Tabung Bergerak Masjid Kaya Atau Rakyat Materialistik


Perjuangan setiap orang Islam sepatutnya memastikan masjid di kariah mereka cergas secara fiskal. Dengan kata mudah, setiap masjid seharusnya mempunyai simpanan 12 kali ganda perbelanjaan mereka. Jika institusi masjid belum memiliki simpanan sebegitu, bermakna kecergasan fiskal masih lagi belum tercapai. Umat Islam seharusnya menyertai perjuangan dunia dalam usaha membetulkan kelemahan di setiap aspek seperti jaminan makanan, tenaga diperbaharui dan kenderaan mesra alam. Malang sekali segelintir daripada mereka semakin tangkas mempersoalkan kekayaan masjid yang dikerumuni anak-anak kariah miskin.
Kemiskinan persekitaran tidak seharusnya dipertanggungjawabkan keatas masjid. Memang benar setiap hari ada sahaja orang yang berdepan dengan masalah kekurangan wang. Disebabkan itulah ramai yang giat cucuk tabung masjid. Bila ditangkap, alasan yang sentiasa keluar ialah susu anak. Benar atau tidak bukan suatu keperluan untuk dibincangkan. Amatlah menyedihkan apabila ketelusan masjid dalam memaparkan jumlah kutipan mingguan dijadikan magnet kepada kecurian. 
Masalah kemiskinan seharusnya diperangi institusi zakat dan baitulmal dalam aspek sosialisme. Manakala kerajaan pula perlu berjuang untuk memangkinkan peluang pekerjaan bagi setiap anak kariah. Masjid tidak sepatutnya dijadikan alat untuk mendapatkan wang pantas. Masjid tidak beroperasi seperti pinjaman wang berlesen sebenarnya. Sebaliknya tabung masjid sepatutnya disimpan untuk pengurusan harian, seperti bil utiliti dan keperluan asas. 
Kebiasaannya masjid akan ditutup pada waktu tertentu atas keselamatan. Namun terdapat juga beberapa masjid yang sentiasa beroperasi, sekaligus menggunakan elektrik dan air 24 jam sehari. Sementara papan putih masjid mengumumkan kutipan RM50,000 sebulan, bil elektrik tidak mustahil mencecah RM10,000 pun. Secara kebiasaan, bulan Ramadhan akan mencatatkan penggunaan elektrik paling tinggi atas sebab yang jelas iaitu solat tarawikh dan program qiamulail. Namun simbiosisnya, bulan tersebut juga paling menggalakkan sedekah. 
Namun masjid tidak boleh berasa selesa dengan kutipan besar. Keselamatan fiskal ialah tombak paling penting dalam apa-apa jua pengurusan, terutamanya masjid yang menyandang maruah agama. Wang berlebihan selalunya disimpan untuk persediaan tertentu seperti kegawatan bulan-bulan tertentu apabila kutipan dibawah paras selamat. Lebih teruk jika berlaku bencana yang merosakkan masjid seperti keruntuhan tembok atau bumbung. Takkan sudah terlepas najis baru ingin cari tandas? Pengumpulan derma kilat ketika itu akan melambatkan proses pembaikan. 
Lagipun masjid merupakan pusat kariah. Dan kebanyakan kariah sentiasa berkembang. Jika tahun ini anak kariah mencecah 1,000 orang – 10 tahun akan datang, angka ini mungkin naik berganda. Dan bila Hari Raya Aidilfitri, jangan cakap masjid – surau pun terlalu penuh. Maka eloklah simpanan masjid berkepuk bagi tujuan pengubahsuaian (renovation) yang memakan puluhan ribu ringgit. Kadangkala masjid itu sendiri memerlukan “surau” baharu ekoran saiz yang tidak lagi relevan dengan bilangan jemaah. 
Projek-projek besar ini selalunya mudah dibayangkan. Namun bukan projek sebegini yang selalunya memberikan tekanan terhadap masjid. Setiap tahun tikar perlu ditukar. Ada sahaja kipas dan lampu yang rosak. Sejadah lusuh dan kain tingkap koyak perlu dibasuh setiap masa, sebelum ditukarkan selepas tempoh tertentu. Telekung pun sebegitu juga, apabila kain-kain yang diwakafkan perlu dipelihara kesuciannya selepas kekerapan penggunaan.
Untuk membayangkan sebuah masjid tidak bersih, digalakkan setiap orang pergi ke surau sebuah pasaraya besar. Kadangkala buka sahaja pintu, bau kepam menyerang. Bau ini biasanya merosakkan kualiti solat akibat sejadah, telekung dan tempat wudhu yang tidak dibasuh. Mungkin juga sistem peredaran udara (ventilation) yang perlu ditambah baik lagi.
Sesetengah masjid juga melaksanakan program bacaan Qur’an dan tuisyen yang percuma. Upah guru yang mengajar takkan dianggap fisabilillah pula – semestinya kos minyak dan keringat mereka perlu diganjarkan dengan wang yang datang daripada tabung masjid. 
Maka disini harus ditanya semula – sebuah pejabat kecil pun berdepan dengan kos bulanan sebanyak RM20,000, apatah lagi masjid yang besar. Benar staf masjid mungkin digajikan kerajaan. Namun jika sebuah masjid berfungsi pada RM20,000 sebulan, apakah selamat jika kutipannya RM50,000 sahaja? Tentu sekali selamat setahun selepas simpanan mencecah RM240,000. Simpanan inilah menyelamatkan masjid daripada situasi-situasi sukar seperti mengutip derma daripada orang. 
Sayangilah institusi masjid. Malaysia sudah mendapat 1001 keberkatan, berbeza dengan rumah-rumah ibadat di Amerika Syarikat seperti masjid, gereja dan synagogue yang perlu keluar atas kegagalan pembayaran sewaan. Usahlah terlalu mterialistik mempersoalkan setiap sen yang dibelanjakan. 
Memang benar ada pengurusan yang menyalahgunakan wang untuk menghiaskan masjid sambil mengabaikan keperluan kariah. Diulangi sekali lagi – masjid (yang masih belum selamat) tidak seharusnya diwajibkan bertanggungjawab atas kekurangan kariah. Bagi masjid yang selamat secara fiskal, pihak pengurusan perlu juga mengasingkan sebahagian daripada bajet untuk keperluan anak-anak kariah. Keselamatan seharusnya diusahakan terlebih dahulu. 
Gambar Sekadar Hiasan: Masjid Pekan Kulim
Sila follow penulis: https://ift.tt/2SHHqg3


Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2018/12/tabung-bergerak-masjid-kaya-atau-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prabowo Pilih Segelintir Orang Tambah Kaya Atau Kekayaan Dinikmati Rakyat

Prabowo Pilih Segelintir Orang Tambah Kaya Atau Kekayaan Dinikmati Rakyat

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 183 hits
Prabowo menjabarkan dua pilihan besar itu adalah memilih kembali pemerintah yang tidak berpihak kepada rakyat atau memilih pemerintah yang bersih antikorupsi dan akan menjaga kekayaan alamnya untuk rakyat
Pesalah Skandal Tabung Haji Mesti Dihukum Tak Kira Jawatan Atau Parti Politik

Pesalah Skandal Tabung Haji Mesti Dihukum Tak Kira Jawatan Atau Parti Politik

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 346 hits
Senator Raja Bahrin menteri kabinet Tun Dr Mahathir menafikan pendedahan skandal Tabung Haji adalah balas dendam kerajaan PH terhadap BN Foto The Ant Daily Presiden Pertubuhan Ikram Malaysia Dr Mohd Parid Sheikh Ahmad berkata satu siasatan ...
Dalih Pemuka Agama Kena Ott Kpk Buat Sumbangan Ke Masjid Atau Gereja

Dalih Pemuka Agama Kena Ott Kpk Buat Sumbangan Ke Masjid Atau Gereja

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 232 hits
Dalam proses gelar perkara penyidik KPK kerap menemukan koruptor menggunakan kode Bahasa Arab Seperti penyebutan jumlah uang dengan istilah juz dalam Alquran
Suhakam Kerja Untuk Rakyat Malaysia Atau Barat Isma

Suhakam Kerja Untuk Rakyat Malaysia Atau Barat Isma

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 279 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Kerajaan patut bubar Suruhanjaya Hak Asasi Manusia jika cadangan bercanggah dengan Perlembagaan dan keputusan pemerintah BANGI Ikatan Muslimin Malaysia mendesak kerajaan Pakatan Harapan mengkaji semula peranan dan ob...
Pengurusan Tabung Haji Rompak Harta Rakyat Kata Anwar

Pengurusan Tabung Haji Rompak Harta Rakyat Kata Anwar

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 285 hits
Pengurusan Tabung Haji rompak harta rakyat kata Anwar Dikemas kini 30 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 11 Dec 2018 3
Polis Tahan Wanita Curi Duit Tabung Masjid

Polis Tahan Wanita Curi Duit Tabung Masjid

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 459 hits
BUTTERWORTH Seorang wanita yang terlibat dalam kegiatan mencuri duit tabung masjid di sekitar Butterworth ditahan polis ketika sedang melakukan perbuatan tersebut di sebuah masjid di sini awal pagi ini adsbygoogle window adsbygoogle
Tiada Pengasingan Kelas Bermula 2019 Bagus Atau Tidak

Tiada Pengasingan Kelas Bermula 2019 Bagus Atau Tidak

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 455 hits
Kerajaan telah mengumumkan supaya semua sekolah tidak mengamalkan budaya pengasingan kelas supaya kanak kanak dapat bergaul sesama mereka tanpa mengira tahap keupayaan pembelajaran Arahan ini telah mengundang reaksi pelbagai dikalangan ibu ...
Melanjutkan Berdzikir Setelah Sholat Atau Menerima Tamu Mana Yang Didahulukan

Melanjutkan Berdzikir Setelah Sholat Atau Menerima Tamu Mana Yang Didahulukan

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 216 hits
Dzikir secara bahasa memiliki arti mengingat atau menyebut Kata ini kemudian dijadikan istilah bagi setiap bacaan bacaan dan doa doa yang diulang ulang Cara berdzikir secara umum terbagi menjadi tiga Pertama dzikir dengan lisan dan hati Ked...
Rakyat S Hopes Would Be Crushed Were Harapan To Split Mat Sabu

Rakyat S Hopes Would Be Crushed Were Harapan To Split Mat Sabu

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 317 hits
AMANAH AGM Pakatan Harapan s strength comes from its unity and as such should not be allowed to break apart Amanah president Mohamad Sabu said today Speaking at the Amanah convention in Ipoh Mohamad reminded his party that the people s hope...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh