Tabik Hormat Untuk Nasi Lemak


 

“Sumpah Pemuda” antara tonggak utama dalam sejarah pergerakan kemerdekaan Indonesia. Ikrar itu dilafazkan pemuda-pemudi Indonesia pada 28 Okt 1928 di Batavia (sekarang Jakarta), dan ia dianggap pembakar semangat serta cita-cita Bangsa Indonesia. Sejak itu, Indonesia memperingati Hari Sumpah Pemuda setiap 28 Okt.
Bagi Goenawan Mohamad, wartawan dan penulis terulung Indonesia, setiap 28 Okt beliau teringat soto. Ya, soto – makanan kegemaran di Indonesia, Malaysia, juga Singapura.
Dalam Catatan Pinggir, iaitu kolumnya dalam majalah Tempo, Goenawan pada Oktober 2005 menulis: “Hari itu (28 Okt) di tahun 1928, ketika para pemuda menyatakan bersumpah untuk memiliki ‘satu nusa, satu bangsa, dan satu bahasa’ tak terdengar ada kesepakatan untuk punya ‘satu soto, soto Indonesia’.”
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Lantas ada bermacam-macam soto di Indonesia. Ada Soto Bandung, soto Batawi, soto Kudus, soto Madura, dan kata Goenawan, “seterusnya dari barat sampai ke timur, berjajar soto-sotolah Indonesia.”
Tulis beliau lagi, seseorang yang sejak kecil diberi makan oleh ibunya soto bersantan gaya Bandung, tidak akan mudah suka soto Madura misalnya.
Artikel 14 perenggan itu (setiap perenggan agak panjang) amat menarik dan mempersonakan. Saya merumuskan penulisan itu sebenarnya meraikan “kepelbagaian dalam Indonesia yang satu”.
Dalam konteks Malaysia, saya teringat nasi lemak. Tidak berapa lama dahulu (2019 kalau tak silap saya), ada usaha menuntut nasi lemak diiktiraf sebagai makanan kebangsaan Malaysia. Makanan rasmi. Kalau bunga raya boleh diangkat sebagai bunga kebangsaan dan Proton menjadi kereta nasional, mengapa tidak nasi lemak, tanya penganjur.
Usaha untuk meraih sokongan dijalankan menerusi petisyen dengan mengumpul tandatangan rakyat. Saya tidak tahu berapa jumlah yang berjaya dikumpul dan apa jadi dengannya. Apa pun, bagi saya, nasi lemak sememangnya makanan kebangsaan. Rakyat tanpa mengira bangsa suka nasi lemak, khususnya sebagai sarapan. Kadangkala makan “extra” menyebabkan ramai terpaksa “skip lunch” kerana kekenyangan. Nasi lemak dihidangkan juga pada waktu malam, untuk “dinner” hingga “supper”.
Orang Melayu memasaknya (ini tradisi meskipun sejak kebelakangan ini ada juga orang bukan Melayu yang menyediakannya), orang Cina, India, rakan-rakan kita di Sabah dan Sarawak menikmatinya.
Roti canai, nasi kandar, nasi briyani, nasi ayam dan nasi daun pisang, walaupun buatan Malaysia dengan ciri kemalaysiaan, tetapi ada elemen atau unsur “luaran”. Ertinya, ia bukan asal Malaysia berbanding nasi lemak.
Sememangnya nasi lemak milik kita. Malaysia “original”, walaupun disediakan juga di Singapura dalam kalangan orang Melayu republik itu. Bagaimanapun, Singapura tidak mendakwa nasi lemak asal mereka. Tidak seperti “chili crab” dan “Hainanese chicken rice” yang mengakibatkan saudara Cina kita bertikam lidah dengan orang Cina Singapura mengenai asal usul kedua-dua masakan itu.
Nasi lemak asal Malaysia tidak dipertikaikan. Setiap ramuan semasa menyediakan nasi lemak berkait rapat dengan setiap bangsa. Nasi, ikan bilis, telur, kangkong dan timun, semua bahan yang digunakan juga dalam makanan rakyat pelbagai bangsa. Tetapi “menerusi” nasi lemak, semua ramuan itu digembleng untuk mencipta satu hidangan istimewa. Nasi ditanak dengan santan, halia, daun pandan. Telur direbus. Kacang tanah digoreng. Begitu juga ikan bilis, dan ikan bilis digunakan juga bersama cili dan bawang untuk sambal.
Setiap satu mempunyai peranan tersendiri. Semuanya digabung, seirama, dan senada. Maka, terciptalah nasi lemak yang menyelerakan dan menawan hati. Tidak dilupakan peranan daun pisang pembungkus.
Kalau terlebih cili, sambal terlalu pedas jadinya. Mungkin membakar lidah dan memedihkan perut. Jika telur tidak direbus mengikut jangka waktu betul, hasilnya terlalu cair. Ikan bilis dan kacang, jika tidak sempurna digoreng akibatnya pahit. Pahit juga rasanya, jika timun tersilap pilih.
Tidakkah itu mengingatkan kita akan negara ini? Dengan rakyatnya berbilang bangsa dan agama, setiap orang mempunyai peranan masing-masing, “compliment each other” serta bergabung tenaga dalam harmoni demi mewujudkan sesuatu yang hebat?
Oh! Ada ayam goreng, paru, rendang, sotong sebagai sajian sampingan untuk melazatkan lagi nasi lemak. Bolehkah ini dilihat ibarat elemen lain yang memperkuatkan negara?
Ada orang kata (mungkin “tuduh” lebih sesuai) bahawa makan nasi lemak bukan makanan sihat. Boleh buat kita lemah, dakwa mereka. Setidak-tidaknya buat kita mengantuk dan malas, tuduh mereka. Sebab nasi ada santan, kononnya. Mengarut, kata seorang rakan yang pakar dalam soal kesihatan. Kata si pakar, nasi beri kita karbohidrat, telur dan ikan bilis ada protein, timun dan kangkung ada serat, dan kacang pula beri lemak. “A complete dish,” kata kawan saya.
Setiap ramuan ada kekuatan, cuma semua perlu diimbangi. Mesti ada kesaksamaan. Sesuatu yang berlebihan sememangnya tidak bagus. Bukankah keterlaluan dalam apa jua bentuk dan tujuan tidak elok?
Seperkara lagi, tentu ada ulat, lalat, tungau hijau yang menghurung dan datang menghinggap. Jangan biar nasi lemak dirosakkan si pengotor dan pembawa penyakit.
Selamat Hari Kebangsaan Malaysia. 31 Ogos 2022. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/08/tabik-hormat-untuk-nasi-lemak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Lemak Pandan Versi Cik Ash

Nasi Lemak Pandan Versi Cik Ash

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 241 hits
Nasi Lemak Pandan Versi Cik Ash Assalamualaikum Hai baru baru ni terlebih rajin buat nasi lemak pandan sahaja buat kejutan dekat suami tak bagitahu pun dekat dia masak nasi lemak Suami Cik Ash dia jarang nak request nasi lemak Cik Ash jah y...
Resipi Sambal Nasi Lemak Pekat Cukup Rasa

Resipi Sambal Nasi Lemak Pekat Cukup Rasa

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 123 hits
Makan nasi lemak dengan sambal yang power dan pekat dan cukup rasa memang nikmat Tapi susah juga nak jumpa sambal yang memenuhi citarasa Sambal dengan kuah pekat dan cukup rasa memang buat ketagih nak menambah Confirm tak cukup sebungkus Jo...
Nasi Lemak Asli Pandan Lemak Wangi Memang Boleh Tambat Selera Sekeluarga

Nasi Lemak Asli Pandan Lemak Wangi Memang Boleh Tambat Selera Sekeluarga

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 95 hits
Nasi lemak boleh dimasak mengikut selera masing masing Nasi juga boleh dimasak dengan pelbagai cara untuk menaikkan lagi selera Salah satunya adalah resepi nasi lemak pandan Nasi lemak Asli Pandan Autentik anak zie makan nasi saja dah separ...
Jom Makan Nasi Ayam Gemas Pak Mus Seberang Jaya

Jom Makan Nasi Ayam Gemas Pak Mus Seberang Jaya

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 269 hits
Nasi Ayam Gemas Pak MusNi kira kedai nasi ayam la menu utama diorang memang nasi ayam Nasi Ayam Gemas Pak Mus ni terletak di Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang Macam rare la gak restoran ni Kalau korang nak tengok menu diorang ni bole...
Nasi Ayam Terbaik Di Kuala Lumpur Iaitu Chicken Rice Place Terletak Di Platinum Walk Setapak

Nasi Ayam Terbaik Di Kuala Lumpur Iaitu Chicken Rice Place Terletak Di Platinum Walk Setapak

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 294 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Maha adalah orang yang paling suka makan Nasi Ayam Kalau kata makana tengah hari tu ada Nasi Ayam pun dah cukup memang boleh t...
Nasi Briyani Kelantan

Nasi Briyani Kelantan

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 170 hits
NASI BRIYANI KELANTANBy Kak Wan ResipicitarasawanBAHAN BAHAN 1 ekor Ayam potong 83 cawan Beras Basmathi rendam 20 minit 3 cawan Air1 2 cawan Susu Sejat1 2 paket Pes Perencah Briyani MAGGI2 sudu kecil Serbuk Cili1 sudu kecil Serbuk Kunyit3 s...
Wajib Singgah Nasi Arab Paling Sedap Di Zaituna Restaurant Johor Bharu

Wajib Singgah Nasi Arab Paling Sedap Di Zaituna Restaurant Johor Bharu

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 203 hits
Assalamualaikum Setiap bulan kami mesti nak pergi bercuti Kalau tak bercuti kami akan pergi bercamping Untuk bulan Ogos kami dah rancang untuk ke Johor Staycation kami di Johor lama juga 4 hari 3 malam Kat mana kami stay nantilah Fiza updat...
Nasi Arab Mandy Simple

Nasi Arab Mandy Simple

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 119 hits
Kadang kadang teringin nak makan nasi berwarna warna ni tapi harganya tu kadang bikin terkejut nak bayar Sepinggan sampai 30 ringgit Anak anak pulak jenis kurang makan lauk Nasi je nak lebih Buatlah sendiri boleh buat nasi lebihNasi Arab Ma...
Nasi Goreng Cili Padi Legend Sambal Tumbuk Simple Tapi Confirm Bertambah

Nasi Goreng Cili Padi Legend Sambal Tumbuk Simple Tapi Confirm Bertambah

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 253 hits
Berbanding nasi goreng bewarna lain nasi goreng cili padi antara kesukaan ramai Bukan sahaja sedap bahkan bahannya juga mudah Namun hendak menjadikan nasi goreng jadi lebih mantap dan sedap tak perlu dikisar atau dipotong halus Cukup hanya ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja