang bundle sahaja.
Memang gaya hidup aku langsung tak bertukar. Hanya hidup seperti sebelum adanya pendapatan tambahan.
Akhirnya pada tahun 2018 target aku sampai. Simpanan dah cukup untuk aku tunaikan segala impian tersembunyi puan isteri.
Buat kali pertama dalam perkahwinan kami, di anniversary ke-9 kami, aku pimpin tangan insan ini masuk kedai emas. Minta dia pilih mana saja yang dia berkenan. Menangis dia masa tu.
Tak percaya dia aku nak belikan dia rantai emas. Tak percaya dia aku ada duit nak bayar. Sampai masa tu dia suruh jual rantai emas yang lama untuk beli yang baru. So, aku cuma perlu topap sedikit sahaja.

Tapi aku tak benarkan jual yang lama dan minta dia pilih saja. “Boleh tak ambil yang ni? Mahal ni. Tak apa lah, ambil yang tu sajalah. Murah sikit”, itu ayat puan isteri masa memilih rantai emas.
Dia masih tak percaya aku ada duit untuk membayarnya. Tersenyum sendirian aku bila teringat hal ni.
Pada akhir tahun yang sama, aku bawa family termasuk mak mertua dan adik ipar melancong ke Sabah.
Setelah 9 tahun kami tak pernah melancong ke mana-mana, itu yang pertama kalinya. 9 tahun insan ini setia, sabar, tabah, berkorban untuk suaminya. Tanpa keluh kesah. Tanpa meminta-minta. Dan akhirnya Allah perkenankan segala doa. Syukur, alhamdulillah.
Kawan-kawan. Jika hari ini kita masih dalam kesempitan, jangan pernah berhenti usaha dan berdoa.
Pandang mata anak-anak. Pandang mata isteri. Dan cakaplah pada diri,
“Ini amanah yang dikirim pada aku. Aku perlu menjaga mereka sebaik mungkin”.
Cekalkan hati, korban masa rehat, buang rasa malas, bangkit dan usaha sahaja. Dan di masa yang tepat, InsyaAllah sedikit demi sedikit segalanya akan berubah.
Dan buat wanita diluar sana, percayalah. Dalam diri dan hati seorang suami dan ayah, mereka ingin memberi seluruh dunia dan isinya pada kalian dan anak-anak.

Mereka ingin memberi sebesar mana kesenangan. Sebanyak mana kebahagiaan. Namun terkadang masanya belum sampai. Terkadang doa itu Tuhan masih belum lepaskan.
Maka terus saja setia. Terus saja bersabar. Terus saja menadah tangan berdoa. Dan teruslah menyokong dia sentiasa.
Di suatu masa yang tepat, satu persatu doa kita Allah makbulkan. Percayalah!
#MFS
– Suatu pengkisahan –
The post “Tak Ada Sebentuk Pun Cincin Mampu Hadiahkan” Setianya Isteri Sanggup Susah Payah, Suami Kena Hargai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-ada-sebentuk-pun-cincin-mampu-hadiahkan-setianya-isteri-sanggup-susah-payah-suami-kena-hargai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awalnya Memang Berat Susah Isteri Haqiem Rusli Kongsi Pengalaman 8 Bulan Berhijab Akui Belum Sempurna

Awalnya Memang Berat Susah Isteri Haqiem Rusli Kongsi Pengalaman 8 Bulan Berhijab Akui Belum Sempurna

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 328 hits
Isteri kepada penyanyi Haqiem Rusli Anis Sofea berkongsi pengalamannya mula mengenakan hijab sejak lapan bulan yang lalu Menurut Sofea atau nama sebenarnya Wan Anis Sofea Wan Zamzuri 20 pada awalnya dia merasa berat untuk kekal istiqamah me...
Pukvl Isteri Yang Dedah Kecur4ngan Hingga M4ti Suami Berdepan Hukvm4n G4ntung

Pukvl Isteri Yang Dedah Kecur4ngan Hingga M4ti Suami Berdepan Hukvm4n G4ntung

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 199 hits
Gara gara memukul isteri hingga meninggal dunia seorang lelaki Mohd Syawalludin Ismail dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kajang hari ini atas pertuduhan membunuh
Sekuat Mana Pun Isteri Dia Anggap Suami Bff Terbaik Cuba Fahami Emosinya

Sekuat Mana Pun Isteri Dia Anggap Suami Bff Terbaik Cuba Fahami Emosinya

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 118 hits
Setiap pasangan berkahwin pasti inginkan kebahagiaan yang berpanjangan dalam rumah tangga Sikap tolenrasi dan menerima segala perubahan kelebihan serta kelemahan kunci utama memastikan perhubungan terus kekal Bagi suami dan isteri perkahwin...
Emosi Isteri Yang Berjauhan Dengan Suami Tak Sama Dengan Emosi Isteri Duduk Sebumbung Dengan Suami

Emosi Isteri Yang Berjauhan Dengan Suami Tak Sama Dengan Emosi Isteri Duduk Sebumbung Dengan Suami

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 214 hits
Emosi seorang isteri yang berjauhan dari seorang suami tidak sama dengan emosi seorang isteri yang tinggal sebumbung dengan suaminya Psikologi isteri yang berjauhan dari suaminya tidak sama psikologi dengan isteri yang tinggal sebumbung den...
Polis Siasat Kes Suami Isteri Tak Puas Hati Layanan Pemilik Penginapan

Polis Siasat Kes Suami Isteri Tak Puas Hati Layanan Pemilik Penginapan

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 182 hits
Polis siasat kes suami isteri tak puas hati layanan pemilik penginapan Polis telah membuka kertas siasatan berhubung rakaman video memaparkan rasa tidak puas hati sepasang suami isteri terhadap layanan pemilik sebuah penginapan di Taiping P...
Sebab Isteri Tolak Berhvbung4n Suami Ber4ng Hemp4s Anak Atas Jal4n Hingga M4ut

Sebab Isteri Tolak Berhvbung4n Suami Ber4ng Hemp4s Anak Atas Jal4n Hingga M4ut

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 294 hits
Baru baru ini tular sebuah rakaman menyaksikan tindakan seorang lelaki tanpa pakaian mengejar dan menghempas seorang kanak kanak dihadapan khalayak
Bagi Izin Kahwin Lain Ajak Beli Barang Meminang Suami Janji Adil Pada Isteri

Bagi Izin Kahwin Lain Ajak Beli Barang Meminang Suami Janji Adil Pada Isteri

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 158 hits
Tidak dinafikan poligami ini adalah yang paling tidak dibenci oleh wanita yang bergelar isteri Siapa yang sanggup kan bermadu dan berkongsi suami dengan wanita lain Tidak ada wanita yang sanggup menerima poligami dan dimadukan Walaupun tida...
Hiburan Lelaki Tak Guna Gadis Tak Sangka Bercinta Dengan Suami Orang Terus Face To Face Si Isteri

Hiburan Lelaki Tak Guna Gadis Tak Sangka Bercinta Dengan Suami Orang Terus Face To Face Si Isteri

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 158 hits
Sebagai seorang wanita pasti mahukan kasih sayang daripada seorang lelaki namun untuk memiliki seseorang yang sudah bergelar suami itu sememangnya sesuatu yang paling perlu dielakkan Seperti satu perkongsiaan video di TikTok ini apabila seo...
Hiburan Suami Limited Ni Isteri Dah Siap Masak Netizen Puji Lelaki Ini Selamba Bawa Bekal Lepak Dengan Member

Hiburan Suami Limited Ni Isteri Dah Siap Masak Netizen Puji Lelaki Ini Selamba Bawa Bekal Lepak Dengan Member

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 174 hits
Adat hidup sebagai suami isteri pastinya ada saat turun naik dalam hidup berkeluarga Dan sering kita dengar kalau nak ikat hati suami kena ikat perut suaminya dulu AdvertisementSeperti satu perkongsian oleh seorang wanita si suami kepada pe...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan