Tafsir Surat Al Waqi Ah Ayat 7 10 Manusia Di Akhirat Kelak Dibagi Menjadi Tiga Golongan



Di ayat sebelumnya, Allah menyatakan bahwa kelak hari kiamat akan terjadi dan saat itu manusia tidak dapat mengelak lagi dari keberadaan hari kiamat. Allah kemudian menunjukkan gambaran terjadinya hari kiamat. Di ayat 7-10 Allah menerangkan bagaimana saat itu manusia terbagi-bagi sesuai amal perbuatannya.
Allah berfirman:



وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً () فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ () وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ () وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ
Wakuntum azwajan tsalatsah. Faashabul maimanati ma ashshabul maimanah. Waashshabul masyamati ma ashhabul masyamah. Wassabiqunas sabiqun.
Artinya:
“Dan kamu menjadi tiga golongan. Yaitu golongan kanan. Alangkah mulianya golongan kanan itu. Dan golongan kiri. Alangkah sengsaranya golongan kiri itu. Dan orang-orang yang beriman paling dahulu. (QS: Al-Waqi’ah ayat 7-10)
Imam Jalaluddin Al-Mahalli dalam Tafsir Jalalain menyatakan bahwa dalam ayat 7, kata wakuntum (dan kamu menjadi) maksudnya adalah pada saat Hari Kiamat. Sedang kata azwajan maknanya adalah ashnafan (beberapa golongan).



Lebih lanjut, Imam As-Shawi dalam Syarah Tafsir Jalalain menerangkan, kata ganti orang kedua dalam kata kuntum ditujukan pada seluruh makhluk yang dibebani melaksanakan syariat Islam.
Secara tidak langsung sang pengucap menyatakan: “Kalian dengan mempertimbangkan tabiat serta akhlak kalian di dunia, akan terbagi menjadi tiga golongan”.
Selanjutnya al-Mahalli menerangkan, golongan kanan adalah orang-orang yang menerima buku catatan amal dari arah kanan, sedang golongan kiri adalah orang-orang yang menerima buku catatan amal dari arah kiri. Sedang kata ma dalam ayat 8 dan 9 adalah kata tanya, yang tidak digunakan untuk makna sebenarnya (hakikat).
Ma pada ayat 8 menunjukkan mulianya keadaan golongan kanan dengan masuknya mereka ke surga, sedang ma pada ayat 9 menunjukkan hinanya golongan kiri sebab masuknya mereka ke neraka. Sedang pengulangan kata as-sabiqun di ayat 10 menunjukkan pentingnya persoalan golongan ini.
Di ayat 7-10 Allah menerangkan lebih detail tentang keadaan manusia. Manusia tidak sekedar panik dan kemudian mati tanpa mengalami satu apapun setelahnya. Seluruh manusia kelak dibangkitkan dan mereka terbagi atas tiga golongan. Yaitu, golongan baik yang disimbolkan dengan golongan kanan; golongan buruk yang disimbolkan golongan kiri; terakhir adalah golongan pilihan diantara golongan baik.
Para ulama bersilang pendapat tentang siapakah golongan ketiga yang disebut-sebut As-Sabiqun tersebut? Ada yang menyatakan bahwa mereka adalah para Nabi. Ada yang menyatakan mereka adalah yang buru-buru beriman saat munculnya kebenaran. Ada yang menyatakan mereka adalah yang berlomba-lomba dalam kebaikan. Dan adapula yang menyatakan mereka adalah yang buru-buru memperoleh keutamaan amal.
Imam Ibnu Katsir dalam Tafsir Ibn Katsir berkomentar mengenai golongan terakhir tersebut. Bahwa mereka adalah golongan paling dahulu di hadapan Allah. Mereka golongan paling khusus, paling istimewa dan paling dekat di antara golongan kanan. Mereka adalah tokoh utama golongan kanan. Di dalamnya ada para Rasul, para Nabi, orang-orang yang kuat imannya serta orang-orang yang mati syahid. Mereka adalah jenis paling sedikit di antara golongan kanan.
Sumber : islami.co
The post Tafsir Surat Al-Waqi’ah Ayat 7-10: Manusia di Akhirat Kelak Dibagi Menjadi Tiga Golongan appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/03/28/tafsir-surat-al-waqiah-ayat-7-10-manusia-di-akhirat-kelak-dibagi-menjadi-tiga-golongan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sholat Jum At Di Cina Menjadi 5 Juta Lautan Manusia

Sholat Jum At Di Cina Menjadi 5 Juta Lautan Manusia

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 218 hits
SHOLAT JUM ATAN DI CHINA menjadi LAUTAN MANUSIA Membuat Merinding Hati kita semua Lebih 2 juta Orang komunis China masuk Islam Karena Orang Islam di Wuhan tidak Satupun yang kena VIRUS CORONA Mereka TAKJUB dengan Orang Islam Akhirnya atas i...
Tiga Billion Manusia Berkurung Lebih 20 000 Telah Maut Setakat Ini

Tiga Billion Manusia Berkurung Lebih 20 000 Telah Maut Setakat Ini

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 219 hits
MADRID 1 Syaaban 1441H Khamis Rata rata negara di seluruh dunia sedang bergelut meningkatkan usaha memerangi wabak pandemik COVID 19 dengan menjalani tempoh berkurung Berdasarkan satu laporan yang dikeluarkan menunjukkan lebih 20 800 kemati...
3 Jenis Manusia Dan Kematian Anda Termasuk Golongan Yang Mana

3 Jenis Manusia Dan Kematian Anda Termasuk Golongan Yang Mana

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 318 hits
Setiap yang bernyawa pasti akan mati Kematian tak dapat diundur atau dimajukan dan tidak satu pun makhluk mengetahui kapan ajalnya tiba semua sesuai kehendak Allah swt Hal ini sudah tertulis dalam Al Qur an Tiap tiap yang berjiwa akan meras...
Penyebaran Virus Corona Di Yogyakarta Dibagi Dalam Tiga Kluster

Penyebaran Virus Corona Di Yogyakarta Dibagi Dalam Tiga Kluster

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 119 hits
Proses tracing kontak terus diintensifkan melalui Puskesmas dan rumah sakit
Tiga Kriteria Pasien Yang Diterima Rsd Wisma Atlet

Tiga Kriteria Pasien Yang Diterima Rsd Wisma Atlet

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 88 hits
Agung mengatakan berbagai informasi soal RSD Wisma Atlet dapat diakses melalui sambungan telepon 119 ekstensi 9 dalam hal ini Kementerian Kesehatan
Kes Covid 19 Di Selangor Turun Tiga Meninggal Dunia

Kes Covid 19 Di Selangor Turun Tiga Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 301 hits
SHAH ALAM 27 MAC Sebanyak 546 kes positif Covid 19 dilaporkan di Selangor menurun 35 berbanding semalam dengan tiga kematian kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari bagaimanapun meminta rakyat sentiasa mematuhi arahan Perintah Kawa...
Vladimir Putin Yakin Rusia Bisa Kalahkan Virus Corona Dalam Waktu Kurang Tiga Bulan

Vladimir Putin Yakin Rusia Bisa Kalahkan Virus Corona Dalam Waktu Kurang Tiga Bulan

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 154 hits
Rusia mengambil serangkaian tindakan komprehensif untuk mengatasi wabah virus corona dalam beberapa pekan terakhir di antaranya membatasi perjalanan karantina pasien terinfeksi dan berupaya membuat vaksin dan pengujian
Jangkitan Tempatan Pertama Selepas Tiga Hari

Jangkitan Tempatan Pertama Selepas Tiga Hari

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 167 hits
Beijing China merekodkan kes jangkitan tempatan Covid 19 pertama dalam tempoh tiga hari Bagaimanapun kes membabitkan pelancong dari luar negara terus mendominasi jumlah keseluruhan kes terbaharu Suruhanjaya Kesihatan Nasional China berkata ...
Huawei Perkenal Tiga Telefon Siri P40 Huawei P40 Huawei P40 Pro Dan Huawei P40 Pro Plus

Huawei Perkenal Tiga Telefon Siri P40 Huawei P40 Huawei P40 Pro Dan Huawei P40 Pro Plus

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 462 hits
Huawei memperkenalkan tiga telefon terbaru mereka hari ini Mari lihat apa terbaru dan perbezaannya Huawei P40 skrin 90Hz 6 1 inci cip cpu Kirin 990 dengan sokongan rangkaian 5G kapasiti bateri 3800mAh pengecasan berwayar 40W kalis percikkan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan